Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontsteking Tohatsu 5pk

Ontsteking Tohatsu 5pk 04 juli 2019 21:53 #1060863

Sinds kort heb ik een Tohatsu 4 takt 5 pk aanhangmotor voor achter de rubberboot. Hij liep prima maar opeens wilde hij niet meer starten. Nader onderzoek leerde dat de bougie geen vonk heeft. Het probleem zit niet in de dodemansknop. In noodgevallen zet deze een massa op de ontstekingsspoel en ik heb de draden van de knop los. Ook heb ik de bougie vervangen. Tussen de hoogspanningsaansluiting van de ontstekingsspoel en massa meet ik ca. 10kohm. Verdachte is de ontstekingsspoel. Maar hoe kan ik deze testen? Een nieuwe kost 150 euro maar voor ik die koop moet ik zeker weten dat de oude kapot is. Overigens begrijp ik de werking niet. Het is een hoogspanningsspoel die aan de buitenkant van het magnetische vliegwiel zit. Er is geen condensator of contactpuntjes aanwezig. Hoe wordt het ontstekingsmoment bepaalt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 07:40 #1060908

Heb je de handleiding?
Daarin staat ook het electrische schema en daar kom je mogelijk verder mee.
Zo te zien op deze van een van de 5Pk Yohatsu's is het een electronische ontstekeng en die heeft inderdaad geen condensator en contactpunten .
Als het goed is kun je de handleiding voor jouw motor hier vinden.
handleidingkwijt.com/waterspor...-buitenboordmotoren/
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 08:06 #1060918

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5392
Zo'n ontsteking is een CDi ignition. Bij Tohatsu een bekend probleem dat die stuk gaat. Terwijl CDi ontstekingen meestal heel betrouwbaar zijn.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 10:40 #1060968

Bedankt voor het schema Yellow Boat maar dit schema hoort bij een tweetakt en ik heb een viertakt. Ik heb de handleiding opgevraagd voor mijn Tohatsu MFS5C maar hier staat geen schema in. Ook niet voor de identieke 4C en 6C. Mijn motor heeft niet een CDI unit, contaktpunten of condensator. Alleen een onstekingsspoel met hieruit 3 draden. Eentje voor de bougie, eentje voor de stopknop en eentje voor voeding van het oliedruklampje. Het typenummer is 3AS-06047-0 later veranderd in 3AS-06041-0. De ontstekingsspoel zit aan de buitenkant van het magnetische vliegwiel.Misschien kan ik zo'n spoel in China bestellen. Waar zou ik dat het beste kunnen proberen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 11:31 #1060993

wartena123 schreef :
Bedankt voor het schema Yellow Boat maar dit schema hoort bij een tweetakt en ik heb een viertakt.

Nou en? Dat maakt voor een twee of viertakt geen verschil hoor.
Beide moeten op het juiste moment een vonk geven, alleen bij een viertakt een keer per twee en bij een tweetakt bij elke omwenteling.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 11:44 #1060999

Yellow Boat, in jouw schema zit een pulsspoeltje, een CDI unit en een bobine. De Tohatsu MFS5C heeft alleen een ontstekingsspoel die zijn timing op de een of ander manier van het vliegwiel af haalt. Dit is wezenlijk anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 12:28 #1061006

wartena123 schreef :
Yellow Boat, in jouw schema zit een pulsspoeltje, een CDI unit en een bobine. De Tohatsu MFS5C heeft alleen een ontstekingsspoel die zijn timing op de een of ander manier van het vliegwiel af haalt. Dit is wezenlijk anders.

Dat kan eigenlijk niet omdat het vliegwiel immers met de krukas meedraait en dus moeilijk kan zien wanneer dat ding twee keer rond is geweest.
Normaliter zou je dan een sensor verwachten bij de nokkenas met een pulsspoeltje o.i.d. die dat signaal naar de CDI stuurt. Dat noemen ze op dat plaatje een "pulser coil" .
Of er moet iets slims in de CDI zitten die steeds tot twee telt wat natuurlijk ook best mogelijk is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 12:44 #1061010

Ik denk dat de bougie wel bij iedere omwenteling vonkt maar dat hij dat de helft van het aantal keren voor niets doet. Rondom het vliegwiel zit een sterke magneet en op één plaats is die afwijkend. Misschien bepaald dit het ontstekingstijdstip maar dit lijkt me niet zo nauwkeurig. Nogmaals er zit geen CDI o.i.d. in. Er komen maar 3 draden uit de ontstekingsspoel: hoogspanning, voeding oliedruklampje en stopknop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 18:23 #1061109

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2939
3GR-06041-0

Check zelf het juiste type, ik heb geen gegevens van je motor van oa bouwjaar en type
www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Books.html

Het hele gebeuren zit in een pakketje, dit is zowel de spoel, CDI en bobine in 1 behuizing.
Die idd iedere omwenteling vonkt, door de eenvoud kan dat niet anders.

Om je dodemansknop uit te sluiten kan je die nog even doormeten door de draden los te halen.
Durf niet uit te sluiten dat deze kortsluiten moet om de motor te laten draaien, ipv stoppen.

nl.aliexpress.com/item/32762235282.html
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 19:53 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontsteking Tohatsu 5pk 05 juli 2019 21:14 #1061155

Henk bedankt voor je reaktie. Door het onderdelenboek weet ik nu dat ik een Tohatsu MFS5B heb uit 2005-2010. Daarna veranderde het type ontsteking.Het typenummer dat ik moet hebben is 3AS-06047-0. De link van Henk naar Aliexpres verwees naar het nieuwe type van na 2010 en daar was een Chinese vervanger voor. Voor mijn oudere type ontstekingsspoel kan ik helaas geen vervanger vinden. Maar misschien kan ik toch het nieuwe type gebruiken. Er komt een extra (aard?) draad uit en de 2 andere draden zijn waarschijnlijk ook stopknop en olielampje. Het is onwaarschijnlijk dat ze de maten veranderd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl