In ons bootje staat sinds 1986 een Volvo Penta 2002, de 18 pk tweepitter. De motor is gezond, start altijd, ook na een winter, in een paar seconden en doet het altijd. Ca. 3000 bedrijfsuren. Zorg is al langer: wat weinig koelwater, niet te weinig, maar toch. Ook geeft hij bij wat meer toeren (2500) een forse pluim witte rook. Te heet worden (alarm) doet hij een heel enkele keer, (juist als mijn vriendin er mee weg is - moet toeval zijn...) en het verdwijnt ook weer.
Aan de voorkant van het koelsysteem is alles gecheckt en vernieuwd: impeller, groter nokje in impellerhuis, zodat hij meer water pompt, wiervat nieuw. Borrelt lekker als de motor loopt en luchtdicht.
Het probleem kan zitten in verkalking koelkanalen in de motor, maar dan zou hij altijd te heet moeten worden. En het verklaart niet de wat mindere koelwaterstroom bij de uitlaat. Een monteur in Denemarken heeft eens gewezen op de bocht bij het uitaatspruitstuk,voor de flexibele uitlaatslang, waar water vermengd wordt met uitlaatgas. Daar zou na jaren wat dicht kunnen gaan zitten, waardoor het water er niet goed uit kan.
Ik wil naar die bocht kijken, (laten) schoonmaken of vernieuwen. Mijn vragen:
- kan dit de oorzaak zijn van wat minder koelwater?
- iemand ervaring met dit euvel?
- is zelf demonteren / schoonmaken goed te doen of kan je dat beter overlaten aan een VP monteur?
- tips bij het demonteren / schoonmaken / vernieuwen?