Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BUKH DV20 - automatische brandstoftimer

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 09 juli 2019 13:07 #1062128

Ik heb een Ventura 30 met een DV20 erin. Vanwege vorstschade heb ik het motorblok vervangen met een niet gescheurd exemplaar. Alles ging redelijk, maar ik loop op één ding vast: de montage van de automatische brandstoftimer op de nokkenas. Die kan er namelijk op twee manieren op. Het verschil is dat op de ene manier één van de twee asnokjes die de brandstofpompplungers aanstuurt net voor de inlaatslag de brandstof injecteert. Wanneer ik de brandstoftimer andersom op de nokkenas monteer wordt de brandstof net voor de arbeidsslag geïnjecteerd. Voor de duidelijkheid hier een plaatje van het onderdeel:



De as waarop het tandwiel ziet is de nokkenas. Op dat tandwiel wordt de brandstoftimer gemonteerd. Achterop onderdeel 4 zit (niet op de afbeelding te zien) een asje met twee nokjes die de brandstofpomp aansturen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit onderdeel erop hoort te zitten? Ik heb 'm nu zo gemonteerd dat de brandstof geïnjecteerd wordt net voor de inlaatslag en tijdens de laatste poging heeft de motor wel even gedraaid, maar voor ik 'm afmonteer zou ik wel graag zeker willen weten of die zo goed zit. Bedankt alvast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 09 juli 2019 21:13 #1062307

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
oeverbeek schreef :
Ik heb een Ventura 30 met een DV20 erin. Vanwege vorstschade heb ik het motorblok vervangen met een niet gescheurd exemplaar. Alles ging redelijk, maar ik loop op één ding vast: de montage van de automatische brandstoftimer op de nokkenas. Die kan er namelijk op twee manieren op. Het verschil is dat op de ene manier één van de twee asnokjes die de brandstofpompplungers aanstuurt net voor de inlaatslag de brandstof injecteert. Wanneer ik de brandstoftimer andersom op de nokkenas monteer wordt de brandstof net voor de arbeidsslag geïnjecteerd. Voor de duidelijkheid hier een plaatje van het onderdeel:



De as waarop het tandwiel ziet is de nokkenas. Op dat tandwiel wordt de brandstoftimer gemonteerd. Achterop onderdeel 4 zit (niet op de afbeelding te zien) een asje met twee nokjes die de brandstofpomp aansturen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit onderdeel erop hoort te zitten? Ik heb 'm nu zo gemonteerd dat de brandstof geïnjecteerd wordt net voor de inlaatslag en tijdens de laatste poging heeft de motor wel even gedraaid, maar voor ik 'm afmonteer zou ik wel graag zeker willen weten of die zo goed zit. Bedankt alvast.

Uiteraard moet de brandstof geinjecteerd worden een paar graden voor de arbeidsslag.
Als ik eerlijk ben kan ik de rest van het verhaal niet thuis brengen. Ik denk eigenlijk dat het bijgevoegde verhaal gaat over de afstelling van de regulateur. Ik zie centrifugaal gewichten en een veer in de tekening.Typisch onderdelen die horen bij een regulateur.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 21:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 10 juli 2019 07:21 #1062353

douwe schreef :
oeverbeek schreef :
Ik heb een Ventura 30 met een DV20 erin. Vanwege vorstschade heb ik het motorblok vervangen met een niet gescheurd exemplaar. Alles ging redelijk, maar ik loop op één ding vast: de montage van de automatische brandstoftimer op de nokkenas. Die kan er namelijk op twee manieren op. Het verschil is dat op de ene manier één van de twee asnokjes die de brandstofpompplungers aanstuurt net voor de inlaatslag de brandstof injecteert. Wanneer ik de brandstoftimer andersom op de nokkenas monteer wordt de brandstof net voor de arbeidsslag geïnjecteerd. Voor de duidelijkheid hier een plaatje van het onderdeel:



De as waarop het tandwiel ziet is de nokkenas. Op dat tandwiel wordt de brandstoftimer gemonteerd. Achterop onderdeel 4 zit (niet op de afbeelding te zien) een asje met twee nokjes die de brandstofpomp aansturen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit onderdeel erop hoort te zitten? Ik heb 'm nu zo gemonteerd dat de brandstof geïnjecteerd wordt net voor de inlaatslag en tijdens de laatste poging heeft de motor wel even gedraaid, maar voor ik 'm afmonteer zou ik wel graag zeker willen weten of die zo goed zit. Bedankt alvast.

Uiteraard moet de brandstof geinjecteerd worden een paar graden voor de arbeidsslag.
Als ik eerlijk ben kan ik de rest van het verhaal niet thuis brengen. Ik denk eigenlijk dat het bijgevoegde verhaal gaat over de afstelling van de regulateur. Ik zie centrifugaal gewichten en een veer in de tekening.Typisch onderdelen die horen bij een regulateur.

Lees eens de hele workshop manual door : www.motoren.cloudns.cx/pdfs/bu..._Workshop_Manual.pdf
Daarin zie je dat deze motor ( en dat is best bijonder voor een kleine scheepsmotor) naast natuurlijk de regulateur( pagina 84 hoofdstuk G8 ook een systeem heeft wat de inspuiting vervroegt , afhankelijk van het toerental ( pagina 157 hoofdstuk M6) . Best bijzonder moet ik zeggen. Lijkt op de vervroeging bij de vroeger gebruikte mechanische ontsteking (verdeler) van een benzinemotor . Dat gaat ook o.a. met van die gewichtjes, in feite hetzelfde als een regulateur.
Overigens zou ik er niet graag zelf aan beginnen al dat spul af te stellen als ik e.e.a. zo doorlees.
Ad
REGULATEUR

TIMER
Laatst bewerkt: 10 juli 2019 07:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 10 juli 2019 09:46 #1062393

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
oeverbeek schreef :
Ik heb een Ventura 30 met een DV20 erin. Vanwege vorstschade heb ik het motorblok vervangen met een niet gescheurd exemplaar. Alles ging redelijk, maar ik loop op één ding vast: de montage van de automatische brandstoftimer op de nokkenas. Die kan er namelijk op twee manieren op. Het verschil is dat op de ene manier één van de twee asnokjes die de brandstofpompplungers aanstuurt net voor de inlaatslag de brandstof injecteert. Wanneer ik de brandstoftimer andersom op de nokkenas monteer wordt de brandstof net voor de arbeidsslag geïnjecteerd. Voor de duidelijkheid hier een plaatje van het onderdeel:



De as waarop het tandwiel ziet is de nokkenas. Op dat tandwiel wordt de brandstoftimer gemonteerd. Achterop onderdeel 4 zit (niet op de afbeelding te zien) een asje met twee nokjes die de brandstofpomp aansturen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit onderdeel erop hoort te zitten? Ik heb 'm nu zo gemonteerd dat de brandstof geïnjecteerd wordt net voor de inlaatslag en tijdens de laatste poging heeft de motor wel even gedraaid, maar voor ik 'm afmonteer zou ik wel graag zeker willen weten of die zo goed zit. Bedankt alvast.

Uiteraard moet de brandstof geinjecteerd worden een paar graden voor de arbeidsslag.
Als ik eerlijk ben kan ik de rest van het verhaal niet thuis brengen. Ik denk eigenlijk dat het bijgevoegde verhaal gaat over de afstelling van de regulateur. Ik zie centrifugaal gewichten en een veer in de tekening.Typisch onderdelen die horen bij een regulateur.

Lees eens de hele workshop manual door : www.motoren.cloudns.cx/pdfs/bu..._Workshop_Manual.pdf
Daarin zie je dat deze motor ( en dat is best bijonder voor een kleine scheepsmotor) naast natuurlijk de regulateur( pagina 84 hoofdstuk G8 ook een systeem heeft wat de inspuiting vervroegt , afhankelijk van het toerental ( pagina 157 hoofdstuk M6) . Best bijzonder moet ik zeggen. Lijkt op de vervroeging bij de vroeger gebruikte mechanische ontsteking (verdeler) van een benzinemotor . Dat gaat ook o.a. met van die gewichtjes, in feite hetzelfde als een regulateur.
Overigens zou ik er niet graag zelf aan beginnen al dat spul af te stellen als ik e.e.a. zo doorlees.
Ad
REGULATEUR

TIMER

Idd een weinig voorkomende regeling.
Ts hoeft verder niets af te stellen. Het ding alleen op de juiste manier terug plaatsen en wel zo dat de inspuiting plaats vlak voordat de arbeids slag begint.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 10 juli 2019 11:28 #1062406

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Vaak zijn distributie tandwielen gemerkt met centerpuntjes voor de correcte stand van montage.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 10 juli 2019 12:02 #1062417

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jutter schreef :
Vaak zijn distributie tandwielen gemerkt met centerpuntjes voor de correcte stand van montage.

Het gaat hier om een extra inspuitverstelling(vroeger bij een hoog toerental, later bij een laag toerental).
Iets wat op common rail motoren electronisch geregeld wordt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 juli 2019 12:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 10 juli 2019 12:56 #1062427

Ja , en wat bij vrijwel alle kleinere scheepsmotoren niet gebeurt , o.a. omdat die maar een vrij laag maximaal toerental hebben waarbij dat nog niet zo belangrijk is.
Waarom dan wel bij een Bukh zou je aan Bukh moeten vragen.
Het levert natuurlijk wel een ietsiepietsie hogere efficientie op .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 11 juli 2019 13:08 #1062711

Ik vrees dat ik 'm dus nu net andersom heb gemonteerd. Ik ga 'm omdraaien. Hou jullie op de hoogte.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 11 juli 2019 13:10 #1062712

Jutter schreef :
Vaak zijn distributie tandwielen gemerkt met centerpuntjes voor de correcte stand van montage.

Ja, dat is ook bij de DV20 het geval, die tandwielen zitten in de goede stand (merktekens tegenover elkaar).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 15 juli 2019 16:19 #1063753

Omgedraaid en de motor draait nu een stuk rustiger. Bedankt voor het advies, mensen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BUKH DV20 - automatische brandstoftimer 15 juli 2019 16:19 #1063754

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl