Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tohatsu 5 pk 4takt

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 12:14 #1067245

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Als ik de motor wil starten duurt het heel lang om benzine naar de motor te krijgen. Ik blijf knijpen in de bal maar er komt niets. Bal is vervangen maar die zweet een klein beetje, slang is vervangen.
Als ik de slang aansluiting bij de motor indruk met een schroevendraaier komt er wel benzine en wordt de bal hard. Tijdens het varen loopt de bal weer leeg en komt er geen benzine naar de motor. Erg irritant.
Wat kan dit zijn?
Iets met de benzinepomp in de motor? Is het de aansluiting op de motor?
Ik weet het niet meer.
Wat moet/kan ik doen?
Alle adviezen zijn welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 13:52 #1067277

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Ik heb ook een Tohatsu.

Met een losse tank. Bij mij heeft de slang twee gelijke aansluit-nippels. Ik heb het eens gehad dat ik de
slang omgedraaid had. Het pompballetje werkt dan averechts. Er staat een pijl op met de juiste richting. Het zou het kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 14:53 #1067288

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Vergomming van benzine in de slangen en koppelstukje naar de motor toe.
Dat geeft hetzelfde effect wat jij beschrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 16:13 #1067308

In het benzinepompje op de motor zit soms ook een gaasfiltertje.
Even de pomp demonteren en filtergaasje schoonmaken.
N.b. Dat soort gaasjes gaan soms ook verstopt zitten met waterdruppels als ze van een waterafstotende kunststof zijn gemaakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 17:05 #1067315

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Wat ook nog kan is een open deur ik bedoel dat het 2 weg kraantje losse tank / vaste tank in de verkeerde stand staat.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 17:38 #1067323

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Dank voor de reacties. Ik ga alles langs. Grootste kanshebber is de vergomming van de aansluiting op de bbmotor en de daaropvolgende slang.
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 17:39 door surfdj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 21:27 #1067391

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nou als je rustig en netjes alles naloopt moet dat goed komen.
In een slang zit meestal niet gom dat zit in de metalen delen dus de koppelingen tussen de slangen/kranen enz meestal.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 29 juli 2019 21:30 #1067394

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Is remmenreiniger een goed middel om de gom te verwijderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 06:10 #1067420

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ik heb ook zoiets gehad en bij mij was het probleem dat het slangetje in de tank uitgehard was waardoor er lucht werd aangezogen, en dan kan je in het balletje blijven knijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 06:21 #1067426

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Bij mij borrelt het inderdaad in de tank bij het knijpen in de bal. Hoe vervang je dit slangetje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 07:14 #1067433

Dan is je knijpbal kapot of zit hij verkeerd om aangesloten.
Want als je daarin knijpt moet het klepje in de verbinding met de slang naar de tank dicht zijn. Knijpen is nl. benzine naar de motor drukken en loslaten aanzuigen uit de tank.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 08:20 #1067448

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Op de knijpbal staat een pijl die de vloeistof richting aangeeft van tank naar motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 09:34 #1067462

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Knijpbal is goed aangesloten en aan het begin van dit seizoen vervangen. gen. Hij zweet wel een beetje, wat duidt op een niet geheel dichte aansluiting
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 09:34 door surfdj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 09:37 #1067464

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Ik herhaal maar even wat hiervoor gezegd is;

Als de tank borrelt als je in de knijpbal knijpt, is deze of verkeerd om aangesloten, of kapot.

Je kan er allemaal andere theorien op loslaten, of mogelijke problemen bij bedenken, maar een goed aangesloten en werkende knijpbal laat niets borrelen in de tank. (punt)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 11:19 #1067490

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zweten mag niet is luchtlekkage, tevens dat borrelen in de tank kan als de carburateur vol zit en de knijpbal terugslagklep aan de zuig zijde lekt. Normaal gesproken als de knijpbal hard gepompt is en de carburateur zit vol kan je knijpen wat je wil, dan krijg je de knijpbal niet meer ingedrukt en hoor je verder niets.

Maak de slang los van de motor, knijp in de bal, deze moet knal hard worden, zo niet, investeer in een goede knijpbal er is veel rommel op dit gebied te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 11:45 #1067504

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Ik heb alles schoongemaakt. Alle aansluitingen, benzinepomp enz.
Knijpbal opgepompt, leek te werken. Knijpbal keihard. En toen kwam er benzine uit de aansluiting van deknijpbal. Deze met een tiewrap lekdicht gemaakt. Weer opgepompt, keihard en geen lekkage.
Er is mij dus oude troep verkocht aan het begin van het seizoen. Ik koop een nieuwe knijpbal elders.
Hopenlijk is het daarmee opgelost.
Dank voor alle adviezen.
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 11:46 door surfdj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 12:11 #1067507

En koop dan gelijk het hele ding en niet alleen de knijpobal.
Bijv.:
www.kuipersnautic.nl/benzinesl...KTkZe5hoCHC0QAvD_BwE
www.bol.com/nl/p/brandstsofsla...HrLQNExoCjC8QAvD_BwE
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 30 juli 2019 13:28 #1067525

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Varen nu.

Het helpt de slang rond de knijpbal iets in te korten, gaat de slang er moeilijk op houd je deze even onder de hete kraan, opening naar beneden en dan er op duwen.


Tip

Bij aanschaf van een knijpbal is goedkoop > duurkoop
De ellende bij die goedkope shit is, het is niet benzine bestendig, als snel wordt het rubber keihard en begint te scheuren, slangen niet te handelen.

Bij kwaliteit spul, dat is gewoon benzine bestendig en doe je jaren mee. Koop gewoon een goed setje, kost wat, maar is het wel waard.
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 13:32 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 15:10 #1068145

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Nieuwe geklonken, dure tankbal gekocht. Een enorm prijsverschil op aanraden van een aantal onder jullie.
Hoop dat het nu opgelost is.

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 16:17 #1068159

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Alles aangesloten maar bal wordt niet hard.
Motor gestart, die loopt. Er komt dus wel benzine. In werkstand gezet, prima. Nu de ontluchting op de externe tank dicht gezet. Motor blijft lopen, zelfs in werkstand. De bal is nu wel hard. Na 8 min de boel maar uitgezet.
Het werkt maar er is iets niet goed. Maar wat??

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 16:23 #1068161

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat borrelen gebeurt dat in de externe tank, of in de tank op het motortje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 16:26 #1068162

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
In de externe tank, maar ik zie het nu niet borrelen met de nieuwe bal. Voel wel licht en benzine in de bal. . Alles los gehaald en nagekeken. De aansluiting op de tank is slechts een harde slang naar de bodem van de tank. Drijver nagekeken. Alles oké

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 16:33 #1068165

Zou het kunnen zijn dat die slang naar de bodem van de tank ergens een klein lekje heeft?
Kun je die eruit halen en testen ( schoonmaken en blazen met een beetje zeepsop erop ).?
En hoe zeker ben je ervan dat die slang ook echt op de bodem van de tank uitkomt?
Zit er een gaasfiletrtje onderaan die slang ? Dat is nl. soms het geval.
En zo niet , is de slang dan aan de onderzijde schuin ( minstens 45 graden) afgesneden?
Meer vragen heb ik momentaan even niet ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 16:36 #1068167

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Dat lek is te checken want ik kan de aansluiting er uit draaien. Hoek van 45 zal ik bekijken, dacht van wel. Er is geen gaasfilter gemonteerd

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 4takt 01 aug 2019 16:54 #1068171

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik heb een enigzins vergelijkbaar probleem gehad. Ik heb een gloednieuwe Yamaha met originele Yamaha branstofslang gekocht. Deze was met 3m onhandig lang. Ik heb toen zelf een niet originele slang en twee niet originele connectors gekocht en een slang op maat gemaakt. De motor start nu weer zonder gas bij en blijft lopen. Hij loopt nog niet zo regelmatig als ik zou willen maar blijft nu lopen. ook bij mij word de bal niet helemaal keihard.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl