Probleem met een dergelijke normale enkele kruiskoppeling is ook dat een constante draaiing aan de ingaande kant er aan de uitgaande kant niet meer constant uitkomt , tenminste als er meer dan een heel klein hoekje in zit. Dan al een enkel uitgevoerde cardankoppeling tot een schokkende beweging leiden van de uitgaande as.
Dat zou hier wel eens een rol kunnen spelen.
Daarvoor zijn daarom de zogenaamde "homokinetische"kruiskopeplijngen uitegvonden zoals die ook bij auto's worden gebruikt.
Daarbij speelt dat probleem niet.
Niet voor niets worden voor schroefassen ook homokineten aangeboden bijv,:
ab-marineservice.com/product-c...ngen/?v=796834e7a283
Alleen behoorlijk prijzig heelaas.
Op zich kunnen twee kruiskoppelingen in serie ook een oplossing bieden onder de voorwaarde dat de hoek waaronder ze werken van beide hetzelfde is. Dan kan e ene het efefct van de andere precies opheffen. Lees dit ook maar eens door , daar wordt het haarfijn uitgelegd.
nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
Ad