Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefas...problemen...

Schroefas...problemen... 29 juli 2019 13:34 #1067274

Hoi!
Bij het begin beginen... 3 jaar geleden heb ik bij Drinkwaard een nieuwe mitsubishi s4s met een gereviseerde paragon koppeling gekocht en deze onder hun begeleiding ingebouwd. Vorig jaar viel het mij op dat de stuwdruk lager erg veel lawaai maakte en kreeg ik last van lekkage bij de schroefas. Onderweg van Vlieland naar Stavoren werd het steeds erger.
Ik heb toen advies gevraagd aan de Yachtservice in Marina Stavoren en zij gaven aan, na de motor losgekoppeld van de as te hebben, dat de stuwdruk lager vervangen moest worden.
Ik heb toen het segment van de schroefas er tussenuit gehaald en deze naar Van der Lingen in Monnickendam gebracht waar een nieuwe stuwdruk lager op de as is geplaatst.
Ik heb de as terug geplaatst en gemonteerd.
Na een kort stukje proefdraaien begon de stuwdruk lager veel geluid te maken en de schroefas begon heftiger te lekken.
Ik heb toen het segment er weer uit gehaald en ben voor een second opinion naar Evenboer in Broek en Waterland gegaan. Zij zeiden dat de vulring van de stuwdruk lager waarschijnlijk scheef is gegaan (liep niet mooi rond) en dat daardoor het stuwdruk lager in het lagerhuis mee is gaan draaien met de as en kapot is gegaan.
Ik heb toen daar opnieuw een lager besteld en deze opnieuw ingebouwd.
De lager maakte meteen weer veel geluid en werd warm dus ik ben direct gestopt.
Ik heb een klok besteld op een statief om de uitslag van de schroefas te meten en kwam tot de volgende metingen:
Als ik de as rond draai zit er ruim een halve mm uitslag op de plek waar de schroefas de vet gesmeerde schroefas lager in gaat (zie filmpje).
De schroefas bij de paragon koppeling kan ik heen en weer bewegen en slaat ook uit als de motor draait.
De kruiskoppelingen lijken ok te zijn.
Ik heb links naar filmpjes bijgevoegd van de metingen en de opstelling en wil graag advies:



Is het normaal dat de schroefas bij de koppeling zo veel speling heeft?
Kan ik hiermee varen?
Wat zouden jullie adviseren?
Dank voor advies!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas...problemen... 29 juli 2019 14:35 #1067284

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
martenhaven schreef :
Hoi!
Bij het begin beginen... 3 jaar geleden heb ik bij Drinkwaard een nieuwe mitsubishi s4s met een gereviseerde paragon koppeling gekocht en deze onder hun begeleiding ingebouwd. Vorig jaar viel het mij op dat de stuwdruk lager erg veel lawaai maakte en kreeg ik last van lekkage bij de schroefas. Onderweg van Vlieland naar Stavoren werd het steeds erger.
Ik heb toen advies gevraagd aan de Yachtservice in Marina Stavoren en zij gaven aan, na de motor losgekoppeld van de as te hebben, dat de stuwdruk lager vervangen moest worden.
Ik heb toen het segment van de schroefas er tussenuit gehaald en deze naar Van der Lingen in Monnickendam gebracht waar een nieuwe stuwdruk lager op de as is geplaatst.
Ik heb de as terug geplaatst en gemonteerd.
Na een kort stukje proefdraaien begon de stuwdruk lager veel geluid te maken en de schroefas begon heftiger te lekken.
Ik heb toen het segment er weer uit gehaald en ben voor een second opinion naar Evenboer in Broek en Waterland gegaan. Zij zeiden dat de vulring van de stuwdruk lager waarschijnlijk scheef is gegaan (liep niet mooi rond) en dat daardoor het stuwdruk lager in het lagerhuis mee is gaan draaien met de as en kapot is gegaan.
Ik heb toen daar opnieuw een lager besteld en deze opnieuw ingebouwd.
De lager maakte meteen weer veel geluid en werd warm dus ik ben direct gestopt.
Ik heb een klok besteld op een statief om de uitslag van de schroefas te meten en kwam tot de volgende metingen:
Als ik de as rond draai zit er ruim een halve mm uitslag op de plek waar de schroefas de vet gesmeerde schroefas lager in gaat (zie filmpje).
De schroefas bij de paragon koppeling kan ik heen en weer bewegen en slaat ook uit als de motor draait.
De kruiskoppelingen lijken ok te zijn.
Ik heb links naar filmpjes bijgevoegd van de metingen en de opstelling en wil graag advies:



Is het normaal dat de schroefas bij de koppeling zo veel speling heeft?
Kan ik hiermee varen?
Wat zouden jullie adviseren?
Dank voor advies!!

Volgend de meting met de meetklok zou de schroefas krom zijn. Oorzaak van de rest van de problemen?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas...problemen... 29 juli 2019 14:52 #1067287

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Dat is veel en veel te veel slingering. Als je dat niet oplost, kun je beter meer stuwdruklagers dan boterhammen mee nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas...problemen... 29 juli 2019 20:12 #1067358

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Mogelijk een overbodige vraag; heb je de as waarop je met de micrometer klok meet, ter plaatste wel gereinigd en ontdaan van verf en roest?

Ik zie 3/4 schaal van de klok, dat is 0,7 รก 0,8 mm. Dat lijkt me rijkelijk voor een kromming?

Ik heb zelf waarschijnlijk ook een kromme schroefas, maar nog niet gemeten. Als ik het stuwdruk lager vastmaak, maakt dat ook een hoop herrie. Als ik het los draai van de fundatie is er geen lawaai. Nu zit bij mij nog een bullflex koppeling en de koppeling mag de stuwdruk hebben. het stuwdruk lager is dus overdone op een aslengte van 40cm. Ik heb ooit met de schroef op een paaltje gezeten onder de vuurtoren van Vlie.

Bij jou is het wel nodig. Heb je ooit met je schroef ergens op gezeten? of een tros?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 06:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas...problemen... 29 juli 2019 21:16 #1067383

Ik zie een aantal dingen waar ik niet blij van word.

-De schroefas lijkt krom (met het voorbehoud van vet en vuil, zoals WnW beschreef).
-De achterlager van de Paragon is kapot. De uitgaande flens van die keerkoppeling mag absoluut niet die speling vertonen. Hiermee doordraaien zal schade veroorzaken aan de tandwielen van de reductie.
-Zo'n kruiskoppelingenset met lange tussenas is niet fijn: die heeft uit zichzelf al de neiging om te gaan slingeren.

Verder: zijn alle flenzen vlak en haaks en goed gecentreerd op de assen?

Als dit spul in mijn boot zou zitten, zou ik de tussenas en de kruiskoppelingenset er uithalen, de nieuwe schroefas veel verder naar voren laten lopen, en een modernere flexibele koppeling monteren.
De Paragon moet gerepareerd worden; hij mag stuwdruk opnemen. Een steunlager in de schroefas zou goed zijn om het lange vrijhangende stuk te behoeden voor slingeren.

Sterkte ermee,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Schroefas...problemen... 29 juli 2019 21:51 #1067400

Berghout-2 schreef :
Ik zie een aantal dingen waar ik niet blij van word.

-De schroefas lijkt krom (met het voorbehoud van vet en vuil, zoals WnW beschreef).
-De achterlager van de Paragon is kapot. De uitgaande flens van die keerkoppeling mag absoluut niet die speling vertonen. Hiermee doordraaien zal schade veroorzaken aan de tandwielen van de reductie.
-Zo'n kruiskoppelingenset met lange tussenas is niet fijn: die heeft uit zichzelf al de neiging om te gaan slingeren.

Verder: zijn alle flenzen vlak en haaks en goed gecentreerd op de assen?

Als dit spul in mijn boot zou zitten, zou ik de tussenas en de kruiskoppelingenset er uithalen, de nieuwe schroefas veel verder naar voren laten lopen, en een modernere flexibele koppeling monteren.
De Paragon moet gerepareerd worden; hij mag stuwdruk opnemen. Een steunlager in de schroefas zou goed zijn om het lange vrijhangende stuk te behoeden voor slingeren.

Sterkte ermee,
Wim.

Dat zou ik ook doen.
Sterkte!
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 21:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Schroefas...problemen... 30 juli 2019 07:29 #1067437

Als ik je filmpjes zo bekijk klopt er constructief iets niet. De kruiskoppeling is niet gemaakt om axiale krachten op te nemen, stuwdruklager hoort tussen schroefas en kruiskoppeling te zitten. Kruiskoppelingen loopt dan van stuwdruklager naar keerkoppeling en ondervind zo geen axiale krachten.
Als de kruiskoppeling axiale krachten moet opnemen, dan kan je schroefas verbogen worden.

Uiteraard zijn de mogelijkheden die eerder beschreven zijn ook aan de orde zijn maar...zo aan de opstelling op je filmpje lijkt mij dat de plaats van je stuwdruklager de boosdoener is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Schroefas...problemen... 30 juli 2019 11:36 #1067497

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
De Optimaal schreef :
Als ik je filmpjes zo bekijk klopt er constructief iets niet. De kruiskoppeling is niet gemaakt om axiale krachten op te nemen, stuwdruklager hoort tussen schroefas en kruiskoppeling te zitten. Kruiskoppelingen loopt dan van stuwdruklager naar keerkoppeling en ondervind zo geen axiale krachten.

Tussen de kruiskoppeling en de schroef zit toch juist het stuwdruklager hier?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Schroefas...problemen... 30 juli 2019 11:52 #1067505

Probleem met een dergelijke normale enkele kruiskoppeling is ook dat een constante draaiing aan de ingaande kant er aan de uitgaande kant niet meer constant uitkomt , tenminste als er meer dan een heel klein hoekje in zit. Dan al een enkel uitgevoerde cardankoppeling tot een schokkende beweging leiden van de uitgaande as.
Dat zou hier wel eens een rol kunnen spelen.

Daarvoor zijn daarom de zogenaamde "homokinetische"kruiskopeplijngen uitegvonden zoals die ook bij auto's worden gebruikt.
Daarbij speelt dat probleem niet.
Niet voor niets worden voor schroefassen ook homokineten aangeboden bijv,: ab-marineservice.com/product-c...ngen/?v=796834e7a283
Alleen behoorlijk prijzig heelaas.
Op zich kunnen twee kruiskoppelingen in serie ook een oplossing bieden onder de voorwaarde dat de hoek waaronder ze werken van beide hetzelfde is. Dan kan e ene het efefct van de andere precies opheffen. Lees dit ook maar eens door , daar wordt het haarfijn uitgelegd.
nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
Ad
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 11:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl