Gebruik zoekfunktie met keywords NMEA 0183 motor gegevens. Dat brengt je naar een projektje dat ik een tijdje geleden voor mijn VP2003 heb gedaan. Misschien wat info waar je wat aan hebt, maar gaat waarschijnlijk wat ver voor wat je wilt.
Voor eenvoudig temperatuur en toerenteller: Koop een toerenteller die op pulses van de wisselstroomdynamo werkt (de W-aansluiting). Het moet er wel een zijn die calibreerbaar is (schroefje aan achterkant), want de toeren van alternator worden gemeten. Dit moet “vertaald” worden naar motor toeren, dus afhankelijk van overbrengingsverhouding. Om aansluiting van temperatuurmeter ook simpel te houden, kun je het gevertje extern aanbrengen. Bovenop het thermostaathuis is een goede en makkelijk toegankelijke plek. Neem een stukje latoenkoper dat je om een dikke spijker zelfde dikte als temp gevertje vouwt. Boor door het dubbele latoenkoper een gat ter grootte van de bout waarmee het thermostaathuis is bevestigd. Draai een van de bouten los, steek deze door het gat en draai weer vast. Steek het temp gevertje door de mbv de spijker gemaakte vouw in het latoenkoper. Thermostaathuis en latoenkoper zijn goede warmtegeleiders, dus hiermee krijg je behoorlijk accurate temp meting van het koelwater. Metertjes zijn voor een grijpstuiver te koop op Aliexpress.