Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030

Re:Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 20 aug 2019 20:29 #1075177

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Saeftinghe schreef :
Het fijne van een boiler an boord is juist dat je vrij kunt zijn van walstroom.
Sinds een week 24 uur per dag warm water.
Bij zonsopkomst net warm genoeg voor een douche, laat in de middag ongeveer 70ºC. Af en toe 85ºC.
En met de temperaturen hier meerdere douches per dag, heerlijk comfortabel door zon en wind opgebrachte energy.
En de voldoening het zelf bedacht en gemaakt te hebben.

Zou het een idee voor mij zijn om bij zo’n 1500 Watt boiler een 1500 Watt omvormer te kopen? Het duurt ongeveer 10 minuten om die 5 liter op te warmen. Als je 10 minuten lang 125 A * 1,1 (ivm efficiëntie omvormer) oftewel ~138 A uit de accu haalt, dan is dat met mijn 220 Ah AGM Deep Cycle accu geen probleem lijkt me (je verbruikt dan "slechts" 23 Ah). Moet je niet te vaak doen zonder serieus bijladen van de accu, maar voor af en toe kan het handig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 20 aug 2019 20:37 #1075182

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
mvzut schreef :
baspa schreef :
mvzut schreef :
Ok, ik ga even een iets andere draai aan dit topic geven (mag ik als TS doen toch? ;-))


Ik begin na alle kosten bij elkaar opgeteld te hebben eerlijk gezegd een beetje te twijfelen of ik wel een boiler moet installeren. De boiler zelf kost al gauw rond de 400-500 euro, slangen en koppelingen bij elkaar ook 100-200 euro (ik heb nu overal Whale Quick Connect en wil dat liefst ook voor de uitbreiding gebruiken), nieuwe kranen, nog wat klein grut,... Je bent bij elkaar zo 700 euro of meer kwijt, plus een dag klussen (al vind ik dat laatste niet erg, maar ik heb momenteel meer klussen dan tjjd).

Eerlijk gezegd zou ik het eigenlijk vooral gebruiken om de afwas te doen... Ik heb geen douche en heb daar ook niet echt behoefte aan. Met een gezin van vijf personen moet je dan sowieso een behoorlijke boiler hebben, die ik niet kwijt kan. En ik lig 2/3 van de tijd in jachthavens, daar douche ik dan liever. Met andere woorden 700 euro om geen water meer te hoeven koken of naar het toiletgebouw te lopen voor de afwas. Dat is wel iets om goed over na te denken.

Ik heb ineens een wild idee: zou ik niet gewoon een kleine (5-10 liter) close-in boiler onder de gootsteen kunnen installeren? Dan ben je voor rond de 100 euro klaar, en het installatiewerk stelt veel minder voor. Nadeel is dat ze vaak 2000 Watt zijn, niet elke walstroom aansluiting geeft 10 ampère. Maar ik heb ze ook al van 1500 Watt en zelfs van 900 Watt gezien.

Zijn er hier mensen die ook zoiets hebben? Zie ik iets over het hoofd?

Check deze eens: www.dewitschijndel.nl/truma-therme-tt2-boiler/

wordt veelal in campers & caravans toegepast, dus geen juweliers prijzen :-)

Hmmm, ik werd even enthousiast, maar zie nu dat deze maximaal 1,3 bar mag hebben, hij is bedoeld voor de in caravans vaak gebruikte domoelpompen. Ik heb zelf een systeem met een drukvat (zoals denk ik in de meeste boten gebruikt), dus dat gaat dan niet werken helaas. Wel een mooi ding!

Ik heb geen drukvat, alleen een Jabsco drinkwaterpomp, die start als je de kraan open zet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 20 aug 2019 21:12 #1075192

1500W betekent 125A uit 220Ah AGM, dat zou ik niet doen.
Ik huldig het standpunt om afstand te houden tot de grens van wat mogelijk is.

Zaken die in korte tijd snel iets moeten presteren zijn doorgaans uiterst inefficient in geruik.

Een loodaccu accepteert maar ongeveer 10% van z´n vermogen als laadstroom, bij 14,4V spanning.
Ik zou diezelfde orde van grootte hanteren ook voor ontladen.

De vrijheid van op een zeilboot verblijven heeft een prijs, zoals ALLES een prijs heeft.
De energy voor electra en warmte is gewoon uit wind en zon te halen, met electra panelen en warmte panelen en de windmolens.
Behoefte en produktie dienen goed op elkaar aangepast te worden, dat is goed te doen.
Maar de prijs van de behoefte aan comfort is de noodzaak van evenredige afmeting van die 'afzichtelijke' panelen op je boot en ook nog op de plaats waar ze veel kunnen binnenhalen.

Ik heb daarvoor 8 stuks 50Wp panelen en 2 stuks warmte panelen van de zelfde maat aan de hekstoel hangen, die is daarme VOL. Maar alles is goed op elkaar aangepast. Daarvoor heb ik 24 uur het comfort van altijd volle accu en warm water.

Dat warmwatersysteem staat tot in details al eerder omschreven, ik kan het zelf niet meer terugvinden waar precies.
Laatst bewerkt: 20 aug 2019 21:18 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 20 aug 2019 21:22 #1075199

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Saeftinghe schreef :
1500W betekent 125A uit 220Ah AGM, dat zou ik niet doen.
Ik huldig het standpunt om afstand te houden tot de grens van wat mogelijk is.

Een loodaccu accepteert maar ongeveer 10% van z´n vermogen als laadstroom, bij 14,4V spanning.
Ik zou diezelfde orde van grootte hanteren ook voor ontladen.

De vrijheid van op een zeilboot verblijven heeft een prijs, zoals ALLES een prijs heeft.
De energy voor electra en warmte is gewoon uit wind en zon te halen, met electra panelen en warmte panelen en de windmolens.
Behoefte en produktie dienen goed op elkaar aangepast te worden, dat is goed te doen.
Maar de prijs van de behoefte aan comfort is de noodzaak van evenredige afmeting van die 'afzichtelijke' panelen op je boot en ook nog op de plaats waar ze veel kunnen binnenhalen.

Ik heb daarvoor 8 stuks 50Wp panelen en 2 stuks warmte panelen van de zelfde maat aan de hekstoel hangen, die is daarme VOL. Maar alles is goed op elkaar aangepast. Daarvoor heb ik 24 uur het comfort van altijd volle accu en warm water.

Wow, dat heb je goed voor elkaar! Maar eerlijk gezegd niet echt iets voor mij, daarvoor ben ik niet vaak genoeg op de boot en al helemaal niet vaak genoeg volledig afhankelijk van zon/wind.

Weet je zeker dat dit niet kan met een (AGM) accu? Die omvormers worden toch niet voor niks verkocht? Op de spec sheet van mijn (Victron) accu staat dat, wanneer je de accu in één uur zou ontladen, de capaciteit dan ongeveer nog 65% is van de nominale capaciteit (die uitgaat van ontladen in 20 uur). Daar maakte ik uit op dat het prima zou kunnen.

Overigens zou ik het opwarmen van die 5 liter zo toch (indirect) met zonne-energie doen. Want op een goede zonnige dag heb ik die 23 Ah er in een uur of 5 weer bijgeladen met mijn 100 Watt paneeltje.
Laatst bewerkt: 20 aug 2019 21:27 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 20 aug 2019 21:54 #1075210

AGM is gewoon een lood accu, wijkt voor gebruik echt niet veel af van andere loodaccu´s.

Dat sterke ontladen zal best gaan, enkele keren zonder dat je problemen krijgt.
De praktijk is dat het niet bij een enkele keer blijft.
Zwaar ontladen en laden zal de levensduur sterk beinvloeden.
Zeker bij niet vloeistof accu´s.
Vloeistof accu kan worden bijgevuld met water. wanneer je dat op tijd doet gaat hij lang mee, maar ben je er een paar keer te laat mee, dan is ook de levensduur een stuk korter.
Dat merk je pas wanneer het te laat is.

Ik heb een paar keer bij afgelegen fazendas een instalatie gedaan.
Daar stond 1000Ah 2V accu+s (heftruck accu´s) voor een 2Kw omvormer.
Ik vind de verhouding 1-5 wat beter passen dan 1,5-2,2. Dit hangt wel een beetje samen met hoe het gebruikt gaat worden, Het is wel 140 keer grotere verhouding.
Er zullen ook nog andere gebruikers hun deel eisen denk ik.

Een 200W omvormer vind ik beter passen bij een accu van 220Ah.
Maar ik huldig héél sterk: blijf weg van het maximaal toelaatbare. Mijn accu´s gingen altijd meer dan 10 jaar mee, dat schrijf ik toe aan het wegblijven van het maximaal toelaatbare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 21 aug 2019 06:19 #1075232

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik zie zelf het probleem niet zo om agm accu's gedurende korte tijd met 0,5C te ontladen.
Volgens mij zijn AGM accu's daarvoor juist ontworpen.
Uiteraard zullen je accu's langer meegaan als je ze (bijna) niet gebruikt.
En als je boiler niet helemaal is afgekoeld zal de inschakelduur ook minder zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 21 aug 2019 10:51 #1075314

PvO,

Ale loodaccu´s zullen die 0,5C zeker leveren, geen enkel probleem merkbaar wanneer je dit regelmatig doet, Alle typen loodaccu´s werken volgens hetzelfde principe.

AGM en GEL zijn populair geworden omdat ze onderhoudsvrij zijn, geen vloeistof meer om op te letten en geen geknoei met water meer.

Maar ik ben van mening dat de levensduur er sterk zal dalen met het vaak een zeer hoge stroom afnemen.

Een hard bewijs ervoor heb ik niet.

Het is me wel opgevallen dat installaties met veel accu capaciteit in relatie tot de gebruikers opvallend langer deden met hun accu´s dan wanneer de accu capaciteit krap was.

Voor mij de reden om 400Ah accu te plaatsen ipv de gebruikelijke 220Ah.
Dat ik steeds meer dan 10 jaar met een set doe, geeft me het idee dat dit juist is.
Ik denk dat de chemie van een loodaccu trager is dan van LFP.
Het is maar een veronderstelling, Yellow Boot zal hier zeker meer van weten en het juiste anrwoord hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 08 okt 2020 18:59 #1215698

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
mvzut schreef :
Ik ga een boiler aansluiten op mijn Volvo Penta MD2030. De twee aansluitnippels om het koelwater van de motor af te tappen en terug te voeren kosten 25 Euro exclusief verzendkosten:

Op het plaatje lijken mij dit gewoon standaard componenten met 1/2 inch (?) buitendraad aan de ene kant en een 13 mm slang tule aan de andere kant:


Kunnen mensen hier bevestigen of dit inderdaad de maatvoering is? En zou het kwaad kunnen om in dit geval af te wijken van de "officiële" onderdelen?

Ik moet mijn boiler ook aansluiten op een MD2030. Ben dus benieuwd naar de maat, maar zie het uiteindelijk niet terug in deze discussie. Kan iemand vertellen welke maat het is? vanwege de ruimte moet ik met twee kniestukken beginnen.
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 19:01 door ghbloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 08 okt 2020 20:49 #1215733

Daarvoor kun je gewone standaard spullen gebruiken die je bij een loodgieters bedrijf haalt.
Daar hebben ze ook overdruk ventieltjes met instelbare druk.
Net ietsje hoger dan de systeemdruk.
Dat zet je dan over de pomp van perskant naar zuigkant.
Het aan de boiler gemonteerde overdruk ventiel zal dan niet meer open gaan, en hoeft er geen afvoer leiding te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 08 okt 2020 21:01 #1215736

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bedankt voor de reactie, en ook nuttig.

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen is wat de maat is van de aansluitingen op de MD2030. Is dat bijvoorbeeld 3/8", 1/2" of 5/8", en wat voor draad zit er op (BSP/NPT/conisch/Parallel)? Dan weet ik welke ik moet kopen. Bij volvo parts staat er alleen een part number, maar geen maat, dus daar word ik niet wijzer van. En als je de bout uit je motor draait, dan komt de koelvloeistof er ook meteen uit, dus het is niet handig om die eruit te draaien om er maar eens een paar te proberen.

Het was volgens mij de initiële vraag van de persoon die deze discussie startte, dus ik hoop dat iemand het ondertussen weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 07:16 #1215801

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
mvzut schreef :
FriendlySailor schreef :
Dat 1/2 inch buitendraad???
Daar zou i k niet zo zeker van zijn.............
Ze zijn kanjers in het gebruiken van afwijkende maten.

Als je een draadmeter heb, even controleren of het zeker die maat is.
Dan is het geen probleem.


Ik ben helaas nu niet bij de boot, en de huidige stoppen "even" eruit draaien om alleen te meten is sowieso nogal een gedoe omdat de koelvloeistof er dan uit moet. Vandaar dat ik hoopte dat er hier iemand rond hangt die het toevallig weet.

En zijn de materialen niet belangrijk? Gaat messing bijvoorbeeld niet in aluminium vreten, of kan het misschien slecht tegen koelvloeistof?

Voor die paar tientjes misschien toch de gok maar niet nemen (al is dat natuurlijk hun hele business model...). Mocht iemand nog aanvullende tips hebben dan hoor ik het graag.


Ik breek even in
In mijn nieuwe bootje zit een webasto isotherm boiler, die haalt zijn warme water ook via de motor, een volvo penta d1 30f.
(is een groen geverfde perkins trouwens)
Er lopen 2 slangen vanaf het blok naar de boiler.
De boiler trekt zijn warmte dus uit het binnenste circuit?
Deze vraag is even voor het winterklaar maken, eind van de maand
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 07:21 #1215803

Feeling Ton schreef :
mvzut schreef :
FriendlySailor schreef :
Dat 1/2 inch buitendraad???
Daar zou i k niet zo zeker van zijn.............
Ze zijn kanjers in het gebruiken van afwijkende maten.

Als je een draadmeter heb, even controleren of het zeker die maat is.
Dan is het geen probleem.


Ik ben helaas nu niet bij de boot, en de huidige stoppen "even" eruit draaien om alleen te meten is sowieso nogal een gedoe omdat de koelvloeistof er dan uit moet. Vandaar dat ik hoopte dat er hier iemand rond hangt die het toevallig weet.

En zijn de materialen niet belangrijk? Gaat messing bijvoorbeeld niet in aluminium vreten, of kan het misschien slecht tegen koelvloeistof?

Voor die paar tientjes misschien toch de gok maar niet nemen (al is dat natuurlijk hun hele business model...). Mocht iemand nog aanvullende tips hebben dan hoor ik het graag.


Ik breek even in
In mijn nieuwe bootje zit een webasto isotherm boiler, die haalt zijn warme water ook via de motor, een volvo penta d1 30f.
(is een groen geverfde perkins trouwens)
Er lopen 2 slangen vanaf het blok naar de boiler.
De boiler trekt zijn warmte dus uit het binnenste circuit?
Deze vraag is even voor het winterklaar maken, eind van de maand

Inderdaad de VP d1 30f is het zelfde blok als Perkins 403-11.
Ik heb daar ooit eens een opsomming van gekregen, van een kennis die bij vTwist werkte.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 08:00 #1215822

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
FriendlySailor schreef :
Voor die paar tientjes misschien toch de gok maar niet nemen (al is dat natuurlijk hun hele business model...). Mocht iemand nog aanvullende tips hebben dan hoor ik het graag.

Ik zou het ook niet heel erg vinden om een paar tientjes meer uit te geven, maar ik moet met een bocht beginnen vanwege de beperkte ruimte. Ik heb dus niets aan de originele slangpilaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 08:14 #1215828

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Ik vermoed dat (bijna) niemand je kan vertellen welke draad daarop zit.
Even losdraaien en dan checken. Er zal weinig anders opzitten.

Als je dan daar toch aan het sleutelen bent, zet twee kranen in de slangen naar je boiler. Kan altijd makkelijk zijn.
Zelf heb ik een klein vermoeden dat de boileraansluiting wat koelcapaciteit kost en die capaciteit is al matig bij een 2030. Wij knijpen de doorvoer naar de boiler, dat ding is zo op temperatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 08:19 #1215831

Feeling Ton schreef :
De boiler trekt zijn warmte dus uit het binnenste circuit?
Deze vraag is even voor het winterklaar maken, eind van de maand

Ja, uit het circuit met koelvloeistof.
Je moet dus meer koelvloeistof vervangen dan de paar liter in de motor.
Zit je boiler boven de motor?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 09:17 #1215843

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
holtere schreef :
Als je dan daar toch aan het sleutelen bent, zet twee kranen in de slangen naar je boiler. Kan altijd makkelijk zijn.

Ga ik zeker doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 16:15 #1215913

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Baasklusje schreef :
Feeling Ton schreef :
De boiler trekt zijn warmte dus uit het binnenste circuit?
Deze vraag is even voor het winterklaar maken, eind van de maand

Ja, uit het circuit met koelvloeistof.
Je moet dus meer koelvloeistof vervangen dan de paar liter in de motor.
Zit je boiler boven de motor?

Nee, onder de motor, maakt dat uit?
Dit circuit hoeft niet afgetapt te worden als het vol zit met koelvloeistof
het drinkwater gebeuren aftappen zet ik wel een nieuwe post
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 16:17 #1215914

Feeling Ton schreef :
Nee, onder de motor, maakt dat uit?

Ja, dat vult makkelijker (bij koelvloeistof vervangen, elke 2 jaar).
Als de boiler hoger zit heb je ook een expansietankje nodig, nog hoger.

Boiler wel water aftappen he!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 09 okt 2020 18:37 #1215974

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5324
Heb vorig jaar mijn boiler vernieuwd een isotherm.
Motor Perkins Prima 50
Is de interne koelvloeistof die verwarmt.
Ook ik moest kniestukken gebruiken.
De slangen naar de motor zijn radiatorslangen uit de autohandel
Laatst bewerkt: 09 okt 2020 18:38 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 10 okt 2020 04:34 #1216113

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
mvzut schreef :
Ok, ik ga even een iets andere draai aan dit topic geven (mag ik als TS doen toch? ;-))


Ik begin na alle kosten bij elkaar opgeteld te hebben eerlijk gezegd een beetje te twijfelen of ik wel een boiler moet installeren. De boiler zelf kost al gauw rond de 400-500 euro, slangen en koppelingen bij elkaar ook 100-200 euro (ik heb nu overal Whale Quick Connect en wil dat liefst ook voor de uitbreiding gebruiken), nieuwe kranen, nog wat klein grut,... Je bent bij elkaar zo 700 euro of meer kwijt, plus een dag klussen (al vind ik dat laatste niet erg, maar ik heb momenteel meer klussen dan tjjd).

Eerlijk gezegd zou ik het eigenlijk vooral gebruiken om de afwas te doen... Ik heb geen douche en heb daar ook niet echt behoefte aan. Met een gezin van vijf personen moet je dan sowieso een behoorlijke boiler hebben, die ik niet kwijt kan. En ik lig 2/3 van de tijd in jachthavens, daar douche ik dan liever. Met andere woorden 700 euro om geen water meer te hoeven koken of naar het toiletgebouw te lopen voor de afwas. Dat is wel iets om goed over na te denken.

Ik heb ineens een wild idee: zou ik niet gewoon een kleine (5-10 liter) close-in boiler onder de gootsteen kunnen installeren? Dan ben je voor rond de 100 euro klaar, en het installatiewerk stelt veel minder voor. Nadeel is dat ze vaak 2000 Watt zijn, niet elke walstroom aansluiting geeft 10 ampère. Maar ik heb ze ook al van 1500 Watt en zelfs van 900 Watt gezien.

Zijn er hier mensen die ook zoiets hebben? Zie ik iets over het hoofd?



Link: 12 V heater element

Een goed idee om een kleine boiler zo dicht mogelijk bij de kraan te hebben. Je verspilt zo veel minder water. Een oplossing is om een zo klein mogelijke (5 liter?) elektrische boiler te gebruiken, het 220V element er uit te schroeven en vervangen door een 12V element. Een voltage-switch ingesteld op 13.5V en relais om alleen in te schakelen 1) In haven als de walstroomlader aanstaat, 2) Onder het varen als de motor loopt, 3) Bij excess solar energy. 200W trekt 15A, dus voldoende dikke kabel gebruiken. Het verwarmen van 5 liter water van 15C naar 60C met een 200W element duurt iets meer dan een uur, maar dat is op een boot om de afwas te doen niet een groot bezwaar.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 okt 2020 04:39 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 10 okt 2020 06:57 #1216132

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ben je dan niet een beetje water naar de zee aan het dragen? Een 12v element plaatsen om er een uur over te doen en alleen kunnen gebruiken aan walstroom of met motor aan. Dan koos ik voor een 220V boiler. Als je toch aan walstroom moet liggen......Dan liever een boiler die in enkele minuten op temp is.

Overigens: wij hebben een 20ltr keukenboiler, 2000W, 220V. Zat in de boot toen we hem kochten. Ik maakte me ook wel wat zorgen over die 2kw, maar in NL nog geen probleem gehad. De walstroomkasten konden het aan, zelfs toen we ergens bijgeprikt zaten.
Aan boord wel alle bedrading vervangen voor 2,5mm2 bedrading en een 3 polige machineschakelaar er tussen gezet om de boiler uit te kunnen zetten en zwerfstromen te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 10 okt 2020 07:11 #1216137

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Hangt er van af hoe je vaart. Als je alleen in havens de afwas doet, is 12V onzin. 12V geeft je onafhankelijkheid. Het duurt een uur om van 15C naar 60C te verwarmen, maar meestal zal het gaan om een “top-up”, bijv. van 40 naar 60. Dat betekent een half uurtje op de motor varen en je hebt weer heet water. Ook ideaal om excess solar of wind energie te dumpen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 okt 2020 07:17 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 10 okt 2020 10:20 #1216212

Mogelijk kun je hier iets mee.

Bij mij aan boord panelen met een beetje overmaat in december, dat is véél overmaat in de zomer. 4 panelen in serie geeft 88V.
Één serie panelen een aftakking gemaakt. Een dubbele schakelaar in de paneel + draad met de keus 88V naar regelaar of 230V~ boiler.

Samen met een convectie- en heatpipe paneeltje.
Daarnaast ook de AirX (230V~) die beneden 70V naar een 100/15 regelaar gaat en boven 70V naar de boiler schakelt.

Vanaf 2Bf wordt aan de accu geleverd, tot 70V, dan schakelt de molen naar de boiler.
Bij stabiele wind één keer 11A naar de accu gezien.
Naar de boiler 160V en 2,1A gezien.
Dit is een goede aanvulling tijdens de donkere uren.

De ganse dag heet genoeg water voor een douche en in de daguren schakelt de thermostaat van de boiler soms uit (>70º).

Met handig instaleren is er een goed rendement uit het geinstaleerde vermogen te halen.
Alles wat panelen en molen kunnen opbrengen wordt ook gebruikt bij mij aan boord.

Ik woon aan boord, dat vraagt wat meer dan voor een zomervakantie, maar het maximale uit de instalatie halen is altijd wenselijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 10 okt 2020 21:05 #1216439

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Sinds ik dit bericht ooit startte heb ik inmiddels een kleine close-in boiler geïnstalleerd die ik al een seizoen naar tevredenheid gebruik. Met 1200 W duurt het ongeveer 10 minuten om de 5 liter water op te warmen naar 60 graden. Prima voor de afwas.

Ik kan dit eventueel zelfs via m'n omvormer doen, maar dat doe ik zelden aangezien het schijnbaar toch wel een aanslag op je accu is om er 10 minuten lang 100 A uit te trekken (ook al heb ik 230 Ah AGM Deep Cycle). Terwijl je op de motor vaart zou het misschien wel kunnen, dan trekt hij een stuk minder uit de accu omdat de alternator al meer dan de helft voor z'n rekening neemt. Ga ik eens proberen met een blik op de acxumonitor.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten boiler aan Volvo Penta MD2030 11 okt 2020 15:49 #1216620

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
WaltB schreef :
mvzut schreef :
Ok, ik ga even een iets andere draai aan dit topic geven (mag ik als TS doen toch? ;-))


Ik begin na alle kosten bij elkaar opgeteld te hebben eerlijk gezegd een beetje te twijfelen of ik wel een boiler moet installeren. De boiler zelf kost al gauw rond de 400-500 euro, slangen en koppelingen bij elkaar ook 100-200 euro (ik heb nu overal Whale Quick Connect en wil dat liefst ook voor de uitbreiding gebruiken), nieuwe kranen, nog wat klein grut,... Je bent bij elkaar zo 700 euro of meer kwijt, plus een dag klussen (al vind ik dat laatste niet erg, maar ik heb momenteel meer klussen dan tjjd).

Eerlijk gezegd zou ik het eigenlijk vooral gebruiken om de afwas te doen... Ik heb geen douche en heb daar ook niet echt behoefte aan. Met een gezin van vijf personen moet je dan sowieso een behoorlijke boiler hebben, die ik niet kwijt kan. En ik lig 2/3 van de tijd in jachthavens, daar douche ik dan liever. Met andere woorden 700 euro om geen water meer te hoeven koken of naar het toiletgebouw te lopen voor de afwas. Dat is wel iets om goed over na te denken.

Ik heb ineens een wild idee: zou ik niet gewoon een kleine (5-10 liter) close-in boiler onder de gootsteen kunnen installeren? Dan ben je voor rond de 100 euro klaar, en het installatiewerk stelt veel minder voor. Nadeel is dat ze vaak 2000 Watt zijn, niet elke walstroom aansluiting geeft 10 ampère. Maar ik heb ze ook al van 1500 Watt en zelfs van 900 Watt gezien.

Zijn er hier mensen die ook zoiets hebben? Zie ik iets over het hoofd?



Link: 12 V heater element

Een goed idee om een kleine boiler zo dicht mogelijk bij de kraan te hebben. Je verspilt zo veel minder water. Een oplossing is om een zo klein mogelijke (5 liter?) elektrische boiler te gebruiken, het 220V element er uit te schroeven en vervangen door een 12V element. Een voltage-switch ingesteld op 13.5V en relais om alleen in te schakelen 1) In haven als de walstroomlader aanstaat, 2) Onder het varen als de motor loopt, 3) Bij excess solar energy. 200W trekt 15A, dus voldoende dikke kabel gebruiken. Het verwarmen van 5 liter water van 15C naar 60C met een 200W element duurt iets meer dan een uur, maar dat is op een boot om de afwas te doen niet een groot bezwaar.

En zo’n exemplaar? www.dewitschijndel.nl/truma-therme-tt2-boiler/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl