Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Relatie toerental en snelheid VP MD7A

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 17:47 #1077116

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Afgelopen weekend (23/8-25/8) vanaf het Hollandsdiep naar de Oosterschelde gevaren om even ten westen van Stavenisse droog te vallen. Het tij was op 24 augustus bijzonder geschikt en de weersomstandigheden konden haast niet beter. Als ik nog wat mocht kiezen ter verbetering van de omstandigheden dan was het wel iets meer wind en iets minder warm. Bij gebrek aan wind daarom het hele weekend gemotord. En daar gaat nu net mijn vraag over.
Ik heb een VP MD7A (14 PK) uit 1978 met een S110 saildrive. Al een oudje, maar functioneerde altijd naar behoren.
Met name afgelopen weekend voelde het niet zo goed meer. Ik heb sterk de indruk dat de PK’s niet in snelheid (kracht) wordt omgezet, maar kan geen reden aanwijzen.
Enkele dingen die mij opgevallen zijn:
– De motor start altijd direct.
– Rookt behoorlijk, vooral als die wat meer toeren maakt. Daarna wat minder.
– Verbruikt geen olie, althans niet merkbaar.
– Motor wordt erg warm/heet.
– Koelwater voelt aan als douchewater temperatuur.
– Geen zichtbare schade aan de schroef (Alu schroef, 850341, DxP=14x9)
– Ik denk wel meer trilling te ervaren (suggestie?)
– Tabel Toeren-Kts:
1000 2,3
1100 2,7
1200 2,9
1300 3,2
1400 3,6
1500 3,8
1600 3,9
1700 4,2
2000 rond de 5 kts.
2000 toeren is wel zo’n beetje het maximun. Ik durf dat niet te lang te doen want ik ben bang dat de motor dat niet lang vol zou houden.
In mijn beleving was de snelheid zo rond de 4 a 5 kts bij 1500 a 1600 toeren.
Het toerental in combinatie met de schroef en de boot zelf zal toch bepalend zijn voor de snelheid?
Mijn gevoel zegt dan dat er iets aan de schroef niet klopt.
Aangroei kan geen probleem zijn. Drooggevallen het volledige onderwaterschip vrij gemaakt van miljoenen kleine mosselen en zeepokken.
Zijn er nog meer redenen aan te geven waarom er geen snelheid wordt gemaakt?
Ook het op gang komen, voor en achteruit lijkt sterk afgenomen.
Wie herkent dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 18:24 #1077130

Wat is de reductie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 18:59 #1077153

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Ik vermoed dat je met "reductie" bedoelt de (tandwiel)overbrenging van motor naar Saildrive en mogelijk van saildrive naar schroefas.
Geen idee waar ik dat kan vinden. Ik heb gekeken in de workshop manual maar vind niets wat in die richting gaat.
Ik ga ervan uit dat zowel de motor (MD7A) als de saildrive (S110) standaard zullen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 19:25 #1077171

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Doet éen van de cylinders soms niet meer mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 19:53 #1077186

Max toerental van de motor 2600 ton
Reductie 1.66
Dan is ie misschien al wat zwaar gepropt, en met het achteruitgaan van de motor komt ie helemaal niet meer op toeren?
Maar wat je vertelt klopt daar niet helemaal mee. Namelijk dat ie meer toeren nodig heeft om de snelheid te halen.
Dan zou je denken dat er iets met de schroef is....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 20:07 #1077196

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
de reductie van een S110 is 1.66

Wat verdacht is, is dat hij het blijkbaar eerder wel "goed" deed en nu niet meer.

Het staatje wat je opschrijt, zegt weinig zonder referentie. Zonder wat er "normaal" zou moeten gebeuren.

De weerstand van een boot gaat grotendeels kwadratisch met de snelheid, Maar je vertelt over aangroei. Dat gaat hard, zeker ook aangroei op de schroef. Die draait hard door t water, en verstoring van de bladen merk je snel.

Ook of hij max 2000 rpm draait... Zegt niks, wat draait hij normaal? Mijn MD11C draait makkelijk 2500 toeren. Dat is zijn max. Hij doet t. Met de juiste prop.

Uitgaande van 17 pk bij 2600rpm, zou de juiste 2-blad prop 14x10 of zo moeten zijn. Daar zit je dicht genoeg bij. De topsnelheid (op vlak water) moet dan iets van 6.7 kn zijn. Dit alle volgens Propcalc.xls

De LWL van je Leisure is 6m71. Dat geeft een rompsnelheid van 6.5 kn. Dan lijkt 5 knopen wat weinig, inderdaad.

Als je je motor niet vertrouwt, is het tijd voor een compressie meting. Temperatuur meting van alle uitlaten (moeten ongeveer even warm zijn) geeft mogelijk aan dat 1 of meerdere cilinders niet lekker meedoen. Dan wordt t zoeken.

Dit soort motoren zijn zo goed als onverwoestbaar. Behalve. Behalve de koeling. Door de directe koeling is er een oneindige aanvoer van kalk, zout en algen. Verstopping van de koelkanalen vermoordt een motor in hoog tempo.
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 20:17 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 26 aug 2019 20:20 #1077203

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Beware. Er zijn ook 110S saildrives met een reductie van 2.2. Even checken dus voordat je daar conclusies aan verbinden moet.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 27 aug 2019 07:54 #1077321

Joop66 schreef :
De LWL van je Leisure is 6m71. Dat geeft een rompsnelheid van 6.5 kn. Dan lijkt 5 knopen wat weinig, inderdaad.

Dat klopt niet .
De rompsnelheid van een Leisure 27 is krap 6,3 knopen oftewel 2,43*LWL = 6,281 knoop.
En 13,4 pk ( max vermogen MD7A) moet dat dus net redden. Ik haal met 9,5 pk ( bij 2800 van de max 3100 van mijn 11 pk motor) maximaal 5,8-5,9 knopen en dat klopt precies met o.a vicprop en ook met het oude excel model propking van surfbaud : drive.google.com/file/d/0B0vn-...VjQ/view?usp=sharing
Voor de rompsnelheid heeft een Leisure 27 minimaal ca. 14 pk nodig dus een goede MD7 moet net voldoende zijn. Wel is het zo dat deze motoren met 110S saildrive vroeger vaak door VP standaard werden geleverd inclusief een wat te grote standaard schroef voor de Leisure 27 die zij meestal meeleverden bij deze motor/saildrive .
Vicprop rekent een maximum snelheid uit van zo'n 6,1 knoop met een 13,5*7,7 tweeblads schroef , in de praktijd dus een 13*8 of 14*7 schroef en dus is die 14*9 is echt te groot . zie bijlage
Die 110S saildrive van 2,2 werd overigens geleverd bij o.a. de MD7B die immers max 3000 rpm was bij 17 pk .
Een MD5A was 2600 rpm bij 13,4 pk.
Kennelijk haalt Joop66 de MD7A en de MD7B door elkaar :ohmy:

Overigesn haalde mijn Leisure 27 met de originele MD5A die erin stond al zo'n 5,4 knopen . De 11pk Vetus kwam uit mijn vorige boot(waar oorspronkelijk ook een MD5A in stond) en heb ik vóór de verkoop sinmpel omgewisseld met de MD5A uit mijn toen net gekochte Leisure 27 .
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: vicpropL27md7.pdf
Bestandsgrootte:183 KB
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 27 aug 2019 08:04 #1077323

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Heb je een luchtfilter? Zou die verstopt kunnen zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 27 aug 2019 08:12 #1077325

Een MD7A heeft standaard alleen een vrij grof gaas in de inlaat wat je officieel af en toe met olie moet behandelen) . Geen echt filter in ieder geval.
Ad
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 08:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 27 aug 2019 12:15 #1077428

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Dank allen voor het meedenken en het aangeven van de mogelijke oorzaken.
Ik laat dit even rijpen in mijn brein en zal de mogelijke oorzaken stuk voor stuk onderzoeken.
Wellicht kom ik hier later met een verklaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 27 aug 2019 15:25 #1077502

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Hier ook een Volvo MD7A in gebruik, maar dan met een keerkoppeling en schroefas.

Recentelijk een nieuwe schroef gemonteerd:

reductie is 1.91:1 Schroef 3 blads (draaipropellor) Diameter 15" en spoed 9".

En dat werkt prima. Motor komt goed op toeren. Maximum toerental voor deze motor is 2600.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 27 aug 2019 15:38 #1077504

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
combinatie van saildrive s110 met de genoemde schroef is vrij standaard op een md7a
zit er bij mij ook op.( jaguar 27 ) en haalt op 2500 rpm 6 knopen. rookt ook altijd iets .
bij heet worden koelkanalen reinigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 28 aug 2019 08:26 #1077764

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Mag ik nog een vraagje stellen?
Er wordt her en der gesproken over vermogensverlies en de oorzaken daarvoor.
Wat ik niet snap is dat bij een bepaald toerental de schroef m.i. ook met een bepaalde snelheid draait.
Het draaien van de schroef bepaald de snelheid van de boot.
Hoe komt het dan dat de snelheid afneemt als het toerental even hoog is als voorheen?
Ik zie duidelijk iets over het hoofd.
Is dit uit te leggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 28 aug 2019 08:33 #1077767

Aangroei, tegenwind, golfslag, gewichtsverdeling over de boot, wier in de schroef, helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 28 aug 2019 08:41 #1077769

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Een schroef draait niet in vast medium, maar in dun water.

Iedere schroef heeft een percentage slip.

Dus als de weerstand groter wordt neemt de slip toe. Vergelijk dit maar als je boot ligt afgemeerd en je laat de motor met de schroef draaien. De motor maakt dan de nodige toeren, maar je komt niet vooruit.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 28 aug 2019 08:45 #1077772

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Aangroei niet mogelijk. Dag daarvoor alle aangroei verwijderd.
Nagenoeg geen wind op 25/8 en dus ook geen golfslag en helling.
Wier in schroef zou kunnen. Volkerak was voor driekwart bedekt met dikke laag groene soep en slierten fontijnkruid.
Wier had ik eerder bij Stavenisse ook al uit schroef verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relatie toerental en snelheid VP MD7A 28 aug 2019 08:55 #1077779

En die soep en slierten zitten dan ook vvor kiel en roer .
Maar ook zonder dat zoiets gebeurt veroorzaakt het extra weerstand omdat het water er als het ware "dikker" van wordt.
Hetzelfde krijg je als er veen opgewrveld zand of slib in het water zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl