Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 09:05 #1077345

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
De 2003 uit onze Oceanis 390 is overleden cfr dat topic. Nu is er sprake van hermotoriseren naar een D1-30. Het schip is een Beneteau Oceanis 390 met een totaal gewicht van laat ons zeggen 7ton all in.
De keerkoppeling die er in lag had een reductie van 3.02:1 en de spline was aan gort geklapt. 3blads schroef met schroefas. De D1-30 komt met een hurth kk met verhouding A=2,05 en B 1,86. Voor zover ik het begrijp zet dat minder kracht op as en schroef, maar gaat de as sneller draaien en zal een aangepaste schroef nodig zijn. Ik ben niet thuis in die rekentools, maar hou ik zo nog voldoende power over voor dit schip?

Iemand die me in mensentaal advies en of berekening kan aanleveren?

Iemand met ervaring ivm hermotoriseren van een 2003 naar een D1-30?

Weeral dank voor alle input
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 09:31 #1077357

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Ik neem aan dat je altijd een nieuwe schroef nodig hebt als je van waarschijnlijk linksdraaiend (oude volvo) naar rechtsdraaiend (nieuwe motor, zijn volgens mij allemaal rechtsdraaiend) gaat.
Tenzij er een maxprop o.i.d. aan de schroefas zit...

Ik zou op de komende natte Hiswa ook even kijken voor een yanmar 3ym30.

edit:
Oja, de oude keerkoppeling had bij mij een hoek van 7 graden en de nieuwe was recht. Iets om rekening mee te houden.
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 09:35 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 09:36 #1077361

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
je conclusie klopt. Meer rpm aan de schroefas. Je schroef zal dus kleiner moeten worden: minder spoed en/of diameter. Goede nieuws: minder kan of past altijd.

Advies: ga bij een goede schroevenboer langs. Die kan gaan rekenen en kijken of je huidige schroef verzet kan worden of dat je toch aan een nieuwe moet. En als het dan niet klopt, kun je nog een keer terug voor een bijstelling.

Ik heb hetzelfde traject gehad dit voorjaar bij een nieuwe motor en moest keuze voor keerkoppeling reductie maken. De uitkomsten van online tools varieerden wat (spoed van 8 a 9) en het advies van de motor leverancier was nog anders (11). Maar die laatste lijkt toch het meest in de goede richting te zitten, al het rekenen ten spijt...

Overigens bleek bij mijn vorige schroef de adviezen én eindresultaat niet optimaal te zijn, ook al had ik daar twee goede bedrijven voor benaderd destijds.

Zie dit topic. Ik heb een verstelbare schroef en kan dus wat spelen met de spoed. Gelukkig want hij zou nog een beetje meer spoed mogen hebben.
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 09:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 10:08 #1077374

Bij mijn ombouw van VP 2003T naar VP 2030 kwam ik dat geintje 7 gr KK ook tegen idd. iets om terdege rekening mee te houden.
Heb mijn schroef bij Van Ballegooy in Moerdijk aan laten passen.
Een gewone schroevenboer..........binnenvaart, maar prima werk geleverd.
Gert
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 10:09 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 10:11 #1077376

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Die D1-30 kan je naast rechte keerkoppelingen ook krijgen met 8 graden keerkoppelingen. Scheelt inderdaad wel aardig wat aanpaswerk als je dat gelijk houdt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 10:15 #1077379

Houd er eel rekening mee dat alleen een goed gedesignde schroef voor de betreffende motor en keerkoppeling
de optimale efficientie heeft van maximum een % of 70.De rest is slip en daardoor wrijving en doet niet mee aan de vorotstuwing.
Bij bijv. bij een te grote schroef de spoed of de diameter drastisch verkleinen zal het resultaat ook zijn dat je schroefefficientie omlaag gaat. Dat betekent ook dat je dan minder pk's van je motor daadwerkelijk om kunt zetten in snelheid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 27 aug 2019 20:17 #1077652

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
zowel de 2003 als de D1-30F draaien "clockwise" dus dat zit al goed. idd de oude MS2B zat onder een kleine hoek, terwijl de gemonteerde hurth ZF-10M er recht op zit. Zover ik kan zien bestaan er hermotorisatiekits, waarbij de hele D1-30F motor onder kleine hoek komt te staan, zodat deze in rechte lijn met de schroefas komt. Of zie ik dat nu verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 28 aug 2019 06:32 #1077724

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
kijk je dan naar de motor of naar de schroefas?
De 2003 trekt volgens mij bij achteruitslaan naar sb (linksdraaiende schroef), de volvo naar BB.

Kwam geloof ik door de volvo MS keerkoppeling die de draairichting omdraaide, dus de motoren zelf kunnen best dezelfde draairichting hebben.

edit: Als je nu een hurth erop hebt zitten dan zou je nu een rechtsdraaiende schroef kunnen hebben.

Bij mij is de hele motor inderdaad onder een hoek gezet om recht op de as aan te sluiten.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 06:34 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 28 aug 2019 18:35 #1078005

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Hurth zou linksdraaiend zijn, net zoals de oude ms2b keerkoppeling. Enkel de reductie is sterk afwijkend, dus toch aan de nieuwe schroef. Nu lijkt de prijs van een nieuwe schroef beter dan van een nieuwe keerkoppeling dus kies ik voor nieuwe schroef.

Meteen maar het lager vervangen dan is de hele aandrijflijn gemoderniseerd.

Voorstanders om er nog een soort python homokineet tussen te zetten? Dit lost misschien meteen het verschil in kanteling van de keerkoppeling tov schroefas op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 28 aug 2019 18:37 #1078006

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
De nieuw gebruikte d1-30F, klaar voor transport


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 29 aug 2019 20:14 #1078410

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Toch nieuwe / andere keerkoppeling nodig zo blijkt na veel google werk en het uiteenspatten van mijn illusie dat het hermotoriseren nog goed zou meevallen.

De Hurth zf10m die op de nieuwe motor zit, heeft idd een rechte uitgang, echter heb ik dus inderdaad die keerkoppeling met 7° of 8° kanteling nodig.

Welke merken en types komen dan in aanmerking? Ik kan er weinig vinden. Prijzen zijn al helemaal niet te vinden. Over de Volvo Penta MS15 L is ook niets te vinden. Wordt er een beetje mistroostig van... :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 29 aug 2019 20:34 #1078423

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Je hebt zeker geen ruimte om dmv homokineet (phyton drive of aqua drive oid) due 7 graden alsnog om te buigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 29 aug 2019 21:29 #1078442

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Philip schreef :
Je hebt zeker geen ruimte om dmv homokineet (phyton drive of aqua drive oid) due 7 graden alsnog om te buigen?

Volgens mij kan dat wel, ik was alleen niet zeker of dit door zo'n homokineet op te vangen was.

Ondertussen gaan rekenen om evt de basis aan te passen en de volledige motor onder 7° helling te monteren zodat het allemaal op 1 lijn komt te staan. (komt tussen de motorsteunen op een verschil van 24,78 millimeter of dus een wigvorm met 2,5 cm hoogte verschil tussen voor en achtersteunen. Ik kan in de specificaties van de VP D1-30F echter niet terugvinden of de motor onder zo'n hellingsgraad mag gemonteerd worden. De nieuwe motor is 18mm lager en 66mm korter dan de vorige, dus plek in de kist is er wel om dit te verwezenlijken.

Iemand ergens gegevens over toegelaten hellingsgraad van montage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 29 aug 2019 22:03 #1078444

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Bel eens met Mulder Motoren in Ridderkerk, dat is een VP dealer en die heeft vast wel een inbouwvoorschrift van deze motor. Bij mijn Yanmar stond in de manual duidelijk onder welke hoek de motor mocht worden ingebouwd. Die 7 gr lijken mij niet overdreven.
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 22:05 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 30 aug 2019 05:06 #1078453

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Waarom zet je de oude keerkoppeling niet over?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 30 aug 2019 05:30 #1078456

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Waterzot schreef :
Volgens mij kan dat wel, ik was alleen niet zeker of dit door zo'n homokineet op te vangen was.
Ja makkelijk, een python mag tot 8 graden aan iedere zijde gaan (16 graden totaal dus) bij laag vermogen en toerental. Mijn as staat onder 15 graden en de motor had ik helemaal kunnen rechtzetten als ik wilde.
specificaties van de VP D1-30F echter niet terugvinden of de motor onder zo'n hellingsgraad mag gemonteerd worden. De nieuwe motor is 18mm lager en 66mm korter dan de vorige, dus plek in de kist is er wel om dit te verwezenlijken.

Iemand ergens gegevens over toegelaten hellingsgraad van montage?
In de workshop manual staat dit voor de D1-30:

Max. forward inclination ................................................. 0 graden
Max. permissible angle backwards during operation ............... 25 graden
Max. side angle during operation ......................................... 35 graden

Die 7 graden achterover zijn geen enkel probleem dus.

Voor zowat geen enkele motor, minimale waarden die ik vond in mijn speurtocht naar een nieuwe motor waren 15 graden.

Ik zou het echter niet doen door alleen motorsteunen uit te draaien maar netjes met wiggen. De voet van de motorsteun wil je wel parallel houden aan de de motor.

En 7 graden omhoog bij de as betekend dat de voorkant van de motor grofweg zo'n 85mm omhoog komt tov een keerkoppeling waar die 7 graden in zit. Moet je wel plek voor hebben.
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 05:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 30 aug 2019 05:32 #1078458

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Waterzot schreef :
Toch nieuwe / andere keerkoppeling nodig zo blijkt na veel google werk en het uiteenspatten van mijn illusie dat het hermotoriseren nog goed zou meevallen.

De Hurth zf10m die op de nieuwe motor zit, heeft idd een rechte uitgang, echter heb ik dus inderdaad die keerkoppeling met 7° of 8° kanteling nodig.

Welke merken en types komen dan in aanmerking? Ik kan er weinig vinden. Prijzen zijn al helemaal niet te vinden. Over de Volvo Penta MS15 L is ook niets te vinden. Wordt er een beetje mistroostig van... :(

De versie met 8 gr kanteling is ook een ZF product, de ZF15MA
In Nederland bij Drinkwaard voor 2795 Euro.

Toegestane helling (inclination) staat in installation manual blz 9 inclination D-series
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 05:45 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 30 aug 2019 07:34 #1078510

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
jessejohn schreef :
Waarom zet je de oude keerkoppeling niet over?

De oude keerkoppeling is een MS2B, die blijkt niet te passen op de D1-30F + de keerkoppeling is ook dood, de "spline" had amper nog een tand over.

Ik had nog een MS2B gevonden met zeer gelijkaardige reductie, maar kreeg dan te horen dat deze niet zou passen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 30 aug 2019 16:05 #1078643

Waterzot schreef :
jessejohn schreef :
Waarom zet je de oude keerkoppeling niet over?

De oude keerkoppeling is een MS2B, die blijkt niet te passen op de D1-30F + de keerkoppeling is ook dood, de "spline" had amper nog een tand over.

Ik had nog een MS2B gevonden met zeer gelijkaardige reductie, maar kreeg dan te horen dat deze niet zou passen...

Ik heb mijn VP 2030 ook aangepast. Gewoon een andere demperplaat erin gemonteerd. Kijk daar maar even goed naar. Ik heb wel een Bullflex liggen (30mm)
met verloop naar de MS2B. Volgens mij bestaan er volop verlopen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 04 nov 2019 14:05 #1098314

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
De nieuwe ligt er in :woohoo:
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 04 nov 2019 14:13 #1098315

je hebt hem tegen de wand gezet! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 04 nov 2019 15:57 #1098339

Hij is toch niet "zot" zeker.???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 04 nov 2019 16:30 #1098347

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Laat ze maar lachen...Ziet er knap uit ook al zit het tegen de muur!
Strak werk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 04 nov 2019 16:35 #1098349

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Mooi motortje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren vp2003 naar vp D1-30 Oceanis 390 04 nov 2019 16:54 #1098354

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ziet er goed uit!
Heb ik je misschien al eerder gezegd, zou het schuimrubberen isolatie vervangen, daar zit waarschijnlijk meer olie dan lucht in.
Maar nu staat de motor er al in en kan je er niet meer bij?
Laatst bewerkt: 04 nov 2019 16:55 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl