Bijna alle motoren, vooral oudere, gebruiken het motorblok als massa. Het is gecompliceerd en duur om dit aan te passen maar niet onmogelijk. Het betekent dat startmotor, dynamo, alle sensoren, voorgloei installatie, etc, galvanisch gescheiden (gemaakt) moeten worden.
Een andere oplossing is om een elektrische onderbreking (schakelaar, relais) tussen de min van de accu's en de motor te plaatsen. Daarmee wordt de (hopelijk enige) elektrische verbinding naar de romp verbroken.
De onderbreking moet kortgesloten worden tijdens het starten en draaien van de motor. Het voordeel van deze constructie is, dat het vrij eenvoudig uit te voeren is. Het is doeltreffend want het elektrisch systeem is niet langer verbonden aan de scheepsromp als de motor niet loopt. Met forse massakabels is de stroom door de romp tot een minimum te reduceren als de motor wel loopt en de dynamo laadt.
De nadelen zijn, dat de motor en de romp aan het het elektrisch systeem verbonden zijn als de motor draait. Op dat moment zou dus nog wel een stroom kunnen lopen door de romp. Een ander nadeel is dat, in het geval van een eenvoudige massa schakelaar, een extra handeling verricht moet worden tijdens het starten en stoppen van de motor.