Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Honda BBM vindt 2 PK te veel

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 13:25 #1079369

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Ik heb sinds dit jaar een Honda 2PK luchtgekoelde buitenboordmotor voor mijn bijbootje. Hij start makkelijk en loopt elke keer in het begin prima. Bij volgas speert hij weg (als ik alleen in het bijbootje zit). Maar na een paar honderd meter vindt hij het allemaal teveel en houdt in. Neem ik dan gas terug, dan gaat hij harder varen - tot op zekere hoogte, want de topsnelheid haalt hij niet meer. Draai ik het gas weer vol open dan valt de motor meteen weer terug in toeren, tot het punt dat hij net wel of net niet afslaat. Blijf ik half gas varen, dan is er weinig aan de hand.

Ik heb de carburateur schoongemaakt en de sproeier schoongespoten. Er zat inderdaad troebele brandstof vol stofdeeltjes in. Ik heb de (ingebouwde) branstoftank leeg gegoten. De benzine was helder, maar er zat de nodig troep in. Ik heb het door een koffiefilter gegoten en weer in de tank gedaan.

Dan moet het toch een stuk beter gaan, zou je denken. En inderdaad speert hij de eerste paar honderd meter weer weg. Maar daana is het weer mis. De motor houdt precies dezelfde kuren.
Ik heb de bougie nog gecontroleerd en die zag er goed uit.

Waar kan ik het verder nog zoeken? Het volledige vermogen wil ik niet missen als ik flinke tegenwind en golven heb. Ik heb al eens om een sleepje moeten vragen in die omstandigheden. Roeien is dan ook geen optie meer.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 13:35 #1079373

Kan heel veel zijn...

Tankontluchting open? probeer eens zonder dop op de tank te varen, als hij dan beter vaart weet je genoeg. Filters en slangen schoon?
Of toch nog een kanaaltje in de carb verstopt, heb je alle kanaaltjes ook doorgespoten?

Verouderde benzine??

Beter lopen bij minder gas kan ook een teken zijn van te rijk mengsel

Hoe zien de bougies eruit? Als die zwart en aangekoold zijn krijgt hij teveel benzine.

Te rijk mengsel kan verschillende oorzaken hebben (in aflopende volgorde van waarschijnlijkheid):

1) verstopt/vuil luchtfilter
2) Choke klep die blijft hangen (of je choke staat gewoon nog aan).
3) Te hoog vlotter niveau (maar weet niet zeker of deze carb een vlotter heeft), op lekkende vlotternaald waardoor de naald blijft lekken
4) verkeerde sproeier

Als hij altijd goed gelopen heeft en je hebt de sproeier tijdens het schoonmaken niet met een staalborstel draadje of een naalt opengepoert (NOOIT doen)dan is 4 erg onwaarschijnlijk.

Haal je luchtfilter er eens af en kijk in de opening, check of de choke open staat, en kijk of er geen benzine overstroomt uit de vlotter.
(dat zou je ook moeten ruiken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 13:37 #1079375

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Klinkt als afstelling.

Koude motor = vol vermogen
Warme moter = verzuipen

Klopt wel, want bij koude motor zou je normaal choken, dus in verhouding meer brandstof en minder lucht, laat je de choke openstaan dan verzuipt de motor als ie warm is.

Dat doe me direct denken, gaat die choke wel helemaal terug ?
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 14:08 #1079384

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Even ter aanvulling.

De choke kan vrijwel meteen na het starten meteen dicht en de choke-klep wordt goed bediend door de choke-knop.
De benzine is vers getankt.
De bougie ziet er niet aangekoold uit. Heeft wel een donkere kleur.
De kanaaltjes in de sproeier heb ik doorgespoten en zijn visueel open.
De tankontluchting hoor ik blazen als ik hem open draai en de zon heeft er op gestaan.
Het luchtfilter in deze motor is nauwelijks aanwezig. Alleen een plastic hol dingetje.

Hoe moet ik checken of er benzine overstroomt uit de vlotter? Ik ruik het niet.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 14:40 #1079392

Busje starter pilot kopen en als hij begint in te houden in de inlaat spuiten zonder gas te veranderen.

Gaat hij beter lopen dan krijg je te weinig brandstof.
Gaat hij slechter lopen dan krijg je te veel brandstof.

zou dan mijn eerste test zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 14:46 #1079394

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
of als het el cheapo moet, remmenreiniger :-)
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Honda BBM vindt 2 PK te veel 02 sept 2019 15:00 #1079398

JPD schreef :
of als het el cheapo moet, remmenreiniger :-)

Eh ja, maar de uitlaatgassen van remmenreiniger zijn wel behoorlijk giftig.
Beter even je adam inhouden dan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl