Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 07 sept 2019 21:03 #1081133

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
Onze yanmar 3ym30 met ruim 900 draaiuren is vrij abrupt begonnen met roken uit de uitlaat. Meedenken over een oorzaak/oplossing wordt gewaardeerd.

Kleur van de rook is grijs tot donkergrijs, in elk geval niet lichtgrijs, wit, (pik)zwart of blauw.
Roken ontstaat na enkele minuten op 2300 toeren varen (5.5 knots) en neemt dan geleidelijk toe. Na een tijdje belasting rookt de motor ook bij stationair toerental, maar na een tijde stationair draaien is het vrijwel geheel verdwenen. Ga je dan weer belasten dan duurt het weer even voor de rook ontstaat. Heb ook even 3200 rpm gedraaid en vaar dan 7.2 knots.
Ik heb het idee dat de uitlaat 'droger' klinkt dan voorheen. Maar dat kan tussen mijn oren zitten.

Olie op peil en keurig schoon.
Voldoende koelwater (wierpot schoon en zeewaterpomp is vorige zomer vernieuwd)
Start vlot en makkelijk.
Luchtfilter lijkt in orde, maar ik kan moeilijk beoordelen of het 'schoon' genoeg is.
Loopt altijd op diesel (heeft nog geen gtl verbrand)
Koelvloeistof op peil.
Schroefas draait soepel rond (op het handje).
Bij elke tankbeurt altijd wat grotamar erbij.

Zou ik wel willen weten, maar heb ik nu niet: temperatuur uitlaat, temperatuur olie.

We hebben net de staande mast route gedaan (Amsterdam - Vlissingen) en het roken viel me vandaag bij de sluis in Veerre op. Bij wegvaren daar vond ik ook dat motor anders klonk. In Middelburg getankt, en daar ook de bezinkput van de dieseltank even afgetapt: diesel (geen water) met klein beetje zwart 'gruis'/kleine vlokken. Dat is voor het eerst dat ik dat aantref.

Opties:
-brandstofsysteem vervuild
-thermostaat stuk
-verstuiver 'plots' versleten
-....

Ik ga morgen in elk geval dieselfilters wisselen en de thermostaat checken.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 07 sept 2019 21:05 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 07 sept 2019 21:10 #1081134

te weinig koelwater?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 07 sept 2019 21:16 #1081135

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10720
Nieuwe Paus?
Een jongen met een goed verstand, bemint de zee maar blijft aan land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 07 sept 2019 22:58 #1081140

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Op afstand een diagnose stellen is erg moeilijk.

Als je zwarte rommel hebt in je diesel, dan is dat natuurlijk niet goed.
Daar zou ik als eerste naar kijken.

Volgens mij duid zwart grijze rook op onvolledige verbranding.
Dat kan meerdere oorzaken hebben, van een slechte verstuiver tot aan timing.
Te heet lopen, is natuurlijk ook niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 07 sept 2019 23:39 #1081143

Klinkt toch als minder koelwater. Je schrijft:
- het klinkt anders
- na een tijdje stationair is het weg.
Aangroei in koelwater inlaat gaat snel, weet ik uit ervaring.
Het kan ook een mosseltje in de inlaat zijn die zich lekker opent als al dat frisse water voorbij komt ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 05:55 #1081152

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3164
Is het niet normale waterdamp, bij de dalende temperatuur in het najaar zie je meer en sneller condensatie in de uitlaatgassen. In je uitlaatsysteem wordt door de hete uitlaatgassen een klein deel van het koelwater in waterdamp omgezet, die vervolgens buiten de uitlaat condenseert, al naar gelang de buitentemperatuur.
Als de rook donkerder is dan waterdamp, kun je denken aan minder goede verbranding. De verstuiverdruk van je Yanmar is rond de 180 bar afgesteld, maar neemt af met het stijgen van het aantal draaiuren. De verbranding is bij een te lage druk niet optimaal meer. Het is na 900 draaiuren niet zo gek dat te laten controleren, een dieselspecialist kan je verstuivers eenvoudig reconditioneren of zonodig vervangen. Als je motor verder goed start, z'n vermogen levert en rustig loopt, kun je er ook voor kiezen voorlopig gewoon door te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 06:37 #1081157

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Heb zelf ook een vergelijkbare " rookontwikkeling" gehad. Na onderzoek bleek er 1 schoepje van de koelwaterpomp afgebroken. Dit zorgde voor verminderde koelwater toevoer waardoor dit warmer wordt en de grijze damp veroorzaakt.
Tevens extra motorgeluid.

succes:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 07:01 #1081164

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Deze zomer ook de staande mastroute gevaren met dezelfde verschijnselen. Ik bleek 3 van de 6 schoepjes kwijt van mijn impeller. De hoeveelheid koelwater was ook aanzienlijk minder. Dus aan een wachtsreiger de impeller vervangen en probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 08:50 #1081186

Een methode om de hoeveelheid koelwater globaal te controleren is met de hand de temperatuur van de slang tussen uitlaatbocht en waterlock et voelen. Die moet handwarm zijn en je moet je hand er op kunnen houden zonder dat het onaangenaam wordt. Normaal is nl. hooguit ca. 40- 45 graden maar eerder nog wat lager . Heter betekent te weinig koelwater.
Uiteraard voelen bij warme motor , dus na een tijdje flink belasten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 09:09 #1081187

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 09:29 #1081191

Oeps :ohmy:
Mooi dat je de afgebroken schoep zo snel gevonden hebt .

Misschien zoiets inbouwen ? Dan zie je zoiets direct aankomen.
www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/ handleiding: www.nasamarine.com/wp-content/...-Exhaust-monitor.pdf
Mooie van deze is dat je het alarmpunt zelf kunt instellen naar gelang de normale waarde en dus elk probleem met de koeling ziet aankomen, ook bijv. dichtslibbende koelkanalen e.d.
Ad
Laatst bewerkt: 08 sept 2019 09:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 09:37 #1081194

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
Inderdaad een beetje mazzel dat het afgebroken schoepje nog niet zoek was.

Na vervangen door een nieuwe impeller klinkt de motor weer als vanouds (zat dat geluid dus toch niet tussen mijn oren). Met een afgebroken schoepje is ook het plots gaan roken verklaard.

Ben verbaasd over de beperkte levensduur van deze impeller: minder dan 100 uur. Zo zie je naar weer: assumption is the mother of all fuck ups.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 10:12 #1081205

Tot assume makers an ASS of U and ME..
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 10:52 #1081223

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15351
De kwaliteit van impellors verschilt sterk. de meeste missen met 1-2 jaar schoepjes. Ik heb een volvo impellor die er 3 jaar in gezeten heeft en preventief vervangen is. Is niets aan te zien, geen scheurtje niks.

Op reserve maar dus....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijze (zwarte?) rook na een tijdje belasten 08 sept 2019 11:40 #1081234

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
Diesel filters (grof en fijn) waren brandschoon.
Bij 1000 uur geeft de service manual inderdaad inspectie van timing en verstuivers aan. Eerst maar eens kijken of dat roken nu opgelost is.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl