De V-snaar staat volgens het handboek goed op spanning als je met je duim in het midden tussen krukas en alternator de snaar met niet te veel kracht 8-10 mm kunt indrukken.
Een doorsnede van een Yanmar startmotor staat hieronder. Het startrelais heeft meerdere functies : als je het startrelais bekrachtigt met de startknop, verschuift het anker van het startrelais via een hefboom het rondsel op de as van de startmotor in de richting van de startkrans op het vliegwiel. Pas als het rondsel volledig in de tandkrans is ingeschoven, wordt een contact in het startrelais gesloten, en gaat de startmotor draaien. Er gebeurt nog meer in het startrelais (aantrekwinding wordt uitgeschakeld , en houdwinding blijft bekrachtigd), maar dat is voor het probleem van TS niet van belang.
De tanden van het rondsel zijn aan de voorzijde afgeschuind, waardoor het soepel in de vliegwieltandkrans kan inschuiven. Daarbij verdraait de as van de startmotor licht. En dat is hier waarschijnlijk het probleem : een te strakke snaar verhindert het soepel inschuiven.
Eigenlijk mag de startmotor dan niet worden bekrachtigd en gaan draaien. De mechanische toleranties zijn in dit geval kennelijk zo ruim, dat startrelais toch de stroomkring sluit en de startmotor gaat draaien zonder dat het rondsel volledig is ingeschoven.
De simpelste oplossing is de V-snaar niet strakker te zetten dan nodig. Verder zou je een blik kunnen werpen op de staat van vliegwieltandkrans. De meeste Yanmars hebben een gat in het vliegwielhuis waar de toerentalopnemer in gemonteerd wordt, daar kijk je direct op de tandkrans.
Blijft het probleem zich voordoen, zit er weinig anders op dan de startmotor te demonteren en op de juiste werking te (laten) controleren.