Joop66 schreef :
Dat is een flink verschil! Wat staat er in het werkplaatshandboek als ondergrens?
Is het slecht starten gaandeweg ontstaan, of heeft de motor dat altijd al gedaan?
800 draaiuren is niet veel voor een scheepsmotor.
Het gaat vrijwel zeker om de basismotor L2 van Mitsubishi en daarvan zijn dit de specificaties voor de compressiedruk:
Compression
pressure
2.84 to 3.14 Mpa
(29 to 32 kgf/cm2)
[413 to 455 psi]
Dat is bij een starttoerental van 250-280 rpm dus als je startmotor dat niet haalt, bijv. door een slechte accu, zul je minder gaan meten , vooral bij de tweede cilinder die je meet als je de beide cilinders kort na elkaar meet .
Die 25 is dus aan de lage kant maar dat kan eigenlijk amper het slechte starten verklaren. Of de gloeibougies werken kun je trouwens vrij makkelijk zien door voor en tijdens het gloeien de spanning te meten.Vooral als er een Voltmeter op het paneel zit is dat makkelijk te zien. Die zal tijdens het gloeien flink dalen .Zo niet , zijn ze kapot wat wel raar is bij maar 800 uur. Mijn Vets ( dezelfde basis) heeft al meer dan 2300 uur er op zitten en heeft geen enkel probleem.
Dit is trouwens de workshop manual van die motor:
Ad