Loeiheet kan die niet geweest zijn, bijna altijd korte stukjes en indien langer dan zeg 5,5 knoop kruissnelheid bij 7 knoop rompsnelheid. De monteur heeft bij het geven van de beurt niets bijzonders ontdekt zo geeft hij aan. Geen rare dingen met de olie, geen grote afwijking bij het stellen van de kleppen, niets.
De reden voor de grote beurt was dat ik een ander geluid hoorde zeg vanaf 3 weken terug en hij bij tijd en wijlen erg slecht start. De baas (dus niet de monteur zelf) kwam gisteravond zelf langs om hem nog eens te ontluchten want hij wilde niet starten. Ik wist dat dit het niet was, maar was al blij dat hij kwam. Ontluchten was niet nodig zo bleek, en toch Inderdaad niet starten, veel rook uit de uitlaat toen die eenmaal wel startte en nog steeds dat rare geluid (ploffen noem ik het maar). Hij zei gelijk dat dit niet hoorde en trok het luchtfilter eraf. We stopten de motor en je zag een klein wolkje verbrandingsgas uit de kamer komen waarachter de inlaatklep zit. Die kamer is ook vettig zwart.
Er zit geen voorziening op die 'waterslag' tegengaat, dat was zijn eerste verdenking. Kan me echter geen situatie herinneren dat ik erg schuin ben gegaan waardoor er koelwater terug gelopen kan zijn, nu is dat echter ook geen harde voorwaarde om een terugloop van koelwater te krijgen zo verzekerde hij mij.
Navraag gaf de info dat de monteur een prima startende motor had. Dat laatste wil ik niet op voorhand in twijfel trekken, de laatste weken start hij soms slecht, maar niet altijd. Ook hij kan dus gehad hebben dat de motor die dag prima aansloeg. Het geluid echter heeft hij niet herkent als zijnde een Non Yanmar Sound zeg maar, en dat is wel kwalijk. Hiervoor heeft de eigenaar al excuus aangeboden. Daarmee was het euvel niet direct verholpen geweest of minder erg, maar hadden ze wel direct contact op kunnen nemen dat ze de kop er bijvoorbeeld af moeten nemen om verder onderzoek te doen, dat gebeurt nu maandag als eerste.
Iedereen bedankt zover voor het meedenken, ben jaloers op wie straks gaat zeilen, geniet ervan. De emotie is wat weggezakt, en de relativering is al toeslagen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de pot van de stuurautomaat weer leeg raakt door een dure reparatie en met alles wat er speelt op de wereld is dat triviaal. Een stuk minder erg zo lees ik elders op ZF als onvoldoende gratis zeilen aangeboden krijgen. Achter de schermen hier ook al hulp voor aangeboden gekregen mocht zich er een worst case scenario voordoen (nieuwe kop of erger).
Gr Michel