Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 14:56 #1085306

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Balen, de pruttel start erg slecht. Net groot onderhoud gehad deze week en geen seintje gekregen dat er iets aan de hand zou zijn. Met die 'specialist' zijn we nog in gesprek, ruzie maken helpt nu niet.

Als we het luchtfilter eraf halen komen er verbrandingsgassen naar buiten. Dat wijst volgens hem op of een verbrande / versleten klep of zelf een gescheurde kop. Om een beetje hoop te houden dit weekeinde, hoe groot is de kans dat het een klep of de kop is, what are the ods, en kan ik dat nu ergens aan zien, voelen o.i.d?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:10 #1085310

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3289
Was er een probleem voor het groot onderhoud?
Kleppen gesteld en borging los?
Brandstof pomp van tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:21 #1085313

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Ja, hij starte slechter en ik hoorde een 'ander' geluid de laatste 2 weken. Regelmatig hier gelezen over regelmatig kleppen stellen. Heb de olie ervoor ook nog gecontroleerd. Wel wat verbruikt maar nog boven het minimum, geen schuim or what ever te vinden dus ik dacht zal wel meevallen. Toch opdracht tot grote beurt. Vandaag naar de boot na niets terug gehoord te hebben en hij startte niet. Monteur (baas) nog aanwezig en komt zelf. Eerst ontluchten maar was het niet. Kwam direct brandstof uit. Luchtfilter eraf en starten, en dan zie je de verbrandingsgassen deels terugkomen. Indien je je vinger ook de 'kamer' ingaat waar normaal het luchtfilter op aangesloten zit is die vinger volledig zwart (olie).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:23 #1085314

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Lekke of ontstelde inlaatklep. Tijdens de arbeidsslag komen da de gassen het inlaat kanaal in waardoor het daar zwart (roetvorming) wordt.
Misschien sluit de inlaatklep niet doordat de stelbout los geraakt waardoor de klep niet sluit wanneer dat moet.
Dus nogmaals kleppen stellen. Is het probleem daar niet mee opgelost, dan is er een inlaatklep lek!

Dat "andere geluid"is vermoedelijk geplof in de lucht inlaat.
Als het met kleppen stellen niet opgelost is, moet je niet meer gaan varen :angry:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 15:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:26 #1085315

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Klep bij de beurt verkeerd gesteld?
Het lijkt me onwaarschijnlijk,
maar is wel het eerste wat ik zou controleren alvorens meer uit elkaar te halen.
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 15:27 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:43 #1085324

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Het geluid (gepuf inderdaad) is niet opgetreden nadat de kleppen zijn gesteld. Het geluid was er al (laatste 2 weken) en is alleen niet overgegaan met het stellen van de kleppen. Natuurlijk kan het zo zijn dat het stellen van de kleppen onzorgvuldig is uitgevoerd en het hernieuwd stellen van de kleppen de oplossing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:47 #1085325

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
Toch niet de oie bijgevuld tot boven het bovenste streepje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:50 #1085328

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 15:50 #1085329

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Beauty schreef :
Het geluid (gepuf inderdaad) is niet opgetreden nadat de kleppen zijn gesteld. Het geluid was er al (laatste 2 weken) en is alleen niet overgegaan met het stellen van de kleppen. Natuurlijk kan het zo zijn dat het stellen van de kleppen onzorgvuldig is uitgevoerd en het hernieuwd stellen van de kleppen de oplossing is.

Dan is er een inlaatklep lek :(
Ik zou in ieder geval nog een keer kleppen (laten) stellen (goed) om met zekerheid vast te stellen of de er een inlaatklep lek is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 16:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 20 sept 2019 19:17 #1085369

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13082
Je kunt de klepspeling natuurlijk zelf gemakkelijk controleren. Ze moeten allemaal 0,2mm speling hebben. Meten bij koude motor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 2GM20 20 sept 2019 19:19 #1085370

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Heb ik geen spullen (hoe heet dat, een voelermaat?) voor. Bovendien is het net zo makkelijk als fietsen, je moet het alleen wel een keer geleerd hebben.
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 19:27 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 06:13 #1085397

Een voelermaatje zal je grootste probleem niet zijn, die kun je zo kopen.
Jammer in deze is dat de motor net een beurtje gehad heeft en daarmee is er een hoop 'bewijslast' verdwenen.
Zo zou het handig geweest zijn om te weten wat de klepspeling was voor het stellen van de kleppen, en ook hoe de olie eruit zag, zat er bijvoorbeeld gruis in, rook hij verbrand.
Daar komen we nu niet meer achter dus even wat mogelijkheden, op afstand en op papier, dus zonder vette vingers blijft het gokken.

Is het mogelijk dat de klepspeling zo klein was dat de klep al een tijdje niet goed meer sloot? Waardoor er koolafzetting op de klep is ontstaan?
Is de motor heet geweest? Heb je hem voorafgaande aan de klacht echt flink op zijn lazer gegeven?
Hoe intensief gebruik je de motor? M.a.w. hoe vaak komt hij echt op bedrijfstemperatuur zodat hij een beetje schoon kan branden?

Verbrandde klep kan natuurlijk maar in een zeilboot is koolaanslag meer voor de hand liggend.
Gescheurde kop kan natuurlijk maar dan zou hij echt loeiheet geweest moeten zijn en veelal zie je dan ook wel iets aan je koelvloeistof.

Slaat de motor nu helemaal niet aan? Als hij loopt, hoe loopt hij dan?

Lastig op afstand. Maar ik zou niet direct van het ergste uitgaan.

Mss is er iemand in de buurt die met je mee kan kijken, waar ligt de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 06:39 #1085401

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Loeiheet kan die niet geweest zijn, bijna altijd korte stukjes en indien langer dan zeg 5,5 knoop kruissnelheid bij 7 knoop rompsnelheid. De monteur heeft bij het geven van de beurt niets bijzonders ontdekt zo geeft hij aan. Geen rare dingen met de olie, geen grote afwijking bij het stellen van de kleppen, niets.

De reden voor de grote beurt was dat ik een ander geluid hoorde zeg vanaf 3 weken terug en hij bij tijd en wijlen erg slecht start. De baas (dus niet de monteur zelf) kwam gisteravond zelf langs om hem nog eens te ontluchten want hij wilde niet starten. Ik wist dat dit het niet was, maar was al blij dat hij kwam. Ontluchten was niet nodig zo bleek, en toch Inderdaad niet starten, veel rook uit de uitlaat toen die eenmaal wel startte en nog steeds dat rare geluid (ploffen noem ik het maar). Hij zei gelijk dat dit niet hoorde en trok het luchtfilter eraf. We stopten de motor en je zag een klein wolkje verbrandingsgas uit de kamer komen waarachter de inlaatklep zit. Die kamer is ook vettig zwart.

Er zit geen voorziening op die 'waterslag' tegengaat, dat was zijn eerste verdenking. Kan me echter geen situatie herinneren dat ik erg schuin ben gegaan waardoor er koelwater terug gelopen kan zijn, nu is dat echter ook geen harde voorwaarde om een terugloop van koelwater te krijgen zo verzekerde hij mij.

Navraag gaf de info dat de monteur een prima startende motor had. Dat laatste wil ik niet op voorhand in twijfel trekken, de laatste weken start hij soms slecht, maar niet altijd. Ook hij kan dus gehad hebben dat de motor die dag prima aansloeg. Het geluid echter heeft hij niet herkent als zijnde een Non Yanmar Sound zeg maar, en dat is wel kwalijk. Hiervoor heeft de eigenaar al excuus aangeboden. Daarmee was het euvel niet direct verholpen geweest of minder erg, maar hadden ze wel direct contact op kunnen nemen dat ze de kop er bijvoorbeeld af moeten nemen om verder onderzoek te doen, dat gebeurt nu maandag als eerste.

Iedereen bedankt zover voor het meedenken, ben jaloers op wie straks gaat zeilen, geniet ervan. De emotie is wat weggezakt, en de relativering is al toeslagen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de pot van de stuurautomaat weer leeg raakt door een dure reparatie en met alles wat er speelt op de wereld is dat triviaal. Een stuk minder erg zo lees ik elders op ZF als onvoldoende gratis zeilen aangeboden krijgen. Achter de schermen hier ook al hulp voor aangeboden gekregen mocht zich er een worst case scenario voordoen (nieuwe kop of erger).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 06:48 #1085402

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 931
Heerlijk die hint naar die gratis zeilen.... ja dan heb je pas een probleem.
Heel veel succes met het op orde krijgen van je motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 07:26 #1085412

Vervelend Michel, zo tijdens het mooiste weekend van september.. Hopelijk is het iets kleins.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 08:15 #1085429

Zou je niet bij rondtornen met de hand een verschil in compressie tussen de cylinders moeten kunnen voelen als er een inlaatklep lekt? Of is dat lekje te klein, misschien wel te meten met compressiemeting?
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 21 sept 2019 08:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 11:19 #1085463

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Om te beginnen zou je de verstuivers kunnen demonteren en kijken of daar iets bijzonders aan te zien en te meten is. Vervolgens kun je een compressiemeting doen. Als er onregelmatigheden tevoorschijn komen, kun je altijd nog de kop demonteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 11:24 #1085466

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Kan iedere vakman zo’n compressie meting doen of moeten ze daar de boel voor wegbrengen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 11:37 #1085473

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Iedere echte vakman kan een compressiemeting doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 16:54 #1085546

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13082
Baasklusje schreef :
Zou je niet bij rondtornen met de hand een verschil in compressie tussen de cylinders moeten kunnen voelen als er een inlaatklep lekt?
Ik denk niet dat je dat met de hand kunt voelen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 19:57 #1085605

Ik heb bij mijn 2gm20 perongeluk een keer de verkeerde Kleppen gesteld. De inlaatklep als uitlaatklep gesteld en andersom (toen ik het voor het eerst zelf deed) met als resultaat dat de motor ook raar plofte en rookte. Vervolgens bij poging 2, en nog eens goed kijken hoe het nou moest wel alles goed gesteld en daarna liep ie weer als 'n zonnetje.
Zo'n 2gm20 is in principe praktisch onverwoestbaar, dus ik kan me haast niet voorstellen dat het bij jou echt stuk is.
Zeker gezien je dit opmerkt na de uitgevoerde beurt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 20:02 #1085607

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6272
Niet helemaal, het geploft merkte ik op 2-3 weken voor de uitgevoerde beurt, daarom juist dat onderhoud. De monteur herkende echter dat geplof niet als een 'ander' geluid, zijn baas direct.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 21:13 #1085634

Dit lijkt mij een gevalletje van een inlaatklep die niet goed sluit.
Heb dit al een paar keer meegemaakt. De eerste keer was er miniscuul stukje metaal tussen de klep klepztting terecht gekomen. Dit opgelost door het metaaldeeltjes te verwijderen en klep opniew in te schuren. Tweede gevalletje was er een stukje uit de klep gebroken op het afdichtingen vlak. Nieuwe klep geplaatst en ingeschuurd. Helaas moest in beide gevallen de kop eraf. Op zich best te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 21:48 #1085643

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Accelerate schreef :
Ik heb bij mijn 2gm20 perongeluk een keer de verkeerde Kleppen gesteld. De inlaatklep als uitlaatklep gesteld en andersom (toen ik het voor het eerst zelf deed) met als resultaat dat de motor ook raar plofte en rookte. Vervolgens bij poging 2, en nog eens goed kijken hoe het nou moest wel alles goed gesteld en daarna liep ie weer als 'n zonnetje.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De in- en uitlaatklep stel je op dezelfde manier. N.l met de zuiger in top en de kleppen dicht.(Eind compressie slag) Beide een speling van 0,2 mm.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 sept 2019 21:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 21 sept 2019 22:32 #1085649

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Zou zelf eerst nog de uitlaat zijde controleren, zit het uitlaatspruitstuk gedeeltelijk verstopt. Uitlaatslang geblokkeerd
Als er gassen terug via de inlaatklep komen kan dit zeker een oorzaak zijn.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl