Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Autoprop schroef wie heeft ervaring?

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 26 sept 2019 16:38 #1087505

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Door motorproblemen en de daarbij horende nieuwe motor, keerkoppeling en allerhande extra kosten, is het budget toch al compleet aan diggelen.

Dus dacht ik maar meteen de hele aandrijflijn vervangen en verbeteren, dan hebben we dat alweer gehad.

Nu ben ik op de Brunton Autoprop schroef gekomen en die belooft best wel wat.

Het zou in elk geval dubbel winst zijn, want als we alles mogen geloven, haal ik het maximale uit de motor in zowel vooruit als achteruit (2verschillende reductie in de keerkoppeling) en zou ik onder zeil ook nog eens wat snelheid winnen.

Klinkt dus als muziek in de oren.

Maar buiten veel belovende test titels en testimonials kan ik er weinig over terugvinden.

Met Mijn volvo Penta D1-30F en MS15A keerkoppeling reductie A 2,63:1 steld men mij een Autoprop H5-460 voor.

Maar wie heeft nu echte ervaring met deze schroef?

Is het de prijs waard en haal je meer rendement uit de motor?

Of doen we maar gewoon klassiek 3 blad vaste schroef?

Schip +/-7,5 ton waterverplaatsing LWL 10.16m Motor 28PK max 3200toeren en keerkoppeling reductie 2,63:1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 26 sept 2019 17:49 #1087544

Ik heb gevaren met een catamaran in de jaren 80.
Twee Bruntons op 30Pk motoren.
Het lijkt heel leuk, vooruit en achter uit hetzelfde vermogen van de schroef.
Ze dwarrelen wat bij het zeilen, lijken me iets meer weerstand te geven dan een klapschroef of vaanstand schroef.
Maar ze vreten anodes.

In 2003 heb ik er één aangeschaft die dertig pk kan overbrengen.
Het leek me wel wat om evenveel vermogen achteruit te hebben.
Per telefoon doorgegeven dat de bladen electrisch vrij moesten zijn van de as.
Ja er zit een rubber kern in, geen electrisch contact.

De schroef arriveerde keurig zoals afgesproken, maar het was wel een schroef die heel veel zwaarder was als die eerdere schroeven op die catamaran, hier kon wel 100Pk mee overgebracht worden.
Er zat zeker een rubber trillingdemper in, maar die isoleerde niet van de as.

De motage boutjes die de schroef in elkaar moesten houden waren 4 M4 schroefjes!!!!
Die werden belast op vol vermogen achteruit.
Ik vind dat véél te zwak.
Ik heb de schroef onmiddelijk terug gestuurd, dat kostte me zo´n 450 Euro aan restoringskosten.!!!!
Er stond niets op papier over electrische isolatie.

Er kwam een aluminium vaste schroef (1,8 Kg)voor in de plaats van 150 Euro.

Een half jaar later was ik erg blij dat ik hem terug had gestuurd.
Op een helling een schip met een identieke prop.
De boot had 2 keer per jaar nieuwe anode nodig!!
Twee van de M4 boutjes waren waren losgetrokken uit het brons!!

Ik heb voor de schipper er 4 nieuwe M5 boutjes in gezet, dat kon nèt in de dikte van het brons.

De saildrive had een gebroken lagersteun en beschadigde tandwielen.
De waarschijnlijke oorzaak: het veel te grote gewicht (11Kg) van de schroef, dat bij het omschakelen een forse klap uitdeelde op de transmissie.

Dat lager steun naar een bedrijf gebracht, waar met enorm vakmanschap een nieuwe, sterkere steun werd gemaakt voor een héél redelijk prijs.

Ik was een stuk minder verdrietig om die 450 Euro verlies nadat ik de gevolgen gezien had van de slechte schroefconstructie.

Fabrikant en importeur hebben dezelfde info van deze reactie gekregen.
De abrikant liet niets van zich horen, de importeur had het fatsoen om te antwoorden dat het hem speet, maar niets kon doen.

Ik moet nog ergens foto´s hebben, maar dat wordt wel een zoektocht.
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 17:54 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 26 sept 2019 19:23 #1087581

Ik had onder mijn Fisher 37 (motorzeiler) eerst een vaste schroef en heb deze vervangen voor een Autoprop. Als ik weer voor de keuze stond zou ik het weer doen. Het scheelde mij onder zeil met weinig wind heel veel en met meer wind nog steeds veel. In alle gevallen scheelde het minimaal 0,5 kn. Ook op de motor scheelt het veel: minimaal 0,5 kn/hr harder. Dit alles natuurlijk zonder extra brandstofverbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 26 sept 2019 20:23 #1087613

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
woops, dat zijn al meteen 2 ver uiteenliggende ervaringen.

Hopelijk zijn er nog enkele die willen delen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 07:31 #1087679

Er zijn meer van die automatische schroeven ( feathering propellers in de test) .
Kijk hier maar:

Bijlage:

Bestandsnaam: Schroevent...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:2,808 KB

Overigens vraag ik me wel eens af wat die dopanode op zo'n bronzen ( neem ik aan) schroef eigenlijk ander moet doen dan zich opofferen aan het brons waar hij tegenaan zit. Een rvs schroefas heoft hij echt niet te beschermen want rvs( 316 of beter in ieder geval) zit op vrijwel hetzelfde galvanische potentiaal als brons vlakbij nul en zal zich daaraan echt niet opofferen. zie plaatje.
Misschien alleen nodig bij een stalen schroefas zoals die vroeger veel voorkwamen?Die moest inderdaad wel geod beschermd worden.
Vandaar dat je ook klapschroeven ziet zowel met als zonder anode. Die van Radice en Gori hebben bijv. ook geen anodes, die van Volvo Penta weer wel ondanks dat die alatsten ook van radice afkomstig zijn.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Schroevent...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:2,808 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 07:56 #1087698

Bij mij (op die polyester Fisher) versleet de anode amper. Heb er vijf jaar aardig wat mee gevaren en bij de verkoopkeuring van de boot was de anode nog niet aan vervanging toe. Verder heb ik de schroef nooit uit elkaar gehaald of hoeven halen, dus heb geen mening over die boutjes waar Saeftignhe het over heeft. Daarnaast zijn we inmiddels 30-40 jaar verder in de tijd. Wellicht heeft de Autoprop in tussentijd een upgrade ondergaan.
Wat voor mij vaststaat is wel dat een vaste schroef zorgelozer en robuuster is. Dat blijft.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 08:03 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 08:00 #1087700

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7556
Yellow Boat schreef :
Die van Radice en Gori hebben bijv. ook geen anodes, .....

?? Gorianode
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 08:13 #1087706

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 529
Waarom staart iedereen zich altijd zo blind op dat achteruit vermogen? Je vaart 99.999% van de tijd vooruit. Je hoeft alleen maar af en toe even af te remmen en eventueel een paar meter achteruit. Daar ga je toch geen concessies voor doen wat betreft gewicht, kosten, vaanstandweerstand, betrouwbaarheid etc etc?

Natuurlijk is het belangrijk en prettig om goed te kunnen remmen, maar met de helft van het vooruit vermogen oid heb je imo al meer dan genoeg mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 08:16 #1087708

Noorderzon,

Wanneer jouw schroef 40 jaar oud is, is dat waarschijnlijk nog dezelfde als welke die onder die catamaram zaten.
Dat waren lichte dingen, die in mijn herinnering stevig in elkaar zaten.
Dat was ook de reden om die Brunton aan te schaffen. Dom van me om het telefonisch te doen, dat beschouw ik maar als leergeld.

Hoe ziet de jouwe eruit? Bij die cat waren de taatslagers waarop de bladen draaieden gewoon open, zeewatersmering.
Wel met een bescherm randje, maar er zou toch wat tussen de kogels kunnen komen, bij wat langer stiliggen een schelpdiertje, wat dan het instellen verhindert.
De eigenaar draaide na starten ter controle altijd even voor- en achteruit




Bant,

Je omschrijft het heel goed, dat achteruit slaan is remmen.

Wanneer je dat goed doet heb je genoeg aan 10% van het vooruit vermogen.
Maar ik heb wel eens een jacht met flinke boegspriet de steiger op zien varen, omdat juist dat remmen flink te weinig was. Weinig schade, het waterstag sleet een gleuf in steigerbalk.
Een vaanstand heeft ook gelijk vermogen voor- en achteruit.

Een autoprop heeft zelfstellende bladen, dat geeft over de het hele bereik een goed merkbaar lager brandstof verbruik, dat lijkt me een goede reden voor het aanschafffen van zo´n schroef.
Maar hij moet niet uitelkaar vallen natuurlijk.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 08:38 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 09:39 #1087739

Saeftinghe schreef :
Noorderzon,

Wanneer jouw schroef 40 jaar oud is, is dat waarschijnlijk nog dezelfde als welke die onder die catamaram zaten.
Dat waren lichte dingen, die in mijn herinnering stevig in elkaar zaten.
Dat was ook de reden om die Brunton aan te schaffen. Dom van me om het telefonisch te doen, dat beschouw ik maar als leergeld.

Hoe ziet de jouwe eruit? Bij die cat waren de taatslagers waarop de bladen draaieden gewoon open, zeewatersmering.
Wel met een bescherm randje, maar er zou toch wat tussen de kogels kunnen komen, bij wat langer stiliggen een schelpdiertje, wat dan het instellen verhindert.
De eigenaar draaide na starten ter controle altijd even voor- en achteruit

Nee, die van jou was van 30-40 jaar terug begreep ik? Nu ik je verhaal nog een keer lees begrijp ik dat die catamaran zelf van de jaren 80 was en de schroef van 2003. Mijn fout. Die van mij was van 2008 ongeveer. Maar als ik jouw omschrijving zo lees krijg ik toch het idee dat we over verschillende schroeven spreken. Even een foto van die van mij destijds (paar jaar terug):

Laatst bewerkt: 27 sept 2019 09:48 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 09:48 #1087743

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5244
@ bant:

Er is een verschil tussen te weinig, net voldoende, ruim voldoende en maximaal achteruit vermogen.

Ik heb heel wat situaties meegemaakt waarbij ik blij was dat het uiteindelijk goed ging en ik het liefst meer remvermogen had gehad.

Ik ben ooit met dikke wind achterop de de sluis van Quisterham binnengeblazen en kon alleen nog de laatste 12 meter kade gebruiken voor mijn 10 meter gestold snot.
Toen nog met een volvo 2002 met radice klapschroef. Ging net goed ondanks halve meter golven achterop.

Datzelfde geintje had ik met de nieuwe motor en flexofold klapper van zijn leven niet voor elkaar gekregen.

Nu met de maxprop een eitje..nou ja bijna dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 09:48 #1087744

Ik heb geen ervaring met de deze specifieke schroef maar kan wel iets zeggen over de snelheid onder zeil.

Vorig jaar mijn vaste 3-blads vervangen voor een MaxProp. WAT een verschil.
Op de motor soepeler en sneller, vooral achteruit, ok.

Maar belangrijker, onder zeil 0.5-1 kts sneller, vooral bij weinig wind.

De afgelopen jaren clubwedstrijden gevaren en eigenlijk waren we altijd laatste, soms een half uur na de laatste binnen.
Dit jaar varen we midden in het veld, 3 keer derde plaats gevaren. Het verschil in rating is niet voldoende om dit te compenseren in dit geval.

Vroeger haalde ik met moeite 5kts op de teller, nu regelmatig ruim over de 6. Het verschil is niet te onderschatten.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autoprop schroef wie heeft ervaring? 27 sept 2019 10:28 #1087754

Noorderzon,

jouw schroef ziet er uit als die van die cat 40 jaar geleden.
Zo´n schroef had ik ook niet geretourneerd.
Wanneer deze schroef van 2008 is, dan begin ik te vermoeden dat ik een "winkeldochter" heb gekregen en men al op de hoogte was van de mogelijke problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl