Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 27 sept 2019 15:15 #1087834

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
Ik heb gemerkt dat onze keerkoppeling wat corrosie heeft.

Er zit aan de zijkant een aansluiting voor koelwater en tussen die aansluiting en de koppeling is er witte (galvanische?) corrosie zichtbaar.

Het gaat hier om een VP D1-30B met een MS15 keerkoppeling. Motor is een dikke 10 jaar oud, ligt op zout en heeft een 800u op de teller.

Wil dit zeggen dat ik ergens een anode mis ? Of iemand een idee hoe ik dit kan vermijden ?





The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 27 sept 2019 16:25 #1087851

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
iGrf schreef :
Ik heb gemerkt dat onze keerkoppeling wat corrosie heeft.

Er zit aan de zijkant een aansluiting voor koelwater en tussen die aansluiting en de koppeling is er witte (galvanische?) corrosie zichtbaar.

Het gaat hier om een VP D1-30B met een MS15 keerkoppeling. Motor is een dikke 10 jaar oud, ligt op zout en heeft een 800u op de teller.

Wil dit zeggen dat ik ergens een anode mis ? Of iemand een idee hoe ik dit kan vermijden ?






Proef eens of het zout is. Beetje zeewater lekkage? Water verdampt en zout blijft achter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 16:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 27 sept 2019 17:09 #1087862

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17259
Heeft die koppeling werkelijk waterkoeling nodig volgens het manual?
Een Hurth heeft ook een mogelijkheid van waterkoeling, maar in de beschrijving staat dat het niet nodig is.

Die alu waterkoeling corrodeerd, ik heb het helemaal in de epoxy gezet binnenin, maar nooit gebruikt.
Uiteindelijk heb ik een stevige koelplaat met een IP67 ventilator op dezelfde boutgaten geplaatst die iets van 115m3 per uur doet. Dat gaat al jaren goed.
Geen water en extra leidingen dus, minder risico's.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 17:34 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 27 sept 2019 17:25 #1087876

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17259
Zo te zien is het gewoon een Hurth of ZF HBW15 koppeling, daar is helemaal niks bij van Volvo volgens mij!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 17:32 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 30 sept 2019 08:15 #1088691

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
Bedankt voor de reacties, ik ga eens kijken of ik het zonder water gefixed krijg :)
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 30 sept 2019 10:15 #1088720

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17259
Uit de folder van Hurth:



Ik heb na het verspelen van een koppeling dus zo'n waterkoeler gekocht en geheel in de epoxy gezet om elk contact met zeewater te vermijden.
Aluminium en zeewater en andere leidingen zijn een goed recept voor elektrolyse. Uiteindelijk heb ik de koele nooit geplaatst vanwege dit risico.

Ik heb een ALU vlakplaat op de boutgaten gemonteerd met een grote elektronica koelplaat van een computer processor waarop een 80x80mm computer ventilator past. Die ventilatoren heb je ook waterdicht.
De koppeling is nooit meer heet geworden (<60 graden). Ik heb in de kuip een temp meter op de koppeling.

Ik moet zeggen dat ik ook de spoed van de schroef heb laten terugzetten, de motor kwam niet op het max. toerental, nu wel. Dat zal ook van invloed zijn op de koppeling temperatuur.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 30 sept 2019 10:22 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(galvanische) Corrosie keerkoppeling VP D1-30B 30 sept 2019 10:36 #1088725

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
WADnWIND schreef :
Uit de folder van Hurth:



Als ik deze foto bekijk dan is er zowel een in als uitlaat het water, dus dan stroomt er water door voor de koeling.
Op mijn foto is de bovenste leiding afgesloten met een bout.
Ik dacht dus dat het water ergens door de koppeling zou stromen maar dat is dan blijkbaar niet het geval :unsure:
Als er geen koelwater door stroomt dan vraag ik me wel af in hoeverre het ding momenteel gekoeld wordt ....

Maar het is toch tijd voor het jaarlijkse motor onderhoud dus dan ga ik het eens van dichterbij bekijken.

Een CPU/electronica koelplaat is inderdaad een goed idee !
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl