Precies, waarschijnlijk vaar je altijd ver onder de rompsnelheid en dan kan die 12,5PK voldoende zijn.
Als je voor de rompsnelheid die 50 pk nodig hebt vaar je dus maar 55-60% van de rompsnelheid.
Maar is die motor 15 pk te groot ( wat niet zo ongewoon is) dan vaar je zelfs op ca. 65 % van de rompsnelheis.
Toch moet je maar eens verder rekenen wat er per gevaren mijl goedkoper is .
Dat verschil ziet er dan best interessant uit .
Immers , als je voor een rompsnelheid van 8 knopen 35 pk nodig zou hebben betekent dat ongeveer 0,24 ( die 0,2 die je vaak leest zijn in kg/uur , niet in liters) maal 35 = 8,4 liter per uur oftewel 8,4/8 = 1,05 liter per mijl en bij die 12,5 pk bij 5 knopen wordt dat 0,24*12,5= 3 liter per uur oftewel 3/5= maar 0,6 liter per uur.
Dit betekent ook dat er in het voorliggende geval geen 12,5 p maar slechts 10 pk gebruikt word
Maar ja , dat is natuurlijk niet anders als bij een auto , alleen langzamer.
Wat er echter ook meespeelt is dat de efficientie bij dat soort lage belastingen wel slechter wordt waardoor het verbruik dan weer wat hoger wordt.Alleen bij het maximale koppel is het verbruik minimaal Dat kun je ook wel uit de curves in de motorbrochure halen want daar staan meestal ook de verbruikscurves in ( hieronder die van mijn Vetus M2C5 met dus ook de verbruiken in kg/uur en niet in liters)
Overigens is dat ook de reden dat er zeilers zijn die met een relatief kleine electrische aandrijving best uit de voeten kunnen mits ze genoegen nemen met een fractie van de rompsnelheid.
ps , dat van die kg i.p.v. liters is logisch omdat het vermogen niet gerelateerd
kan zijn aan liters want die veranderen immers met de temperatuur, de kg niet.
Ad