Afgelopen week een dagje vrij genomen om me aan de klus te wijden.
Paar weken geleden al anti-bacterie in de tank gegooid voor de zekerheid
Boot staat op de wal.
Het pompje uit China heb ik een kwartslag gedraaid op de plank zodat er geen diesel in de pomp zelf zou kunnen gaan lekken. (Ik vertrouwde t pompje niet helemaal)
De in en uitgang op de filter heb ik omgedraaid zoals geadviseerd. Nu kwam de troep eerst in t glaasje en daarna pas in de filter.
Ik had nog ongeveer 20 l in m'n 60l tank.
Bezineslang gebruikt die ik ook voor m'n motor (andere hobby) gebruik. Die is flexibel maar trekt niet vacuüm en kan goed tegen diesel. Door een pvc pijpje gestoken zodat ie beter te sturen is
Mijn tank bevindt zich achter de motor, midscheeps, 20 cm onder de kuipvloer.
Al liggend in de honden kooi, met m'n kop naar de achterkant en de plank met pompje ter hoogte van m'n buik aan het " stofzuigen" geslagen in mijn tank.
Het pompje werkte prima! snelheid precies goed. Filter werkte ook goed, aantal maal filter open gemaakt ( wat een prut constructie eigenlijk he? zo'n cav filter: je kunt het filter niet vervangen zonder diesel te lekken) en boel weer gereinigd. Ik kwam zand tegen en zwarte prut maar gelukkig niet in grote hoeveelheden. Dieseltank was volgens mij nog nooit open geweest, in ieder geval laatste 20 jaar niet. Wat kan schelen is dat de afvoer naar groffilter en motor onderin de tank zit, verticaal maar vlak boven de bodem. Grof filter en fijn filter werden en worden met regelmaat vervangen.
Diesel opgevangen in oude olie-bussen (ik had er een paar opgespaard) en daar ging t een keertje mis: het slangetje vanaf de pomp schoot uit de container zonder dat ik t doorhad (die stond ter hoogte van mijn voeten) met als gevolg diesel over de vloer en in de bilge.
Oude diesel naar gemeente gebracht.
Ik kon de tank niet uitbouwen (langs de motor krijgen) en ik kon niet direct in het mangat kijken. Ik kon wel m'n vingers op de bodem krijgen en met een spiegeltje op een stokje, felle lamp en ook een "endoscoop" USB camera uit China de boel geïnspecteerd. Met keukenpapier en doeken zo goed mogelijk tank gereinigd en toen nog eens met 5l diesel en pompje gespoeld.
Laten drogen en dag erna met gewone, oude, stofzuiger tank gezogen om laatste zand eruit te halen.
Daarna geïnspecteerd en goed genoeg bevonden
zeker niet blinkend schoon en niet perfect maar geen opgehoogde troep of zand meer en goed genoeg.
De pakking van het mangat was van een dik soort rubber, onbeschadigd, flexibel en in goede staat. Bouten en deksel gingen er vrij gemakkelijk af, ik heb daarom de dikke rubber pakking opnieuw gebruikt. Ik had ook een 2 mm kurk-neopreen pakking gemaakt maar die was aanzienlijk dunner en na enige twijfel dus besloten de oude pakking te hergebruiken. Boutgaten en bouten weer op exact dezelfde plek terug gemonteerd, omwikkeld met dieselbestendige teflon tape.
In het ergste geval sluit pakking onvoldoende en gaat de boel lekken onder helling, dan ga ik alsnog die pakking vervangen. In het voorjaar eerst uitproberen dus, nu tank leeg laten tot aan het voorjaar. (Of de gedachte aan lekken gaat grotere proporties aannemen komende maanden en dan alsnog dikke nitril rubber pakking bestellen..)
Al met al een enorm smerige, vieze, stinkende klus. Werkkleren in teiltje met azijn laten weken en de kajuit grondig gepoetst en koffie in bakjes neergezet tegen de geur. Dat hielp