Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub!

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 09:23 #1090892

Ik wilde de anode nakijken/vervangen van mijn vp 2001, valt de anode letterlijk uit elkaar, jammer genoeg ook een stukje van 5*5*2-3 mm ín het koelcircuit. :angry:
Hoe krijg ik dit er uit?
Laatst bewerkt: 08 okt 2019 09:25 door GT-sailor. Reden: Typvout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 09:41 #1090901

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3484
Waarschijnlijk circuleren die stukjes mee met het koelwater. Een idee is, dat ik zelf ook al eens heb toegepast, is het volgende:

Je maakt een koelslang los. Je neemt een stukje nylonkous en maakt daar een soort vangnet van.

Schuif het geheel weer terug. En de vuildeeltjes in je koelcircuit worden door het "nylonkous-filter" opgevangen. Af en toe de slang losmaken en de vuildeeltjes verwijderen.

Succes ermee,

Bram
Laatst bewerkt: 08 okt 2019 09:42 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 09:59 #1090911

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 144
Het probleem lost zich vanzelf op, ik zou er niks aan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 10:33 #1090921

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1441
GT-sailor,
Zinkstukjes zitten in het buitenwatercircuit. Meestal zo'n rubber impeller pompje. Zit het stukje zink voor of na de pomp. Voor de pomp zou ik toch proberen het stukje eruit te krijgen. Na de pomp zal het wel ergens in het blok "stranden" en van lieverlee oplossen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 10:38 #1090925

Petervdw schreef :
GT-sailor,
Zinkstukjes zitten in het buitenwatercircuit. Meestal zo'n rubber impeller pompje. Zit het stukje zink voor of na de pomp. Voor de pomp zou ik toch proberen het stukje eruit te krijgen. Na de pomp zal het wel ergens in het blok "stranden" en van lieverlee oplossen.

Vr.groet, peter

?? en ??..
Motorzinkanodes zitten bij een indirecte motor wel eens in het buitenwatergedeelte wat natuurlijk helemaal geen circuit is maar vooral ook bij een direct gekoelde motor in het motorcircuit zelf. Daar zal zo'n stukje vast nier door de thermostaat kunnen en daar dus waarschijnlijk blijven hangen.
En ze zitten zeker niet vóór de impellerpomp.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 12:14 #1090951

Anode zit idd links bovenaan in het blok (directe koeling), de impeller rechtsonder, dus ik ga er van uit dat de impeller het stuk naar boven zal duwen, maar dan kan ik dus niets loskoppelen zoals brambo voorstelt. Zal de motor even laten draaien en dan thermostaat verwijderen.
Lijkt me al goed dat niemand het heeft over mogelijke koelproblemen of erger...
Als ik de volgende keer bij de boot ben proberen maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 12:45 #1090960

Het is wel degelijk mogelijk dat er koelproblemen ontstaan doordat een kleinere dorogang voor ket koelwater naar bijv. de cilindekop deels dicht gaat zitten met dat stukje zink.
Om dat te kunnen vinden zou je de motor kunnen laten draaien onder belasting ( dus met draaiende schrpef totdat deze goed warm is em dan met een warmtebeeldcamera ( FLIR) gaan kijken of er hotspots ergens te zien zijn.
Ze zijn bijv. bij conrad te koop ( www.conrad.nl/o/warmtebeeldcam...26484676964&vat=true ) maar flink aan te prijs. Maar ook bij Ali zou je er een kunnen kopen : nl.aliexpress.com/wholesale?tr...c&groupsort=1&page=1
Daarnaast zijn ze ook wel te huur, bijv. hier: www.stammisverhuur.nl/pr/165/7...ct_Warmtebeeldcamera
Misschien kun je er ook een lenen bij een garage in de buurt die soms ook zo'n ding hebebn.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 16:03 #1090979

Ok, als ik het stukje niet vind misschien wel een goede tip om erger te voorkomen, of toch de revisie een jaartje vervroegen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 18:04 #1091014

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Is maar een idee:Als de motor nog niet gelopen heeft na dit voorval, zou ik denken dat er een kans is om het stukje met een hevel of pompje + slang of zo, door het gat waar het in het koelsysteem is gevallen eruit te zuigen tezamen met wat koelwater.

Freek
Laatst bewerkt: 08 okt 2019 18:05 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 08 okt 2019 18:50 #1091021

Even flink de motor ontkalken. Van de ontkalkchemicaliën lost je anode ook op. Dus thermostaat + anode er uit, motor warm draaien (dikke kand dat het stukje al lang en breed weggespoeld is) , ontkalkspulletje er in, poosje laten weken, motor laten draaien, thermostaat en nieuwe anode er in...
Laatst bewerkt: 08 okt 2019 18:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vp 2001, stukje anode in motor, advies aub! 09 okt 2019 07:03 #1091114

Freek: ik moet het ter plaatse bekijken, maar dat gaat niet lukken vrees ik: de anode is in een gat van 20mm, haaks in het blok geschroefd, en daar is de uitsparing maar 3 - 4cm diep. Als ik er al een slangetje in krijg zie ik helemaal niet wat ik aan het doen ben, dus het stukje zo te pakken krijgen zal niet lukken. Ik kijk nog een keer maar ben vrij zeker dat er geen mogelijkheid is om er op een andere manier aan te kunnen...

Bedankt voor de tip Bas, in die richting had ik ook al gekeken, bevestigt mijn vermoeden wel, al weet ik niet hoe snel dat stukje oplost. Ik vond wel filmpjes, maar geen idee hoe sterk de oplossing die ze gebruiken is.

Maar heb nu wel een plan van aanpak:
1) impeller verwijderen en kijken of het stukje niet toevallig in de opvoerbuis is gezakt.
2) motor heel even laten draaien en thermostaat verwijderen + kijken of stukje daar is terecht gekomen
3) motor warm laten draaien
4) zuuroplossing (gevonden in topic koelproblemen vp 2002) er in, en laten trekken.
5) andere klussen op de boot + koffie (suiker van thuis meenemen)
6) motor spoelen (smurrie opvangen) + testvaart
7) Champagne! (of rest van de koffie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl