Frans01 schreef :
Klopt het dat door gebruik van V-power er problemen kunnen ontstaan. (Vastlopen van de brandstofpomp).
Nee. Uit Shell bronnen over EN590 en GTL : '
Sommige bewegende delen van dieselpompen en -verstuivers worden tegen slijtage beschermd via smering door de brandstof. Om overmatige slijtage te voorkomen dient de brandstof een bepaald smerend vermogen te hebben. In internationale specificaties (EN 590, ASTM D975) wordt het smerend vermogen van diesel uitgedrukt als een ‘gemiddelde slijtplekdiameter', gemeten met een apparaat dat een High Frequency Reciprocating Rig (HFRR) wordt genoemd. Er is een maximale HFRR-waarde vastgesteld (460µm in EN 590, 520 µm in ASTM D975).
De smering van moderne dieselbrandstof met een laag zwavelgehalte wordt aanzienlijk verbeterd door i) het toevoegen van vetzure methylester (FAME) als biocomponent, wat een groot natuurlijk smerend vermogen heeft en ii) het gebruik van smeringsverbeterende (LI) toevoegingen.
GTL-gasolie valt in dezelfde categorie als sterk bewerkte diesel, in die zin dat het niet veel natuurlijk smerend vermogen heeft, en dientengevolge met LI-toevoegingen dient te worden behandeld.
Conventionele LI-toevoegingen blijken net zo efficiënt te zijn voor het verminderen van de HFRR-waarde van Shell GTL Fuel. Bij de levering is Shell GTL Fuel reeds behandeld met een LI-toevoeging, waardoor het ruim voldoet aan zowel ASTM D975 als de EN 590 HFRR-smeringsspecificatie.
Een van 's werelds grootste leveranciers van brandstofinspuitsystemen (FIE), Delphi Diesel Systems, onderzoekt samen met Shell Global Solutions het effect van parafinische diesel op de levensduur van moderne common-rail brandstofinspuitapparatuur.
De conclusies van het gezamenlijke programma stelden dat Shell GTL Fuel in een reeks opstellings- en motorproeven niet slechter en in sommige opzichten beter presteerde dan conventionele diesel. Vooral het smerend vermogen van Shell GTL Fuel werd verbeterd door het toevoegen van smeerbaarheidstoevoegingen, met minimale slijtage onder een groot aantal bedrijfscondities en temperaturen. Er werden geen afzettingen of vliezen geproduceerd op onderdelen van het brandstofinspuitsysteem, zelfs onder relatief zware bedrijfsomstandigheden '.
edit : hier staat met zoveel woorden, dat zowel de huidige minerale diesel als de synthetische dieselsoorten qua smering door smeringsverbeterende toevoegingen op een niveau worden gebracht, dat de motor er goed mee kan leven.
In de vroegere dieselsoorten met een veel hoger zwavelgehalte, ondersteunde de zwavel de smerende werking. Het om milieutechnische redenen vrijwel ontbreken van zwavel in de huidige diesel wordt door de oliemaatschappijen gecompenseerd door de eerder gemelde smeringsverbeterende toevoegingen.
Naast alle slechte eigenschappen die aan FAME (biodiesel) bevattende dieselsoorten voor gebruik aan boord worden toegeschreven, heeft FAME wel een positieve invloed op het smerend vermogen van de brandstof. Tegelijk ook een risico, als bij een aangegeven houdbaarheid van 6 maanden, FAME in kwaliteit kan gaan teruglopen of zelfs bederven. Een afwijkende geur en kleur van je brandstof na langere tijd in je tank kan hiervan een indicatie zijn.
Synthetische dieselsoorten hebben hier door hun betere stabiliteit een voordeel.
(LI = Lubricity Improver)