Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Doorvaren in de winter - wat met de motor?

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 08:13 #1098767

snderr schreef :
WhiteMagic schreef :
Elektrisch kacheltje, en als boiler in motorruimte zit kan je die ook aanzetten.
Zo varen wij al jaren de winterwedstrijden op zout

Volstaat een 500W elektrisch - oliegevuld radiatorkacheltje, geplaatst in de buurt van de motor, of zijn er zuiniger alternatieven? Ik zie ook elektrische convectiekacheltjes, 500 - 2000W.

Ik denk niet dat er veel havens zijn waar je 5000 watt ( bijna 22 Ampere :ohmy: ) uit de walstroomaansluiting kunt trekken.
Maar een heel simpel vorstbeveiligingskacheltje van 500 -1000 Watt in de motorruimte is echt wel genoeg, zeker als je dei ruimte gewoon dicht laat. Zoiets bijv.
www.hornbach.nl/shop/EUROM-Ker...6836462/artikel.html
Desnoods zoiets: www.gamma.nl/assortiment/venti...-2000-watt/p/B529372 maar dat is meestal al teveel en zal maar een deel van de tijd voluit aan gaan.
Bedenk wel dat er een aardig prijskaartje aan het stroomverbruik zit . Drie maanden met gemiddeld 500 Watt is al een totaal van dik 1000 KWh wat dus bij €0,25 par KWh al €270 is. En meestal betaal je in een haven per KWh een stuk meer.
Niet voor niets zien havenmeesters van havens met gratis stroom zoiets niet zo graag of het is zelfs verboden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 08:18 #1098769

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5519
plusfast schreef :
Erikdejong schreef :
martinw schreef :
Erikdejong schreef :
Een afgedopt slangetje en/of aftappen van water is erg milieu vriendelijk...

Erik, wat bedoel je met een afgedopt slangetje?
Voor de gootsteen bijvoorbeeld. Je neemt een dun plastic of rubberen slangetje, doet er een dop in en steekt hem door de afvoerslang tot het slangetje buiten uit de boot steekt. Als het ijs wil uitzetten dan drukt deze het slangetje in in plaats van de afsluiter of slangtule stuk drukken. Werkt ook prima voor loospijpen van de kuip. Afhankelijk van de situatie kun je er ook een stuk pijpisoltie of iets dergelijks doorheen steken, als het maar geen water opneemt en relatief makkelijk samendrukbaar is.

Dat is nou eens een tip waar je wat aan hebt, en duidelijk uitgelegd!

Alleen is mijn verzekering niet zo flexibel dat ze openstaande afsluiters accepteren.
Dus moet hou ik mijn afsluiters dicht. En kan ik dit dus niet uitvoeren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 08:23 #1098772

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6494
Yellow Boat schreef :
Bedenk wel dat er een aardig prijskaartje aan het stroomverbruik zit . Drie maanden met gemiddeld 500 Watt is al een totaal van dik 1000 KWh wat dus bij €0,25 par KWh al €270 is. En meestal betaal je in een haven per KWh een stuk meer.


Als je een kacheltje aan sluit, doe dan dan met een thermostaat schakelaar ingesteld op 3 graden of zo, geplaatst in een (vaak gesioleerde) motorruimte.
Dan valt je stroomverbruik heus wel mee. Dan gaat dat ding echt geen 500 watt continue draaien. Verre van dat.

Bijna elk kacheltje heeft zo'n thermostaat knop en anders zijn ze ook los te krijgen.
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 09:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 09:10 #1098789

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
Als je een kogelkraan in geopende toestand voorziet van een plastic slang blijft er om de kogel een compartiment(je) gevuld met water over.

Afgezien of het handig of gewenst is om de afsluiters open te laten vraag ik me af of dat water om de kogel de afsluiter niet kapot kan drukken bij dooien.

Of gaat dat alleen maar stuk als de kogelkraan is gesloten (en gevuld met water) en het volume water dan pas voldoende is om het kraanhuis kapot te doen barsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 09:24 #1098791

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2594
HPV schreef :
Als je een kogelkraan in geopende toestand voorziet van een plastic slang blijft er om de kogel een compartiment(je) gevuld met water over.

Afgezien of het handig of gewenst is om de afsluiters open te laten vraag ik me af of dat water om de kogel de afsluiter niet kapot kan drukken bij dooien.

Of gaat dat alleen maar stuk als de kogelkraan is gesloten (en gevuld met water) en het volume water dan pas voldoende is om het kraanhuis kapot te doen barsten.

Sommige zeilers zetten om die reden de kogelkraan in de winter half open, zodat ook het water/ijs buiten de kogel weg kan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 09:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 09:28 #1098792

HPV schreef :
Als je een kogelkraan in geopende toestand voorziet van een plastic slang blijft er om de kogel een compartiment(je) gevuld met water over.

Afgezien of het handig of gewenst is om de afsluiters open te laten vraag ik me af of dat water om de kogel de afsluiter niet kapot kan drukken bij dooien.

Of gaat dat alleen maar stuk als de kogelkraan is gesloten (en gevuld met water) en het volume water dan pas voldoende is om het kraanhuis kapot te doen barsten.

Nee , dat kan ook gebeuren , afhankelijk van het type kogelafsluiter, als de afsluiter helemaal open staat en er nog water tussen de kogel en het huis van de afsluiter opgesloten is.
Daarom moet je zo'n afsluiter ook tijdens het leeglopen op de wal maar half open zetten om ook dat water eruit te laten lopen .
Ook bij het vullen met antivries moet je de afsluietr maar half open zetten .
De truuk met het slangetje werkt dus bij een kogelafsluiter in principe niet .
Er zijn wel kogelafsluiters waar (vrijwel)geen dode ruimte zit tussen huis en kogel maar dat kun je aan de buitenkant heelaas niet zien als je geen doorsnedetekening ervan hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 10:20 #1098809

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2709
plusfast schreef :
Erikdejong schreef :
Voor de gootsteen bijvoorbeeld. Je neemt een dun plastic of rubberen slangetje, doet er een dop in en steekt hem door de afvoerslang tot het slangetje buiten uit de boot steekt. Als het ijs wil uitzetten dan drukt deze het slangetje in in plaats van de afsluiter of slangtule stuk drukken. Werkt ook prima voor loospijpen van de kuip. Afhankelijk van de situatie kun je er ook een stuk pijpisoltie of iets dergelijks doorheen steken, als het maar geen water opneemt en relatief makkelijk samendrukbaar is.

Dat is nou eens een tip waar je wat aan hebt, en duidelijk uitgelegd!

en voor de aanzuigslang van het toilet?
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 10:21 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 12:36 #1098841

Al vanaf 1970 bleven al mijn scheepjes in de winter in het water.

Water vriest vanaf boven naar beneden dicht.

Zolang het water naar BENEDEN weggedrukt kan worden vriest er niets kapot.
Natuurkundelessen eind lagere school!

Kogelafsluiters dus halfopen en geen zorgen, 50 jaar zonder enig probleem kan geen toeval meer genoemd worden.
Waar buurboten met antivries niet helemaal goed gedaan, wèl kapot gevroren afsluiters hadden!!

De direct gekoelde motor heeft vrijwel zeker niet alles afwaterend, dus die wel met anties vullen.

BB motoren zijn volgens dit natuurkundig feit beveiligd, evenals saildrives.
Ze hebben op ´t diepste punt een uitlaat openingetje dat kapot vriezen voorkomt.
Verzekerings maatschappijen weten dit ook, een "kapotgevroren" BB motor hoef je niet mee aan te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 12:37 #1098842

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
Precies.
dus als je geen kranen half of gedeeltelijk open wilt laten staan en de boot ligt in het water dan is een antivries eigenlijk het enig haalbare om bij strenge vorst de winter door te komen.

Kraan dicht, boven de kraan een ruime hoeveelheid (hoogte) antivries en de kraan snel openen en sluiten terwijl het niveau van de antivries in de slang daalt. paar keer herhalen tot je zeker weet dat het antivries in en rond de kogel zit.

Bij ons zit de afvoer wasbak in het toilet gekoppeld op de aanvoer toilet, dus wasbak vol antivries en dan de kraan een paar keer open en dicht. daarna de kraan dicht en wat antivries uit de wasbak door t toilet pompen. Zoniet dan moet je de slang loshalen en met trechters gaan klooien.
Op de toevoer motor na de kraan een T stuk met afsluiter en een stuk slang, drinkt de motor antivries uit de jerrycan.
T is een beetje geknutsel maar je hebt er elke winter plezier van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 12:51 #1098848

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2594
HPV schreef :
Precies.
dus als je geen kranen half of gedeeltelijk open wilt laten staan en de boot ligt in het water dan is een antivries eigenlijk het enig haalbare om bij strenge vorst de winter door te komen.

Kraan dicht, boven de kraan een ruime hoeveelheid (hoogte) antivries en de kraan snel openen en sluiten terwijl het niveau van de antivries in de slang daalt. paar keer herhalen tot je zeker weet dat het antivries in en rond de kogel zit.

Bij de meeste afsluiters gebruiken wij zonnebloemolie i.p.v. antivries. Werkt ook prima en is vriendelijker voor het milieu. Doordat de olie zich moeilijk met het water mengt en erop drijft is het ook eenvoudiger dan met antivries om het water in je afsluiter voldoende te verdrijven.

Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

HPV schreef :
Bij ons zit de afvoer wasbak in het toilet gekoppeld op de aanvoer toilet, dus wasbak vol antivries en dan de kraan een paar keer open en dicht. daarna de kraan dicht en wat antivries uit de wasbak door t toilet pompen. Zo niet dan moet je de slang loshalen en met trechters gaan klooien.

Heb je bij een lege wasbak geen last van het aanzuigen van lucht uit de wasbak afvoer in plaats van buitenwater?

HPV schreef :
Op de toevoer motor na de kraan een T stuk met afsluiter en een stuk slang, drinkt de motor antivries uit de jerrycan.
T is een beetje geknutsel maar je hebt er elke winter plezier van.

Dit kun je ook bij je aanvoer toilet monteren. Hoef je niets los te halen voor het vullen met antivries.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 12:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 13:36 #1098854

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
@ HansV

aanzuigen toilet is niet veranderd, zit ruim onder de waterlijn.

Koppelen van wasbak en motortoevoer was fysiek lastig maar zou anders zeker een optie zijn geweest, hoewel de wasbak vrij klein is en de motor iets meer volume nodig heeft.
Als je met 2 man bent kan het mogelijk wel.
Ik heb bij de motor de slang er permanent aan zitten, alleen de buitenkraan dicht, aftakkraan open en starten. (indirect gekoeld dus geen thermostaat die open moet)
Wel later de buitenkraan nog even vol laten lopen door de slang iets hoger te houden en kraan open dicht te doen.

Het is wat geknutsel om het eenmalig te installeren bedoelde ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 13:56 #1098858

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 452
Saeftinghe schreef :
Al vanaf 1970 bleven al mijn scheepjes in de winter in het water.

Water vriest vanaf boven naar beneden dicht.

Zolang het water naar BENEDEN weggedrukt kan worden vriest er niets kapot.
Natuurkundelessen eind lagere school!

Kogelafsluiters dus halfopen en geen zorgen, 50 jaar zonder enig probleem kan geen toeval meer genoemd worden.
Waar buurboten met antivries niet helemaal goed gedaan, wèl kapot gevroren afsluiters hadden!!

Hummm ja, maar waarom de kogelafsluiter halfopen ipv helemaal open? Wat is het verschil? Daar ben ik niet mee denk ik...
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 14:11 door bape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 15:27 #1098880

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
halfopen staan de kamers om de kogel ook open
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 15:27 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 17:39 #1098908

HPV gaf het antwoord al, er mag nergens water opgesloten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 17:41 #1098909

Op dit plaatje moet het wel duidelijk worden.
De zwarte delen zijn die ruimtes tussen kogel en huis die , als ze bevriezen , het huis kunnen doen scheuren.
helemaal open of dicht worden die ruimtes afgesloten door die witte ringen , half open zoals op het plaatje niet.
Ad
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 17:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 18:31 #1098922

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6307
Ik ben en blijf onder de indruk dat zo'n beetje water in zo'n kraan dat hele ding kan laten barsten. Krachtig hoor moedertje natuur.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 19:15 #1098931

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2032
Erikdejong schreef :
Naar schatting zijn er 162.000 recreatieve boten in Nederland. Laten we zeggen dat 2/3e aan winterklaar maken doet en gemiddeld 5 liter antivries gebruikt. Dan heb je het over 1.2 miljoen liter "zooi" wat jaarlijks het oppervlaktewater in verdwijnd :pinch:

Bijna goed, maar kan ik net geen voldoende voor geven, mag je nog een keer over rekenen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 19:54 #1098938

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6494
We hebben het hier toch over door varen in de winter? Dan klopt het misschien wel als je élke vorstperiode er 5 liter in kiept :P

Over 'gewoon' winterklaar maken zijn als zo'n 797980 jaarlijks terugkerende topics :P
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 19:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 20:20 #1098942

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2709
5l antivries? Heb vorig jaar mijn Sabb H volgegoten met antivries en was net geen 1/2l antivries kwijt....
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 06 nov 2019 20:36 #1098944

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17494
Toch zonde, als het weer niet nodig blijkt te zijn. Tapas is jarenlang niet antivries gemaakt hoor. Omdat het niet lang gneoeg vroor.
En nu zeker niet meer...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 07:36 #1098998

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
iedereen lijkt te denken dat dankzij global warming de Nederlandse winters warmer zullen worden...

Maar als -ik noem maar wat- de golfstroom wijzigt of de straalstroom een fractie verschuift kunnen windrichtingen dramatisch veranderen en krijgen we hier een winters landklimaat a-la-Rusland.
Een lekker stabiel hogedrukgebied in Scandinavië en we schaatsen hier de elfstedentocht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 07:43 #1099001

Saeftinghe schreef :
Al vanaf 1970 bleven al mijn scheepjes in de winter in het water.

Water vriest vanaf boven naar beneden dicht.


BB motoren zijn volgens dit natuurkundig feit beveiligd, evenals saildrives.
Ze hebben op ´t diepste punt een uitlaat openingetje dat kapot vriezen voorkomt.
Verzekerings maatschappijen weten dit ook, een "kapotgevroren" BB motor hoef je niet mee aan te komen.

Even aanhaken op dit topic:

Ik heb straks een 9.9 Yamaha 4takt bbm aan mijn nieuwe boot hangen en wil eigenlijk ook wel door kunnen varen. Is gewoon boven water trekken en ff "leeg" laten draaien voldoende vorst bescherming?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 07:50 #1099003

Beauty schreef :
Ik ben en blijf onder de indruk dat zo'n beetje water in zo'n kraan dat hele ding kan laten barsten. Krachtig hoor moedertje natuur.

Gr Michel
Logisch toch?
Als water bevriest zet het gewoon bijna 10% uit en dat moet ergens naar toe.Tegenhouden daarvan is fysisch onmogelijk. Alleen als de uitzetting in volume maar gering is omdat het waterlaagje maar heel dun is gaat er niks kapot als de rek van het metaal er omheen groter is dan die uitzetting. Vandaar dat die kunstof kogelafsluiters van Trudesign er kennelijk wel tegen kunnen omdat dat materiaal meer rek kan opvangen.
Daarom kan een met water gevulde glazen fles ook niet in de vriezer en een van kunststof wel.
Ad
Laatst bewerkt: 07 nov 2019 07:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 09:51 #1099035



Een wat strengere winter in de jaren 70.
De BB motor in bun met afdichten rondom de staart zit hier gewoon op z´n plaats.

Vaak is de aanzuig de laagste opening, die goed af kan vloeien, de opening voor het controle waterstraalte de hoogst geplaatste opening.
Ook wel een extra gat helemaal onder in de staart.
Zou de impeller goed afsluiten dan wijken de flapjes voor de druk die veroorzaakt wordt door bevriezen.

Kijk maar eens bij saildrives aan boten op de wal, daar is het goed te zien, BB motoren zal men niet aan de boot laten, de kans is dan te groot dat een ander de zorg voor de motor overneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 10:50 #1099045

roozeboos schreef :
Toch zonde, als het weer niet nodig blijkt te zijn. Tapas is jarenlang niet antivries gemaakt hoor. Omdat het niet lang gneoeg vroor.
En nu zeker niet meer...

Nou , zo lang geleden is de laatste keer niet hoor.
Dit was in 2012 ,toen heb ik nog de voorpagina hgehaald van het lokale krantje.En in 2010 is er ook nog een officiele schaatsmarathon verreden ( video).
En zoiets kan heus wel nog een keer gebeuren.
Ad


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl