Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Doorvaren in de winter - wat met de motor?

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 11:39 #1099052

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2594
HPV schreef :
@ HansV

aanzuigen toilet is niet veranderd, zit ruim onder de waterlijn.

Mooi. Eenvoudige oplossing en scheelt weer een huiddoorvoer.

HPV schreef :
Koppelen van wasbak en motortoevoer was fysiek lastig maar zou anders zeker een optie zijn geweest, hoewel de wasbak vrij klein is en de motor iets meer volume nodig heeft.
Als je met 2 man bent kan het mogelijk wel.
Ik heb bij de motor de slang er permanent aan zitten, alleen de buitenkraan dicht, aftakkraan open en starten. (indirect gekoeld dus geen thermostaat die open moet)
Wel later de buitenkraan nog even vol laten lopen door de slang iets hoger te houden en kraan open dicht te doen.

Het is wat geknutsel om het eenmalig te installeren bedoelde ik.

Dat was me duidelijk uit je omschrijving. Ik suggereerde niet om je motortoevoer op je wasbak aan te sluiten maar om voor de toiletwater toevoer eenzelfde constructie te maken als jij bij je motor hebt gedaan. Mijn formulering was niet helder genoeg. :)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 nov 2019 11:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 12:11 #1099060

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5204
duidelijk. Hoewel het helemaal geen slecht idee is om wasbak, toilettoevoer en motortoevoer van afsluitbare doorverbindingen te voorzien zodat je op 1 punt antivries kunt toevoeren..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 13:53 #1099080

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Hans V schreef :
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

Ik ga er vanuit de de warmtewiselaar voldoende leegloopt als ik de impeller verwijder uit de waterpomp. Bij de Yanmar 3YM30 zit er zelfs een speciale aftapplug tussen waterpomp en warmtewisselaar. Ik hoop dat ik mij niet vergis, maar dit gaat in elk geval al 16 jaar goed.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 14:40 #1099088

Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Misschien kan deze wel de goedkeuring van Ad wegdragen?
Die van hem wellicht wel, die van mij niet. Het komt van nature niet indeze vorm in het milieu voor, dus zouden we het er ook niet in moeten mikken. Naar schatting zijn er 162.000 recreatieve boten in Nederland. Laten we zeggen dat 2/3e aan winterklaar maken doet en gemiddeld 5 liter antivries gebruikt. Dan heb je het over 1.2 miljoen liter "zooi" wat jaarlijks het oppervlaktewater in verdwijnd :pinch:

Ik snap die hele antivries Fetish niet zo, is het zo moeilijk om de aftapbare systemen even watervrij te maken en de systemen waar dat niet kan even van een afgedopt slangetje te voorzien? Dat is echt niet meer moeite dan overal antivries in mikken, het is goedkoper en zoveel beter voor je gezondheid.

Je gooit toch geen 5 liter door je afsluiters? Hooguit warmtewisselaar (zelf daar niet) en dat vangen we toch allemaal netjes op met een putsje?

Ik heb het overigens ook al 2 jaar niet meer gedaan.. Het vriest niet hard genoeg.
En ik heb thrudesign afsluiters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 15:15 #1099091

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2594
Arcadia schreef :
Hans V schreef :
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

Ik ga er vanuit de de warmtewiselaar voldoende leegloopt als ik de impeller verwijder uit de waterpomp. Bij de Yanmar 3YM30 zit er zelfs een speciale aftapplug tussen waterpomp en warmtewisselaar. Ik hoop dat ik mij niet vergis, maar dit gaat in elk geval al 16 jaar goed.

Wij zeilen in de winter doorgaans ook, dus telkens de impeller verwijderen is dan niet praktisch. Onze Volvo Penta ontbeert zo'n aftapplug anders zou dat nog een optie zijn. Hoe voorzie jij je afsluiter op de koelwater toevoer van antivries? Die kun je niet leeg laten lopen (misschien wel doorblazen via zo'n aftapplug).

Ik weet niet hoe groot het risico op vorstschade in je uitlaatsysteem is als je de warmtewisselaar via je pomp leeg laat lopen. Misschien dat een van de motor experts hier iets over kan zeggen?

Bij ons is antivries toevoegen via de wierpot overigens redelijk snel te doen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 nov 2019 15:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 08 nov 2019 06:53 #1099258

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Hans V schreef :
Arcadia schreef :
Hans V schreef :
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

Ik ga er vanuit de de warmtewiselaar voldoende leegloopt als ik de impeller verwijder uit de waterpomp. Bij de Yanmar 3YM30 zit er zelfs een speciale aftapplug tussen waterpomp en warmtewisselaar. Ik hoop dat ik mij niet vergis, maar dit gaat in elk geval al 16 jaar goed.

Wij zeilen in de winter doorgaans ook, dus telkens de impeller verwijderen is dan niet praktisch. Onze Volvo Penta ontbeert zo'n aftapplug anders zou dat nog een optie zijn. Hoe voorzie jij je afsluiter op de koelwater toevoer van antivries? Die kun je niet leeg laten lopen (misschien wel doorblazen via zo'n aftapplug).

Inderdaad, die blaas ik door via de slang, die ik losmaak van de impeller, en sluit tijdens het blazen de kraan af. Maar dit is maar heel zelden nodig, want de afsluiter zit midden onder de boot op de saildrive en daar vriest het niet gauw. Een wierpot heb ik niet.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Laatst bewerkt: 08 nov 2019 06:53 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 08 nov 2019 09:28 #1099307

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17549
Een paar jaar geleden vroor het inderdaad een week. toen ik aan boord kwam en inspecteerde stond er een laagje ijs in de wierpot.
Daar kon ik met een duim net doorheen drukken.
Tapas maalde er niet om.

Nou blijft da Tapas wel in het (zoete) water, dat scheelt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 08 nov 2019 11:04 #1099352

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2594
Wij hebben terwijl we in het water lagen wel eens vorstschade gehad aan een keukenkraan en dekwaspomp. Waren we bij het vorstbestendig achterlaten van de boot vergeten open te zetten of leeg te blazen.

Het kan binnen behoorlijk koud worden, het criterium van 'niet-bevroren water rond de boot' moet je daarom met overleg hanteren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2019 11:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl