Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Doorvaren in de winter - wat met de motor?

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 11:39 #1099052

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2900
HPV schreef :
@ HansV

aanzuigen toilet is niet veranderd, zit ruim onder de waterlijn.

Mooi. Eenvoudige oplossing en scheelt weer een huiddoorvoer.

HPV schreef :
Koppelen van wasbak en motortoevoer was fysiek lastig maar zou anders zeker een optie zijn geweest, hoewel de wasbak vrij klein is en de motor iets meer volume nodig heeft.
Als je met 2 man bent kan het mogelijk wel.
Ik heb bij de motor de slang er permanent aan zitten, alleen de buitenkraan dicht, aftakkraan open en starten. (indirect gekoeld dus geen thermostaat die open moet)
Wel later de buitenkraan nog even vol laten lopen door de slang iets hoger te houden en kraan open dicht te doen.

Het is wat geknutsel om het eenmalig te installeren bedoelde ik.

Dat was me duidelijk uit je omschrijving. Ik suggereerde niet om je motortoevoer op je wasbak aan te sluiten maar om voor de toiletwater toevoer eenzelfde constructie te maken als jij bij je motor hebt gedaan. Mijn formulering was niet helder genoeg. :)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 nov 2019 11:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 12:11 #1099060

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5367
duidelijk. Hoewel het helemaal geen slecht idee is om wasbak, toilettoevoer en motortoevoer van afsluitbare doorverbindingen te voorzien zodat je op 1 punt antivries kunt toevoeren..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 13:53 #1099080

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Hans V schreef :
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

Ik ga er vanuit de de warmtewiselaar voldoende leegloopt als ik de impeller verwijder uit de waterpomp. Bij de Yanmar 3YM30 zit er zelfs een speciale aftapplug tussen waterpomp en warmtewisselaar. Ik hoop dat ik mij niet vergis, maar dit gaat in elk geval al 16 jaar goed.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 14:40 #1099088

Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Misschien kan deze wel de goedkeuring van Ad wegdragen?
Die van hem wellicht wel, die van mij niet. Het komt van nature niet indeze vorm in het milieu voor, dus zouden we het er ook niet in moeten mikken. Naar schatting zijn er 162.000 recreatieve boten in Nederland. Laten we zeggen dat 2/3e aan winterklaar maken doet en gemiddeld 5 liter antivries gebruikt. Dan heb je het over 1.2 miljoen liter "zooi" wat jaarlijks het oppervlaktewater in verdwijnd :pinch:

Ik snap die hele antivries Fetish niet zo, is het zo moeilijk om de aftapbare systemen even watervrij te maken en de systemen waar dat niet kan even van een afgedopt slangetje te voorzien? Dat is echt niet meer moeite dan overal antivries in mikken, het is goedkoper en zoveel beter voor je gezondheid.

Je gooit toch geen 5 liter door je afsluiters? Hooguit warmtewisselaar (zelf daar niet) en dat vangen we toch allemaal netjes op met een putsje?

Ik heb het overigens ook al 2 jaar niet meer gedaan.. Het vriest niet hard genoeg.
En ik heb thrudesign afsluiters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 07 nov 2019 15:15 #1099091

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2900
Arcadia schreef :
Hans V schreef :
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

Ik ga er vanuit de de warmtewiselaar voldoende leegloopt als ik de impeller verwijder uit de waterpomp. Bij de Yanmar 3YM30 zit er zelfs een speciale aftapplug tussen waterpomp en warmtewisselaar. Ik hoop dat ik mij niet vergis, maar dit gaat in elk geval al 16 jaar goed.

Wij zeilen in de winter doorgaans ook, dus telkens de impeller verwijderen is dan niet praktisch. Onze Volvo Penta ontbeert zo'n aftapplug anders zou dat nog een optie zijn. Hoe voorzie jij je afsluiter op de koelwater toevoer van antivries? Die kun je niet leeg laten lopen (misschien wel doorblazen via zo'n aftapplug).

Ik weet niet hoe groot het risico op vorstschade in je uitlaatsysteem is als je de warmtewisselaar via je pomp leeg laat lopen. Misschien dat een van de motor experts hier iets over kan zeggen?

Bij ons is antivries toevoegen via de wierpot overigens redelijk snel te doen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 nov 2019 15:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 08 nov 2019 06:53 #1099258

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Hans V schreef :
Arcadia schreef :
Hans V schreef :
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.

Ik ga er vanuit de de warmtewiselaar voldoende leegloopt als ik de impeller verwijder uit de waterpomp. Bij de Yanmar 3YM30 zit er zelfs een speciale aftapplug tussen waterpomp en warmtewisselaar. Ik hoop dat ik mij niet vergis, maar dit gaat in elk geval al 16 jaar goed.

Wij zeilen in de winter doorgaans ook, dus telkens de impeller verwijderen is dan niet praktisch. Onze Volvo Penta ontbeert zo'n aftapplug anders zou dat nog een optie zijn. Hoe voorzie jij je afsluiter op de koelwater toevoer van antivries? Die kun je niet leeg laten lopen (misschien wel doorblazen via zo'n aftapplug).

Inderdaad, die blaas ik door via de slang, die ik losmaak van de impeller, en sluit tijdens het blazen de kraan af. Maar dit is maar heel zelden nodig, want de afsluiter zit midden onder de boot op de saildrive en daar vriest het niet gauw. Een wierpot heb ik niet.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Laatst bewerkt: 08 nov 2019 06:53 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 08 nov 2019 09:28 #1099307

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 18403
Een paar jaar geleden vroor het inderdaad een week. toen ik aan boord kwam en inspecteerde stond er een laagje ijs in de wierpot.
Daar kon ik met een duim net doorheen drukken.
Tapas maalde er niet om.

Nou blijft da Tapas wel in het (zoete) water, dat scheelt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 08 nov 2019 11:04 #1099352

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2900
Wij hebben terwijl we in het water lagen wel eens vorstschade gehad aan een keukenkraan en dekwaspomp. Waren we bij het vorstbestendig achterlaten van de boot vergeten open te zetten of leeg te blazen.

Het kan binnen behoorlijk koud worden, het criterium van 'niet-bevroren water rond de boot' moet je daarom met overleg hanteren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2019 11:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 09:18 #1127318

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Het is lang geleden dat het nog 10cm dik gevroren heeft.Als je het warmere water onder je boot gebruikt om deze ijsvrij te houden zit je boven het vriespunt.Je kunt dit doen met een slangetje onder je boot over de gehele lengte door te trekken en een luchtpompje,uit de aquarium-handel,aansluiten op het slangetje.De motor niet vergeten!Hier en daar maak je een gaatje in het slangetje en door de opborrelende lucht word "warm" onbevroren water mee naar boven getrokken waardoor je ganse boot ijsvrij blijft.De delen die niet in het water liggen is weer een ander probleem,maar die blijven dan weer droog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 09:55 #1127329

Inderdaad, die blaas ik door via de slang, die ik losmaak van de impeller, en sluit tijdens het blazen de kraan af. Maar dit is maar heel zelden nodig, want de afsluiter zit midden onder de boot op de saildrive en daar vriest het niet gauw. Een wierpot heb ik niet.

Arcadia,

Wanneer de boot niet inwendig vorstvrij gehouden wordt, is het zeker mogelijk dat ook een afsluiter in het midden van de bodem bevriest.
In de boot staat geen water dus de huid vormt in feite de oppervlakte die aan de vorst blootstaat.

Nu zal dat bij geringe vorst niet zo snel een probleem zijn, de boot warmt overdag iets op door zonnewarmte.
Maar bij wat langere vorstperiodes is er zeker een risico van bevriezen voor midden onder de boot afsluiters.

Bij 10 cm ijslaag zit ook onder een boot een "ijshuidje".

Dit zou zelfs de boot ietsje omhoog kunnen drukken wanneer de omstandigheden hiervoor gunstig zijn.

Leuk voorval, nou ja, voor de toeschouwers dan.

Ys in de haven net dik genoeg om voorzichtig op te schaatsen.
Rondom de schepen die nog in het "water" liggen is het wat dunner omdat het, door de zon opgewarmde schip warmte afstaat.

Een schaatser komt naar me toe, ik roep dat hij afstand moet houden.

"Maak je geen zorgen, ik maak echt geen krassen op je boot hoor"

Hij kwam net dicht genoeg bij om de voetrail te kunnen grijpen toen hij door het ijs zakte.
Tot z´n middel nat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 10:03 #1127333

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3507
Jongens het is buiten 16 graden.... :laugh:
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 10:21 #1127341

Onze boot staat op de wal in Friesland in weer en wind. De min/max temperatuur meter gaf deze winter tot nu toe in de boot als laagste temperatuur -0,1 graad C. Aan. De hoogste RV 85% dit zonder preventieve maatregelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 10:22 #1127342

Ja , en het lijkt wel herfst :huh:
En wat komt er ook alweer altijd na de herfst ......... :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 10:34 #1127350

Ik bekijk het hoopvoller en zie dit meer als 'voorjaarsbuien'! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 16 feb 2020 12:55 #1127379

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3159
In de voortuin zijn de krokussen open gekomen dit weekend....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 11:14 #1127577

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Saeftinghe schreef :
Inderdaad, die blaas ik door via de slang, die ik losmaak van de impeller, en sluit tijdens het blazen de kraan af. Maar dit is maar heel zelden nodig, want de afsluiter zit midden onder de boot op de saildrive en daar vriest het niet gauw. Een wierpot heb ik niet.

Arcadia,

Wanneer de boot niet inwendig vorstvrij gehouden wordt, is het zeker mogelijk dat ook een afsluiter in het midden van de bodem bevriest.
In de boot staat geen water dus de huid vormt in feite de oppervlakte die aan de vorst blootstaat.

Nu zal dat bij geringe vorst niet zo snel een probleem zijn, de boot warmt overdag iets op door zonnewarmte.
Maar bij wat langere vorstperiodes is er zeker een risico van bevriezen voor midden onder de boot afsluiters.

Bij 10 cm ijslaag zit ook onder een boot een "ijshuidje".

Dit zou zelfs de boot ietsje omhoog kunnen drukken wanneer de omstandigheden hiervoor gunstig zijn.

Leuk voorval, nou ja, voor de toeschouwers dan.

Ys in de haven net dik genoeg om voorzichtig op te schaatsen.
Rondom de schepen die nog in het "water" liggen is het wat dunner omdat het, door de zon opgewarmde schip warmte afstaat.

Een schaatser komt naar me toe, ik roep dat hij afstand moet houden.

"Maak je geen zorgen, ik maak echt geen krassen op je boot hoor"

Hij kwam net dicht genoeg bij om de voetrail te kunnen grijpen toen hij door het ijs zakte.
Tot z´n middel nat.


Met het luchtpompje hou je het ijs 10-20cm van je boot weg omdat het bewegend water niet kan vervriezen,ook bij -15°.Het hangt wat af van het luchtdebiet van je pompje.Het zoute water helpt hier ook nog wat mee,zoet water vries vlugger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 11:25 #1127581

-15? nog een paar jaar en we veranderen het topic in ; hoe houd ik me boot koel in de winter :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 11:53 #1127589

Ook waar, maar de eerder genoemde "bellenpomp" werkt ook.

Water is een vreemd goedje. Het is het zwaarst bij 4 graden C. Dat ijs drijft is heel erg gek.

Water van dieper weg naar boven transporteren door een waterkolom in beweging te brengen met bellen houdt je boot ijsvrij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 12:00 #1127592

Bobbob schreef :
Met het luchtpompje hou je het ijs 10-20cm van je boot weg omdat het bewegend water niet kan vervriezen,ook bij -15°.Het hangt wat af van het luchtdebiet van je pompje.Het zoute water helpt hier ook nog wat mee,zoet water vries vlugger.

Dat is niet helemaal ( eerder zelfs helemaal niet) juist. Dat het water met zo'n luchtpompje helemaal niet kan bevriezen is in ieder geval onjuist. Het heeft nl.met het bewegen van het water niets te maken maar alleen met het feit dat het water op wat grotere diepte meestal iets warmer is en in ieder geval boven nul graden( anders was het immers ook daar ijs :whistle: ) . Dat "warmere" water wordt door de luchtbellen mee naar boven gebracht en zal aan het oppervlak dus iets minder snel bevriezen.
Maar ik kan je verzekeren dat het bijv. bij -10 of misschein al bij -5 wel degelijk toch vrij snel bevriest.
Hangt er ook vanaf hoe diep dat pompje onder water hangt.
Zo'n pompje werkt daarom alleen bij kortdurende en niet te koude vorstperiodes waarin het water nog niet tot bijna nul is afgekoeld.

Overigens bevriest zeewater wel degelijk ook als het koud genoeg is, ongeveer beneden -10 graden luchttemperatuur maar ook bij maar iets onder nul graden watertemperatuur , nl. in de Noordzee met 3,5 % zout bij -1,9 graden. En het ijs wat dan ontstaat is ook niet zout maar gewoon zoet.

ps. Hoe zou anders , en nog niet eens zo lang geleden begin 2018 ( www.ecomare.nl/verdiep/nieuws/ijs-op-waddenzee/ ) , de waddenzee door ijsgang onbevaarbaar kunnen zijn, zie foto beneden. Of , veel langer geleden de rivieren en de Zee aan de kust ( het laatst in 1963 , dat wel) .
Ad
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 12:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 13:45 #1127603

Was in 2011 in Hank. Kraan was wel afgetapt maar blijkbaar niet leeg (genoeg).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 15:11 #1127621

Blue Ocean schreef :
Was in 2011 in Hank. Kraan was wel afgetapt maar blijkbaar niet leeg (genoeg).

Dat soort kranen is ook nogal lastig geheel af te tappen omdat er twee regelkleppen in zitten, een voro bijmengen (of niet) van koud water en een voor heet water . En beide staan dicht als je de kraan dichtdraait waardoro ertussen water bljft zitten .
Hier kun je wel een beetje zien hoe zo'n ding in elkaar zit ( heb er ook twee thuis).
Ik denk dat je er aan een kant de klep uit moet verwijderen om hem echt helemaal leeg te maken.Niet echt moeilijk maar je moet er wel de handleiding bij hebben.

Niet echt on topic , sorrie.
Ad
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 15:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 16:44 #1127651

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3159
In sommige havendouches zie je ook dat soort kranen met een klep om de slang leeg te laten lopen.
(Marina Numansdorp bijv.)
Meen dat dat voor bij vorst is, maar kennelijk werkt dat alleen voor de slang niet voor de kraan zelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 17:13 #1127672

Waterblok schreef :
In sommige havendouches zie je ook dat soort kranen met een klep om de slang leeg te laten lopen.
(Marina Numansdorp bijv.)
Meen dat dat voor bij vorst is, maar kennelijk werkt dat alleen voor de slang niet voor de kraan zelf?

Nee , dat is niet specaal voor de vorst maar is een installatievoorschrift voorschrift voor het aansluiten van waterslangen aan waterleidingen. Daar moet altijd een zogenaamde beluchterkraan tussen zitten. Dat moet bijv. ook bij wasmachines en tuinslangen.
Dat is om te allen tijde te voorkomen dat er vuil water terugstroomen kan in de waterleiding als daar bijvoorbeeld de druk zou wegvallen.
Zo ziet zoiets er bijvoorbeeld uit.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 17 feb 2020 18:55 #1127717

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Saeftinghe schreef :
Bij 10 cm ijslaag zit ook onder een boot een "ijshuidje".

Dit zou zelfs de boot ietsje omhoog kunnen drukken wanneer de omstandigheden hiervoor gunstig zijn.

Leuk voorval, nou ja, voor de toeschouwers dan.

Het is niet een ijshuidje onder de boot dat de boot omhoog drukt, maar het oppervlakteijs dat uitzet. Dit is niet alleen voor toeschouwers leuk, maar ook wel voor de eigenaar. Ik heb het met mijn boot meerdere keren meegemaakt. Het is geen enkel probleem, door de ronde rompvorm van onze boten.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 18 feb 2020 07:43 #1127819

Ijs is een vaste stof geworden en zet niet meer uit, het krimpt.

De scheuren in het ijs waar de schaatsen in gaan zijn KRIMPSCHEUREN
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl