- Ik heb na het starten bij lopende motor de oliepeilstok even eruit gehad. Maar dat kan toch ook niet leiden tot olie in het koelwater? Doe ik normaal voor het starten.
Dat is geen probleem.
- Het zou GTL kunnen zijn, maar dat geeft volgens mij geen ononderbroken oliefilm op het water en is meer vlekkerig. Als het wel GTL is, dan zou het een lekkende verstuiver kunnen zijn wellicht? Zou een flesje injector reiniger kunnen helpen?
Als je een lekkende vertstuiver hebt, dan kan een flesje reiniger helpen, maar veel beter is om de verstuiver eruit te halen, af te persen, en dan beoordelen wat te gaan doen.
- Een lekkend lager bij de waterpomp wellicht? Er zitter er volgens mij 2, 1 aan de kant van de motor die olie raakt, dan een buisje met een indicator-lek gaatje (is droog) en dan een aan de pomp-kant die water raakt. Maar hoe komt die olie dan bij het water? Andersom, water bij de olie kan ik me wel voorstellen via die route.
Als het goed is (ik ken jou motor niet goed) zitten er 2 keerringen in.
1 om het water tegen te houden, en 1 om de olie uit het blok tegen te houden.
Als er 1 lek is, stel de keerring om de olie tegen te houden, dan zou hij olie lekken naar het gaatje wat in de pomp zit, datzelfde geld bij de andere keerring die het water tegen houd.
Het meest voor de hand liggen is het geval dat ze beide kapot gaan, dan kan er water in de olie komen.
Andersom kan bijna niet, omdat er een gaatje zit, en het daar dan uitloopt, en de olie dan via de as, en de andere keerring naar het water moet gaan.
- Lekke koppakking. Dan zou ik toch koelvloeistof in de olie moeten hebben? Klinkt als oei.
Een koppakking kan op meerdere manieren kapot gaan.
Meest voor de hand liggend is dan dat er gassen van de verbranding in het koelcircuit komen.
- Lekke warmtewisselaar. Dan zou zout en zoet water mengen, maar toch geen olie?
In de warmte wisselaar zit als het goed is koelvloeistof, en die staat ook wel onder druk als die warm is. Als de wisselaar lek zou zijn, heb je dus een lege warmtewisselaar, of 1 vol met zeewater.
- Iets met de kleppen, bore glazing, gaat mijn vaardigheden te boven..
Als je kleppen niet goed afdichten heb je compressieverlies
Bore glazing, idem dito, maar dat gaat ook gepaard met veel olieverbruik.
- Scheurtje in het blok. Ik zie op het eerste oog niets, maar kan er ook niet goed bij. De motor is niet oververhit geweest
Dat scheurtje zou dan moeten zitten in een oliekanaal naar een koelkanaal, niet logisch.
Zit er ook een oliekoeler op?
Dieselverbranding is wat vettig, ik zou het in de verbranding zoeken.
Niet toevallig een toevoeging in de diesel gedaan?