Voor simpele saildrives zoals de SD20 van Yanmar, is een ontluchting overbodig. De keerringen lopen op de schroefas op een diameter van 35 mm, en een maximum toerental van krap 1400 Omw/min bij een standaard reductie van 1:2,64. Dit is heel comfortabel in het werkgebied van de keerringen.
Door temperatuurverhoging tijdens het gebruik kan er in de saildrive behuizing een lichte overdruk optreden, waardoor de meest naar binnen gelegen keerring die tegen olie moet afdichten, iets zwaarder wordt belast. De levensduur neemt daardoor met 10-20% af ten opzichte van een drukloze situatie.
De buitenste keerring moet altijd tegen de statische waterdruk afdichten, en tegen het medium water dat minder goede smeereigenschappen heeft dan olie, en vervuild kan zijn met bijvoorbeeld slik of zand. In de praktijk zal daar dan ook meestal eerder door voortschrijdende slijtage water binnendringen in de saildrive, in plaats van olie die naar buiten lekt.
Bijgaand een tweetal bijlagen waarin het werkgebied van keerringen wordt weergegeven.
In de laatste bijlage heb ik de vervanging van de keerringen in een SD20 saildrive beschreven.