Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lengte X diameter retourleiding?

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 17:33 #1099120

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ben de dieselleidingen aan het verleggen en ontdekte dat de retourleiding vanaf de verstuiver na zo’n 25cm wordt vergroot van 5mm naar 8mm en dan naar de dieseltank gaat, zo’n anderhalve meter koperleiding verder.
Het stukje van 25cm lijkt fabriek-af gemonteerd te zijn, inclusief verloopje van 5 naar 8mm.
Eenvoudig te handhaven natuurlijk, maar is dat nodig? De nieuwe route is ongeveer even lang en slang is niet zo duur. Koper er dus uit, maar is het voor de retourleiding ook nodig om vergroot te worden. Ik kan net zo makkelijk 5mm slang kopen en op de tank aansluiten. Scheelt een koppeling en kans op lekkage.
Of zou er dan teveel tegendruk ontstaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 19:07 #1099160

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Welke motor? Maak nogal uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 19:15 #1099165

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Philip schreef :
Welke motor? Maak nogal uit.

Oh, oke. Dat had ik niet verwacht.
Gaat om een Beta Marine BD722, 3 cylinder 20pk, 11 jaar oud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 19:27 #1099169

koko schreef :
Philip schreef :
Welke motor? Maak nogal uit.

Oh, oke. Dat had ik niet verwacht.
Gaat om een Beta Marine BD722, 3 cylinder 20pk, 11 jaar oud.
Bij een Wärtsilä-Sulzer RTA96-C lukt het niet met een 5 mm leiding, met 8 mm ook niet. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 19:38 #1099172

Het heeft wel iets met de motor te maken, maar ook weer niet super veel. De standard diesel techniek zoals die sinds de Jaren 50 is toegepast is opzich niet heel veel veranderd en die motoren zijn vrijwel gelijk in hun brandtof retour benodigdheden. Ga je naar wat modernere techniek zoals bijvoorbeeld commonrail met elektronische inspuiting dan word het opeens een heel ander verhaal.

Om je vraag te beantwoorden: ik zou het zo laten, het zit niet in de weg en het kost je niets. Door de diameter wat te vergroten word de stroomsnelheid wat lager en daardoor de weerstand door de leiding. Dat betekend wat minder weerstand welke de motor moet opbrengen en daardoor een fractie hoger rendement, en een iets lagere verstuiver temperatuur.In de praktijk zul je het verschil niet merken, in theorie is het er en is het verschil waarschijnlijk meetbaar als je een goede proefopstelling zou maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 19:52 #1099179

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Hou het simpel en neem de zelfde maat als je aanvoer leiding. Er van uit gaande dat de flow in de retourleiding minder is dan in de aanvoer leiding, zit je altijd goed en weer minder verschillende reserve onderdelen nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 21:03 #1099200

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
rooiedirk schreef :
Hou het simpel en neem de zelfde maat als je aanvoer leiding. Er van uit gaande dat de flow in de retourleiding minder is dan in de aanvoer leiding, zit je altijd goed en weer minder verschillende reserve onderdelen nodig.

Daar heb jij weer helemaal gelijk in.
Dat ga ik doen. En zo’n slangetje van 25cm op reserve leggen is ook het punt niet. Koeling verstuivers is ook een argument. Dat gaat ongemerkt toch vaak wat harder dan je denkt.

Edit: net de manual terug gevonden. Staat retour omschreven als 8 mm. Dan rekenen ze vast dat slangetje als onderdeel van de motor

Helemaal helder dus. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte X diameter retourleiding? 07 nov 2019 22:43 #1099235

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Erikdejong schreef :
Het heeft wel iets met de motor te maken, maar ook weer niet super veel. De standard diesel techniek zoals die sinds de Jaren 50 is toegepast is opzich niet heel veel veranderd en die motoren zijn vrijwel gelijk in hun brandtof retour benodigdheden. Ga je naar wat modernere techniek zoals bijvoorbeeld commonrail met elektronische inspuiting dan word het opeens een heel ander verhaal.

Om je vraag te beantwoorden: ik zou het zo laten, het zit niet in de weg en het kost je niets. Door de diameter wat te vergroten word de stroomsnelheid wat lager en daardoor de weerstand door de leiding. Dat betekend wat minder weerstand welke de motor moet opbrengen en daardoor een fractie hoger rendement, en een iets lagere verstuiver temperatuur.In de praktijk zul je het verschil niet merken, in theorie is het er en is het verschil waarschijnlijk meetbaar als je een goede proefopstelling zou maken.
Vanaf de verstuiver is er zeer weinig flow, alleen een beetje lekolie. De lekolie leiding dient er alleen voor dat er geen drukopbouw is in het verstuiverhuis. Zal dus geen invloed hebben op de werking van de verstuivers en het rendement van de motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl