Zoals Philip al schrijft is het een standaard Yanmar 3GM30eu welke een klein beetje is aangepast. De jol is gebouwd bij "De Scheepsbouwers" die dit beproefde koelsysteem met droge uitlaat veel toepast.
De Yanmar heeft alleen kielkoeling. Zowel aan SB en BB van de 30 mm dikke massief stalen kiel is tegen het vlak en de kiel een kwart ronde kielstrook van ca. 35 cm breed en ruim 3 meter lang gelast.
Aan SB gaat via de 25 mm slang en koperen buis de warme koelvloeistof in de kielstrook naar voren toe. Daar zit een sleuf in de massieve kiel (met een cv ontluchtingschroef in het vooronder) waar de koelvloeistof de BB kielstrook in stroomt en weer naar achter gaat. Via de dunnere 19 mm slang zuigt de impellerpomp het nu gekoelde koelvloeistof in de motor. Via het uitlaatspruitstuk en de 25 mm slang en koperen buis stroomt het weer terug naar de SB kielstrook. Zo stroomt de 20 liter koelvloeistof (Eurol -36 XL) in het rond.
Het dunnere slangetje is een overloop naar het expansievaatje. Het niveau in dat vaatje stijgt bij warme koelvloeistof. De koelvloeistof wordt door afkoeling ervan weer vanzelf teruggezogen in de motor.
De thermostaat en de impellerpomp is de standaard versie. De sensor voor oververhitting/geen koeling is vervangen door een die pas bij 95 graden alarm geeft.
Aan het uitlaatspruitstuk is niets gelast. Het gaatje in de rvs uitlaatflens is dichtgelast omdat het een droge uitlaat is. Hierdoor kan ik een standaard uitlaatpakking gebruiken.
Overzicht.
In de koperen buis met temperatuursensor komt warme koelvloeistof via de 25 mm slang uit de motor. Via de dunnere 19 mm slang erachter komt de gekoelde koelvloeistof uit de kielstrook en gaat naar de impellerpomp.
Achter de achtersteun (linker) van de winterbok is nog net de smalle koel/kielstrook te zien.