Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderhoud uitlaatspruitstuk

Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 08:49 #1101735

Yanmar adviseert het uitlaatspruitstuk om de 250 uur (meen ik) te controleren op koolaanslag.
Een controle na ca. 800 draaiuren is dus niet overbodig...
Vandaag het uitlaatspruitstuk eraf gehaald ook om gelijk een pakking te vervangen.
Dat was nodig deze begon soms een klein beetje koelvloeistof te lekken, niet veel ik zag op een plek alleen wat wittige rommel maar toch...
De uitlaatpijp zelf heeft een dun laagje zwarte stof maar is verder schoon zonder koolopbouw.
De drie uitlaatpoorten moet ik wel schoonmaken met een messing borstel en stofzuiger.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 08:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 08:52 #1101738

Goed bezig gewest Baasje.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 10:56 #1101798

Yep is nodig. Vreemd genoeg is de voorste uitlaatpoort het schoonst. Terwijl van die cilinder de verstuivernaald twee jaar geleden bleef hangen.
Twee jaar terug heb ik ze alle drie vernieuwd en ik gebruik sinds een jaar of drie alleen maar GTL dus dat moet ook schelen. :)
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 11:00 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 11:05 #1101801

Maar om nou elke 250 uur het gele spruitstuk annex warmtewisselaan enz. te demonteren met alle benodigde nieuwe pakkingen e.d. lijkt me ook niet echt nodig.
Ik heb nu ongeveer 2300 uur op de teller van mijn Vetus diesel staan en van enige verandering van starten , lopen , verbruik of rook heb ik nooit wat gemerkt.
Staat trouwens voor zover ik weet ook niets over in de service manual van Mitsubishi voor die motor .
Lijkt me ook absoluut niet reƫel als je beseft dat die motoren voroal gebruikt worden in o.a. bouwmachines en 45 km autootjes waar honderden tot duizenden draaiuren per jaar normaal zijn.
En dat laatste is bij Yanmar motoren net zo.
Zal de service manual er nog eens op doorlezen .
Mogelijk is de belangrijkste oorzaak van die koolafzetting het steeds te kort draaien ( dus te koud) om de haven uit te komen en/of teveel onderbelast draaien wat bij die andere toepassingen meestal niet het geval zal zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 13:07 #1101827

De kleine koelvloeistof lekkage was voor de hoofd reden om hem gelijk te controleren.
De motor draait in principe minimaal een halfuur. De bedrijfstemperatuur is meestal rond de 70 graden.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 15:16 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 13:10 #1101829

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Bij het gebruik van GTL heb je veel minder koolafzetting. Je kunt dat heel duidelijk vaststellen bij demontage van de uitlaatbocht.

Ook in mijn dieselauto, uitsluitend rijdend op GTL, blijft de EGR klep ook goed schoon.

Op de Europoort scheepvaart Beurs nog eens erna gevraagd op de Yanmar stand. Voor binnenvaart is er ook rode GTL diesel verkrijgbaar.

De deskundige van Yanmar zou het nog eens nagaan. Tot op heden nog geen antwoord ontvangen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 13:11 #1101830

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Je hebt ook die deksel los gehad? Achter dat dekseltje zit koelwater. En dat was bij mij aardig aan het verstoppen door roest en bijna doorgeroest. Bij jou zit er koelvloeistof dus wellicht minder roest maar ik schrok er wel een beetje van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 13:15 #1101831

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
Jollenbaas schreef :
De kleine koelvloeistof lekkage was voor de hoofd reden om hem gelijk te controleren.
De motor draait in principe minimaal een halfuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk

eigenlijk is het beter om af en toe je motor even flink op zn donder te geven als ie warm is, de eerste minuten zal ie wel even roken maar zo blaas je er flink wat troep uit.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 15:14 #1101839

Geen zorgen hoor als het even kan draait de Yanmar minimaal 2800 a 3000 toeren en regelmatig ook meer. :D

@Philip: Juist die zijdeksel moet eraf voor een nieuwe pakking.
Heb die zijdeksel er 8 jaar terug ook al een keer afgehaald voor een nieuwe pakking. De koelvloeistof beschermt idd prima.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 15:22 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 15:26 #1101842

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
b100 schreef :
Jollenbaas schreef :
De kleine koelvloeistof lekkage was voor de hoofd reden om hem gelijk te controleren.
De motor draait in principe minimaal een halfuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk

eigenlijk is het beter om af en toe je motor even flink op zn donder te geven als ie warm is, de eerste minuten zal ie wel even roken maar zo blaas je er flink wat troep uit.

Rook is roet van onverbrande diesel, kool aanslag is behoorlijk hard en moet je mechanisch verwijderen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 16:57 #1101861

De Yanmar rookt vrijwel nooit. :)
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 16:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 17:01 #1101865

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
Jutter schreef :
b100 schreef :
Jollenbaas schreef :
De kleine koelvloeistof lekkage was voor de hoofd reden om hem gelijk te controleren.
De motor draait in principe minimaal een halfuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk

eigenlijk is het beter om af en toe je motor even flink op zn donder te geven als ie warm is, de eerste minuten zal ie wel even roken maar zo blaas je er flink wat troep uit.

Rook is roet van onverbrande diesel, kool aanslag is behoorlijk hard en moet je mechanisch verwijderen.

klopt maar dat kun je deels weer voorkomen door regelmatig even flink door te stoken.
als ik motoren schoonmaak dan gebruik ik meestal remolie maar dat werkt alleen als je de motor helemaal uitelkaar heb liggen.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 17:02 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 18:47 #1101888

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Jollenbaas,
Ik was al benieuwd naar de drie aansluitingen op het spruitstuk maar nu ik ook lees dat er koelvloeisof door gaat ben ik helemaal geinteresseerd.

Bij mijn motor (ook een 3GM30, toch? Of vergis ik me?) komt het koelwater binnen via de kleine aansluiting linksboven op het spruitstuk (op de foto) en verdwijnt in de uitlaatbocht via de opening die zichtbaar is in de pakking op die bocht.
Ik kan op je foto niet goed zien of dat gat open is (lijkt niet zo) of dat het alleen een afdruk in de pakking is van het gat in het spruitstuk.

Verder zie ik isolatie rond de uitlaatbocht. Als voornoemd gat er niet in zit is mijn vraag of het dan een droge uitlaat is.

In het uitlaatspruitstuk op mijn motor (dezelfde uitvoering) zit beslist geen warmtewisselaar. Gezien het aantal slangaansluitingen op het spruitstuk: heb jij een aparte warmtewisselaar?
Kortom: zou je wat meer willen vertellen over hoe het koelsysteem van je motor in elkaar zit.
Bij voorbaat bedankt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 18:52 #1101892

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Jollenbaas zijn 3GM30 is omgebouwd naar kielkoeling, vandaar dus geen warmtewisselaar (die zit immers al onder de boot), geen injectie in de uitlaatbocht (want droge uitlaat) en wat andere aansluitingen dan standaard op het spruitstuk.

Bij een direct gekoelde 3GM30 gaat het buitenwater door het spruitstuk heen. En dan kan er achter dat dekseltje dus aardig wat corrosie ontstaan, zeker op zout.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 18:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 21:11 #1101928

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Philip schreef :
Jollenbaas zijn 3GM30 is omgebouwd naar kielkoeling, vandaar dus geen warmtewisselaar (die zit immers al onder de boot), geen injectie in de uitlaatbocht (want droge uitlaat) en wat andere aansluitingen dan standaard op het spruitstuk.
Aha, op die manier.
Dus inderdaad een droge uitlaat en een externe warmtewisselaar maar wat je omschrijft als "wat andere aansluiting dan standaard op het spruitstuk" is me nog niet duidelijk.
Als het spruitstuk in serie met andere te koelen motor delen zit zou je 2 aansluitingen verwachten. Of is die derde een aansluiting om te vullen of te ontluchten (zie geen kraantje).
Bij een direct gekoelde 3GM30 gaat het buitenwater door het spruitstuk heen. En dan kan er achter dat dekseltje dus aardig wat corrosie ontstaan, zeker op zout.
Wat je noemt "aardig wat". :laugh:
Ooit ook het spruitstuk losgehaald. Niet om schoon te maken maar omdat het deksel doorgeroest was. Roetafzetting was ongeveer hetzelfde (na een jaar of 10 met 100/120 draaiuren per seizoen).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 21:12 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 21:39 #1101930

Zoals Philip al schrijft is het een standaard Yanmar 3GM30eu welke een klein beetje is aangepast. De jol is gebouwd bij "De Scheepsbouwers" die dit beproefde koelsysteem met droge uitlaat veel toepast.

De Yanmar heeft alleen kielkoeling. Zowel aan SB en BB van de 30 mm dikke massief stalen kiel is tegen het vlak en de kiel een kwart ronde kielstrook van ca. 35 cm breed en ruim 3 meter lang gelast.

Aan SB gaat via de 25 mm slang en koperen buis de warme koelvloeistof in de kielstrook naar voren toe. Daar zit een sleuf in de massieve kiel (met een cv ontluchtingschroef in het vooronder) waar de koelvloeistof de BB kielstrook in stroomt en weer naar achter gaat. Via de dunnere 19 mm slang zuigt de impellerpomp het nu gekoelde koelvloeistof in de motor. Via het uitlaatspruitstuk en de 25 mm slang en koperen buis stroomt het weer terug naar de SB kielstrook. Zo stroomt de 20 liter koelvloeistof (Eurol -36 XL) in het rond.

Het dunnere slangetje is een overloop naar het expansievaatje. Het niveau in dat vaatje stijgt bij warme koelvloeistof. De koelvloeistof wordt door afkoeling ervan weer vanzelf teruggezogen in de motor.
De thermostaat en de impellerpomp is de standaard versie. De sensor voor oververhitting/geen koeling is vervangen door een die pas bij 95 graden alarm geeft.

Aan het uitlaatspruitstuk is niets gelast. Het gaatje in de rvs uitlaatflens is dichtgelast omdat het een droge uitlaat is. Hierdoor kan ik een standaard uitlaatpakking gebruiken.

Overzicht.

In de koperen buis met temperatuursensor komt warme koelvloeistof via de 25 mm slang uit de motor. Via de dunnere 19 mm slang erachter komt de gekoelde koelvloeistof uit de kielstrook en gaat naar de impellerpomp.

Achter de achtersteun (linker) van de winterbok is nog net de smalle koel/kielstrook te zien.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 23:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 17 nov 2019 23:13 #1101945

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Natuurlijk, had ik kunnen bedenken, het expansievat.
Bedankt voor de uitleg eneh........ schoon motorkamertje. Zie je wel eens anders.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 18 nov 2019 06:25 #1101958

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6926
ziet er super netjes uit.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud uitlaatspruitstuk 18 nov 2019 09:49 #1102002

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Jullie vergissen je. De foto is uit een demoruimte van Yanmar of van e.o.a. beurs, niet uit een boot natuurlijk :blink: :silly:
Laatst bewerkt: 18 nov 2019 09:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud uitlaatspruitstuk 18 nov 2019 12:42 #1102030

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
holtere schreef :
Jullie vergissen je. De foto is uit een demoruimte van Yanmar of van e.o.a. beurs, niet uit een boot natuurlijk :blink: :silly:
Verju.......... waarom moet iedereen dat nu weer weten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 18 nov 2019 22:34 #1102206

Thanks!
Maar zoveel doe ik er niet aan. Af en toe een likje vet hier en daar met regelmatig een vettige doek er doorheen en over de motor. Een beetje bijhouden vanaf het begin scheelt werk. :)

Vanavond de zijdeksel van het uitlaatspruitstuk eraf gehaald. Viel mij reuze mee. Er zat een vettig laagje bruin roestwater oid. op het gietstaal maar dat was er zo afgespoeld. Klopt ook wel want de koelvloeistof blijft in de vijf jaar (op wat licht bezinksel na) vrijwel helder geel.

Nu ik toch bezig ben haal ik gelijk alle oude verf eraf en spuit de buitenzijde opnieuw in de hittebestendige zilverkleurige verf.

De uitlaatpoorten zijn bedekt met een laag vettige roet. Zal ff uitzoeken hoe ik dat roet kan verwijderen. De voorste uitlaatpoort is vreemd genoeg het schoonst van de drie. Hoe dat kan weet ik nog niet.
De Yanmar heeft 13 jaar op gewone diesel gedraaid. Pas de laatste drie jaar tank ik GTL dus ik hoop dat ze straks minder snel zullen vervuilen. De drie verstuivers zijn twee jaar terug vernieuwd.


Laatst bewerkt: 18 nov 2019 23:16 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 19 nov 2019 18:16 #1102352

Bye the way.
Het uitlaatspruitstuk aftappen lukte helaas niet want het aftapkraantje zit (en zat) muurvast. De koelvloeistof via het overloop slangetje in het expansievaatje blazen lukte goed. Vrijwel alle koelvloeistof was uit het uitlaatspruitstuk.
Laatst bewerkt: 19 nov 2019 22:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 20 nov 2019 22:33 #1102642

Vanavond een kijkoperatie gedaan in het uitlaatdeel van het uitlaatspruitstuk. Viel met de roet daar reuze mee.
Rond de uitlaatpoortranden zat idd wat aangekoekte roet maar verder een dun laagje. Morgen alles schoonborstelen.
Het messing aftapkraantje is ook gangbaar en de koelvloeistofruimte is weer schoon.
Laatst bewerkt: 20 nov 2019 22:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud uitlaatspruitstuk 26 nov 2019 21:28 #1104142

Van het uitlaatspruitstuk heb alle oude verf verwijderd en alles opnieuw in de hittebestendige zilverkleurige verf gespoten.

Zowel van het uitlaatspruitstuk en van de motor aan boord zijn de uitlaatpoorten weer vrijwel schoon. Zoals ik eerder schreef was de voorste uitlaatpoort (vreemd genoeg maar gelukkig) het schoonst van de drie. Daar was ik zo klaar met schoonmaken. Messing vlampijpwissers groot en klein erdoor heen ff stofzuiger erop en klaar. :)

Hoop dat ze nu dat de drie uitlaatpoorten redelijk schoon blijven met drie nieuwe verstuivers en alleen GTL! Zou anders niet weten waarom de andere twee wat meer waren vervuild.


Laatst bewerkt: 26 nov 2019 22:39 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud uitlaatspruitstuk 26 nov 2019 22:23 #1104150

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12553
@Jollenbaas; ziek mooi dat!

compliments
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl