Yellow Boat schreef :
Inspectiedeksels moet je eigenlijk nooot onder vloeistofniveau plaatsen , zeker niet bij diesel of benzine.
Al helemaal niet die dingen die je bij de watersportwinkel kunt kopen.
Kan wel maar dan alleen als je een roestvrij)stalen tank hebt en daar een dikke ronde flens in lassen kunt waar dan weer een dik deksel op komt .Alleen dan kun je zoiets duurzaam afdichtend krijgen , ook onder wat overdruk die je immers krijgt onder het vloeistofniveau.
Ad
Nadat een tank gemaakt word, word deze met een halve bar overdruk getest op luchtdichtheid. Bij een dergelijke test word de tank geacht minimaal 24 uur onder druk te blijven. Zo'n mangat deksel kan makkelijk meters lager dan het vloeistof niveau geplaatst worden. Als je hem in de top van je tank doet en je vult je tank zover dat het niveau hoog in de vulleiding staat, dan heb je zomaar ook voldoende druk die overeenkomt met een deksel die een meter onder vloeistof niveau ligt. Een vergelijkbaar effect heb je als je met een volle tank onder helling gaat varen.
Vrijwel alle beroepsvaartuigen hebben de tankdeksels in de zijkant van de tankzitten omdat de bovenkant van de tank vrijwel nooit bereikbaar is. Daar mag van de klassebureaus absoluut geen druppel uitkomen, dat is in de praktijk niet echt moeilijk en word niet eens in overweging genomen als men de plaats bedenkt waar het gat moet komen.
Joop, kun je boren op de plaats waar je tank is? Dan kun je prima een RVS deksel toepassen. Je boort de gaten in de tank en je gebruikt een flens met getapte gaten erin. Van binnenuit de tank doe je dan de bouten in de flens die vervolgens door de flens heen steken en op die manier draadeinden vormen. Je deksel gaat er dan op met moeren in plaats van bouten. Tussen de flens en de tank doe je dan de juiste pakking of een lijmsoort.