Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tohatsu 5 pk

Tohatsu 5 pk 19 nov 2019 21:14 #1102396

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
De Tohatsu had op het laatst weer kuren. Nu alle benzine delen schoongemaakt. Tot mijn verbazing blijken er 2 filters in te zitten.
De vraag is nu hebben beide dezelfde functie en kan ik er een willekeurig benzinefilter in zetten.
De kleine blauwe zit direct achter de externe tank aansluiting. De witte, net voor de benzinepomp, had ik vorig seizoen al vervangen.
Tweede vraag. In de benzinepomp zit een filter dat aardig versleten lijkt. Is dit los te verkrijgen

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 00:14 #1102423

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Is die kleine geen terugslagklep? Vaak is een filter enigszins doorzichtig zie je gelijk of er veel vuil inzit.
Laatst bewerkt: 20 nov 2019 00:15 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 07:57 #1102439

Het is overduidelijk een terugslagklepje. Die in-line filtertjes zijn altijd doorzichtig.
Eigenlijk een beetje raar , zo'n terugslagklepje in ee benzineslang van een buitenboordmotor omdat er immers in de pompbal al twee zitten, net als trouwens in een benzinepomp op een motor. En als die niet meer werken doet de pompbal het ook niet meer en moet je een nieuwe kopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 10:19 #1102466

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Mijn 9.8 pk Tohatsu had er vanaf oktober ook minder zin op verse E95 nadat ik de 98 premium had getankt en gebruikt ipv de E95 werd het weer na een tijdje roken zoals normaal en liep hij weer als een zonnetje. Ik heb overigens al meer problemen gehad met de E95 in mijn grasmaaier en bosmaaier hier was de benzineslang opgelost in de tank :angry:
Ik gebruik nu dus alleen nog maar de premium brandstof zonder ethanol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 10:23 #1102468

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Ik had inderdaad problemen met de pompbal. Die wilde niet hard worden en blijven. Dure nieuwe geklonken bal aangeschaft. Bleef op termijn ook niet hard.
Zou het probleem dan in deze terugslagklep zitten?
Kan ik deze weglaten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 13:03 #1102507

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Onderdelen weglaten als oplossing van een probleem lijkt mij niet handig,ding zit er niet voor niets als die bal niet hard word heb je ergens een lekkage of is er wat defect dat vervangen/repareren is meer voor de hand liggend.
Als dat terugslagklepje niet lekt en testen kun je zo ff doen dan is dat het probleem niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 13:46 #1102521

Had je de aansluitstekker van de benzineslang aan je motor nog vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 18:00 #1102572

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
marcs schreef :
...Ik gebruik nu dus alleen nog maar de premium brandstof zonder ethanol.

Kleine kanttekening: Wat tot voor kort nog Euro 95 (E5, dus 5 procent Ethanol) was is nu vervangen door E10 (met dus 10 procent Ethanol). Die Ethanol veroorzaakt veel problemen, zodat veel mensen nu overstappen op Premium 98 benzine. Die 98 is het octaangetal, houdt ongeveer in dat de benzine wat meer kracht geeft bij verbranding. Maar bij heel veel pompen staat er nu ook een klein stickertje op de pomp van de 98, en daarop staat: E5. En daar zit dus ook 5 procent Ethanol in. Op termijn moet alle benzine in Nederland voorzien worden van Ethanol.

De uitzonderingen zijn wasbenzine, en de speciale brandstoffen die je bij de bouwmarkt kan kopen voor de door hun verhuurde apparaten. Die is (meestal) nog Ethanol-vrij.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 20 nov 2019 20:48 #1102628

Yellow Boat schreef :
Het is overduidelijk een terugslagklepje. Die in-line filtertjes zijn altijd doorzichtig.
Eigenlijk een beetje raar , zo'n terugslagklepje in ee benzineslang van een buitenboordmotor omdat er immers in de pompbal al twee zitten, net als trouwens in een benzinepomp op een motor. En als die niet meer werken doet de pompbal het ook niet meer en moet je een nieuwe kopen.
Ad
Vele buitenboord motoren hebben een terugslagklepje erin zitten zo dicht mogelijk tegen de carb aan zodat de brandstof minder terug loopt na afzetten en dat de motor met de eerste ruk aan het startkoort ook meteen alweer brandstof heeft. Ook hebben de meeste buitenboord motoren met een interne tank een dergelijk klepje erin zitten. En als laatste reden is het in veel landen verplicht om er een klepje in te hebben zitten dat als je de brandstofslang aansluit en je deze perongeluk verkeerdenom erop probeerd te doen dat er slechts een minimale hoeveelheid benzine uit spuit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 nov 2019 20:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 21 nov 2019 08:20 #1102678

Erikdejong schreef :
Ook hebben de meeste buitenboord motoren met een interne tank een dergelijk klepje erin zitten. En als laatste reden is het in veel landen verplicht om er een klepje in te hebben zitten dat als je de brandstofslang aansluit en je deze perongeluk verkeerdenom erop probeerd te doen dat er slechts een minimale hoeveelheid benzine uit spuit.[/quote]

Zoiets vind ik in ieder geval niet bij mijn Parsun 2,5 pk als ik in de workshop manual kijk . Maar ja , is ook Chinees :whistle:
Wel gewoon in Nederland te koop bij diverse winkels en bij de importeur .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 21 nov 2019 08:42 #1102684

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Wat betreft de premium 98 zoals ik het begrepen heb van de fabrikant is dat ze verplicht zijn een E5 sticker te plaatsen wat betekend dat er maximaal 5% ethanol in kan zitten. Echter zit er geen ethanol in de premium brandstof daar er geen minimum is. Volgens de leverancier zijn deze brandstoffen dus op dit moment nog ethanol vrij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 5 pk 22 nov 2019 09:20 #1102897

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
vanderworp.org/nl/transport-be...aan_de_pomp_geleverd

Hierbij een lijst van de E0 benzine om problemen met Buitenboord motoren te voorkomen zou ik deze tanken. Ik weet niet welke brandstof TS gebruikt maar mijn ervaring is dat Tohatsu er wel gevoelig voor is. Zaten plakkerige residuen in de vlotterkamer.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl