Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Slangtule schroefaskoker afgebroken

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 08:48 #1104496

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6447
Slecht te zien op de foto's of je schroefas ook een helling achterover heeft. Zo te zien is ie wel lekker kort.
En kort én horizontaal dan heb je zowiezo geen last van een luchtbel in je seal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 09:20 #1104510

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Philip schreef :
Zo te lezen zit die tule in/op op je schroefas koker zelf? Die heb ik in mijn bootje afgedopt en gebruik nu de water inlaat op de afdichting zelf. Tussen de keerkeerringen vind ik een betere plek voor inlaat/ontluchting. Bovendien geen gedoe meer tussen verschillende metalen en omdat je afdichting niet het eeuwige leven heeft (geen enkele), wordt de aansluiting automatisch ook om de zoveel jaar vervangen :)

Een Volvo afdichting heeft die inlaat niet, andere afdichtingen zoals Allpa wel. En Vetus nieuwe ZWBH lager is (verbazend genoeg) nog goedkoper dan die Allpa en ziet imho beter uit met driedubbele afdichting.

Ik denk inderdaad dat het beste en meest risicoloze idee is de hele schroefasafdichting te vervangen en het restant van de bestaande slangtule af te dichten.

Die Vetus-afdichtingen zijn van prima kwaliteit en met een slangetje erop voor de beluchting heb je er geen omkijken meer naar, buiten af en toe invetten van de lippen
Laatst bewerkt: 28 nov 2019 09:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 09:24 #1104514

De meningen over zo’n aansluiting zijn nogal verdeeld, zowel hier op ZF als bij profs.

1. Het is voor de ontluchting van de schroefas koker zodat de watersmering tot aan de seal zijn werk kan doen alsmede om lucht dat er in kan komen te laten verdwijnen. Het uiteinde van het slangetje moet in verbinding staan met lucht.

2. Het is voor een geforceerde watersmering waarbij water wordt aangevoerd via een huiddoorvoer of bijvoorbeeld via de aansluiting op het buitenwater koelcircuit van de motor.

3. Geen aansluiting. Ontluchting door af en toe knijpen in de seal = niets voor mij.

Alle oplossingen zijn goed.

Zelf heb ik gekozen voor 2. met een aftakking van de leiding naar de beluchter. Aangezien mijn boot ook kan droogvallen heb ik daarbij het idee dat eventueel zand in de schroefaskoker ook weer weggespoeld wordt.

Edit: ik heb slechte ervaringen met de seals van Vetus in de zin van slijtage en daardoor te vaak moeten vervangen. Maar dat is langer geleden en wellicht inmiddels achterhaald. Dat waren overigens wel losse seals met zo’n veertje erin.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 nov 2019 09:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 09:37 #1104521

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Noballast schreef :
Edit: ik heb slechte ervaringen met de seals van Vetus in de zin van slijtage en daardoor te vaak moeten vervangen. Maar dat is langer geleden en wellicht inmiddels achterhaald. Dat waren overigens wel losse seals met zo’n veertje erin.

Ik schreef het al, maar mijn ervaring met die Vetus-afdichting is goed. De motorinstallatie is van 2004. Ik heb de boot sinds 2009. De afdichting is dus zeker 10 jaar oud. Ik heb de rubber afdichting nog niet hoeven vervangen. Wel om de twee seizoenen de rubbers wat vet gegeven. Er kom nog steeds geen druppel water binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 11:04 #1104558

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Mijn tweedehandse Vetus (oud type met brons/messing huis en dubbele seal) ging een drupje lekken na 7 jaar maar waarschijnlijk doordat ik er met de schroefas vaak door heen gerost heb. Voordeel is dat je bij de oude alleen het stukje mer de keerringen kan vervangen. Prima staat van dienst dus.

Maar eerdere vetus afdichtingen doen niet terzake aangezien de nieuwe een heel andere constructie heeft. Zeker niet als in de oude veertjes / keerringen oid inzitten. De nieuwe lijkt qua constructie op die van Allpa/Volvo en soortgelijke maar dan met driedubbele afdichting in plaats van twee. Maar als Vetus je niet lekker ligt, Allpa lijkt me ook prima. Ik heb wel een voorkeur voor aanvoer/ontluchting en niet voor knijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 11:07 #1104563

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Noballast schreef :
De meningen over zo’n aansluiting zijn nogal verdeeld, zowel hier op ZF als bij profs.

1. Het is voor de ontluchting van de schroefas koker zodat de watersmering tot aan de seal zijn werk kan doen alsmede om lucht dat er in kan komen te laten verdwijnen. Het uiteinde van het slangetje moet in verbinding staan met lucht.

2. Het is voor een geforceerde watersmering waarbij water wordt aangevoerd via een huiddoorvoer of bijvoorbeeld via de aansluiting op het buitenwater koelcircuit van de motor.

3. Geen aansluiting. Ontluchting door af en toe knijpen in de seal = niets voor mij.

Alle oplossingen zijn goed.
Precies. Als Koko zijn klep uit zijn beluchter haalt, gaat ie van oplossing 1 naar 2 in je lijstje.
Voor de seal in kwestie maakt het vrij weinig uit als deze onder de waterlijn zit. Klein voordeel is dat de klep dan geen onderhoud / inspectie meer nodig heeft (en minder risico op een vastzittende klep en dus een niet werkende beluchter).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 11:13 #1104565

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Die lekkende klepjes zijn bijna een garantie voor roestige motors.
Als je wat tweede hands boten hebt bekeken staat er vaak vocht onderin. Lekker condenseren tegen motor m.a.g. roestige oliepannetjes.
Die ontluchting eindigt bijna altijd in de pan onder de motor. Goed regelen, het is een bron van ergernis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 12:06 #1104605

Ik heb bewust niet voor een klepje gekozen. Het slangetje heb ik door de kuipwand naar buiten geleid met de gedachte om te kunnen zien of het koelwater werkt. Ik heb immers een gas/waterscheider en de wateruitlaat kan ik mede door de rompvorm niet zien. Alleen komt er tot dusverre (nog niet veel mee gevaren) geen water uit terwijl alles wel prima werkt :laugh:

Alhoewel ik allergisch voor NASA ben heb ik toch hun temperatuur sensor voor in de uitlaat aangeschaft omdat mijn gedachte mbt water uit het beluchter slangetje kennelijk niet werkt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 12:42 #1104622

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Noballast schreef :
Ik heb bewust niet voor een klepje gekozen. Het slangetje heb ik door de kuipwand naar buiten geleid met de gedachte om te kunnen zien of het koelwater werkt. Ik heb immers een gas/waterscheider en de wateruitlaat kan ik mede door de rompvorm niet zien. Alleen komt er tot dusverre (nog niet veel mee gevaren) geen water uit terwijl alles wel prima werkt :laugh:

Ik heb het niet zelf verzonnen, want het zat er al zo in toen ik de boot kocht, maar bij mij is er ook een verklikkerbuisje, dat buiten in het bovenboord uitkomt.
Verder in het systeem geen kleppen. De buitenwaterslang komt van de warmtewisselaar langs een uit koperen pijp vervaardigde viersprong. Twee dikke voor de doorgaande slang (in en uit) naar de uitlaat en twee dunne. Eén dunne leidt naar de schroefas-afdichting; de andere dunne naar het bovenboord, zoals beschreven.

Bij stationair draaiende motor komt er nauwelijks water uit de verklikker. Met een kruis-toerental sijpelt er pakweg 1-2 cm3 water per seconde uit. Met nog meer toeren wordt het een straaltje.

Die verklikker is dus tevens de beluchter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 15:04 #1104654

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Het is zo dat deze ontluchtingen meer dan normaal gevoelig zijn voor ontzinking. Waarom is niet helemaal duidelijk. Ik ga er van uit dat er toch iets met opwekking van electrische stromen is tgv de wrijving.

Ik heb dit gehoord van een werf, bij een onderzoek over materialen voor zeekranen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 15:22 #1104660

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
koko schreef :
Sonador schreef :
Zou daar geen slang van een vetpot op hebben kunnen zitten?

Nee, nu niet in elk geval. De slang liep naar de beluchter. Maar dat heeft, in elk geval bij mij voor verwarring gezorgd. Hij werd feitelijk gewoon ontlucht via dat slangetje. Zie tekening
Edit: schroefas moet zijn 'schroefaskoker'


Ik dacht bij mijn Beneteau ook dat het zo zat maar dat is het niet.
Van het koelwatercircuit loopt op het hoogste punt een T stukje (voorzichtig, dunwandig gesoldeerd) naar een slangaansluiting op het water treugstroomreservoir van de uitlaat.
Een tweede identieke slang loopt van de schroefaskoker tot ruim boven de waterlijn om lucht uit deze aansluiting weg te ventileren zodat het zwevend lager van het volvo seal niet droogloopt.

Zou me niet verbazen als dat bij jou ook zo zit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 15:44 #1104670

Joop66 schreef :
Het is zo dat deze ontluchtingen meer dan normaal gevoelig zijn voor ontzinking. Waarom is niet helemaal duidelijk. Ik ga er van uit dat er toch iets met opwekking van electrische stromen is tgv de wrijving.

Ik heb dit gehoord van een werf, bij een onderzoek over materialen voor zeekranen.


Om deze reden heb ik een sleepcontact gemonteerd.


Laatst bewerkt: 28 nov 2019 15:47 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 17:03 #1104709

Ik zou me wat zorgen maken over slijpsel in mn watergesmeerde lagers....

Ik zou de ontluchter dichtmaken en een allpa of vetus monteren. Effectiever, en ik zou, als ik een schip kocht, dat ding preventief vervangen zodat ik wist waar ik aan toe was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 19:03 #1104746

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Vandaag de tap uitgeprobeerde het ging zoals ik hoopte. Na wat frutten pakte hij de draad op en zonder veel kracht kreeg ik de tap er in. Daarna de stofzuiger op het gat om het slijpsel zo goed als kan er uit te zuigen. Niet optimaal, maar het ging. Lijkt me goed om de seal in elk geval even los te schuiven en beter te reinigen.

@HPV: het tekeningetje klopt met hoe het bij mijn boot zit. De motor is 10 jaar geleden vervangen, waarschijnlijk is het toen zo gedaan.

Vervangen moet ik echt even over nadenken. Het lekte niet enz enz.

Wat mij bezig hield was de serieuze ontzinking van de tule. Hoe dat nou kan snap ik niet helemaal, maar het zal te maken hebben met het water en de RVS schroefas. Blijkbaar geleid het water goed genoeg. Had ik niet verwacht. Maar de oplossing is natuurlijk een plastic tule er in. Die zijn zat te koop en morgen maar langs een winkel in Soest, waar ze dat hebben.
Volgende plan is om haaks naar achter te gaan om het geheel minder kwetsbaar te maken en wellicht er nog een bescherming over te zetten.

De discussie over tule = watersmering of ontluchting boeit mij ook. Wat Noballast schrijft is heel herkenbaar. Zit nu te dubben. Een extra controlemogelijkheid is niet nodig. Een blik over de railing en ik heb zicht op de waterstroom uit de uitlaat. Dat klepje reinigen zie ik niet zo tegenop. Kan er goed bij en veel werk is het niet. Maar watersmering spreekt me meer aan dan ontluchten.
Ik zou een T stuk kunnen zetten in de waterslang naar de beluchter toe. Dan zit er druk op en zit de aansluiting voor het klepje, zodat die behouden kan blijven. Of zou er dan water kunnen hevelen uit de schroefaskoker via de beluchter naar de motor?

Motor is trouwens een Beta Marine 722. Is voor mij nieuw, maar als ik het goed begrijp, zit daar een gesloten koelsysteem in dat via een warmtewisselaar gekoeld wordt door het buitenwatersysteem. Dan is er geen risico op waterslag toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 19:10 #1104748

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Zeker is er kans op waterslag. Net zoveel als bij een direct gekoelde motor. Want het injectie punt van water in de uitlaat zorgt voor dat risico en dat is niet anders bij direct of indirect gekoeld.

Zicht op water uit de uitlaat laat ook niet zien of de beluchter werkt. Water uit de beluchter wel bij eentje zonder klep.
Water uit de uitlaat sluit een verstopt beluchter niet uit.
Laatst bewerkt: 28 nov 2019 19:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 28 nov 2019 20:22 #1104772

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Philip schreef :
Zeker is er kans op waterslag. Net zoveel als bij een direct gekoelde motor. Want het injectie punt van water in de uitlaat zorgt voor dat risico en dat is niet anders bij direct of indirect gekoeld

Yep, ik heb hem. Dank je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 11 dec 2019 08:03 #1108094

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tussen de bedrijven door bezig geweest met ontluchter schroefaskoker en beluchter koelwater. Besloten het te laten zoals het was. Dat zat al even zo en is al die tijd ook goed gegaan.
Twee veranderingen zijn er wel.
Ik heb hier geschreven een plastic slangpilaar te plaatsen. Dat had ik ook gedaan, maar bij het opdrukken van de slang begon de tule opnieuw te draaien, terwijl ik die toch best goed had vast gezet. Bij het uitvoeren van andere klusjes tikte ik met mijn voet per ongeluk tegen de slangpilaar aan, die daarop meteen knikte. Niet gescheurd of gebroken, maar wel meteen geknikt. Das dus niks, dat wil ik niet zo. Veel te kwetsbaar. Dus toch maar een messing pilaar er in. Gelijk 2 gekocht en opgenomen in het schema om jaarlijks te vervangen. Voor die 7 euro hoef je dat niet te laten. Plaatsen met Durolac natuurlijk. De slang heeft een mooie route gekregen tot ver boven de waterlijn en is niet meer aangesloten op de beluchter met dat T stukje, maar eindigt zelfstandig.
De beluchter heeft een slang gekregen die juist helemaal naar beneden loopt tot in de bak onder de motor. Kan zo 20 ltr water in, dus mocht hij toch gaan lekken dan heb ik even.
Verder is de beluchter met de slangen nu zo vastgezet dat het loshalen en reinigen van het klepje simpel is geworden. Plankje weghalen, twee boutjes los en ik kan er goed bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 11 dec 2019 09:11 #1108109

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Grappig,
Ik heb twee jaar geleden juist de beluchter aangesloten op de ontluchter van de schroefas.
Mooi op afschot trouwens met ruime slangen.
Ik wil permanent water of vocht onder de motor ten koste van veel vermijden. Het levert roest, en niet weinig ook.
Als je dadelijk een keer hebt geprobeerd om je oliepan opnieuw in de verf te krijgen weet je waarom dat zo aangesloten was ;)
Laatst bewerkt: 11 dec 2019 09:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 11 dec 2019 09:43 #1108116

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Als je de beluchter aansluit op de je schroefas werkt de beluchter dan nog wel goed ?
Er kan geen lucht meer inkomen lijkt mij omdat er geen lucht in je schroefas zit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 11 dec 2019 10:04 #1108122

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hmmmm, dat is ook weer waar natuurlijk.......... :(

Gelukkig lopen beide slangetjes dezelfde route en is terug ombouwen naar het T stukje in een kwartiertje klaar..........hmmmmmm...........Nieuw plan: ik ga de beluchter aansluiten op de schroefas, maar een stuk lager. Wel een stuk boven de waterlijn natuurlijk, maar niet helemaal bovenin. Mocht de beluchter dan gaan lekken zal er meer tegendruk zijn omhoog dan naar beneden en het water niet alsnog onder de motor terecht komen.

Overigens was het al mijn gewoonte regelmatig de motorruimte te inspecteren en gelijk droog te makenmocht dat nodig zijn. Ik kan er bij dit schip uitstekend bij wat het nog makkelijker maakt.

@Sprokkie: klopt. De beluchter wordt aangesloten op een T stuk. Lange slang naar beneden en nog een stuk omhoog voor de lucht. Als de beluchter lekt hoop je dat het meeste water naar je schroefas afdaalt. Door met diameters te variëren hoop je dat het meeste water je schroefas in gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 11 dec 2019 10:07 #1108125

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
beluchters lekken ?

het is toch de bedoeling dat ze lucht aanzuigen waardoor het hevelen stopt
of zit ik er nu helemaal naast ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 05:26 #1108295

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sprokkie schreef :
beluchters lekken ?

het is toch de bedoeling dat ze lucht aanzuigen waardoor het hevelen stopt
of zit ik er nu helemaal naast ?

Nou, ze zuigen niet zozeer lucht aan. Het is meer dat ze lucht toelaten in het systeem. Je hebt beluchters met een klepje dat onder waterdruk van de pomp wordt dicht gedrukt en als de pomp stopt door de onderdruk die ontstaat door het wegzakkende water gaat het klepje open. En laat dan lucht toe.
Je hebt ook beluchters zonder dat klepje. Daar stroomt altijd wat water uit als de pomp draait, en als de pomp stopt, stopt het straaltje en kan er lucht in het systeem komen. Voorwaarde voor beide situaties is dat de belichter hoog genoeg geplaatst is. Zo hoog boven de waterlijn als je kan.

Je hebt dus gelijk dat rechtstreeks aansluiten op de schroefas geen lucht toelaat in het systeem. Vandaar het T stukje. Mijn zoektocht naar de juiste route zit hem in dat T stukje. Als het klepje niet meer goed afsluit zal het water dat er dan langs lekt ergens heen moeten, maar liever niet los de boot in. Dus komt het T stukje net boven de waterlijn zodat er lucht bij kan en eventueel lekwater niet de makkelijkste weg naar buiten heeft. Dit omdat ik geen extra opening naar buiten de boot wil maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 06:06 #1108297

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Ter lering en vermaak.

Schroefas na 11 jaar zonder beluchter. ±1500 draai uren. Tule aangesloten op koelwater toevoer. Vaak droog gevallen in die 12 jaar



De zelfde schroefas ter plaatse van de uithouder.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 08:15 #1108311

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Als je dan toch met T stukjes aan de gang gaat: ik vond nog een oud plaatje van mijn opstelling zónder klep dat ik eens eerder voor dit forum gemaakt heb:


Uit dat gaatje in de kuip komt heel zelden een klein beetje water en zit juist hoog in de kuip (net onder de bank). Zwaartekracht leidt het meeste water de schroefaskoker in. Je hoort hem wel gorgelen -> check.

Ik wilde ook geen extra gaten in de romp of iets dergelijks.

Water onder de motor is een no-go voor mij.
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 08:48 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 08:35 #1108313

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Mooie tekening Philip.
Belangrijk is dat er geen waterzakken in de leidingen zitten en de boel vrij kan beluchten en ontluchten.
Is wel een puntje want anders loop je toch het risico op waterslag en/of drooglopend schroefaslager.
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 08:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl