Allereerst , hoeveel 10 kg is kun je makkelijk vaststellen door even op een weegschaal te drukken met één vinger.
Dan merk je meteen dat dat best veel is voor één vingen.
En v.w.b. dat tweede ; dat is pas sinds een paar jaar verplicht en vroeger helemaal niet zo algemeen. En ik zou hem er altijd aflaten want die moet er immers ook elke keer af bij het controleren en ook voor het bijstellen van de spanning want ook dan moet je immers die spanning controleren .
Maar ja , da's ook weer zo'n betuttelend EU voorschrift , bedoeld voor domme DHZers die aan een lopende motor gaan rommelen. Trouwens , de v-snaar spanning meet je toch niet met lopende motor
en ik neem ook niet aan dat je de kap er bij lopende motor afhaalt.
Ongelukken gebeuren inderdaad maar dat is al vele jaren zo en zal ook altijd blijven , zelfs ( tegenwoordig misschien wel vorol?) bij professionals .
Mijn vader sneed als automonteur in 1953 zijn linker wijsvinger tot op een enkel velletje af toen die tussen een v-snaar en schijf kwam bin een draaiende motor.
Hij heeft toen zelf zijn lusse vinger en op gedrukt en is zo door een collega monteur naar het ziekenhuis in Maastricht gebracht .
Daar dachten ze eerst dat het wel meeviel tot hij zijn vinger er weer vanaf haalde . Je had die verpleegster moeten zien , vertelde hij laten. Ze hebben hem er daar toen weer met goed gevolg weer aangezet wat in die tijd waarchijnlijk nog een unieke operatie was.
Het enige waar hij toen trouwens bang voor is geweest is voor mijn moeder die toen in verwachting was van mijn jongste broer.
Ad