Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen?

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 08 dec 2019 10:20 #1107273

MoodySailing schreef :
@yellow boat Ik had hem hier gezien voor 6k, inclusief inbouw voor 7350. Goed punt wat betreft de plaatsing van de koelwaterpomp, maar Solé wekt op mij toch een kwalitatief betere indruk dan de zelf gemariniseerde
mitsubishi's van Drinkwaard.

@philip Waar heb jij een Yanmar met vergelijkbaar vermogen (bijv. de 3YM30AE) gezien voor maar 500 euro meer? Want dan zou Yanmar zeker mijn voorkeur hebben, echter kan ik deze alleen vinden voor 10k+

@standbly
De optie van de huidige motor een flinke revisie laten geven had ik nog niet (serieus) overwogen. Dit in combinatie met inderdaad goed verdiepen in de motor en alles wat erop en eraan zit en een flinke hoeveelheid reserve onderdelen meenemen zou ook weleens een goede optie kunnen zijn. Ga ik even wat verder uitzoeken.. (revisiekosten / prijzen onderdelen / beschikbare handleidingen e.d.)


Ik zou zeker revisie overwegen. De prestaties die jij noemt, zijn niet wat je mag verwachten van de Thornycroft . Mijn ouders hadden ook zo'n ding in hun Moody 33 mk1 staan. Het is natuurlijk een ouderwets blok, maar voldeed prima. De Moody liep vol gas (2500 toeren) 7.5 knoop, bij 6 knoop draaide die heerlijk rustig 1900 toeren, met een verbruik van max 4 liter. De motor was zeer betrouwbaar. Kortom: hij kan alles wat een modern blok ook kan, alleen is het blok veel groter en zwaarder. Ik weet wel dat het blok eigenlijk 3500 toeren kan draaien, maar dat dat niet gaat met de standaard (Moody werf) keerkoppeling en schroef. Dan is 2300 rpm de max. Dat betekent ook dat de Thornycroft niet 38pk levert, maar iets van 24pk aan de schroefas. Is niet zo erg, voldoende voor de boot.
Laatst bewerkt: 08 dec 2019 10:26 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 08 dec 2019 10:24 #1107274

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
MoodySailing schreef :
@philip Waar heb jij een Yanmar met vergelijkbaar vermogen (bijv. de 3YM30AE) gezien voor maar 500 euro meer? Want dan zou Yanmar zeker mijn voorkeur hebben, echter kan ik deze alleen vinden voor 10k+
In Engeland. Kwam wel nog 260 euro verzendkosten bij en de prijs hangt wel wat af van de stand van de pond. Stuur maar PB als je daar meer over wilt weten.
Binnen Nederland was de goedkoopste 8300 dus kijkt niet teveel naar de >10k 'adviesprijzen'. Klomp heeft in de eerste maanden van het jaar (rondom de beurzen) meestal een inruil actie waar je nog veel terug krijgt voor je oude motor. Dat is ook het wachten wel waard als je binnen NL wil kopen.

Heb inderdaad gekozen voor de 3YM30AE.
Laatst bewerkt: 08 dec 2019 10:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 08 dec 2019 12:06 #1107287

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
"Don't fix anything that is not broken" !
Als hij start, loopt en compressie binnen de normen blijft zou ik er hem lekker dicht laten. Misschien dat dreunen nog wat kan worden voorkomen met betere steunen en uitlijning? Verder investeren in een vrachtje goede reserveonderdelen en lekker gaan.

NB ik heb 10jr gevaren met een intussen ruim 50jr oude Volvo MD2B in mijn oude Victoire. Bij aanschaf werd "hel en verdoemenis" voorspeld door velen, maar behoudens wat olie, filters, impellers en ontroesten loopt en start hij nog steeds super en heb ik er nog nooit een probleem mee gehad.
Antieke techniek, maar een monteur bij Drinkwaard (die ik zijn advies had gevraagd bij aanschaf) vertelde me dat deze oude motor bij nog wel eens langer kon blijven lopen als menig nieuw " modern vervangblokkie" . "Vooral afblijven" als ie normaal start en loopt en "lekker laten stampen" was zijn advies.
De boot staat nu te koop incl deze oude motor en hermotoriseren had ik no-way terug kunnen verdienen. Ook de makelaar en mogelijk nieuwe kopers zullen weer vallen over de oude originele motor.......ik weet intussen wel beter :)
Wilde ik je even meegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 08 dec 2019 12:23 #1107291

Het is natuurlijk prima mogelijk dat de motor het nog lang blijft doen. Ik zou in ieder geval ruim onderdelen meenenen en dan niet alleen filters. Als je de motor echt lang laat draaien in hoge buitentemperaturen dan heb je kans dat oude rubber ringen gaan lekken, idem met pakkingen. Wellicht samen met een ervaren monteur volledig nalopen en alles wat enigzinds verdacht is vervangen?? In ieder geval een reserve dynamo mee (ofwel nieuwe er op en de oude mee als spare). Denk ook aan je dieselpomo en waterpomp(en).

Ik zou ERG veel diesel filters meenemen, je weet van tevoren niet welke kwaliteit diesel je voor je kiezen krijgt. Ook ruime hoeveelheden grottamar.

Uiteraard veel motorolie, olie bak/keerkoppeling, motorsteunen vervangen?? De zaak opnieuw uitrichten?? Wellicht is er op een of ander forum nog wat te leren of de spoek van de schroef nog iets beter kan?? DIt kun je relatief eenvoudig laten veranderen naar ik begrijp.

In ieder geval veel plezier met je rondje Atlantic!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl