In mijn boot, een moody 33mk1 uit 1977, zit op dit moment nog de originele Thornycroft t-90 motor.
Hoewel deze nog goed loopt (start altijd en slaat nooit af), en er zelfs nog wel onderdelen voor te krijgen zijn, is het gewoon een erg oude motor, met bijbehorende nadelen:
- Zorgt voor een draaikolk in de tank (verstookt +- 5 liter per uur op rustig water met 6 knopen, voor een 33 voeter van 5 ton)
- Maakt behoorlijk veel lawaai
- Produceert veel trillingen
- Onzeker wanneer één van de decennia oude onderdelen het een keer gaat begeven (roest alom)
Omdat het zonde is om een goedlopende motor te verwijderen (en ik eigenlijk sowieso geen nieuwe diesel wil), is dat wat mij betreft nu nog niet aan de orde. Het plan is echter om aankomende zomer te vertrekken voor een tocht van +- 1 jaar (rondje carib). Nu kwam het volgende idee in mij op: Niet de huidige motor vervangen, maar er één bij plaatsen. En dan wel een elektrische.
Het idee is om een zogenaamde
pod drive van Torqeedo (de 4KW versie) te monteren en deze van prik te voorzien door een
solar-backup lithium accu van LG.
Qua gewicht zou dit geen enorme impact hebben (weegt bij elkaar 120kg).
Wat betreft vermogen heb ik geen hoge verwachtingen, het moge duidelijk zijn dat in ruw weer of sterke stroming de pod drive tekort schiet. Ook ben ik me er van bewust dat de range beperkt zal zijn tot +- 25 nm. Het merendeel van de keren dat er op de motor gevaren wordt is dit echter kortstondig en verwacht ik hier niet heel vaak tekort aan te hebben (het is een zeilboot). Wanneer dit wel het geval is kan dan altijd de diesel nog aangezwengeld worden..
Toch biedt het wel degelijk een aantal voordelen:
- Redundantie wat betreft aandrijving
- Varen op de motor kan zeer stil en trillingsloos
- Nagenoeg geen onderhoud aan het systeem
- LG accu kan eventueel gebruikt worden als aanvulling op de huisbank wanneer de boot voor anker ligt en de zonnepanelen het op wat bewolkte dagen niet bijbenen
Echter heb ik nog de volgende vragen:
- Doe ik aannames die niet kloppen?
- Zijn er forum leden met ervaringen met de pod drives van Torgeedo?
- Is het redelijk om te verwachten dat deze pod drive een boot van (inclusief bemanning en bepakking) 5500kg met een beetje fatsoenlijke snelheid kan voortbewegen? (4+ knopen)
- Wat is de impact op de zeilprestaties van het monteren van een extra schroef?
- Zijn er nog zaken waar ik nog geen rekening heb gehouden? (elektrolyse, ongeschiktheid van de accu, realiteit vs. marketingpraat mbt onderhoud van de pod drive?)