Bandholm 30 schreef :
In de holte van de kiel zit een tank met een tussenschot. De ene kant is voor diesel 65l de andere voor water 64l. De tanks zijn van polyester(binnenkant romp) en zullen wel behandeld zijn. Beide tanks waren niet meer in gebruik toen ik het jacht kocht. Er staat een losse dieseltank in een van de bakskisten. De originele tank zit onder de motor en is lastig te bereiken. Nu mijn vraag: hoe kan ik deze tanks weer tot leven wekken. Mijn eerste optie was om er een flexibele waterbak in te brengen en een extra grote tank onder de kuip te plaatsen(hier is genoeg ruimte voor zo n 100l.Op deze manier breid ik gelijk de capaciteit van zowel water als diesel uit. Ik moet hiervoor wel de bovenkant van de tank en het tussenschot wegjagen.
Is bovenstaande optie de juiste of hebben jullie andere opties/ervaringen?
Als het verbruik van de motor niet veel meer is dan 2 liter/uur, dan is een dieseltank van 40 - 50 liter groot genoeg. Als de tank in de bakskist van die maat is, zou ik het daarbij laten.
Grote dieseltanks die zelden of nooit in één seizoen worden leeggevaren zijn vooral ballast en broeinesten van bacteriën. Een kleine tank wordt regelmatiger doorgespoeld met schone diesel. Regelmatig een can van 10 liter vullen bij een pomp langs de weg. Daarmee hou je je tank in de bakskist gevuld.
Van de ruimte in de bilge zou ik inderdaad één grote watertank maken. Het water ligt daar op de optimale plek; diep en koel. 64 liter water is voor een beetje toeren aan de krappe kant. Daar doe ik maar een paar dagen mee.
Het huidige schot tussen de twee tanks in stand houden, maar wel doorboren. Prima slingerschot.
Die oude dieseltank goed ontvetten en eventueel behandelen met epoxy met de speciale, drinkwaterveilige harder. Bij de bestaande watertank heeft dit weinig zin meer, waarschijnlijk.