Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag over kleppen stellen MD2020

Vraag over kleppen stellen MD2020 09 feb 2020 20:24 #1125627

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Heb van t weekend de kleppen gesteld van mijn MD2020. Ik heb de Volvo manual aangehouden.

Het viel me op dat wanneer de krukas op ‘top dead center’ van cilinder 1 staat ofwel de groef op de krukas poelie bij ‘top’ staat, de tuimelaars op cilinder 3 best veel speelruimte hebben.

Als ik cilinder 3 op ‘top dead center’ zet, hebben de tuimelaars bij cilinder 1 dezelfde vergrote bewegingsruimte.

Is dat normaal?
Laatst bewerkt: 09 feb 2020 20:24 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 09 feb 2020 20:54 #1125632

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Arendonk,
Meer als de normale, ingestelde, klepspeling mag het toch niet zijn. Uiteraard zullen de klepopeningen van de diverse cilinders elkaar gedeeltelijk overlappen. Als de tuimelaars bij het kleppen stellen maar beide onbediend staan. Je tornt in de draairichting totdat de inlaatklep dicht staat. Cilinder voor cilinder. Succes!

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 07:49 #1125695

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Kort antwoord. Ja dat is zoals het moet zijn is dus normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 08:04 #1125701

Daarom moet je ook de klepSPELING meten . :dry:

Maar zonder gekheid, als je zoiets nog nooit gedaan hebt , haal er dan de eerste keer iemand bij die er ervaring mee heeft.
Fouten bij het instellen kunnen vervelende en soms dure gevolgen hebben.
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 08:41 #1125711

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ik twijfelde even, maar t lijkt zo te horen.

Als je cilinder 1 op de juiste speling hebt afgesteld, voelen de tuimelaars bij cilinder 3 nogal los aan en dit is precies omgekeerd bij cilinder 1; ik wilde even checken of dat dus normaal was.

En ja... ik had er wellicht even een deskundige bij kunnen halen, maar ik vind t ook leuk om dingen zelf te doen en te leren. Zolang je geen hele gekke dingen doet of aanpast, durf ik het wel aan en met het ZF als back up komt het wel goed.

De motor snorde overigens als een naaimachine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 09:29 #1125728

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Je moet de kleppen van de cilinders een voor een afstellen.
Stand van de kleppen van de andere cilinders moet je je niets van aantrekken. Sommigen zullen dicht staan anderen open.
En er zijn twee mogelijkheden als zuiger in top staat. Tijdens afstellen horen ze dicht te staan(wel klepspeling). Als je de krukas 360 graden verdraait staan de kleppen van dezelfde cilinder open (geen klepspeling).
Om 100% zeker te zijn dat de kleppen helemaal dicht staan zonder dat de stoter op een op- of aflopend deel van de nok staat moet je afstellen met de cilinder in top. Dus voor elke cilinder die je afstelt de zuiger in de "juiste TOP stand" tornen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 09:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 10:11 #1125742

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
En er zijn twee mogelijkheden als zuiger in top staat. Tijdens afstellen horen ze dicht te staan(wel klepspeling). Als je de krukas 360 graden verdraait staan de kleppen van dezelfde cilinder open (geen klepspeling).
OK, dat is voor mij althans begrijpelijke taal :)
Ik draai aan het vliegwiel en de eerste cilinder heeft geen klepspeling. dan draai je een keer rond (360 graden) dan zou er klepspeling moeten zijn en dan staat die in de "afstelstand"
Er staat op het vliegwiel meen ik een inkeping of aanduiding van de "bovenste" stand.
Afstellen en dan verder naar cilinder 2.
Zie ik dat zo goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 11:19 #1125756

De kleppen stellen:
Notitie! De klepspeling mag nooit worden gecontroleerd wanneer
de motor draait.
Klepspeling (bij koude motor):
Inlaat en uitlaat voor alle motoren: 0.20 mm (.0078 in).
1. Demonteer het kleppendeksel.
2. Draai de motor in de normale draairichting
totdat beide kleppen voor cilinder nr. 1 zijn gesloten (compressie
positie). Draai vervolgens de motor door, totdat de markering van het vliegwiel 00 aangeeft.

MD2020. MD2030. MD2040: Controleer en pas indien aan
noodzakelijk de klepspeling voor cilinder nr. 1,
en de speling voor de uitlaatklep op de cilinder
Nr. 2.
Draai de krukas 240 ° (2/3 slag) tegen de klok in (van voren gezien) en pas de speling aan voor
cilinder nr. 3 en de speling voor de inlaatklep op cilinder nr. 2.


De pijl in de afbeelding toont de voorwaartse richting (voorzijde) van de motor.
Sorry de tekening kopieert niet mee.
Gert
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 11:20 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 11:19 #1125758

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Een 3 cilinder heeft kruktappen om de 240 graden. 4 takt betekend 2 omwentelingen voor de hele cycles dus 2x360 krukgraden. Dus iedere 240 (720/3) staat er een zuiger in top met de kleppen dicht ( moment van ontbranding). Als je de ontstekingsvolgorde kent kun je die aanhouden en in 2 krukas omwentelingen alles stellen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 11:47 #1125767

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
holtere schreef :
En er zijn twee mogelijkheden als zuiger in top staat. Tijdens afstellen horen ze dicht te staan(wel klepspeling). Als je de krukas 360 graden verdraait staan de kleppen van dezelfde cilinder open (geen klepspeling).
OK, dat is voor mij althans begrijpelijke taal :)
Ik draai aan het vliegwiel en de eerste cilinder heeft geen klepspeling. dan draai je een keer rond (360 graden) dan zou er klepspeling moeten zijn en dan staat die in de "afstelstand"
Er staat op het vliegwiel meen ik een inkeping of aanduiding van de "bovenste" stand.
Afstellen en dan verder naar cilinder 2.
Zie ik dat zo goed?

Heel goed en je blijft uit de moeilijkheden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 16:00 #1125812

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
In mijn geval kon ik de 2 kleppen van cilinder 1 en uitlaat van cilinder 2 tegelijk doen. Ook de 2 kleppen van cilinder 3 en de inlaat van cilinder 2 kun op hetzelfde moment afstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 16:05 #1125815

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29479
Een paar vragen uit nieuwsgierigheid:
- Moest je veel verstellen aan de klepspeling?
- Waren je werkzaamheden duidelijk merkbaar in het lopen van de motor, b.v. starten of geluid?

Ik sta voor dezelfde werkzaamheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 16:56 #1125823

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
2. Draai de motor in de normale draairichting
totdat beide kleppen voor cilinder nr. 1 zijn gesloten (compressie
positie). Draai vervolgens de motor door, totdat de markering van het vliegwiel 00 aangeeft.
Dat is dus de positie waarin beide kleppen "klepspeling" hebben.
Dat is correct toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 17:35 #1125835

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Klopt.

Echter in mijn geval: als cilinder 1 klepspeling heeft(afstelstand), dan zou 3 die toch niet mogen hebben? Althans dat lijkt onlogisch.

Ik heb precies gedaan wat friendlysailor beschrijft voor de md20xx modellen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 17:37 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 17:37 #1125837

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Even kort door de bocht. De klepspeling mag in geen enkele stand van de krukas meer zijn dan de voorgeschreven speling. Dus als je meer speling op cilinder x meet dan de voorgeschreven waarde ongeacht de hoek van de krukas is er iets FOUT. De speling kan en mag afhankelijk van de hoek van de krukas uiteraard wél minder zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 18:01 #1125853

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Dat was ook mijn gevoel. Ik ga t komende weekend nog even checken. Motor start in 1 tik en loopt prima zonder gekke geluiden, tikken of rammels. Kan t zijn dat die poelie door eerder onderhoud is verplaatst waardoor de indicator niet meer juist is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 19:36 #1125891

arendonk schreef :
Dat was ook mijn gevoel. Ik ga t komende weekend nog even checken. Motor start in 1 tik en loopt prima zonder gekke geluiden, tikken of rammels. Kan t zijn dat die poelie door eerder onderhoud is verplaatst waardoor de indicator niet meer juist is?

Dat kun je toch zien??? sorry hoor ik snap niet dat je aan klussen begeeft waar je meer mee kunt stuk maken dan maken , zonder dat je er ook maar iets verstand van hebt.

Sorry..... :blush:

Dat kun je natuurlijk heel eenvoudig checken of die markering nog klopt, zie je nokkenas die loopt synchroon mee met je krukas, en omdat het een 4 takt is op halve snelheid tov de krukas.

Dus met het rond draaien van je krukas en naar je nokkenas kijken en wat doen de kleppen, zie je haar fijn waar je zit en je moet zijn, en komt dat overeen met je merk teken, dan is hij dus goed.


Diesel monteur is een VAK niet alleen vieze handen ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 20:31 #1125907

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als ik kleppen stel, kijk ik nooit naar de merktekens.
Alleen maar naar wat de kleppen doen.

Bij voertuigen heb je wel vaak van die gevulkaniseerde krukaspoelies, daarvan wil het merkteken wel eens afwijken van het daadwerkelijke bdp.

Meestal kan zo'n poelie er ook maar op 1 manier op, maar ik vind het wel goed om je het af te vragen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 20:51 #1125914

klopt Sonador, daar doelde ik ook op :) maar je kunt eenvoudig zien als je dat leuk vind of het merkteken (nog) klopt.

De nok staat altijd zo bij het stellen v/d klep , ongeacht hoe de krukas of merkteken van de poelie staat , dat is niet interessant voor het stellen van de kleppen, wel voor een boel andere zaken uiteraard ;)


We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 21:57 #1125937

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
holtere schreef :
2. Draai de motor in de normale draairichting
totdat beide kleppen voor cilinder nr. 1 zijn gesloten (compressie
positie). Draai vervolgens de motor door, totdat de markering van het vliegwiel 00 aangeeft.
Dat is dus de positie waarin beide kleppen "klepspeling" hebben.
Dat is correct toch?

Ja,100% zeker dat je dan de goede stand hebt. De kleppen staan trouwens wel over een grotere hoek in de positie om de kleppen te kunnen stellen, maar als "amateur afsteller" zou ik altijd de topstand opzoeken.
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 22:04 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 22:14 #1125944

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Jeroen-pion schreef :
klopt Sonador, daar doelde ik ook op :) maar je kunt eenvoudig zien als je dat leuk vind of het merkteken (nog) klopt.

De nok staat altijd zo bij het stellen v/d klep , ongeacht hoe de krukas of merkteken van de poelie staat , dat is niet interessant voor het stellen van de kleppen, wel voor een boel andere zaken uiteraard ;)




Je laat nu een bovenliggende nokkenas zien. Onze Yanmar 2GM20 heeft een onderliggende nokkenas met klepstoters. Lastig om dan naar de stand van de nokken te kijken.
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 22:15 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kleppen stellen MD2020 10 feb 2020 22:42 #1125952

voor een leek wel, iemand die weet hoe het kleppen stellen werkt niet, bij een onder liggende nokkenas let je op de stoterstang en weet een ervaren monteur wanneer er een bdp is en een odp , zoals hier boven eerder terecht opgemerkt is het gebied en profiel van de nok vrij breed.

Ik snap dat men graag alles graag zelf aan de boot wil doen, al dan niet om kosten te besparen, zaken als kleppen stellen zou ik toch echt uitbesteden, zeker als het HOE ? nog aanwezig is. Borgmoertje toch niet vast genoeg of te strak , klepspelling toch te krap , kan in het ergste geval tot motorschade lijden.

ik zeg verkeerde aanpak van motoronderhoud , maar das mijn mening , ik vind het ook raar dat bv motor onderhoud met een aantal monteurs niet collectief in de havens worden gedaan, misschien wel in een paar havens ? Veel voorbereidend werk kan men zeker zelf doen, tot de kleppendeksel eraf halen etc, dat scheelt veel tijd en geld en je weet dat iemand die weet hoe ze gesteld moeten worden ze dat ook zijn ;)

Het is geen rocket seince maar ja dat is niks in het leven als je eenmaal weet hoe het moet, en toch kan ik weer een hoop andere dingen niet voordat ik eindelijk weet hoe het moet :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl