Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar?

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 18:22 #1127699

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
We hebben een ander schip op het oog. Daar ligt een Volvo Penta MD40 uit 1981 in waar niks van bekend is.
De toerenteller beschikt niet over een urenteller dus draaiuren onbekend, geen logboek met onderhoud, geen facturen, niks.
Volgens de oude eigenaar is ie 3 jaar geleden gereviseerd maar bij navraag wat er dan allemaal gedaan was en of er een factuur was, is het ineens verhaal dat ie 5 of 6 jaar geleden helemaal nagekeken is. Als de factuur niet aan boord lag (ligt ie niet) dan heeft ie hem niet.
Er moet nog een technische keuring en proefvaart gedaan worden maar waar moet je rekening mee houden met zo’n oude motor? Revisie, Hermotoriseren?
Schip is sinds 2006 in bezit geweest oude eigenaar en vanwege reuma wordt er verkocht
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 18:24 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 18:32 #1127704

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
...ik zou die motor gewoon afschrijven. Helaas heeft ook ZF geen (werkende)glazen bol dus als hij nog een tijd loopt is dat meegenomen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 18:39 #1127710

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Uren en gebruik zijn relatief onbelangrijk. Revisie is dubieus en verder is dat ding is 40 jaar oud, wat wil je zou ik zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 18:39 #1127711

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
Ja je k an de boot kopen min de prijs van een nieuw geplaatste of te reviseren motor, kijk dan ook even of het zeilensetje nog goed is, kost ook een halve boot soms

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 18:42 #1127714

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5325
Met beetje geluk gaat ie nog tijdje mee maar als je investeert in zo'n schip moet je meenemen dat je moet vernieuwen.
Is gewoon reeel argument bij aankoop.
Moet je wel willen doen natuurlijk revisie of hermotorisatie.

Verder gewoon varen en lief zijn voor de motor met in achterhoofd dat het ineens afgelopen kan zijn ook midden in vakantie.

Als je argument geaccepteerd wordt en dus in de prijs verdisconteerd kan je niet veel gebeuren toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 19:10 #1127722

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Is een 6cilinder 72pk. Volvo blok met of zonder turbo? Geen zeilboot motor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 19:33 #1127726

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5358
Hoe is de rest van de staat van de boot, zegt ook iets over de eigenaar. Is het een smetteloos schip wat mooi is onderhouden? Dan zal hij ook zuinig op zijn motor geweest zijn. Is ook maar een aanname maar toen ik mijn boot kocht van eerste eigenaar (met smetvrees) was niet alleen het in- en exterieur goed onderhouden, maar ook de motor en elke ruimte werd proper gehouden. Hij bewaarde dan ook elke factuur. Jou verhaal is sowieso niet sluitend, dus je suggestie om flink op de prijs te gaan 'zitten' klinkt als een logische. Welk schip is het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 17 feb 2020 20:28 #1127737

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 18 feb 2020 10:05 #1127859

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
Dat ie van buiten mooi groen is zegt ook niet veel.

Er zijn wel meer slimme jongens die de buitenkant ontvetten en hem even mooi groen schilderen zodat ie er als nieuw uitziet
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 18 feb 2020 10:34 #1127864

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Jorisss schreef :
We hebben een ander schip op het oog. Daar ligt een Volvo Penta MD40 uit 1981 in waar niks van bekend is.
De toerenteller beschikt niet over een urenteller dus draaiuren onbekend, geen logboek met onderhoud, geen facturen, niks.
Volgens de oude eigenaar is ie 3 jaar geleden gereviseerd maar bij navraag wat er dan allemaal gedaan was en of er een factuur was, is het ineens verhaal dat ie 5 of 6 jaar geleden helemaal nagekeken is. Als de factuur niet aan boord lag (ligt ie niet) dan heeft ie hem niet.
Er moet nog een technische keuring en proefvaart gedaan worden maar waar moet je rekening mee houden met zo’n oude motor? Revisie, Hermotoriseren?
Schip is sinds 2006 in bezit geweest oude eigenaar en vanwege reuma wordt er verkocht

Kijk bij proefvaart of motor vlot start en niet buitengewoon veel rookt.
Laat motor starten als je zeker weet dat hij ijskoud is. Start hij dan vlot, dan is hij zeker niet in een slechte conditie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 18 feb 2020 11:29 #1127884

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
Kock1964 schreef :
Hoe is de rest van de staat van de boot, zegt ook iets over de eigenaar. Is het een smetteloos schip wat mooi is onderhouden? Dan zal hij ook zuinig op zijn motor geweest zijn. Is ook maar een aanname

Inderdaad. Dat is ook maar een aanname. Fanatieke poetsers zijn niet per definitie mensen die gevoel hebben voor techniek en weten wanneer bepaald onderhoud aan een motor nodig is, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 18 feb 2020 11:48 #1127888

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
madoc schreef :
Jorisss schreef :
We hebben een ander schip op het oog. Daar ligt een Volvo Penta MD40 uit 1981 in waar niks van bekend is.
De toerenteller beschikt niet over een urenteller dus draaiuren onbekend, geen logboek met onderhoud, geen facturen, niks.
Volgens de oude eigenaar is ie 3 jaar geleden gereviseerd maar bij navraag wat er dan allemaal gedaan was en of er een factuur was, is het ineens verhaal dat ie 5 of 6 jaar geleden helemaal nagekeken is. Als de factuur niet aan boord lag (ligt ie niet) dan heeft ie hem niet.
Er moet nog een technische keuring en proefvaart gedaan worden maar waar moet je rekening mee houden met zo’n oude motor? Revisie, Hermotoriseren?
Schip is sinds 2006 in bezit geweest oude eigenaar en vanwege reuma wordt er verkocht

Kijk bij proefvaart of motor vlot start en niet buitengewoon veel rookt.
Laat motor starten als je zeker weet dat hij ijskoud is. Start hij dan vlot, dan is hij zeker niet in een slechte conditie.

Of de motor bij een vlotte koude start in goede conditie is, blijft een vraag, maar het is inderdaad een goed begin. Als ie eenmaal loopt is er nog meer te zien, te horen en te voelen. Rookt de motor overmatig? Een diesel van die leeftijd, met weinig onderhoud, zal altijd wel wat roken, maar er is een verschil tussen wat blauwe rook bij de start en het leggen van een rookgordijn. Loopt de motor zonder veel rook en trillingen, dan is de kans dat de motor nog een tijd redelijk bruikbaar is aanzienlijk. Even de keerkoppeling in voor en achteruit en kijken wat dat voor effect op de motor (trillingen, schudden van het motorblok) heeft.

Dat de eigenaar onduidelijke verhalen vertelt over de onderhoudsgeschiedenis betekent waarschijnlijk dat hij weinig aandacht voor de motor heeft gehad. Een veeg teken, maar het betekent niet automatisch dat de motor nu al een total loss is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 18 feb 2020 16:28 #1127964

Het is niet een vrachtauto. Motoren in bootjes slijten eerder door te weinig gebruik dan door teveel uren.. En al helemaal een zes-cilinder.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 19 feb 2020 09:42 #1128119

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
bertilbeumer schreef :
Het is niet een vrachtauto. Motoren in bootjes slijten eerder door te weinig gebruik dan door teveel uren.. En al helemaal een zes-cilinder.

Waarom is dat bij een 6 cilinder anders dan bij andere motoren?
Trouwens iets dat draait slijt en iets wat stilstaat slijt niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 19 feb 2020 09:53 #1128120

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Jorisss schreef :
Er moet nog een technische keuring en proefvaart gedaan worden maar waar moet je rekening mee houden met zo’n oude motor? Revisie, Hermotoriseren?

Dat moet het antwoord op je vraag wel opleveren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 19 feb 2020 10:04 #1128125

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
bertilbeumer schreef :
Het is niet een vrachtauto. Motoren in bootjes slijten eerder door te weinig gebruik dan door teveel uren.. En al helemaal een zes-cilinder.

Ik vraag me af om wat voor boot het hier gaat. Een zeilboot die een 6-cilinder diesel nodig heeft, is een flink bootje. Misschien heeft TS wel een motorboot op het oog. In dat geval is de motor altijd goed warm geworden en niet alleen gebruikt om de haven in en uit te varen.

Zeilbootmotoren sneuvelen vooral door te kort gebruik en daardoor niet goed warmdraaien. Condensvocht hoop zich daardoor op in de olie, met alle gevolgen van dien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD40 1981 betrouwbaar? 20 feb 2020 14:52 #1128514

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Het gaat om een stalen motorzeiler van 11 ton. Vorige eigenaar heeft er altijd mee gezeild en pas de laatste 6 jaar alleen nog mee op de motor gevaren. Masten zijn eraf gehaald maar alles is nog wel aanwezig.
Waarschijnlijk aanstaande dinsdag de keuring en proefvaart.
Iedereen bedankt voor de tips en aandachtspunten, ik laat nog wel weten of de koop doorgaat of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl