Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot?

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 14:01 #1127912

Ik heb de verstuiver aansluiting los gemaakt tussen injector pomp en de verstuiver. Als ik nu start, zie ik nauwelijks brandstof uit de leiding komen. In 5 seconden starten, misschien een druppeltje.

Ik weet helaas niet of dit zo hoort? Ik had verwacht dat het er met grote kracht uit zou spuiten.

De motor wilt namelijk niet meer starten.
Vorig vaarseizoen startte hij ook al zeer moeizaam bij koude start.
Van horen zeggen, begreep ik dat bij dit type de opvoerpomp en hogedruk pomp in dezelfde behuizing zit.

Heb gecontroleerd:
- waterafscheider geleegd
- gecontroleerd of er geen lucht in brandstof leiding zit.
- brandstof slangetje vlak voor de opvoerpomp/hogedruk pomp afgenomen, en dan zie ik gelijk dat er diesel uit stroomt.
- Ontluchting aansluiting bij opvoerpomp/hogedruk pomp open gezet en met de handpomp geperst, kwam gelijk diesel uit / geen lucht of geen water.
- Spanning bij de gloeipluggen ruim 10 volt (de kabel lijkt iets te dun naar de gloeipluggen, want accu is wel netjes 12.5 volt tijdens starten).
- Elke gloeiplug is ca. 1.4 ohm. Lijkt me dus ook in orde.

Daarna heb ik bij de verstuiver de aansluiting los gehaald en kort gestart, toen viel mij op dat bij alle verstuivers er nauwelijks diesel uit de koperen leiding kwam. Hooguit een druppel per verstuiver tijdens een 5 seconden start.

Hieronder een video hoe het klinkt als ik probeer te starten. Als iemand meer tips heeft, graag!


Type; Peugeot Indenor DT111 4 cilinders. 40pk.

Fuel pump


Laatst bewerkt: 18 feb 2020 14:10 door klaas1992.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 14:20 #1127917

Klaas, dat is een CAV DAP pomp. Momenteel ben ik er 1 aan het repareren van een kennis, had dezelfde symptomen als wat jij beschrijft.
Bij de pomp waar ik aan bezig ben,..het is een oud vies pompje, met brandstof die ook niet erg zuiver was. De pomp in zijn geheel los gehaald, gebadderd en alle kanalen schoon gemaakt. Een ander puntje wat ik tegenkwam is dat de aandrijf as lekte, zodoende wordt de opgebouwde druk inclusief de dieselolie van de retourleiding zo je carter in gepompt. Dit zal voor die kennis van me best wel gevolgen hebben mbt smering krukas en drijfstangen en overige onderdelen die gesmeerd worden.

Pakkingsetje en 1 a 2 dagen werk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 14:25 #1127918

Aanvulling, pomp bevat achterop een impeller achtige aanvoerpiomp aan de motorrijder zit de inspuitpomp en dat alles geïntegreerd in 1 behuizing.
De pomp wordt wel gevoed door een externe brandstof opvoerpomp, bij de indenor een mechanisch nok aangedreven pomp aan de zijkant van je blok. Ook deze opvoerpomp kan vervuild zijn/raken. Advies is dan ook om deze te reinigen.
Als je in de buurt van utrecht bent kun je dat allemaal zelf bij mij in de werkplaats daarvoor stuur maar een PB
Laatst bewerkt: 18 feb 2020 14:25 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 14:53 #1127929

Wat ontzettend fijn om uw bericht te lezen.

Nu ben ik nieuwsgierig, of mijn vermoeden juist is; klopt het dat de brandstof eruit hoort te spuiten wanneer je de verstuiver aansluiting los hebt? In ieder geval niet druppelsgewijs?

Ben vlakbij Utrecht, dus als het blijkt dat dit het is, dan kom ik heel graag langs! Ik stuur tzt dan een PB. Bedankt voor aanbod.

De Optimaal schreef :
De pomp wordt wel gevoed door een externe brandstof opvoerpomp, bij de indenor een mechanisch nok aangedreven pomp aan de zijkant van je blok. Ook deze opvoerpomp kan vervuild zijn/raken. Advies is dan ook om deze te reinigen.

En wat betreft de externe aanvoer pomp. Is dat degene die aan de andere kant van het motorblok zit, dan dat waar deze hogedruk pomp zit? Of is dat degene die in het verlengde van het blok zit, vlakbij de keerkoppeling, aan de bovenkant van het motorblok?

op basis van uw genoemde type aanduiding, vond ik dit plaatje hieronder, en dat lijkt er inderdaad heel veel op!!

Laatst bewerkt: 18 feb 2020 15:01 door klaas1992.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 15:07 #1127932

Nee, dit is de grotere versie van wat u hebt.
De govenor en inspuitbediening zit hier onder een rechthoekig behuizing met veren. Die van u is nog eenvoudiger alles zit bovenop.

De brandstof opvoerpomp zit VOOR uw brandstof filter, deze is ook om bij brandstof filter vervanging de filters vol te pompen, er zit een lipje aan die met de hand bediend kan worden. (Pompje zit met 2 of 3 bouten M6 vast aan het blok.

Als de pomp draaid, zelfs al bij startmotor snelheid moet er een krachtige venijnige straal diesel uit de uitstroom wartels spuiten. Mininiscule hoeveelheid en druppel achtige uitstroom is een indicatie van interne lekkage van druk of verstopte kanalen in de pomp. Om dit te bekijken moet de pomp uitelkaar genomen worden. Alvorens u de inspuitpomp van uw motorblok schroeft, markeer dmv een kras op zowel blok als pomp wat de montage plaats is. Dit is van belang voor de inspuit timing bij montage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 15:32 #1127941

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
klaas1992 schreef :
Ik heb de verstuiver aansluiting los gemaakt tussen injector pomp en de verstuiver. Als ik nu start, zie ik nauwelijks brandstof uit de leiding komen. In 5 seconden starten, misschien een druppeltje.


]

Probeer eerst eens uit te zoeken of de regulateur de brandstofpomp wel goed naar maximale opbrengst stuurt of dat de stop spoel de brandstofpomp uitsturing niet blokkeert. DE HD leidingen naar de verstuivers zijn trouwens dikwandige stalen leidingen. De koperen leidingen boven op de verstuiver zijn lekleidingen en daar hoort idd.. een minimale hoeveelheid brandstof uit te komen.
Laatst bewerkt: 18 feb 2020 15:39 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 15:38 #1127944

even een stukje uit de opening post ;

knip ;

Ik heb de verstuiver aansluiting los gemaakt tussen injector pomp en de verstuiver. Als ik nu start, zie ik nauwelijks brandstof uit de leiding komen. In 5 seconden starten, misschien een druppeltje.

Ik weet helaas niet of dit zo hoort? Ik had verwacht dat het er met grote kracht uit zou spuiten.


knip.

Dat het niet met grote kracht eruit spuit is normaal, in je verstuiver/ injector zit een veer die zorgt voor de openingsdruk, omdat je de verstuiver leiding open hebt kan hij dus geen druk opbouwen :)

Lucht in de stalen hogedruk leiding wat samendrukbaar is, kan dit niet starten symtoon veroorzaken, met andere woorden zit daar lucht kun je starten tot je een ons weegt, zelden drukt hij het door de verstuiver eruit. waarschijnlijk herken je dit wel van een radiator thuis die je even moet ontluchten via het schroefje en dan begint hij weer te stromen en wordt warm.

Wat je eerst zou kunnen doen ;

zorg voor een goede propvolle start accu.

de wartels op de verstuivers zitten vast!

Je bent er zeker van dat er geen lucht meer zit tussen de tank en de hogedrukpomp!

Laat iemand starten, los iets 1 van de stalen hoge drukleidingen, tot je ziet dat het wat vochtig begint te worden draai onder het doorstarten vast, niet eerst stoppen en dan vast draaien!!!.

Stop even met starten, en voel even aan de startmotor dat hij niet te heet wordt, zo ja wacht even om hem de kans te geven wat af te koelen.

herhaal indien nodig , het kan soms wat moeite kosten en meerdere pogingen.

draai de wartel hooguit 1/2 tot max 3/4 slag los, je wilt een soort van gaatje creëren waardoor de lucht kan ontsnappen als de pomp diesel begint te drukken, maak je de opening te groot is er geen of te weinig druk .

Laat je niet voor de gek houden dat je denkt wat weinig diesel, je weet je verbruik neem ik aan op vol gas, stel dat is volgas 2 liter per uur, kort starten geeft dus inderdaad maar een paar druppels :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 18 feb 2020 15:39 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 15:50 #1127951

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4229
Misschien is het handig om te weten dat de Indenor 4-cylinder
oorspronkelijk uit de Peugeot 504 komt.
Voor onderdelen is er vast nog wel wat te vinden op Peugeot sloperijen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 16:36 #1127966

Jeroen-pion schreef :
even een stukje uit de opening post ;

Dat het niet met grote kracht eruit spuit is normaal, in je verstuiver/ injector zit een veer die zorgt voor de openingsdruk, omdat je de verstuiver leiding open hebt kan hij dus geen druk opbouwen :)

Bedankt voor uw bericht.
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen :-).

Echter zag ik zojuist het volgende filmpje, zie hieronder, waarin duidelijk ziet dat er wel 'pufjes' van diesel eruit spuit bij draaien met de hand.
Ik verwacht dan bij draaien met de startmotor, wat veel sneller rond draait, toch wel meer dan alleen een druppel.

Ik ga morgen nog eens proberen, dan haal ik de leiding direct na deze pomp even open, om te zien of het direct uit de pomp ook met deze kracht eruit spuit. (deze positie in het filmpje: bij 55 minuten en 48 seconden)

Laatst bewerkt: 18 feb 2020 16:38 door klaas1992.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 18 feb 2020 19:58 #1128030

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7575
Dit een heel bekende pomp die op veel auto's en tractoren is toegepast.

Je kunt de pomp ook even laten testen bij een diesel service bedrijf. Die hebben meestal een testbank en dan weet je zeker of het goed werkt.

Pakkingsets en onderdelen voor dit type pomp zijn nog steeds verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 19 feb 2020 07:48 #1128096

Als je een PBtje stuurt met je mailadres krijg je via transfer het filmpje te zien van de pomp die ik eergisteren gereviseerd heb met testloop. Bij 160 rpm geeft die nu eindelijk een flinke toef diesel uit de wartels. De pomp is overigens exact dezelfde als die jij hebt nl eentje zonder rechthoekig opbouw. Govenor zit rechtstreeks op de cilindrische behuizing

De pomp die jij en ik hebben is geschikt voor 30PK/cilinder..

Als je de stalen drukleidingen van de pomp naar de injectors niet loskrijgt kun je ook de banjo bouten aan de pomp loshalen (denk wel aan de afdichtringen)
Laatst bewerkt: 19 feb 2020 07:51 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 19 feb 2020 14:18 #1128199

PB Verzonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 20 feb 2020 11:40 #1128458

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
klaas1992 schreef :
PB Verzonden.
Heb je al eens gekeken of de brandstof stoprelais misschien bekrachtigt wordt of de stophandel (handeltje boven in je middelste foto) de brandstofpomp niet vrijgeeft.Ik weet niet of de motor electrisch of met de hand gestopt wordt . Tijdens starten geeft er niet een cilinder teken van leven dus wordt er nul brandstof naar de verstuivers gepompt.
Laatst bewerkt: 20 feb 2020 12:15 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 20 feb 2020 14:26 #1128499

Op aanraden van aantal forumleden vandaag wat testen uitgevoerd. Ik heb er video's van gemaakt zodat het een beter beeld geeft.

Als eerste werd geopperd de opvoer pomp te controleren, door de retour leiding van verstuivers even los te koppelen en dan starten. Resultaat: Er komen met vlagen diesel uit de slang.

Ook heb ik het zij-ventiel van de CAV DPA pomp, die gemaakt is voor ontluchting, even losgekoppeld en dan gaan starten. Er kwam een zeer goede straal diesel uit. Zie ook de video hieronder. Mijn redenering is dus dat de diesel tot aan de CAV DPA Pomp goed binnen komt.

Hieronder is niet goed denk ik?
Vervolgens heb ik één van de dieselpomp uitgangen afgekoppeld en de motor gestart. Ik heb er een video van gemaakt. Ook heb ik een video die ik van Optimaal heb gekregen, hoe dezelfde pomp bij hem -na revisie- diesel eruit spuit. Dan zie ik toch wel een groot verschil tussen die van mij (nauwelijks output) en die van hem (veel output). Ik heb de gashendel op vol staan.

Zijn jullie er mee eens dat het er nu wel echt op begint te lijken dat de pomp niet goed is? Of zegt er iemand om eerst nog de verstuivers eruit te halen?

Zo is die van mij:
Het zijn druppeltjes die naar beneden vallen, geen straal.
Gashendel is VOL open.


Zo is dezelfde pomp na revisie (video van forumlid Optimaal)


Dit gebeurd er als ik de zij ventiel open zet en dan start (je ziet de diesel eruit spuiten)





madoc schreef :
Heb je al eens gekeken of de brandstof stoprelais misschien bekrachtigt wordt of de stophandel (handeltje boven in je middelste foto) de brandstofpomp niet vrijgeeft.Ik weet niet of de motor electrisch of met de hand gestopt wordt . Tijdens starten geeft er niet een cilinder teken van leven dus wordt er nul brandstof naar de verstuivers gepompt.

De motor wordt met de hand gestopt. Ik heb de kabel ook losgehaald en de hendel in "aan" positie gezet zodat ik zeker weet dat deze niet het probleem hoort te zijn.
De Optimaal schreef :
Als je een PBtje stuurt met je mailadres krijg je via transfer het filmpje te zien

Ik hoop dat u het goed is dat ik uw filmpje even gebruik als referentie hoe het zou horen, zo niet, hoor ik het graag.
Jeroen-pion schreef :
Laat je niet voor de gek houden dat je denkt wat weinig diesel, je weet je verbruik neem ik aan op vol gas, stel dat is volgas 2 liter per uur, kort starten geeft dus inderdaad maar een paar druppels :)

Bedankt voor je input :-) Heel fijn!
Laatst bewerkt: 20 feb 2020 14:28 door klaas1992.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 20 feb 2020 14:54 #1128516

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Nog een dingetje: Stuurt de regulateur de regelstang van de pomp wel aan.
Dus verbinding regulateur naar pomp heugel defect of los.
Is m.i. de enige overblijvende oorzaak dat de motor het niet doet.
Brandsof regeling op Nul: "Kortsluiting tussen zuig- en pers zijde van de plunjers. Opbrengst naar verstuivers:"NUL" :( Geen drukopbouw om verstuivernaald te lichten.
Laatst bewerkt: 20 feb 2020 15:08 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 20 feb 2020 16:21 #1128530

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Is de schrale dieselolie de oorzaak van de kapotte brandstofpomp??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 21 feb 2020 15:28 #1128744

Frans01 schreef :
Is de schrale dieselolie de oorzaak van de kapotte brandstofpomp??

Neen,...wel een indicatie van een niet goed werkende plunjer of vuil in de plunjerkamer.
Alle symptomen die Klaas opsomde had ik ook bij de pomp, na demontage reinigen en afstellen had ik eindelijk diesel op de verstuivers.
De CAV DAP pomp is een roterende pomp, vrij eenvoudig ding, kan weinig aan kapot.
Een half dagje werk om te reinigen en te monteren excl demontage/montage aan boord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 21 feb 2020 15:34 #1128746

Om maar eens meters te maken en een hele lange post te mijden, kom met je pomp en je verstuivers langs, pomp kan dan apart getest worden en de verstuivers idem en worden gelijk op inspuitdruk gecontroleerd.
Na je bezoek kun je dan al een heleboel zaken uitsluiten en vermoedelijk gelijk een conclusie trekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 21 feb 2020 16:34 #1128757

De Optimaal schreef :
Om maar eens meters te maken en een hele lange post te mijden, kom met je pomp en je verstuivers langs, pomp kan dan apart getest worden en de verstuivers idem en worden gelijk op inspuitdruk gecontroleerd.
Na je bezoek kun je dan al een heleboel zaken uitsluiten en vermoedelijk gelijk een conclusie trekken

Kijk das nou weer mooi :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 21 feb 2020 18:50 #1128800

Heb bijzonder nieuws hierover.
Vandaag er weer aan kunnen werken.

Ik heb het bovenste ontluchtingsventiel (Vent Screw) open gedraaid. Vervolgens viel het mij op dat als ik de "stop" hendel aantrok, dat de governor spring niet helemaal terug kwam. Heb hem een paar keer geholpen door lichtjes erop te duwen en nu gaat hij goed heen en weer als ik de "stop" hendel hen en weer beweeg.

Alles netjes dicht gedaan. Viel gelijk op dat ik nu een mooie schiet-straal had uit de pomp. Vervolgens de verstuivers weer aangesloten en ontlucht en starten en ging binnen no time aan.

Maar nu komt het.
Ik had de gashendel op maximaal.
De motor startte goed, dus ik gaf gas-terug (naar stationair positie) en de motor ging direct keihard op toeren, naar een toerental die ik nog nooit gehoord heb zo hard. Ik schrok ervan. Trok aan de "stop" hendel en motor stopte direct.

Daarna opnieuw geprobeerd. Gashendel opnieuw op maximaal. Motor startte direct. Terwijl hendel op maximaal stond, bleef de motor draaien op 2500 toeren. Na 5 seconden wilde ik weer gashendel naar stationair plaatsen en opnieuw vloog de motor naar volle toeren.

Trok aan de "stop" hendel, motor ging direct uit.
Daarna gestopt. Kan volgende week weer verder.

Heel benieuwd wat dit kan zijn.... wat denken jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 21 feb 2020 18:52 #1128801

kijk aan je komt nu ergens, ik denk dat de optimaal wel weet wat dat kan zijn ! :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 21 feb 2020 22:28 #1128870

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
klaas1992 schreef :
Heb bijzonder nieuws hierover.
Vandaag er weer aan kunnen werken.

Ik heb het bovenste ontluchtingsventiel (Vent Screw) open gedraaid. Vervolgens viel het mij op dat als ik de "stop" hendel aantrok, dat de governor spring niet helemaal terug kwam. Heb hem een paar keer geholpen door lichtjes erop te duwen en nu gaat hij goed heen en weer als ik de "stop" hendel hen en weer beweeg.

Alles netjes dicht gedaan. Viel gelijk op dat ik nu een mooie schiet-straal had uit de pomp. Vervolgens de verstuivers weer aangesloten en ontlucht en starten en ging binnen no time aan.

Maar nu komt het.
Ik had de gashendel op maximaal.
De motor startte goed, dus ik gaf gas-terug (naar stationair positie) en de motor ging direct keihard op toeren, naar een toerental die ik nog nooit gehoord heb zo hard. Ik schrok ervan. Trok aan de "stop" hendel en motor stopte direct.

Daarna opnieuw geprobeerd. Gashendel opnieuw op maximaal. Motor startte direct. Terwijl hendel op maximaal stond, bleef de motor draaien op 2500 toeren. Na 5 seconden wilde ik weer gashendel naar stationair plaatsen en opnieuw vloog de motor naar volle toeren.

Trok aan de "stop" hendel, motor ging direct uit.
Daarna gestopt. Kan volgende week weer verder.

Heel benieuwd wat dit kan zijn.... wat denken jullie?
De pomp werkt dus goed, maar de regulateur doet iets fout
Iets fout in verbinding regulateur/brandstofpomp regelstang?
Zit je gashandel niet in de goede positie op z'n asje?
Laatst bewerkt: 22 feb 2020 09:32 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 22 feb 2020 13:04 #1129020

Ik kan volgend weekend pas weer ermee verder, alle tips zijn welkom. Ik ga dan inderdaad kijken of met de gashendel er iets mis is gegaan.

En een CO2 blusser gekocht, mocht er iets mis gaan, stop ik dat gauw in de luchtinlaat. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor - is de Injector-pomp kapot? 23 feb 2020 08:51 #1129231

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
klaas1992 schreef :
Ik kan volgend weekend pas weer ermee verder, alle tips zijn welkom. Ik ga dan inderdaad kijken of met de gashendel er iets mis is gegaan.

En een CO2 blusser gekocht, mocht er iets mis gaan, stop ik dat gauw in de luchtinlaat. :evil:

Ik weet niet of je boot in het water ligt. Zo ja start de motor dan met een ingeklutste koppeling als je gaat experimenteren. Motor zal dan niet echt op hol slaan. In de vrijloop dus wel zoals je gemerkt hebt.
Laatst bewerkt: 23 feb 2020 08:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl