Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 18:24 #1130236

Goedenavond,

Ik heb een vraag over het wieleffect van onze boot, een Compromis 777. Het heeft een 2 cylinder Yanmar 20GM20 met saildrive en een vaste, rechtsdraaiende tweebladsschroef.

Het wieleffect werkt vooruit varend zoals het betaamt: de achterzijde van de boot trekt naar stuurboord. Echter, in theorie zou de rechtsdraaiende schroef in z'n achteruit de achterzijde naar bakboord dienen te trekken, en u raadt het al: dit gebeurt niet en de achterzijde trekt naar stuurboord.

De boot trekt door het wieleffect met de achterzijde dus in de voor- en achteruit onmiskenbaar naar stuurboord. Ik heb dit in veel situaties getest. De boot staat nu op de kant en het roerblad is recht en de saildrive staat keurig achter het roerblad.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Begrijp ik mogelijk het wieleffect niet goed of is er een andere reden waarom dit gebeurt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Laatst bewerkt: 26 feb 2020 18:25 door Onmisbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 18:30 #1130237

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Vooruit zou het effect nauwelijks te merken moeten zijn.

Denk in dit geval meer aan een scheve kiel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 18:36 #1130242

geen idee maar verhaal lijkt op een soort gelijk verhaal hier op ZF een hele tijd terug , even zoeken, weet niet meer wat de oorzaak / oplossing was uiteindelijk :unsure: :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 19:28 #1130269

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
De Yanmar hier heeft een schroef van 15 X 10 RH.
Uitvoering schroefas.
Achteruit draaiend trekt deze naar BB.
Laatst bewerkt: 26 feb 2020 19:30 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 19:28 #1130270

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Het antwoord is dat een 2GM20 met SD20 saildrive een linksdraaiende schroef heeft. Het wieleffect in zijn achteruit is dus precies wat je mag verwachten, de kont van de boot wordt naar SB getrokken. Niet veel, want de schroef zit met een saildrive relatief ver naar voren, maar wel genoeg om er plezier van te hebben bij het aanleggen.

Als de boot vooruit vaart loopt is er geen wieleffect, of in ieder geval verwaarloosbaar. Als de boot toch naar bakboord stuurt komt dit door iets anders. Mogelijke verdachten zijn:
- het roer zit niet recht onder de helmstok (niet zo heel erg waarschijnlijk)
- het roerblad is niet symmetrisch (erg waarschijnlijk)
- de kiel is niet symmetrisch (zou kunnen, maar heb ik geen bewijs voor)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 19:33 #1130272

Dus toch linksdraaiend? Dat verbaast me, maar zou zomaar de waarheid kunnen zijn! Vooruit trekt de boot ontzettend hard naar bakboord, ik kan het roer geen seconde loslaten. Het roerblad heb ik gecontroleerd en is recht, de kiel heb ik niet bekeken. Op het oog lijkt de kiel in elk geval recht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 19:34 #1130273

deze bedoelde ik , verhaal lijkt bijna hetzelfde als ik het juist lees..... ;

wielwerking
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 19:46 #1130276

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Onmisbaar schreef :
Dus toch linksdraaiend? Dat verbaast me, maar zou zomaar de waarheid kunnen zijn! Vooruit trekt de boot ontzettend hard naar bakboord, ik kan het roer geen seconde loslaten. Het roerblad heb ik gecontroleerd en is recht, de kiel heb ik niet bekeken. Op het oog lijkt de kiel in elk geval recht.
Wielwerking van een schroef is naar mijn idee iets anders dan dat een boot bij het loslaten van het roer naar bb of sb gaat.
Mijn boot, yanmar 2ym15 met sd20 trekt bij achteruit slaan (van uit stilstand) naar sb.
Bij vooruit gas geven vanuit stilstand trekt het achterschip naar bb.
Als ik vooruit vaart loop op de motor en ik laat het roer los, gaat de boot linksaf.
Onder zeil vaart de boot gewoon rechtdoor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 26 feb 2020 19:47 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 20:29 #1130293

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Balansroer en balansdeel te groot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 21:23 #1130311

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Onmisbaar schreef :
Dus toch linksdraaiend? Dat verbaast me, maar zou zomaar de waarheid kunnen zijn! Vooruit trekt de boot ontzettend hard naar bakboord, ik kan het roer geen seconde loslaten. Het roerblad heb ik gecontroleerd en is recht, de kiel heb ik niet bekeken. Op het oog lijkt de kiel in elk geval recht.

Ja een Yanmar met een SD20 saildrive heeft een linksdraaiende schroef, bij achteruitslaan trekt de kont naar rechts. Handig bij aanleggen. Vooruitvaren met een 777 is een ander verhaal, met flink het gas erop schiet de boot alle kanten op zodra je de helmstok loslaat. Ik wijt het aan de korte afstand van de schroef tot het roer, en het relatief grote balans deel van het roer. Voordeel is wel dat je een 777 om z'n as kan laten draaien. Rechtuitvarend ben je veroordeeld tot het vasthouden van de helmstok. Een stuurautomaat is hier een goeie investering.
Laatst bewerkt: 26 feb 2020 21:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 21:33 #1130314

Heb ik met me Pion ook, je kunt de helmstok ook vooruit varend geen >5 sec loslaten , vliegt meteen een kant op :pinch:

Schroef zit ook vlak achter het roer .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 22:02 #1130318

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Voor het gemak: alle Yanmar en Volvo Penta saildrives hebben een linksdraaiende schroef.

Dat het balansdeel van het (vrijhangende spade)roer van de C777 te groot zou zijn betwijfel ik. Het balansdeel van het (werfgebouwde) roerblad van de C888 is juist te klein, zo'n 5% terwijl 7% optimaal is. Beide boten zijn kort na elkaar ontworpen. Maar de grootte van het balansdeel is niet het grootste probleem. Dat is dat met de toenmalige kennis en bouwmethoden het roerblad van deze boten gewoon buitengewoon slecht uitgepakt is. Ik merkte pas hoe groot deze invloed is toen ik mijn zelfgebouwde nieuwe roerblad in gebruik nam. Of ik een andere boot had. Ook onder motor... maar de helmstok loslaten gaat nog steeds niet, daarvoor is de boot gewoon te wendbaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 22:06 #1130321

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Jeroen-pion schreef :
Heb ik met me Pion ook, je kunt de helmstok ook vooruit varend geen >5 sec loslaten , vliegt meteen een kant op :pinch:

Schroef zit ook vlak achter het roer .

Is dit zo?? Niet andersom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 26 feb 2020 22:19 #1130326

madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
Heb ik met me Pion ook, je kunt de helmstok ook vooruit varend geen >5 sec loslaten , vliegt meteen een kant op :pinch:

Schroef zit ook vlak achter het roer .

Is dit zo?? Niet andersom?

ahaha je hebt gelijk voor het roer !!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 27 feb 2020 04:42 #1130340

Het turbulente schroefwater zal in de vooruit meer tegen het balansdeel van het roer slaan dan het andere deel van het roer en het roer doen bewegen. Had de Loper ook; schroef slechts 10 cm voor het roer. Mee leren leven dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 27 feb 2020 05:57 #1130342

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
Heb ik met me Pion ook, je kunt de helmstok ook vooruit varend geen >5 sec loslaten , vliegt meteen een kant op :pinch:

Schroef zit ook vlak achter het roer .

Is dit zo?? Niet andersom?

ahaha je hebt gelijk voor het roer !!
Dat is maar net vanaf welke kant je het bekijkt ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 27 feb 2020 09:11 #1130379

PvO schreef :
Jeroen-pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
Heb ik met me Pion ook, je kunt de helmstok ook vooruit varend geen >5 sec loslaten , vliegt meteen een kant op :pinch:

Schroef zit ook vlak achter het roer .

Is dit zo?? Niet andersom?

ahaha je hebt gelijk voor het roer !!
Dat is maar net vanaf welke kant je het bekijkt ;)

haha nou de voor en achterkant van mijn boot blijven echt hetzelfde van welke kant je hem ook bekijkt , dus de componenten tov ook.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 27 feb 2020 10:01 #1130392

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Een andere schroef kan helpen.

Ik heb een balansroer met een mooi naca 0015 profiel (wan zelf gemaakt :P ) die onder zeil zich keurig gedraagt. Beetje tegendruk, niet te veel zolang er balans in zeilvoering is. Gewoon lekker sturen zonder moe worden.

Met mijn vorige vaste schroef (die ook redelijk dicht voor het roer zit) hoefde je echter het roer niet los te halen want de boot vloog meteen een richting uit. Schroefwater gaat sneller dan het stromend water waardoor balanspunt zich verplaatst. Ook heeft het roer bovenaan (waar schroefwater langs stroomt) meer (teveel?) balansdeel oppervlakte dan onderaan.

Maar nu met een Maxprop vaan schroef blijft de boot ook op de motor veel netter rechtdoor gaan... Dat was geen reden voor deze schroef (want ik wist het van te voren niet) maar wel een zeer prettige bijkomstigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 27 feb 2020 10:25 #1130406

De schroef vaste 3 blad onder de boot van 16” ivm 3:1 keerkoppeling gaat er dit voorjaar vanaf, was even als er maar wat onder zit, hij ligt straks mooi als reserve in het achteronder :whistle: , er voor in de plaats komt een autoprop , het hele variabele spoed verhaal spreekt mij wel aan en snijd hout . Wielwerking achteruit zou tot nul gereduceerd moeten worden .

De praktijk weet ik over een paar maandjes :)

De voordelen brandstof besparing? het zal....... al bespaar ik 10% de yanmar slurpt al niks dus 10% van weinig is heel weinig ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefwerking Yanmar 20GM20 Saildrive 20 27 feb 2020 11:18 #1130420

Onmisbaar schreef :

Ik heb een vraag over het wieleffect van onze boot, een Compromis 777. Het heeft een 2 cylinder Yanmar 20GM20 met saildrive en een vaste, rechtsdraaiende tweebladsschroef.

Het wieleffect werkt vooruit varend zoals het betaamt: de achterzijde van de boot trekt naar stuurboord.

Ook bij ons, Hurley 800, rechtsdraaiende tweebladsschroef voor het roer met scheg, keerkoppeling vooruit geschakeld kan de helmstok niet losgelaten worden, boot stuurt bakboord uit. Motor ‘vrij’, boot vaart keurt keurig ‘recht zo die gaat’. Keerkoppeling achteruit geschakeld, achterschip naar bakboord.

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl