Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Maxprop instellingen

Maxprop instellingen 01 mrt 2020 20:28 #1131423

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Wij hebben ons schip (Contest 43) 2e hands gekocht en deze was uitgerust met een Maxprop en sinds we ook langere tochten maken, en dus af en toe ook langere stukken moeten motoren, heb ik het vermoeden dat de Maxprop niet goed staat ingesteld.
Even de feiten: motor VP TMD 31B, keerkoppeling MS4A, vaste schroef (in reserve) is gemerkt 17 RH 13.

Bij een wat hoger toerental (vanaf 2800 RPM) neemt het wieleffect sterk toe waardoor de boeg sterk naar BB wordt gedrukt en je stevig SB roer moet geven om op koers te blijven en bovendien neemt de snelheid nauwelijks meer toe maar wordt wel het achterschip dieper onder water gedrukt.

Ik ga er vanuit dat de Maxprop goed is afgesteld als rechtse schroef (cf de vaste schroef) en kijkend in het Max-Prop manual vind ik bij een 17” diameter met een 13” spoed een bladhoekinstelling van 22 graden.
Omdat het wieleffect zo toeneemt is en de boot niet verder versneld denk ik erover om de bladhoek te verkleinen naar 20 of 18 graden.

Is er iemand die ervaring heeft met een Maxprop en dezelfde "problemen" heeft ondervonden?

Hans
Laatst bewerkt: 01 mrt 2020 20:29 door JStuij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 01 mrt 2020 20:30 #1131425

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Wat is je snelheid bij 2800 toeren en wat is je rompsnelheid?
Laatst bewerkt: 01 mrt 2020 20:36 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 08:38 #1131483

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
holtere schreef :
Wat is je snelheid bij 2800 toeren en wat is je rompsnelheid?

bij 2800 RPM ongeveer 7,2
waterlijn is 11,05m, theor. rompsnelheid zou ongeveer 8,5 kts moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 08:48 #1131485

Ik kan niet direct het probleem vaststellen wat bij uw boot speelt, maar in het verleden heb wat Maxprops geplaatst.
Daar kwam de bladhoek veel kleiner uit na meermaals afstellen na proefvaarten.

Meer in de buurt van 14º a 16º.

Regel was dat het maximale toerental van de motor makkelijk gehaald werd bij kalm weer.

Dat gaf altijd goede resultaten.

Een ander schroef diameter geeft andere hoeken, bij dezelfde boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 08:58 #1131487

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Het mooie van de Maxprop is dat je kan experimenteren.
Bij de oude moet je dan wel de kant op maar het kan tenminste wel. Een vaste schroef is niet helemaal 1:1 te vertalen naar een maxprop qua spoed en diameter.

Haal je wel de maximale toerental dat de motor zou moeten kunnen halen? (ik ken de max rpm van deze motor niet). Met potentieel ~100pk zou je wel verwachten dat de rompsnelheid gehaald zou moeten kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 09:02 #1131488

JStuij schreef :
holtere schreef :
Wat is je snelheid bij 2800 toeren en wat is je rompsnelheid?

bij 2800 RPM ongeveer 7,2
waterlijn is 11,05m, theor. rompsnelheid zou ongeveer 8,5 kts moeten zijn.

Bij die waterlijn zal de rompsnelheid 8,07 knopen zijn maar zeker geen 8,5.Daarvoor zou je een LWL moeten hebben van 12,3 meter . Heb je soms per de romplengte genomen want die zou wel eens 12,3 meter kunnen zijn bij een LOA van 13.
Zie bijv. : bootaandrijving.nl/online-boot...tische-rompsnelheid/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 09:19 #1131491

Ik heb het ook op gevoel gedaan, afstelling volgens het boekje klopte niet. 2 iteraties.

Ik heb idd de regel gevolgd:

1) Maximale toerental moet haalbaar zijn (anders spoed naar beneden).
2) rompsnelheid (ongeveer) haalbaar bij max toerental (anders spoed omhoog).

Hij doet het nu naar behoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 09:25 #1131492

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Wij hebben ook een Maxprop drieblad en ik ben een grote fan van vaanstandschroeven.
Die schroeven zijn geweldig want berekeningen voor de juiste schroef, daar veeg ik van alles mee af. Leuk voor een indruk maar dan begint het pas.
Met een vaanstand kun je de spoed instellen, je hebt dan de neiging (ik zeker) om de spoed wat te groot in te stellen. Waarom? Lekker cruisen met een laag toerental en een mooie bootsnelheid. De keerzijde is dat je je maximale toerental niet meer haalt en daarmee ook je maximale pk's niet kunt benutten. De motor zal vermoedelijk ook heet lopen als je dat toch probeert of je moet flink over-vermogen hebben. Ik vermoed dat ze bij jouw boot ook de spoed wat te groot hebben ingesteld. Die 22 graden is flink en je schroefbladen staan dan zo schuin dat ze tevens een flinke druk zijwaarts geven. Die zijwaartse druk komt tegen je romp (die bij jou achterin V-vormig is) en dat geeft drang om zijwaarts te gaan.

Ik zou.....
Stel de schroef in van 22 naar 20 graden (zo staat die bij ons ook) en ga varen. Kijk hoe het gedrag dan is. Is er verbetering dan ben je op de goede weg.
Mocht je dan voortstuwing te kort komen dan is waarschijnlijk je schroef te klein en kun je een maat groter proberen. Die hebben dan weer minder spoed en daardoor minder zijwaartse druk.


Edit:
Zoek even op de oorzaken van wielwerking, in de lessen voor het vaarbewijs staan mooie tekeningetjes.

Laatst bewerkt: 02 mrt 2020 09:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 09:39 #1131497

Is de afstand van schroef tot romp wellicht gering en geringer bij de maxprop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 09:45 #1131499

Wij zijn ook over-propped. Omdat de hoek groot is heb je ook meer wiel effect tegen je rompsnelheid. Je kunt dus wat terugdraaien. ook een mooi moment om de prop even te checken (speling ed) en smeren. ik heb onze prop laten reviseren in UK voor een overzichtelijk bedrag. Zeker als je een lange reis gaat maken zu ik dat zeker doen.

Overigens hebben wij een COntest 36S met globaal identiek onderwaterschip qua vorm.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 13:21 #1131543

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Yellow Boat schreef :
JStuij schreef :
holtere schreef :
Wat is je snelheid bij 2800 toeren en wat is je rompsnelheid?

bij 2800 RPM ongeveer 7,2
waterlijn is 11,05m, theor. rompsnelheid zou ongeveer 8,5 kts moeten zijn.

Bij die waterlijn zal de rompsnelheid 8,07 knopen zijn maar zeker geen 8,5.Daarvoor zou je een LWL moeten hebben van 12,3 meter . Heb je soms per de romplengte genomen want die zou wel eens 12,3 meter kunnen zijn bij een LOA van 13.
Zie bijv. : bootaandrijving.nl/online-boot...tische-rompsnelheid/
Ad

De LWL is 11,05, die 8,5 komt uit het excell sheet van de Scheepschroevenshop.nl. De juiste snelheid is idd jouw 8,07
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 13:28 #1131545

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Ik ga in mei kort op de kant en zal de prop hoek iets terug zetten en gelijk alles even checken en smeren.
Vrienden van ons hebben een Contest 40S en hun vaste schroef is ook een 17RH13, ook zij hebben een Maxprop en hun bladhoek is zelfs 24 of 26 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 13:38 #1131549

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
holtere schreef :
Wij hebben ook een Maxprop drieblad en ik ben een grote fan van vaanstandschroeven.

Met een vaanstand kun je de spoed instellen, je hebt dan de neiging (ik zeker) om de spoed wat te groot in te stellen. Waarom? Lekker cruisen met een laag toerental en een mooie bootsnelheid. De keerzijde is dat je je maximale toerental niet meer haalt en daarmee ook je maximale pk's niet kunt benutten. De motor zal vermoedelijk ook heet lopen als je dat toch probeert of je moet flink over-vermogen hebben.

Je creeert hetzelfde als met een fiets in een te zware versnelling een heuvel op fietsen.
Gaat pijn in je knieen geven,
Bij de motor gaat het pijn in de zuigerstangen en lagers geven.
Mijn theorie: De motor moet z'n maximale toeren kunnen halen als je aan een paal ligt te trekken.
Je hebt dan onder alle andere omstandigheden het maximale vermogen beschikbaar.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2020 13:43 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 14:22 #1131563

Klopt, maar met meer toeren dan je oren fijn vinden op kruissnelheid. Beetje overdrive vind ik wel lekker. Je benut niet het max vermogen inderdaad.

Leuke van een verstelbare schroef is dat je zelf het voor jou beste compromis kunt vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 18:01 #1131654

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
JStuij schreef :
en bovendien neemt de snelheid nauwelijks meer toe maar wordt wel het achterschip dieper onder water gedrukt.

Elke info wordt hier gedeeld ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 20:10 #1131699

Vast liggend aan paal of steiger haalt geen motor z´n maximale toerental, probeer het maar eens uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 02 mrt 2020 20:37 #1131714

Ik ben blij dat ik over-propped ben. Geen behoefte aan max toerental bij rompsnelheid.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 08:57 #1131845

Saeftinghe schreef :
Vast liggend aan paal of steiger haalt geen motor z´n maximale toerental, probeer het maar eens uit.

Logisch ook want stilligend moet de schroef het water volledig "aanzuigen" en varend wordt hij "geholpen" door de eigen snelheid waardoor de schroef met diezelfde snelheid door het water wordt gedrukt.
Als je stilligend aan een paal het maximum toerental haalt heb je beslist een te kleine schroef (spoed en/of diameter te klein).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 10:34 #1131910

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Geweldig hoor, al die theorieën. Het schip is bekend, en wat moet je nog meer weten om de correcte schroef te bepalen?:
Maximaal motorvermogen,
Toerental bij dit vermogen
Reductie keerkoppeling.

Ze komen geen van drieen in dit draadje voor.

Door de rechte bladen heeft een Maxprop iets minder rendement dan een klassieke vaste schroef.
Maxprop geeft aan dat dit 3% is, maar dat voor berekeningen van diameter en spoed (bladhoek) dezelfde waarden kunnen worden aangehouden als een vaste schroef, dus het rendementsverschil is in de Maxprop instructie reeds verrekend.
Ik heb zelf ook een Maxprop, 18"diameter, en de leverancier gaf aan dat die op 20 graden bladhoek moest worden ingesteld. Het Vicprop programma gaf aan 11 duim spoed, wat overeenkomt met 18 graden bladhoek.
Met deze instelling komt de motor op 2900 toeren bij 7,5 knopen, met een waterlijnlengte van 9 m.
Voor mij goed genoeg, volgens Maxprop geeft een tand verstelling ongeveer 400 motortoeren verschil, het officiele maximum motortoerental is 3000/min, en ik heb geen rompsnelheidfixatie.
Het Vicprop programma klopte dus behoorlijk goed.

Dat het achterschip bij vol vermogen in het water getrokken wordt is volkomen normaal, zeker bij zeilboten met geveegd achterschip.
Dat je vooruit last hebt van wielwerking is zeer ongewoon: normaal gesproken is bij enige snelheid vooruit door het water de invloed van het roer zo groot dat het vooruit wieleffect van de schroef verwaarloosbaar is, en ik ben geneigd dit effect aan andere oorzaken toe te schrijven, of er moet wel iets heel vreemds aan de hand zijn.
Zet eerst eens alle gegevens op een rijtje en kijk of ze ongeveer in de juiste orde van grootte zitten.
Inderdaad heeft een Maxprop als voordeel dat je ermee kunt "spelen".
En volle toeren "aan de paal" wordt zelfs voor sleepboten niet gedaan: die werden berekend op maximum efficiency bij 5 tot 7 knopen, afhankelijk van de eisen. tegenwoordig hebben ze meestal verstelbare schroeven, een soort "supermaxprops" eigenlijk.
Er zijn wel argumenten voor "overpropping" bij zeiljachten: op vlak water heb je meestal het vermogen niet nodig (of je moet een rompsnelheidfixatie hebben), en in deellast vaar je iets (heeeel weinig overigens) efficienter. Je heb echter maximaal vermogen nodig wanneer je wind en golven tegen hebt, of wanneer je aan de grond zit, en in dat geval zou je eigenlijk "underpropped" moeten zijn, ofwel iets minder spoed dan optimaal.
Bij overpropping heb je eigenlijk een te grote motor waarvan je een deel niet gebruikt, en de geringe efficiencywinst waarschijnlijk over de levensduur de meerkosten van de te grote motor niet waarmaakt.
Het zwaarder belasten van de motor bij "overpropping" is bijna nooit een argument, vanwege het kwadratisch koppelverloop van een schroefaandrijving (half toerental is kwart koppel).
Voor automotoren wordt ook aangeraden om in niet te hoge versnellingen te rijden, en dan wordt de motor heel wat zwaarder belast dan een "overpropte"scheepsdiesel.
Bij mijn eigen auto gaat dat al 454000 km probleemloos!
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 10:44 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 15:32 #1132013

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Voor de volledigheid:
VP TMD 31B levert maximaal 101 PK bij 3600 RPM (opgave VP)
MS4A keerkoppeling heeft een reductie van 1,9:1 , 2,6:1 (cf het VP manual)
Aangezien een TMD 31B behoorlijk veel brandstof (vanaf 6 tot 12 l/u volgens VP) verbruikt bij 2500 RPM en meer probeer ik een balans te zoeken tussen een behoorlijke snelheid (6,5-7 kts) en een niet te hoog toerental (= brandstofverbruik).
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 15:33 door JStuij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 15:46 #1132014

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Wel een zuipschuit dan :ohmy:
Das aardig wat brandstof.
Ik denk dat je met de adviezen vooruit kunt maar heb je een plaatje van de schroef en het onderwaterschip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 17:35 #1132043

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
holtere schreef :
Wel een zuipschuit dan :ohmy:
Das aardig wat brandstof.
Ik denk dat je met de adviezen vooruit kunt maar heb je een plaatje van de schroef en het onderwaterschip?

Niet echt, Contest 43 met wingkiel en het roer heeft een hak.
foto's zijn het enige wat ik heb


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 17:42 #1132049

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Ja, ik zie het. Die uitstulping boven je schroef staat wel garant voor een flinke schroefwerking. Alle zijwaartse druk van de schroef klapt tegen dat vlak en drukt je opzij.
Grotere schroef en minder spoed zal dan misschien iets helpen mocht het terugstellen van de huidige niet genoeg soelaas bieden.
Vaste schroeven zullen ook wat minder zijwaartse druk geven omdat de bladen getordeerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 03 mrt 2020 22:28 #1132170

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
JStuij schreef :
Voor de volledigheid:
VP TMD 31B levert maximaal 101 PK bij 3600 RPM (opgave VP)
MS4A keerkoppeling heeft een reductie van 1,9:1 , 2,6:1 (cf het VP manual)
Aangezien een TMD 31B behoorlijk veel brandstof (vanaf 6 tot 12 l/u volgens VP) verbruikt bij 2500 RPM en meer probeer ik een balans te zoeken tussen een behoorlijke snelheid (6,5-7 kts) en een niet te hoog toerental (= brandstofverbruik).

Nog een kleinigheidje: brandstofverbruik is niet evenredig met toerental maar met vermogen.
Vermogen is koppel maal toerental. Hoger toerental bij lagere spoed kan heel goed vermindering van het brandstofgebruik geven.
Ik vaar veel mee met een Hallberg Rassy 43, Volvo D2-55. Die vaart 5,5 a 6 knopen op de motor voor gemiddeld 2,5 liter per uur: iets minder hard varen scheelt meteen dramatisch in brandstofverbruik.
6 tot 12 ltr/uur betekent dat je ongeveer 30 tot 60 pk draait, best veel voor een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maxprop instellingen 04 mrt 2020 07:23 #1132227

Je spreekt over een roer dat aan een gedeeltelijke scheg hangt. Kan het zijn dat je schroefas onder een hoek (bakboord-stuurboord) gemonteerd staat? Bij mijn boot is dit zo om de schroefas te kunnen verwijderen. Daardoor trekt hij bij het gas geven in vooruit ook naar een kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl