Geweldig hoor, al die theorieën. Het schip is bekend, en wat moet je nog meer weten om de correcte schroef te bepalen?:
Maximaal motorvermogen,
Toerental bij dit vermogen
Reductie keerkoppeling.
Ze komen geen van drieen in dit draadje voor.
Door de rechte bladen heeft een Maxprop iets minder rendement dan een klassieke vaste schroef.
Maxprop geeft aan dat dit 3% is, maar dat voor berekeningen van diameter en spoed (bladhoek) dezelfde waarden kunnen worden aangehouden als een vaste schroef, dus het rendementsverschil is in de Maxprop instructie reeds verrekend.
Ik heb zelf ook een Maxprop, 18"diameter, en de leverancier gaf aan dat die op 20 graden bladhoek moest worden ingesteld. Het Vicprop programma gaf aan 11 duim spoed, wat overeenkomt met 18 graden bladhoek.
Met deze instelling komt de motor op 2900 toeren bij 7,5 knopen, met een waterlijnlengte van 9 m.
Voor mij goed genoeg, volgens Maxprop geeft een tand verstelling ongeveer 400 motortoeren verschil, het officiele maximum motortoerental is 3000/min, en ik heb geen rompsnelheidfixatie.
Het Vicprop programma klopte dus behoorlijk goed.
Dat het achterschip bij vol vermogen in het water getrokken wordt is volkomen normaal, zeker bij zeilboten met geveegd achterschip.
Dat je vooruit last hebt van wielwerking is zeer ongewoon: normaal gesproken is bij enige snelheid vooruit door het water de invloed van het roer zo groot dat het vooruit wieleffect van de schroef verwaarloosbaar is, en ik ben geneigd dit effect aan andere oorzaken toe te schrijven, of er moet wel iets heel vreemds aan de hand zijn.
Zet eerst eens alle gegevens op een rijtje en kijk of ze ongeveer in de juiste orde van grootte zitten.
Inderdaad heeft een Maxprop als voordeel dat je ermee kunt "spelen".
En volle toeren "aan de paal" wordt zelfs voor sleepboten niet gedaan: die werden berekend op maximum efficiency bij 5 tot 7 knopen, afhankelijk van de eisen. tegenwoordig hebben ze meestal verstelbare schroeven, een soort "supermaxprops" eigenlijk.
Er zijn wel argumenten voor "overpropping" bij zeiljachten: op vlak water heb je meestal het vermogen niet nodig (of je moet een rompsnelheidfixatie hebben), en in deellast vaar je iets (heeeel weinig overigens) efficienter. Je heb echter maximaal vermogen nodig wanneer je wind en golven tegen hebt, of wanneer je aan de grond zit, en in dat geval zou je eigenlijk "underpropped" moeten zijn, ofwel iets minder spoed dan optimaal.
Bij overpropping heb je eigenlijk een te grote motor waarvan je een deel niet gebruikt, en de geringe efficiencywinst waarschijnlijk over de levensduur de meerkosten van de te grote motor niet waarmaakt.
Het zwaarder belasten van de motor bij "overpropping" is bijna nooit een argument, vanwege het kwadratisch koppelverloop van een schroefaandrijving (half toerental is kwart koppel).
Voor automotoren wordt ook aangeraden om in niet te hoge versnellingen te rijden, en dan wordt de motor heel wat zwaarder belast dan een "overpropte"scheepsdiesel.
Bij mijn eigen auto gaat dat al 454000 km probleemloos!