Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: luchtinlaat motorruimte

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 16:21 #1132020

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Is het voor de verluchting van de motorruimte nodig om slangen te plaatsen vanaf de luchtinlaat in de kuip tot in de motorruimte?
De 2 luchthappers zitten achter in de kuip. Lang geleden heb ik bij de motorrevisie de slangen ( die vuil en half vergaan waren) niet meer vervangen. Er zijn enkele openingen in het tussenschot om voldoende lucht door te laten.
Maar nu heb ik bij het rondzwerven op dit forum toch gezien dat de meesten luchtslangen plaatsen.
Geeft dit echt veel verschil ?
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 17:27 #1132037

Het lijkt me niet echt nodig. De Spirit-werf plaatste die slangen meestal wel, maar in mijn huidige 36 zitten wel twee luchtinlaten achter in de kuip maar slechts aan een van de twee een slang.
De 32 had er wel twee.....

Ik denk dat zo'n slang de toevoer van lucht alleen maar hindert: extra weerstand onderweg.
Ben benieuwd hoe dat bij andere merken bootjes zit....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 17:37 #1132045

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 833
Bij de Etap 32I zit er 1 slang aangesloten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 17:46 #1132051

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Normaal eindigt een uiteinde onderin het motorruim en de andere bovenin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 17:47 #1132052

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Wij hebben geforceerde ventilatie (ventilator) met 2 slangen (aanvoer + 'afvoer'). Door de aanvoerslang (buitenlucht) tot vlak bij de alternator te laten lopen koelt die beter dan wanneer de dynamo alleen maar opgewarmde motorruimte lucht aanzuigt.

Van de afvoerslang is het nut me iets minder duidelijk. Misschien vermindert het machinekamergeur of vettigheid doordat de motorruimte zo alleen in verbinding staat met de buitenlucht (en lucht uit de motorruimte dus geen kans krijgt om in de boot te blijven hangen)?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 mrt 2020 17:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 18:03 #1132058

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bij de spirit 28 ook geen slangen. Gewoon twee gaten in het laatste schot. Bij de Beneteau wel een slang. Is ook logisch imo omdat er een bed tussen de motor de spiegel zit. De luchtslang loopt onder het bed door van spiegel naar motorruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 18:11 #1132060

voor in het wegneembare deel van de motorkast, deel met trapje,zit boven in een slang die onder uitmond.
achterkant een slang onder het bed door naar de ruimte onder de kuip eindigt bij de achterkant van een open vakje in de kuip .zit ook nog een ventilator die zo te zien door een sensor bediend wordt.
ze hebben er wel over nagedacht.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 19:41 #1132109

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Gewoon zo laten dus. De luchttoevoer wordt sowieso beperkt door de diameter van de luchthappers.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 20:16 #1132128

Ik kan me voorstellen dat een slang met het uiteinde vlakbij het luchtfilter wel degelijk nut heeft. Je voorkomt eventuele (ongewenste) luchtcirculatie in aangrenzende ruimtes, lukraak lucht aanzuigen uit ruimtes met (misschien) aanwezige stof- of vuildeeltjes en ongewenste tocht-stromen. Tegelijk garandeer je een ongehinderde luchttoevoer als de slang zó is aangelegd dat die niet bekneld wordt of de luchttoevoer op één of nadere manier gehinderd wordt.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 03 mrt 2020 21:56 #1132155

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Slangen zijn nutteloos. Motor uit vrije ruimte laten zuigen.
Blijft de hele ruimte gelijkmatig op temperatuur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 08:20 #1132238

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Blijkbaar geen exacte wetenschap :whistle:
Al kan ik me voorstellen dat - voor aangepaste motorruimtes - als je geforceerd verse lucht kan aanzuigen en de warme lucht kan wegblazen ( wat ik dus helemaal niet van plan ben ) het waarschijnlijk wel verschil zal uitmaken.
Maar ik ga de boel laten zoals 'm is en geen slangen installeren.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 08:29 #1132242

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Een aanverwant vraagje.
In mijn dufour 2800 was een ventilator geplaats om lucht uit de motorruimte af te zuigen.
Die was al defect toen ik de boot kocht.
Kort na mijn aankoop een nieuwe ventilator gekocht, en zelfs geplaatst maar al 10 jaar niet aangesloten.
- Hoe nuttig is een afzuig van de lucht uit de motorruimte ?
- Zijn er relais te koop die toelaten die ventilator te starten met het starten van de motor en bvb 10 minuten na het stoppen van de motor af te zetten. ( waar ? )
- Heeft iemand zo een systeem en werkt dat naar wens ?

( ventilator die ik heb trekt ongeveer 3 A 12 V dc )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 08:54 #1132257

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Tony2920 schreef :
- Hoe nuttig is een afzuig van de lucht uit de motorruimte?

Als je daarmee koelere lucht in de motorruimte bedoelt lijkt me dat vooral gunstig voor de alternator. Dynamo's genereren veel warmte als ze echt aan het werk moeten (bijv. opladen lege service accubank) en slijten sneller naarmate ze heter worden.

Nu zuigt je motor de verbrandingslucht doorgaans aan uit de motorruimte. Daar ontstaat een onderdruk waardoor er ook zonder ventilator aanvoer van frisse buitenlucht plaatsvindt. Als die buitenlucht niet primair langs de alternator wordt geleid heeft je dynamo daar overigens weinig aan. Of een aparte ventilator nut heeft valt zonder verdere details niet te zeggen. Je zou de temperatuur van je alternator tijdens vol bedrijf eens kunnen meten. Als die goed warm wordt (>100°C) loont een slang naar de alternator - al dan niet met ventilator - wellicht. Let bij een toevoerslang wel even op de blaas/zuigrichting van de alternator fan, je wilt niet tegen die luchtstroom in blazen of zuigen.

Onze ventilator schakelt gelijk met de motor, als die uit gaat stopt de ventilator ook direct. Omdat de motor en alternator dan ook geen warmte meer produceren lijkt een naloop van bijvoorbeeld 10 minuten om de warme lucht sneller af te voeren me niet heel zinvol. Persoonlijk zou ik het KISS houden, maar er zijn relais met uitschakelvertraging.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 17:47 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 09:01 #1132259

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Die ventilatoren blazen meestal lucht bij diesels om lucht te geven.
Bij benzine zuigen ze natuurlijk.
Er zijn veel verschillende boten dus dat sommige ventilatoren op zuig staan kan natuurlijk ook wel weer praktisch zijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 09:20 #1132271

De motor is zelf ook met koele lucht blij aangezien die meer zuurstof bevat en dus een betere verbranding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 11:02 #1132317

Er gaat nogal wat lucht doorheen natuurlijk.
Met wat gegevens van deze pagina nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor heb ik even wat gerekend.

Er gaat in kg ongeveer 40 keer meer lucht de motor in dan diesel:
- diesel 50 gr per MJ (MegaJoule)
- lucht 2000 gr per MJ

Dus bij een motor die een kleine 5 liter diesel (= 4 kg) per uur verbruikt op max vermogen (mijn MD2030) gaat er zo'n 160 kg lucht in per uur. Dat is per minuut 2,4 m3 lucht. Meer dan de hele motorruimte groot is, denk ik zo.

Meestal zal het veel minder zijn (geen vol vermogen) maar het maximum moet wel mogelijk zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 11:39 #1132326

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Baasklusje schreef :
Er gaat nogal wat lucht doorheen natuurlijk.
Met wat gegevens van deze pagina nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor heb ik even wat gerekend.

Er gaat in kg ongeveer 40 keer meer lucht de motor in dan diesel:
- diesel 50 gr per MJ (MegaJoule)
- lucht 2000 gr per MJ

Dus bij een motor die een kleine 5 liter diesel (= 4 kg) per uur verbruikt op max vermogen (mijn MD2030) gaat er zo'n 160 kg lucht in per uur. Dat is per minuut 2,4 m3 lucht. Meer dan de hele motorruimte groot is, denk ik zo.

Meestal zal het veel minder zijn (geen vol vermogen) maar het maximum moet wel mogelijk zijn.

Het enige wat bepalend is voor de hoeveelheid lucht die een niet turbo diesel aanzuigt is de cilinderinhoud en het toerental. Ongeacht de hoeveelheid brandstof er op dat moment verbruikt wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 11:41 #1132327

Maar er is vast een relatie tussen toerental en brandstof....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 11:46 #1132328

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Baasklusje schreef :
Maar er is vast een relatie tussen toerental en brandstof....

Een onbelaste diesel heeft veel minder brandstof nodig dan een belaste diesel bij het zelde toerental. Een overbelaste diesel neemt zelfs meer brandstof dan er lucht(zuurstof) beschikbaar is. Vandaar de extra zwarte rook. Kortom geen directe relatie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 11:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 12:20 #1132337

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16950
Wat blijft is dat het een heleboel lucht is wat er beschikbaar moet zijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 12:28 #1132339

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
holtere schreef :
Wat blijft is dat het een heleboel lucht is wat er beschikbaar moet zijn :)

Dat is waar. Maar het rekent nu lekker makkelijk. Een diesel met 1 liter inhoud die 2500rpm draait zuigt 1250(viertakt ;) ) liter per minuut aan. Eén en een kwart m3 dus.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 12:57 #1132349

Dat zou theoretisch zijn amar de vulling van een cilinder is nooit 100%. Kan ook niet want om door de toch maar kleine klepopeningen te kunnen is er een behoorlijk drukverschil nodig tussen cilinder en omgeving. Daardoor is de druk in de cilinder na de aanzuigslag en voor de compressieslag minder dan atmosferisch en wordt er dus minder lucht aangezogen dan theoritisch. Die hoeveelheid wordt boventdien steeds minder naarmate het toerenatl hoger is.

Om bijv te berekenen hoe vaak de lucht in een motorruimte ververst wordt zou ik daarom niet meer dan bijv. zo'n 70% nemen . Het werkelijke percentage weet ik zo niet amar dat is vast wel ergens op te zoeken ( dit keer maar eens door een ander :lol: ).
Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 13:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 13:16 #1132353

3Noreen schreef :
Een diesel met 1 liter inhoud die 2500rpm draait zuigt 1250(viertakt ;) ) liter per minuut aan. Eén en een kwart m3 dus.

Dat is ook waar ik via lucht/diesel op uitkwam.
MD2030 is 0,95 liter inhoud.
Op max vermogen 3500 toeren 2,4 m3 lucht per minuut.
Dus bij half vermogen pakweg die 1,25 m3 per minuut die ook uit de zuigerverplaatsing volgt.

Blijft verbazend veel.....20 liter per seconde....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 14:02 #1132371

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15114
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Een diesel met 1 liter inhoud die 2500rpm draait zuigt 1250(viertakt ;) ) liter per minuut aan. Eén en een kwart m3 dus.

Dat is ook waar ik via lucht/diesel op uitkwam.
MD2030 is 0,95 liter inhoud.
Op max vermogen 3500 toeren 2,4 m3 lucht per minuut.
Dus bij half vermogen pakweg die 1,25 m3 per minuut die ook uit de zuigerverplaatsing volgt.

Blijft verbazend veel.....20 liter per seconde....

Aan deze vergelijkende berekening merk je ook dat de vullingsgraad hoger dan de genoemde 70% moet zijn. Dat loopt op tot boven de 90% bij snel lopers. Heeft te maken met massatraagheid en klep overlap. De instromende luchtmassa komt niet zomaar tot stilstand als de uitlaatklep eerder dicht gaat dan de inlaatklep. fluid dynamics voor de fijnproever
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 14:28 #1132377

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7084
Persoonlijke aanvallen verwijderd.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl