Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin?

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 05:57 #1132212

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Waterlift(lock), demper, zwanehals beluchter zin en onzin.

Niet in een zeilboot maar in een sloepje ben ik een nieuwe motor aan het inbouwen. De oude opstelling is motor met watergekoelde uitlaat. De uitlaat gaat door een demper naar de spiegel doorvoer. De motor staat altijd ver boven water en de spiegeldoorvoer ook. De uitlaat slang loopt onder de vloer door. De motor staat hoger dan de spiegel doorvoer. Als jk op de vetus site kijk zie ik mooie plaatjes van uitlaat systemen. Echter nergens echt een uitleg waarom je wat doet. Kan ik zelf wel iets verzinnen maar toch. Ik denk dat in theorie in mijn geval 1 slang zo van de motor naar de spiegeldoorvoer kan laten lopen. Water kan nooit terug de motor in lopen omdat deze hoger staat dan de spiegeldoorvoer. Een demper voeg ik toe voor geluidsreductie. De waterlift zie ik geen toegevoegde waarde in. Een zwanenhals en ontluchting ook niet. Hoeveel reductie geeft een simpele plastic demper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 06:17 #1132214

Eens. Probeer eerst zonder demper. Teveel herrie, dan snij je een stuk uit de slang en plaats je er alsnog 1 tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 07:10 #1132226

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Wel even opletten al je sloep halfvol regent...zal wel nooit gebeuren maar zou zonde zijn als het toch gebeurt en je kan een nieuwe motor kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 07:49 #1132230

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
En een (boeg) golf die achterop komt, kan die in de uitlaat komen?
Of als je met een gezelschap gaat varen, komt boot dieper te liggen, ook geen probleem?
En kantelt de boot naar achter bij 't gas geven?



Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 07:53 #1132232

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Sloep heeft een mooie tent. Ook met 10 man zit de uitlaat nog boven water. Dus dat moet wel heel veel regen zijn. Dan is het eerste probleem de uitstroom van de bilgepomp die begint te hevelen dat mee gemaakt en opgelost met een simpele terugslag klep. Niet dat het heel erg ia maar dan slaat de pomp steeds aan voor niks. Iemand enig idee van de demping in DB van bv de vetus demp40 van de nlp3 NLP3schrijven ze 10 db minder dan traditionele waterlocks. Dat zegt weer niks tov een demper zonder waterlock functie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 07:58 #1132233

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
dolder schreef :
En een (boeg) golf die achterop komt, kan die in de uitlaat komen?
Of als je met een gezelschap gaat varen, komt boot dieper te liggen, ook geen probleem?
En kantelt de boot naar achter bij 't gas geven?


Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app

6 jaar electrische gevaren met deze sloep. Met de spiegel doorvoer gewoon open nooit water naar binnen via de spiegel doorvoer ook niet met veel mensen of ruw weer. Omdat ik de E aandrijving van de sloep naar de volgende boot heb omgebouwd komt er nu weer een diesel in de sloep. Voor de ombouw zat er wel een demper tussen verder niks. Is er toevallig iemand met een archief van een artiekel waar metingen zijn gedaan zoals enkel slang, een demper, een waterlock, een plastic of rvs demper
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 08:00 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 08:05 #1132235

Als het waterinjectiepunt op de uitlaat inderdaaad ruim boven de uitlaatslang en de spiegeldoorvoer zit heeft een waterlock op zich niet zveel zin. Echter , z'n waterlock dempt wel het geluid i.h.a. wel veel beter dan de dempers die er vaak na gepaatst worden . Die laatsten zet je er eigenlijk alleen in als alleen een waterlock niet genoeg het geluid dempt. Alleen een deper zal denk ik onvoldoende dempwerking hebben.Ik zou daarom toch een waterlock installeren en pas later indien nodig een demper installeren.
Weet je trouwens heel zeker dan de hele slang onder het waterinjectiepunt ligt? Anders kan er nog steeds water terug lopen.
Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 08:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 10:17 #1132301

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Het belangrijkste dempeffect van een "natte" uitlaat is dat door afkoeling van zeg 300 graden naar 30 graden het uitlaatgasvolume ongeveer gehalveerd wordt. Het is wel aan te raden ergens iets in de uitlaat te hebben wat een extra "mix" geeft, dat verbetert de demping nog aanzienlijk.
Bijkomend minder vermeld voordeel: een natte uitlaat is een efficiente scrubber die praktisch al het fijnstof uit de uitlaatgassen haalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 11:07 #1132319

Aad77 schreef :
Het belangrijkste dempeffect van een "natte" uitlaat is dat door afkoeling van zeg 300 graden naar 30 graden het uitlaatgasvolume ongeveer gehalveerd wordt. Het is wel aan te raden ergens iets in de uitlaat te hebben wat een extra "mix" geeft, dat verbetert de demping nog aanzienlijk.

En die "extra mix" moet dan wel o dicht mogelijk achetr de uitlaatbocht zitten. Dat is ook de reden dat een extra demper een stuk na een waterlock niet veel meer doet aan demping.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlift(lock), demper, zwanehals zin en onzin? 04 mrt 2020 11:30 #1132324

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Dank voor de antwoorden zover. Wat is zo dicht mogelijk binnen 1 meter? Denk dat de uitlaat ongeveer 3 meter is. Mooiste plek is onder de vloer dat is ongeveer op de helft. Anders word het onder het achterdek na ongeveer 2.5 meter. Of ik moet kijken of de waterlift onder de stuurconsole past dat is 40 cm naar beneden
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 11:34 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl