degele schreef :
Dankjewel Ad, maar ik heb een kabeltje te weinig : kabel B die van links op de alternator naar het getuigenlichtje op het instrumentenpaneel gaat ontbreekt dus. Er zat een leeg stekkertje - zie eerdere foto's.
Dat van de 2 aparte accu's was in orde ( zij het dan met een verkeerde kleur, zwart ipv rood).
Het C kabeltje vertrok wel aan de starter maar was afgebroken/afgeknipt/niet verbonden.
Vreemd.
gr,
Danny
Wat dat eerste betreft , dat zwarte kabeltje wat bij de stekker aan punt B zit zul je dan zelf opnieuw moeten aansluiten maar ik denk dat die nog wel ergens in de kabelboom zit ( begin een smet zoeken bij de stekker 8) . Anders wordt het zoeken vanaf het laadlampje. dat laatste zal ook nooit aan kunnen gaan ook al laadt de alternator helemaal niet. Ik denk dat die trouwens waarschijnlijk wel zal gaan laden want meestal begint een alternator bij een wat verhoogd toerental ook wel te laden zonder voorbekrachtiging door restmagnetisme in de rotorwikkelingen. Als de alternator nl eenmaal laadt heeft hij die aansluiting namelijk niet meer nodig maar wekt die stroom zelf op.Dan dient die draad alleen nog om je te kunnen waarschuwen als er niet meer geladen wordt.
Of de alternator toch laadt kun je makkelijk meten want dan zal de spanning aan de accu vanaf tussen 12 en 13 Volt tot boven de 14 Volt stijgen als de motor loopt.
Om e.e.a. beter te begrijpen moet je maar eens dit leerboek van Bosch lezen, met name rond de schema's op pagina 10 waar dat van die bekrachtigingsstroom wordt uitgelegd.
Maar goed is dat ontbreken van de bekrachtiging niet en bovendien merk je zo niet dat de alternator niet meer laadt ( tenzij je dus steeds meet ) wat erg vervelend kan zijn als je op een gegeven moment met een lege accu komt te staan.
En wat dat C' kabeltje betreft, dat is ook wel logisch alleen had de vorige bezitter die kabel beter helemaal weg kunnen halen want nodig is hij niet meer met deze aansluitingen.
Maar je mag hem ook rustig aansluiten via dat rode stippellijntje , maakt nl. geen verschil want dan loopt dat draadje gewoon via de startkabel parallel aan de linker laaddraad die vanaf de alternator
direct naar de accu loopt. Dan ou je zelfs die linker laddraad weg kunnen laten.
Volg maar eens de verschillende draden door ze op het uitgeprinte schema met een kleurpotlood na te trekekn dan zie je vanzelf welke draad wat doet.
Een schema direct lezen is inderdaad niet altijd even makkelijk , vooral niet die van Volvo Penta .
Ad