Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo aansluitingen

Dynamo aansluitingen 09 mrt 2020 18:55 #1133979

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Omdat ik het ganse stroomschema ga nazien en verbeteren ben ik begonnen met de dynamo eens grondig te bekijken. Daar hangt een kabeltje los ( afgebroken ?) zonder aansluiting.




Ik heb de dynamo verwijderd en hij ziet er aan de achterkant zo uit :


An de linkerkant ( langs achter bekeken) zit een stekkertje zonder iets,


Kan het zijn het kabeltje hier afgebroken is ?

Bovenaan zijn er 2 aansluitingen die stroom naar de batterijen voerden.
De groene kabel (met rood label, Volvo labelde alles rood :ohmy: ) gaat naar de massa aan het spruitstuk.



De stroomkabeltjes zijn 4,2 en 4,8 mm doorsnede ( mantel inbegrepen).
Ik heb hier ergens een tabel zien voorbij komen van dikte stroomkabel en mm², maar vindt het niet meer terug. Ik vermoed dat het 4mm² is.
Is dit dik genoeg , afstand naar de accu's is 1,5m ?
De dynamo is Marchall en geeft volgens de specificatie van Volvo 35Amp.

gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 09 mrt 2020 20:00 #1134007

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Vergeten : het afgebroken ( afgeknipt ?) rode kabeltje komt van de bovenkant van de starter.
Er vertrekken 2 rode draden ( goed afgeschermd met rubberdop ) van de starter :
1 via de kabelboom naar het motorcontact en het ander is dus afgebroken.
Beide zijn ongeveer 5 mm dik.
Moeilijk om te zien en een fotootje te nemen :





gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 04:45 #1134061

Volgens mij is dat een alternator en geen dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 06:50 #1134067

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Met alle respect: dat is een semantische discussie zonder einde. Het ding levert stroom als je er aan draait. Voor mij is het een dynamo/generator/alternator weet ik nog wat.

Deze dynnamo (oid) levert 2 x 12 V op de contacten met de aanduiding B+. het gietstuk waar je tegenaankijkt bevat 3 scheidingsdioden: 1 voor elke accu en 1 voor de referentie aansluiting van de spanningsregelaar. (D+).

De platte stekker is voor het laadlampje op het instrumenten paneel. Die moet je wel aansluiten, want de opstartstroom voor de veldwikkelingen haalt hij uit dat lampje. De instinker is dan ook, dat als dat lampje stuk is, er niet geladen wordt.

D- gaat naar de massa.

Op de afgebroken kabel meen ik de aanduiding "GEN B+" te ontwaren.

Als ik t zo zie, lijkt wel alsof dat een afgebroken kabel is, die vervangen is. Kan dat kloppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 08:29 #1134085

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Dankjewel Joop.
Nu krijg ik er een beetje zicht op. Aan het lampje van het instrumentenbord heb ik helemaal niet gedacht. Dus moet ik de afgebroken rode kabel ( waar inderdaad GEN B+ opstaat) verbinden met het stekkertje links .
Ik ga de alternator/dynamo naar een revisiebedrijf brengen hier in de buurt. Dan kunnen ze alles eens uittesten.
Ik heb hier al vanalles gelezen over kabeldikte , maar geraak er moeilijk uit. Hoe dik moeten de kabeltjes zijn die naar de batterijen voeren ?

gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 08:34 #1134088

Ik had deze dynamo op mijn vorige boot; het zijn idd 2 stuks B+. Een ingebouwde diodebrug dus. Mogelijk dat de losse draad hiermee te maken heeft doordat er een aparte start- en serviceaccu weren opgeladen.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 08:44 #1134091

Om welke motor gaat het eigenlijk?
Want in de manual en/of de workshop manual staat wel een schema en dan wordt e.e.a. een stuk duidelijker.

Een rode draad tussen startmotor en dynamo c.q. alternator is normaliter de laadstroomdraad want de laadstroom gaat meestal via die draad en de startkabel naar de startaccu. Alleen heb je hier een diodesplitter op de alternator en kan het zijn dat er een draad direct naar de startaccu gaat via een van de B+ aansluitingen ( dus niet via de startmotor) en een naar de lichtaccu vanaf de tweede B+ aansluiting en dan wordt die directe draad via de statmotor niet gebruikt.
Zo zat dat op mijn voegere Volvo penta MD5A die ook zo'n laadsplitter op de alternator had namelijk ook.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 11:13 #1134148

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Het is een VP MD11C , maar het schema is mij niet helemaal duidelijk.




Voor zover ik mij herinner startte de motor altijd, al hebben we nooit veel op motor gevaren. In en uit de haven, dat was het en daarna gingen de batterijen aan de lader.
Ik heb de alternator zonet weggebracht en volgens de technieker zou het kabeltje van het laadstroomlampje op de D+ /61 moeten zitten, maar hij gaat alles eens doormeten.
gr,
Danny
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 11:14 door degele. Reden: bijlage niet ingevoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 11:34 #1134153

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
degele schreef :
Dankjewel Joop.
Dus moet ik de afgebroken rode kabel ( waar inderdaad GEN B+ opstaat) verbinden met het stekkertje links .

NEEN!!!! B+ is een 12V voeding aansluiting.

Veel succes trouwens bij die auto technieker. Die scheidingsdioden kennen ze niet. Een auto heeft maar 1 accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 12:37 #1134169

degele schreef :
Het is een VP MD11C , maar het schema is mij niet helemaal duidelijk.




Voor zover ik mij herinner startte de motor altijd, al hebben we nooit veel op motor gevaren. In en uit de haven, dat was het en daarna gingen de batterijen aan de lader.
Ik heb de alternator zonet weggebracht en volgens de technieker zou het kabeltje van het laadstroomlampje op de D+ /61 moeten zitten, maar hij gaat alles eens doormeten.
gr,
Danny

Tja , dat is het probleem. kennelijk heb jij niet het schema met de diode laadstroomverdeler op de alternator.
Ik kan het schema eventueel wel aanpassen voor dat ding , heb dat zelf ook gehad . Heelaas kan ik geen origineel aansluitschema van dat ding vinden . Het is trouwens nummer 19 op dit plaatje: www.marinepartseurope.com/nl/v...742230-30-15135.aspx
Ad
Ps , Valt niet mee maar ik denk dat ik er wel uit ben. Kan het kloppen dat de rode draad naar de ene accu en de zwarte draad ( rechts naast de rode op de eerste foto ) naar de tweede accu gaat? Dat verklaart dan die losse rode draad die naar de statrtmotor gaat, kom ik ook nog op terug.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 13:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 13:39 #1134186

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Euh Joop, B+ ( 2 aansluitingen) is inderdaad opgewekte stroom naar de batterijen.
De monteur sprak van het witte moertje D+/61, linkerkant onderaan de dynamo op de foto, waar al een draadje aanzit.
Ik heb dus gewoon een draadje ( 4mm² ?)dat vertrekt aan de + stroom van de starter en nergens aangekoppeld was, afgebroken. Als het bewust afgeknipt was zou er toch een kousje of plakband moeten rond zitten, en dat is niet.
Ik kan ook niets (laten) testen , de accu's waren kapot en zijn al 5 jaar van boord.
We zullen eens horen wat de technieker zegt.
Morgen weet ik meer.

gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 13:42 #1134187

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Inderdaad Ad , de rode én zwarte draad boven op de dynamo ( allebei B +) gingen respectievelijk naar de start- en service accu.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 14:38 #1134203

Aha , die moeten dus allebei rood zijn want dat is de kleur voor alle + draden.Boverndien minimaal 6mm2 , beter 10 , tenminste als er nog de originele alternator van 35 ampere op zit. Anders moet dat meer zijn.
De door jouw groen genoemde draad is trouwens de blauwe van het originele schema.
Hier het schema zoals het er volgens mij uit moet zien. De gestippelde draad is die losse draad die niet aangesloten is de normale route voor de laadstroon bij alleen een startaccu maar die kan dus weg .Gevaarlijk trouwens dat die zomaar los ligt want daar kan tijdens het starten makkelijk een forse kortsluiting door ontstaan met als gevolg zelfs brand als die ergen met het motorblok in contact komt
Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt maar laat me indien nodig graag corrigeren.

Overigens wordt die ladstroomverdeler wel genoemd in de manul maar een extra schema staat er heelaas niet in ( www.sailingisabell.nl/pdf/VolvoMD11CInstBook.pdf ) vandaar dat ik dat zelf maar heb gemaakt.
Ad
Laatst bewerkt: 10 mrt 2020 14:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 10 mrt 2020 19:24 #1134301

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Dankjewel Ad, maar ik heb een kabeltje te weinig : kabel B die van links op de alternator naar het getuigenlichtje op het instrumentenpaneel gaat ontbreekt dus. Er zat een leeg stekkertje - zie eerdere foto's.
Dat van de 2 aparte accu's was in orde ( zij het dan met een verkeerde kleur, zwart ipv rood).
Het C kabeltje vertrok wel aan de starter maar was afgebroken/afgeknipt/niet verbonden.
Vreemd.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 11 mrt 2020 08:39 #1134403

degele schreef :
Dankjewel Ad, maar ik heb een kabeltje te weinig : kabel B die van links op de alternator naar het getuigenlichtje op het instrumentenpaneel gaat ontbreekt dus. Er zat een leeg stekkertje - zie eerdere foto's.
Dat van de 2 aparte accu's was in orde ( zij het dan met een verkeerde kleur, zwart ipv rood).
Het C kabeltje vertrok wel aan de starter maar was afgebroken/afgeknipt/niet verbonden.
Vreemd.

gr,
Danny

Wat dat eerste betreft , dat zwarte kabeltje wat bij de stekker aan punt B zit zul je dan zelf opnieuw moeten aansluiten maar ik denk dat die nog wel ergens in de kabelboom zit ( begin een smet zoeken bij de stekker 8) . Anders wordt het zoeken vanaf het laadlampje. dat laatste zal ook nooit aan kunnen gaan ook al laadt de alternator helemaal niet. Ik denk dat die trouwens waarschijnlijk wel zal gaan laden want meestal begint een alternator bij een wat verhoogd toerental ook wel te laden zonder voorbekrachtiging door restmagnetisme in de rotorwikkelingen. Als de alternator nl eenmaal laadt heeft hij die aansluiting namelijk niet meer nodig maar wekt die stroom zelf op.Dan dient die draad alleen nog om je te kunnen waarschuwen als er niet meer geladen wordt.
Of de alternator toch laadt kun je makkelijk meten want dan zal de spanning aan de accu vanaf tussen 12 en 13 Volt tot boven de 14 Volt stijgen als de motor loopt.
Om e.e.a. beter te begrijpen moet je maar eens dit leerboek van Bosch lezen, met name rond de schema's op pagina 10 waar dat van die bekrachtigingsstroom wordt uitgelegd.

Maar goed is dat ontbreken van de bekrachtiging niet en bovendien merk je zo niet dat de alternator niet meer laadt ( tenzij je dus steeds meet ) wat erg vervelend kan zijn als je op een gegeven moment met een lege accu komt te staan.

En wat dat C' kabeltje betreft, dat is ook wel logisch alleen had de vorige bezitter die kabel beter helemaal weg kunnen halen want nodig is hij niet meer met deze aansluitingen.
Maar je mag hem ook rustig aansluiten via dat rode stippellijntje , maakt nl. geen verschil want dan loopt dat draadje gewoon via de startkabel parallel aan de linker laaddraad die vanaf de alternator direct naar de accu loopt. Dan ou je zelfs die linker laddraad weg kunnen laten.
Volg maar eens de verschillende draden door ze op het uitgeprinte schema met een kleurpotlood na te trekekn dan zie je vanzelf welke draad wat doet.
Een schema direct lezen is inderdaad niet altijd even makkelijk , vooral niet die van Volvo Penta .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 11 mrt 2020 09:00 #1134411

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ok Ad, dat zal ik vandaag eens proberen te bekijken. De bundel opensnijden en zien waar alles naartoe loopt.
Dank.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 11 mrt 2020 19:08 #1134553

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Het mysterie van het afgebroken draadje is opgehelderd.
Lang geleden heeft iemand beslist dat dit draadje niet nodig was en heeft men het omgeplooid en met vulkaniserende tape aan de kabelboom geplakt. Bij het lossnijden van de bescherming vond ik tussen tape en de bescherming een afgebroken en verroest oogje. Het paste op het afgebroken draadje. :)



Je ziet de afdruk nog.
Conclusie is dat - hoogstwaarschijnlijk - dit kabeltje niet nodig is.
Volgens de technieker was er met de alternator niks mis en gaat het lampje naar het instrumentenpaneel altijd van de D+ /61.
Voor wat het waard is.
Morgen ga ik nog wat meer opensnijden want de zekering in kabel C ben ik ook nog niet tegengekomen.
gr,
Danny
Laatst bewerkt: 11 mrt 2020 19:10 door degele. Reden: 2de foto was onnodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 11 mrt 2020 19:29 #1134559

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
ik wist dat ik een fotootje had :



Tape en oogje.
gr,
danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 12 mrt 2020 08:54 #1134648

degele schreef :
Het mysterie van het afgebroken draadje is opgehelderd.
Lang geleden heeft iemand beslist dat dit draadje niet nodig was en heeft men het omgeplooid en met vulkaniserende tape aan de kabelboom geplakt. Bij het lossnijden van de bescherming vond ik tussen tape en de bescherming een afgebroken en verroest oogje. Het paste op het afgebroken draadje. :)



Je ziet de afdruk nog.
Conclusie is dat - hoogstwaarschijnlijk - dit kabeltje niet nodig is.
Volgens de technieker was er met de alternator niks mis en gaat het lampje naar het instrumentenpaneel altijd van de D+ /61.
Voor wat het waard is.
Morgen ga ik nog wat meer opensnijden want de zekering in kabel C ben ik ook nog niet tegengekomen.
gr,
Danny
.

Die zekering (zijn er eigenlik vier waarvan drie reserve op een plaatje) zitten op het motorblok, zie manual pagina 18.
www.google.com/url?sa=t&source...0eH32JJsD_B_0iirHTyI

Ad
Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 09:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 12 mrt 2020 21:06 #1134823

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Gevonden Ad, ze zitten niet op de motor maar aan de zijkant tegen de bakskist , goed weggestopt tussen de isolatie.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 13 mrt 2020 08:09 #1134934

degele schreef :
Gevonden Ad, ze zitten niet op de motor maar aan de zijkant tegen de bakskist , goed weggestopt tussen de isolatie.
gr,
Danny


Dan heeft de vorige eigenaar ze kennelijk verplaatst want bij alle motoren van de oude MD serie zitten die op de motor zelf. Vandaar dat ik het wist want ik had ook een MD (5A)
Ziet hij er wel net zo uit als die in de manual? Ander kan het natuurlijk ook wat anders zijn.


Ad
Laatst bewerkt: 13 mrt 2020 08:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluitingen 13 mrt 2020 19:45 #1135219

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Hey Ad , het is net dezelfde, als er 1 draadje knapt kan je gewoon het volgende nemen. Of beter niet , eerst eens uitzoeken waarom de zekering het begeeft.
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl