Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 02 apr 2020 18:01 #1142134

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Hallo medezeilers,

Eén van mijn (vele) voorjaars-boot-klussen is het onderhoud aan mijn 8PK Honda buitenboordmotor. Ik heb nul komma nul ervaring met motoronderhoud/sleutelen, maar ik leer graag bij.

Eerste vraag: ik heb een werkplaatshandboek van boatinfo.no gehaald, maar dat is nauwelijks leesbaar. Heeft er misschien iemand een leesbaar service manual voor de BF8A?

Ik ben simpel begonnen, met het vervangen van de motorolie. Dat ging prima (al vond ik dat het erg lang duurde voor alle olie uit de motor was maar dat kan aan de frisse temperaturen liggen).

Volgende klusje: staartolie vervangen. Helaas was de eerste olie die eruit liep grijs van kleur, dat betekent volgens mij water in de olie. Als ik het goed begrijp is de meest waarschijnlijke oorzaak de keerringen op de keerkoppeling, weet iemand hoe ik daarbij kan komen? Klopt het dat ik daarvoor lagers moet verwijderen met speciaal gereedschap? Zoiets staat nl. in de service manual.




(Olie die onderuit kwam is grijs, olie die bovenuit kwam is normale kleur.)

Ik heb het hele staartstuk ook even losgehaald omdat ik ook de impeller ga vervangen (best een gepruts om de schakelstang los te krijgen trouwens). Het eerste wat opviel was hoe smerig dat was van binnen, zal helemaal vol met zand en andere zooi. Meeste liet zich wel goed schoonmaken gelukkig, maar ik zag wel dat de rubberen pakking van staart naar koelwaterbuis beschadigd is.





Heeft iemand een tip waar ik rubbers, keerringen etc. voor deze motor kan vinden?

Alvast bedankt!
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Laatst bewerkt: 02 apr 2020 18:05 door Toeter. Reden: Foto's toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 02 apr 2020 20:48 #1142236

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4155
probeer eens allesmarine.nl
Behulpzame mensen ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 03 apr 2020 06:51 #1142307

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Deze motor is vrijwel identiek aan de oudere BF75/ BF100 motoren.
Wij hadden de BF75 en ik heb daar veel info van verzameld op onze site:
www.virtualware.nl/techniek/bf75/
Servicemanual van de BF8A staat daar ook bij.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 03 apr 2020 07:54 #1142351

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Geweldig Hans, daar kan ik mee uit de voeten! Bedankt!

Ik zie op de site van allesmarine.nl nog niet direct de onderdelen die ik zoek, maar ik zal ze eens een mailtje sturen. Bedankt voor de tip iig.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 13 apr 2020 16:41 #1146432

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Met het service manual en de onderdelencatalogus ben ik een heel end op weg gekomen, en ik heb ook een hoop nuttige YouTube-filmpjes gevonden waar ik praktische tips vandaan kon halen (leve het kanaal van Dangar Marine). Ik heb een pompje met adapter in elkaar geklust om een druktest te kunnen doen op de keerkoppeling en nu weet ik dat het lek zit bij de schakelstang.

Nu vraag ik me alleen af hoe ik de keerring om de schakelstang kan verwijderen. De schakelstang kan er niet uit, dus met een lagertrekker gaat het niet lukken. Kan het door met beleid aan de schakelstang te trekken? Of is er een andere methode?

Fotootje voor de duidelijkheid:


Harm
Beneteau First 24 (1984)
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 16:43 door Toeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 13 apr 2020 21:49 #1146552

Hallo Toeter!

Voor de onderdelen kan je terecht bij
Schellingerhoudt
Ondernemingsweg 11
2404HM Alphen aan den Rijn
0172444539

Ze hadden alle onderdelen die ik nodig had voor mijn oude Honda nog (1985 oid). Ze hebben ook sloopmotoren liggen voor als er eventueel serieus dingen stuk zijn.

En vergeet niet:
boats.net:

www.boats.net/catalog/honda/ou...99999/extension-case

De gangbare onderdelen hebben ze nog, en de prijs is zo laag dat het uitkan om het uit USA te laten komen (echt waar, en binnen 2 weken)

Die olie schrik ik niet zo van... een beetje grijs mag het best zijn, de olie is bedoeld om water als emulsie op te nemen (voor kortere tijd in kleine hoeveelheden). Ik zou die vervangen, en over een paar maanden nog een bekijken.
De aandrijfas keerring zit onder de pomp waaier / impeller, en is lastig eruit te krijgen.
De schroefas keering gaat makkelijker maar dan moet wel alles los.
Ik zou die pas vervangen als je weet dat ze niet goed meer afdichten.

De schakelstang kan er echt uit naar boven. Om de keerring zit een messing bus, en die wordt alleen op zn plek gehouden door het huis van de waterpomp en een dun o-ringetje. Zit wel vaak vast door corrosie van het aluminium.
Tikken met hamertje en tegelijk trekken, of een tang erop en voorzichtig draaien. Met veel geduld.

Success!
Richard
Laatst bewerkt: 13 apr 2020 21:54 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 14 apr 2020 07:33 #1146595

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Ha Richard, bedankt voor je antwoord, en die Amerikaanse site had ik nog niet gevonden, dank.

Als je zegt dat de schakelstang eruit kan dan bedoel je toch inclusief keerring en o-ring etc.? Dan druk je dus met het blokje (push rod) onderaan de schakelstang de keerring eruit. Klopt dat?
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 14 apr 2020 10:20 #1146672

Hallo Harm,

zie de tekening hieronder.

Het deel met nummer 1 is een unit die er als geheel uitkomt.
Maar er zit eerst pin 32, en dan pas het blokje nr5 en die zit vast met pin 33, de keering gaat er niet uit mbv. blokje nr 5, want dat blokje past niet door de bus.

Of de schakelstang nr. 2 bij jou eruit kan naar beneden zonder verder iets los te maken weet ik niet. Bij mijn motor (5pk) moesten de pinnen 32 en 33 los.

Daarna kan je de keerring eruit halen (zit vrij vast) naar boven toe en een nieuwe plaatsen.

De bus (nr 6) past met weinig speling in de staart en heeft een o-ring (nr 30) voor afdichting. De bus zit waarschijnlijk wat vast door vuil en corrosie. De o-ring zou ik vervangen.

Richard



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 14 apr 2020 17:48 #1146869

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
OK, ik denk inderdaad dat het bij mij hetzelfde zit. Ik dacht alleen dat ik het blokje misschien kon gebruiken als "hamer" en ermee de keerring naar boven eruit tikken, maar dat is niet zoals het moet, begrijp ik.

Ik moet dus eerst de pinnen los zien te krijgen, dan stang eruit en dan keerring vervangen. Hoe gaan die pinnen los? Eruit tikken?
Dat is wel wat gepruts want dan moeten schroefas, aandrijfas en alle tandwielen uit de keerkoppeling worden verwijderd. Maar als dat de enige manier is dan moet het maar.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 14 apr 2020 20:47 #1146985

Hoi!
Dit is het diagram van de BF8 motor uit 1999, dus het is exact wat jij hebt!

Wat je dus moet doen is de unit 1 als geheel naar boven eruit halen.
Dan het oog bovenaan de stang (nummer 3) demonteren als dat kan.
Dan denk ik dat je de schakelstang eruit kan schuiven, en een nieuwe keerring kan monteren.

Die pinnen: in de pdfs van "omega: / Hans staan speciale gereedschappen om ze eruit te drukken. Het kan ook met een hamer en een doorslag, maar dat kan ook fout gaan.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 15 apr 2020 05:46 #1147026

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Ha Richard,

Ik zag wel dat het plaatje overeenkwam met mijn motor hoor, mijn opmerking dat het bij mij hetzelfde zat ging over jouw beschrijving van de 5pk, vandaar.

Op zich is me duidelijk hoe eea in elkaar zit, en ik begrijp nu ook dat ik het geheel van schakelstang plus keerring en keerringhouder etc. naar boven toe uit het staartstuk moet kunnen krijgen. Daarna kan ik de oude keerring over de schakelstang eraf schuiven en de nieuwe erop (ik las ergens een tip om de schroefdraad bovenaan de stang eerst af te dekken met teflon tape tegen beschadiging van het nieuw rubber). Blokje nr. 3 is al verwijderd want anders komt het staartstuk niet los van de rest van de motor.

Dan ga ik nu voorzichtig de messing keerringhouder los proberen te krijgen! Wordt vervolgd...
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 25 apr 2020 19:50 #1151572

En? Al succes gehad? ;-)

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 26 apr 2020 18:56 #1151882

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Ja, met een waterpomptang voorzichtig trekken en toen kwam de messing houder los, dus ik heb nu alles uit elkaar. Nu even wachten tot de onderdelen geleverd zijn en dan kan de motor weer in elkaar. Uiteraard nadat ik gecheckt heb of het staartstuk nu wel waterdicht is.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 09 juni 2020 05:44 #1171229

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Beetje laat, maar ik dacht, laat ik de afloop nog even met het forum delen.
Van een staartstukoliepompje en een fietspomp had ik een apparaatje gemaakt om te zien waar het lek zat. Druk op het staartstuk zetten (wel even de schroefas met een spanband vastzetten anders lanceer je 'm) en onderdompelen. Er zat duidelijk een lek bij de afdichting rond de schakelstang, dus keerring en O-ring besteld bij boats.net. Dat was een vergissing, want ze zijn nu na bijna twee maanden nog steeds niet binnen. Gelukkig kon Marine Service Loosdrecht (in de buurt) de onderdelen redelijk vlot leveren.

Daarmee de boel in elkaar geschroefd en getest: geen belletjes meer te zien dus waterdicht. Gauw motor in elkaar gezet, precies op tijd om met Hemelvaart te kunnen varen. Hij heeft er inmiddels al een paar uurtjes op zitten, probleemloos. Alleen het barndstoffiltertje dat ik erin gezet had blijkt te lekken als een malle, maar dat is zo vervangen.

Volgende stap is de laadspoel, volgens mij is die kapot. Maar dat heeft niet zoveel haast.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 09 juni 2020 07:31 #1171269

Toen ik nog een Honda BBM had heb ik hier www.lingshondaparts.com/ onderdelen gekocht. Zeer redelijke prijzen en snelle levering. Hopen dat dit na de brexit zo blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 09 juni 2020 16:58 #1171522

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Ja da's ook een goeie site inderdaad.

Ik ben vandaag even aan de motor aan het meten geweest; ik krijg wel wisselstroom uit de laadspoel, maar voorbij de gelijkrichter meet ik bijna niets meer. Ik denk dus dat de gelijkrichter kapot is.

Nu zie ik dat dit een nogal prijzig onderdeel is, iemand een tip hoe hier aan te komen voor een schappelijk bedrag? Tweedehands misschien?
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 09 juni 2020 19:54 #1171632

Toeter schreef :
Ja da's ook een goeie site inderdaad.

Ik ben vandaag even aan de motor aan het meten geweest; ik krijg wel wisselstroom uit de laadspoel, maar voorbij de gelijkrichter meet ik bijna niets meer. Ik denk dus dat de gelijkrichter kapot is.

Nu zie ik dat dit een nogal prijzig onderdeel is, iemand een tip hoe hier aan te komen voor een schappelijk bedrag? Tweedehands misschien?

Mogelijk ten overvloede, maar heb je gemeten met een accu aangesloten? Als er geen belasting op de gelijkrichter is aangesloten zegt dat wat je meet weinig over de conditie van de gelijkrichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 09 juni 2020 20:23 #1171655

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
keeszeiler schreef :
Toeter schreef :
Ja da's ook een goeie site inderdaad.

Ik ben vandaag even aan de motor aan het meten geweest; ik krijg wel wisselstroom uit de laadspoel, maar voorbij de gelijkrichter meet ik bijna niets meer. Ik denk dus dat de gelijkrichter kapot is.

Nu zie ik dat dit een nogal prijzig onderdeel is, iemand een tip hoe hier aan te komen voor een schappelijk bedrag? Tweedehands misschien?

Mogelijk ten overvloede, maar heb je gemeten met een accu aangesloten? Als er geen belasting op de gelijkrichter is aangesloten zegt dat wat je meet weinig over de conditie van de gelijkrichter.


Ik heb met en zonder aangesloten accu gemeten, maar met aangesloten accu mat ik ook bij hoger toerental nooit meer dan de accuspanning. Nu waren de accu's wel bomvol dus ik kan het nog eens proberen na een dagje stroomgebruik maar ik geloof eigenlijk niet dat er iets gebeurt, volgens mij moet er toch een spanning meetbaar zijn over de gelijkrichter aangezien er ook spanning geleverd wordt door de laadspoel.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 10 juni 2020 11:23 #1171850

Ik begrijp je niet helemaal. Als er een accu is aangesloten is de spanning over de accu toch gelijk aan de spanning over de gelijkrichter? Als daar veel tussen zit is de bedrading te dun maar werkt de laadspoel/gelijkrichter wel.
Wat is de waarde van de spanning die je meet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 10 juni 2020 13:29 #1171905

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
keeszeiler schreef :
Ik begrijp je niet helemaal. Als er een accu is aangesloten is de spanning over de accu toch gelijk aan de spanning over de gelijkrichter?

Ja natuurlijk, maar die gemeten spanning moet wel hoger worden op het moment dat ik de motor start en toeren ga maken, anders kan er toch niet geladen worden? Dat gebeurde dus niet, spanning bij motor uit was gelijk aan spanning bij motor aan/hoog toerental.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 11 juni 2020 08:59 #1172216

nu snap ik het, er lijkt inderdaad iets mis te zijn met laadspoel/gelijkrichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 11 okt 2020 13:55 #1216590

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Ik heb de kapotte gelijkrichter inmiddels gefikst met de methode uit dit filmpje:


Een nieuwe gelijkrichter van Honda kost ongeveer €120, eentje van AliExpress kostte net geen euro.
Ik heb met de multitool de oude gelijkrichter uit de aluminium koelbehuizing gefreesd. Ok de opening iets breder gemaakt zodat de nieuwe gelijkrichter erin paste.
Draadjes aan de nieuwe gelijkrichter gesoldeerd, en het ding met lijmende koelpasta aan de alu behuizing geplakt. Daarna nog even de onderkant dichtgemaakt met polyesterhars zodat de metalen poten van de gelijkrichter niet per ongeluk via de motorbehuizing oid contact kunnen maken.

Hoe groot het effect van de operatie gaat zijn valt nog te bezien, de motor levert bij stationair lopen iets van 4,5 volt en pas bij behoorlijk veel gas komt de spanning boven 12V uit... Nu heb ik wel onlangs een schroef met een kleinere spoed gekocht dus ik ga iets meer toeren maken, misschien levert het iets op.

Zou het zin hebben om hier nog een regelaar tussen te zetten om het voltage omhoog te krijgen? En kan het op de een of andere manier kwaad als er spanning van de accu/zonnepaneel op de motor staat? (Lijkt me niet dat er door de diodes van de gelijkrichter stroom de verkeerde kant op kan lopen, toch?)
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 11 okt 2020 14:56 #1216606

Om een accu te laden mag de spanning wel tot 14,4 V.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 12 okt 2020 20:30 #1217168

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
FriendlySailor schreef :
Om een accu te laden mag de spanning wel tot 14,4 V.

Precies, maar dat haal ik dus nooit. Heeft het zin om daar een controllertje tussen te zetten? en zo ja, wat voor?
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoudsbeurt Honda BF8A (1999) hulp gevraagd 12 okt 2020 21:39 #1217199

Hoi,
dat is nog niet zo eenvoudig...
Het punt is dat je voor een converter (step-up) een min of meer stabiele gelijkspanning nodig hebt als input. Maar die heb je niet beschikbaar.

Wat eventueel zou kunnen is de spanning na de gelijkrichter afvlakken met een stevige condensator, daar een step-up converter op aansluiten, dan een dikke diode, en vanaf daar naar de accu.
Of dat goed werkt betwijfel ik erg.
Ik heb ook nog geen converter kunnen vinden met de juiste specs, misschien is er op AliX nog iets te vinden.

Het probleem hier is dat die charging coils zo zijn ontworpen dat ze de accu niet kunnen overladen. DUS ze zullen nooit in de buurt komen van de "accu-vol" spanning.
Ik denk dat dat is omdat er anders nog een regelaar tussen moet, en dat gaat niet gezien de kosten.

Groet,
Richard
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 21:41 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl