Yellow Boat schreef :
Er zijn gloeipuggen die parallel moeten worden aangesloten en die in serie worden aangesloten . die op mijn Vetus ( en alle met Mitsubishi basis) bijv. ( zowel de 2 als de 3 cilinder) zijn parallel aangesloten.
Dat betekent dat bijv. bij 4 pluggen er bij serie maar 12/4=3 volt over elke plug staat maar bij palallel 12 volt over elke plug.
Ik denk niet dat die pluggen van jou daar tegen kunnen als ze daar niet voro bedoeld zijn en door branden.
Ik kan me eigenlijk ook niet goed voorstellen dat iemand ze ooit verkeerd heeft aangesloten.
Vergelijk met een ouderwets kerstboom lampje wat i.p.v. een heleboel in serie rechtstreeks op de voeding zet. Dat duurt maar heeel kort kan ik je verzekeren.
Ik zou dus eerst maar eens een handboek opzoeken en kijken op het electrische schema heo ze aangesloten moeten worden.
Ad
Als er een draad naar de eerste gloeiplug gaat, en vandaar naar de tweede, enz. dan zijn ze eigenlijk nog steeds parallel aangesloten toch? Want ze hebben allemaal een gezamenlijke aarde (namelijk het blok). Iedere gloeiplug zijn eigen draadje geven is gewoon een alternatief voor één dikkere draad naar/tussen de gloeipluggen, je vermenigvuldigt dan niet het voltage. Het is niet zoals bij lampjes waar je de - van de ene aan de + van de andere doorlust.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het heel veel gaat helpen hier, tenzij er echt veel te dunne kabel gekozen is. Ik zou eerder kijken naar de gloeipluggen zelf, of checken op contactcorrosie.
CORRECTIE
Er schijnen inderdaad ook gloeipluggen te bestaan die je wel in serie schakelt, die hebben dus niet het blok als gezamenlijke aarde. Maar volgens mij komt dat zeer weinig voor. Zie ook
www.dedieseldokter.nl/c-4226632/gloeistift/
Vigilanter, als je dat hebt inderdaad niet zomaar parallel schakelen!