Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beter voorgloeien?

Beter voorgloeien? 19 apr 2020 20:26 #1149045

Dag,
Mijn Thornycroft T90 heeft bij koude start 50 seconden tot een minuut nodig om voor te gloeien.
Nu loopt 1 gloeikabel naar de eerste gloeiplug en van daaruit steeds een stukje kabel naar de volgende gloeiplug.
Ben geen techneut, maar zou het voorgloeien niet sneller gaan als ik een dikkere gloeikabel neem en die vertak, zodat iedere plug zijn eigen kabel krijgt?
Groet,
Ids
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 19 apr 2020 20:39 #1149051

dat zal niet heel veel uitmaken, ook zitten er zeer korte stukjes er tussen.

Wel kun je eens kijken of alle verbindingen nog okay zijn.

Zijn alle gloeistiften nog heel?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 19 apr 2020 20:45 #1149054

Lijkt me wel, als ik gegloeid heb slaat hij altijd aan. Alleen duurt het een minuutje. Dacht dat het middels wat dikkere kabeltjes sneller zou kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 19 apr 2020 20:54 #1149059

Tja geen idee wat voor voeding draad er nu naar de gloeistiften loopt, lengte mm2 ? maar het is in elk geval niet hoe dikker de kabel hoe sneller dat hij gloeit .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 19 apr 2020 21:03 #1149062

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Als de kabel te dun is voor de stroom die de gloeipluggen trekken , dan zou je dat moeten kunnen merken aan het feit dat hij warm wordt. Probeer eens niet te starten na die minuut voorgloeien, en voel dan of de draad serieus warm is geworden. Als dat het geval is, heeft het wel degelijk zin om elke gloeiplug zijn eigen draad te geven. Of gewoon een dikkere draad in serie, heeft hetzelfde effect.
Laatst bewerkt: 19 apr 2020 21:05 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Beter voorgloeien? 19 apr 2020 21:06 #1149063

mvzut schreef :
Als een kabel te dun is voor de stroom die er doorheen moet lopen, dan zou je dat moeten kunnen merken aan het feit dat hij warm wordt. Probeer eens niet te starten na die minuut voorgloeiem, en voel dan of de draad serieus warm is geworden. Als dat het geval is, heeft het wel degelijk zin om elke gloeiplug zijn eigen draad te geven. Of gewoon een dikkere draad in serie, heeft hetzelfde effect.

parallel neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Beter voorgloeien? 19 apr 2020 21:07 #1149066

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
keeszeiler schreef :
mvzut schreef :
Als een kabel te dun is voor de stroom die er doorheen moet lopen, dan zou je dat moeten kunnen merken aan het feit dat hij warm wordt. Probeer eens niet te starten na die minuut voorgloeiem, en voel dan of de draad serieus warm is geworden. Als dat het geval is, heeft het wel degelijk zin om elke gloeiplug zijn eigen draad te geven. Of gewoon een dikkere draad in serie, heeft hetzelfde effect.

parallel neem ik aan?

Ja inderdaad, dat bedoelde ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 19 apr 2020 21:12 #1149069

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Jeroen-pion schreef :
Tja geen idee wat voor voeding draad er nu naar de gloeistiften loopt, lengte mm2 ? maar het is in elk geval niet hoe dikker de kabel hoe sneller dat hij gloeit .

Niet helemaal waar... Het is inderdaad niet zo van hoe dikker hoe sneller. Maar als de draad zo dun is dat hij een serieuze weerstand vormt, dan beperkt hij wel degelijk de stroom die kan lopen. Er is dus wel een verband tussen kabeldikte en gloeisnelheid, alleen is dit niet lineair: de kabels moeten een minimale dikte hebben, daarboven maakt het niet meer uit.
Of de weerstand van de draad in dit geval daadwerkelijk te hoog is, dat weet ik niet. Maar in theorie zou dat zo kunnen zijn. Kan overigens ook door een slecht contact komen. Door te voelen of het ergens warm wordt kan je e.e.a. wellicht op het spoor komen.
Laatst bewerkt: 19 apr 2020 21:17 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 05:35 #1149095

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7220
als je een minuut moet voorgloeien klopt er iets niet , gloeipluggen zijn normaal al na 3 a 4 seconden roodgloeiend.
draai ze er gewoon uit en test ze eerst.

kan ook zijn dat de gloeipluggen zwaar vervuilt zijn.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 05:37 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 07:02 #1149125

Wàt ik ook lees over BMC Thornycroft motoren, overal wordt aangegeven dat het trage starters zijn met lang voorgloeien. Ik vroeg me gewoon af of het sneller kan. Zal eens beginnen met de kabeltemperatuur te checken bij gloeien. Bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 07:18 #1149131

b100 schreef :
als je een minuut moet voorgloeien klopt er iets niet , gloeipluggen zijn normaal al na 3 a 4 seconden roodgloeiend.............

Tegenwoordig wel, ja.
Vroegâh werden nog èchte gloeipluggen of -spiralen gebruikt die een aardig tijdje nodig hadden om op temperatuur te komen.
Zeker bij engelse motoren en hun klonen was dat zo. Ook bij oude mercedessen en hanomags. Vaak hadden ze een verklikker-gloeioog op het dashboard waar je met heel veel moeite "iets" in kon zien na een minuut.
Het is dus heel goed mogelijk dat de thornycroft van TS een flinke gloeitijd nodig heeft.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 07:44 #1149138

Er zijn gloeipuggen die parallel moeten worden aangesloten en die in serie worden aangesloten . die op mijn Vetus ( en alle met Mitsubishi basis) bijv. ( zowel de 2 als de 3 cilinder) zijn parallel aangesloten.
Dat betekent dat bijv. bij 4 pluggen er bij serie maar 12/4=3 volt over elke plug staat maar bij palallel 12 volt over elke plug.
Ik denk niet dat die pluggen van jou daar tegen kunnen als ze daar niet voro bedoeld zijn en door branden.
Ik kan me eigenlijk ook niet goed voorstellen dat iemand ze ooit verkeerd heeft aangesloten.

Vergelijk met een ouderwets kerstboom lampje wat i.p.v. een heleboel in serie rechtstreeks op de voeding zet. Dat duurt maar heeel kort kan ik je verzekeren.

Ik zou dus eerst maar eens een handboek opzoeken en kijken op het electrische schema heo ze aangesloten moeten worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 07:47 #1149142

www.manualslib.com/manual/8747....html?page=14#manual

Het manual zegt 30 sec gloeien, dus 50 sec is niet verontrustend, maar je zou de pluggen eens kunnen inspecteren/vervangen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 07:57 #1149152

  • mvzut
  • mvzut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Yellow Boat schreef :
Er zijn gloeipuggen die parallel moeten worden aangesloten en die in serie worden aangesloten . die op mijn Vetus ( en alle met Mitsubishi basis) bijv. ( zowel de 2 als de 3 cilinder) zijn parallel aangesloten.
Dat betekent dat bijv. bij 4 pluggen er bij serie maar 12/4=3 volt over elke plug staat maar bij palallel 12 volt over elke plug.
Ik denk niet dat die pluggen van jou daar tegen kunnen als ze daar niet voro bedoeld zijn en door branden.
Ik kan me eigenlijk ook niet goed voorstellen dat iemand ze ooit verkeerd heeft aangesloten.

Vergelijk met een ouderwets kerstboom lampje wat i.p.v. een heleboel in serie rechtstreeks op de voeding zet. Dat duurt maar heeel kort kan ik je verzekeren.

Ik zou dus eerst maar eens een handboek opzoeken en kijken op het electrische schema heo ze aangesloten moeten worden.
Ad

Als er een draad naar de eerste gloeiplug gaat, en vandaar naar de tweede, enz. dan zijn ze eigenlijk nog steeds parallel aangesloten toch? Want ze hebben allemaal een gezamenlijke aarde (namelijk het blok). Iedere gloeiplug zijn eigen draadje geven is gewoon een alternatief voor één dikkere draad naar/tussen de gloeipluggen, je vermenigvuldigt dan niet het voltage. Het is niet zoals bij lampjes waar je de - van de ene aan de + van de andere doorlust.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het heel veel gaat helpen hier, tenzij er echt veel te dunne kabel gekozen is. Ik zou eerder kijken naar de gloeipluggen zelf, of checken op contactcorrosie.

CORRECTIE
Er schijnen inderdaad ook gloeipluggen te bestaan die je wel in serie schakelt, die hebben dus niet het blok als gezamenlijke aarde. Maar volgens mij komt dat zeer weinig voor. Zie ook www.dedieseldokter.nl/c-4226632/gloeistift/
Vigilanter, als je dat hebt inderdaad niet zomaar parallel schakelen!
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 08:18 door mvzut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter voorgloeien? 20 apr 2020 08:18 #1149163

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7406
De doorlussen zijn echt wel goed op de Thornycroft, misschien, heel misschien door de jaren wat gecorrodeerd maar lijkt mij stug.
Had in mijn vorige boot een Thornycroft, een trage starter inderdaad, een noodstart zat er niet in.
Later een Mitsubishi S4L van Drinkwaard er in gebouwd, (zelf gedaan, alles moest omgebouwd) een wereld van verschil, 100 kilo lichter en een zee van ruimte gekregen er omheen.
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 08:18 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl