JorisP schreef :
1. De boot wijkt bij lage snelheden (rustig varen a 4/5 km/h) af naar links.
2. De buitenboordmotor stuitert enorm bij achteruit varen. Ook als de boot stil ligt. Ook heeft hij weinig kracht bij achteruit varen. Het stuiteren maakt nogal een kabaal, de motor lijkt zijn kracht niet kwijt te kunnen.
3. De hydrofoils van de vorige eigenaar zitten nog op de motor.
De buitenboordmotor is een langstaart die technisch in orde is.
1. De romp hoeft niet aan beide zijden evenveel weerstand te hebben.
Andere mogelijkheid; Als je motor niet fysiek, tegen roteren vast gezet is, en alleen met de weerstands schroef tegen het roteren, kan het aanspannen van de morsekabels wat druk zetten en de motor een klein beetje naar een zeide wegduwen.
Mogelijkheid 3 de spiegel/motorbevestiging staat net niet 100% haaks op de loodlijn van de boot. Hij lijkt optisch naar spiegel recht te staan maar feitelijk niet.
Als het consequent dezelfde afwijking is. Motor een beetje roteren en dan weerstandsschroef borgen en met extra beugel vast zetten.
Yamaha levert deze beugels.
Als er wat plaat is kan de motor ook iets naar links/rechts geplaatst worden om het verschil op te heffen.
Het stuiteren. Als de motor niet op en neer gaat weet ik niet precies wat je bedoeld.
Als de motor en met name de keerkoppeling goed is, lijkt het alsof de schroef een keer wel weerstand heeft van het water en dan in het luchtledige draait.
Het zou aan de spiegelvorm kunnen liggen. Als deze recht en afgekapt is, zet de schroef het water deels af tegen de spiegel.
Ook kunnen daarin de hydrofoils nog tegen werken.
keerkoppeling checken, hydrofoils eraf en dan eens testen,