Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 11:20 #1149767

  • JorisP
  • JorisP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dag allen,

Momenteel ben ik bezig met het opknappen van een oude zeilboot die is omgebouwd tot sloep. Het betreft een houten boot van 6.5 bij 2.4 met polyester laag aan de buitenkant. Ik heb hier een Yamaha 8 PK langstaart op afstandsbediening achter hangen en er vorige week voor het eerst mee gevaren. De vaareigenschappen vielen helaas nogal tegen.

De motor heeft meer dan genoeg power en haalt op deze boot 14 km/h. Er zijn echter twee dingen die mij nogal storen:

1. De boot wijkt bij lage snelheden (rustig varen a 4/5 km/h) af naar links, waardoor er constant moet worden tegen gestuurd. Bij hogere snelheden is hier (bijna) geen sprake van. Ik ben bekend met schroefwerking maar in mijn situatie is toch wel erg extreem. De motor hangt recht en stevig achter de boot.

2. De buitenboordmotor stuitert enorm bij achteruit varen. Ook als de boot stil ligt. Hij komt niet omhoog (de kantelvergendeling werkt gewoon). Ook heeft hij weinig kracht bij achteruit varen. Het stuiteren maakt nogal een kabaal, de motor lijkt zijn kracht niet kwijt te kunnen.

De buitenboordmotor is een langstaart die technisch in orde is.

Mijn vragen:
1. Wat kan ik doen om de afwijking naar links bij langzaam varen te verhelpen?

2. Ik heb contact gehad met een Yamaha-dealer die mij vertelde dat op een zeilboot van mijn formaat eigenlijk een werkmotor zou moeten hangen. Hij raadde mij aan een werkschroef op de motor te plaatsen om het probleem van het stuiteren bij achteruit varen te verhelpen. Kunnen jullie je hier in vinden?

3. De hydrofoils van de vorige eigenaar zitten nog op de motor. Ik ben aan het overwegen om deze te vervangen door een Ruddersafe. Heeft iemand ervaring met een Ruddersafe? En in hoeverre verbetert deze de vaareigenschappen bij rustig- en achteruit varen?

Hieronder heb ik een foto van mijn boot toegevoegd.

Alvast bedankt!

Joris
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 11:21 door JorisP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 12:10 #1149788

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
Met die motor is waarschijnlijk weinig aan de hand.

De dealer heeft een punt voor wat betreft die werkschroef. Geen kracht in de achteruit duidt meestal op een schroef die vooral bedoeld is voor planerende boten. Achteruit doen dat soort schroeven weinig. Ook bij vooruit varen kom je met een waterverplaatsende, niet planerende boot (wat jouw boot is) vaak maar langzaam op snelheid.

Wat die koersafwijking betreft: is die afstandsbediening waarmee je motor bedient en ook stuurt wel goed afgesteld? Met andere woorden staat de motor ook recht achter de boot met het stuurwiel in de middenstand? Met wielwerking heeft die afwijking weinig te maken, denk ik. Daar merkt je vooral wat van in de achteruit.

14 km/u. varen met een bootje van 6,5 meter zal vast erg spectaculair zijn geweest, met een enorme boeg- en hekgolf. Of dat erg gewaardeerd wordt door andere gebruikers van het water, is twijfelachtig. De rompsnelheid van een dergelijk bootje ligt rond de 11 km/u. Zelfs bij die snelheid zijn boeg en hekgolf al aanzienlijk. Als je echt 14 km/u hebt gehaald, is de motor overbemeten voor de boot. Zeker voor gebruik als grachtenbootje in Amsterdam, wat gezien de foto het beoogde vaargebied is.
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 12:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 12:31 #1149801

Een zeilboot met een hulpmotor zal nooit lekker op de motor varen ook al sloop je de mast eraf.

Onderwaterschip is gemaakt voor varen onder zeil, roer is ontworpen in samenhang met de kiel voor varen onder zeil en de motor zit op een hele slechte plaats. Maar de boot is ontworpen om mee te zeilen. Als je een sloep wil hebben moet je een sloepen bouwen/kopen. Anders zal je het moeten doen met de eigenschappen zoals die je nu beschrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 12:56 #1149819

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6745
JorisP schreef :
3. De hydrofoils van de vorige eigenaar zitten nog op de motor. Ik ben aan het overwegen om deze te vervangen door een Ruddersafe. Heeft iemand ervaring met een Ruddersafe? En in hoeverre verbetert deze de vaareigenschappen bij rustig- en achteruit varen?

Joris

Hallo Joris,

Ik heb ervaring met de Ruddersafe. Tot vorig jaar had ik er één op mijn boot, eerst op een 15 pk Yamaha, later op een Yamaha 9.9 High Thrust (dus werkmotor). De Ruddersafe verbetert de vaareigenschappen aanzienlijk. Het ding wordt aan de anticavitatieplaat bevestigd en scharniert omhoog als de snelheid oploopt (om de weerstand te verkleinen). Helaas brak bij mij vorig jaar één van de aluminium pasdelen waarmee hij bevestigd wordt. Een jaar eerder was er ook al zo'n bracket losgeraakt en dat heb ik onderweg moeten herstellen. De robuustheid viel me dan ook wat tegen. Daarom heb ik besloten over te stappen. Sinds dit seizoen zit er een Hydrofin (Engels ontwerp) op de motor. Daar zitten geen bewegende delen aan en de stabilisatievinnen zitten ook verder uit elkaar dan bij de Ruddersafe. De meeste profijt heb ik er van als ik ergens vaar waar het te ondiep is voor de roeren, zoals bij het opvaren van een wadplaat om te gaan droogvallen. Dan trek ik de roeren boven water en stuur op de motor verder. Zonder zo'n hulproer begon de boot dan enorm te slingeren, maar dat is nu voorbij. Omdat we vanwege de corona niet het Wad op mogen heeft die situatie zich dit seizoen nog niet voorgedaan. :( Daarom heb ik de prestaties van de Hydrofin ten opzichte van de Ruddersafe nog niet kunnen vergelijken.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 12:57 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 12:59 #1149821

  • JorisP
  • JorisP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dank voor de reacties!

@Wadloper: ik heb de motor op zijn topsnelheid getest op open water, erop lettende dat niemand hier last van had. Ik heb de 10 km/h aangetikt, maar dit was met mijn gezin (4 volwassenen totaal in de boot). Ik heb met een 6 pk ooit de 12 km/h gehaald met alleen mijzelf in de boot, dus die 14 km/h is een ruwe schatting. Ik denk zelf eigenlijk dat de motor niet te zwaar is voor de boot. De Yamaha dealer raadde mij zelfs aan er een 9.9 pk werkmotor achter te hangen.

De boot komt met vooruit varen echter wel goed op snelheid. De afstandsbediening en het stuur staan volgens mij prima afgesteld. In de middenstand staat de motor ook recht achter de boot.

@Keeszeiler: ik ben mij ervan bewust dat de boot niet is ontworpen als sloep. De vorige eigenaar had echter geen last van de afwijking die ik heb beschreven. Het verschil is dat hij met er een 9.9 pk achter had hangen. Zijn ervaring met achteruit varen weet ik niet.



Zou een Ruddersafe de vaareigenschappen kunnen verbeteren? Op internet lees ik overwegend positieve verhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 13:02 #1149825

  • JorisP
  • JorisP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dank voor uw reactie Eclips. Ik zal mij eens gaan orienteren op de Hydrofin. Heeft u het idee dat de vaareigenschappen van uw boot beter zijn met de 9.9 werkmotor t.o.v. de normale 15 pk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 13:15 #1149828

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6745
Een werkmotor is bedoeld voor waterverplaatsende boten, waar een gewone buitenboordmotor ook voor planerende boten gebruikt kan worden. Je moet het zo zien dat een werkmotor meer koppel heeft ten koste van topsnelheid. Door dat hogere koppel is er wat meer "grip" op het water en dat helpt bij acceleratie en het manoeuvreren. Maar het is niet zo dat een onbestuurbare boot door een werkmotor plotseling een goed bestuurbare boot wordt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 14:29 #1149860

Wat wel kan helpen is een scheg onder de boot zetten vlak voor de schroef . Dat heb ik een keer gedaan op de motorboot van een kennis die met de 25pk motor alleen rustigaan wilde varen i.p.v. halfglijden of sneller waarvoor die boot bedoeld was (oude Gelderblom van begin 70er jaren) . Dat ding ging met 50 pk vol in plané en je kon er mee waterskyen maar dat werd hem te duur.
Langzaamaan varend was het een ramp om rechtuit te sturen maar na het plaatsen van die scheg was dat probleem zo goed als over. Later met een 9pk was het nog beter en hij kon nog steeds de rompsnelheid van ca. 11 kmh halen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 21 apr 2020 18:49 #1150030

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4227
Zou eens beginnen met te kijken of er niet iets van troep hangt
aan de kiel, de grachten liggen vol met rotzooi en als dat om
je kiel zit krijg je vreemde vaareigenschappen..

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 22 apr 2020 05:37 #1150160

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8588
Hangt de kiel er nog aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 22 apr 2020 07:32 #1150204

Ilex schreef :
Hangt de kiel er nog aan?

Dat zou het probleem eerder oplossen dan veroorzaken.
Juist het ontbreken van een duidelijk lateraal oppervlak onder water kan de beschreven verschijnselen veroorzaken , met name bij een niet planerende boot.

Om dezelfde redenen vaart een rubebrboot met een platte bodem ook veel slechter in vergelijking met een V bodem.
Ad
Laatst bewerkt: 22 apr 2020 07:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 23 apr 2020 09:25 #1150695

  • JorisP
  • JorisP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb gisteren (op open water) de topsnelheid getest: 12 km/h gemeten met GPS. Er is dan nog wat power over, maar door de rompsnelheid kan ik die inderdaad niet benutten. Wat ik overigens prima vind.
Ook heb ik de buitenboordmotor van stand 2 naar stand 1 getrimd (zo dicht mogelijk bij de boot). Dit leek iets te schelen in het sturen.
Het achteruit varen blijft problematisch. Ik kan haast geen gas geven of de motor begint al te stuiteren. Ik heb sterk het vermoeden dat de motor met deze schroef zijn kracht niet kan overbrengen en een werkschroef beter zou zijn.

De kiel zit nog onder de boot. Het is geen enorm lange kiel zoals je vaker bij zeilboten ziet. Of er iets onder hangt is lastig te zien, ik heb geen mogelijkheid de boot nu uit het water te liften.

@Eclips; bedankt voor je uitleg over de Ruddersafe. Ik ga mijn opties overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 23 apr 2020 18:51 #1150918

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1382
Het bokken in de achteruit kan door een versleten schakeltandwiel of schakelstang komen.
Er af met die motor en even nakijken.
Of dit laten doen door een onderhoudsbedrijf.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 28 apr 2020 09:30 #1152561

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6745
@TS Ik weet niet of je dit draadje nog volgt, maar ik heb afgelopen weekend de proef op de som genomen en een ondiepe ankerplaats verlaten met de roeren omhoog en het zwaard helemaal opgeklapt, volledig sturend op de motor dus. Dit als vergelijkende test tussen mijn nieuwe Hydrovane en de oude Ruddersafe/Coursekeeper.
Het is een verschil van dag en nacht! Waar ik met de Ruddersafe voortdurend moest corrigeren en zo gauw als er genoeg diepte was mijn roeren en het zwaard liet zakken heb ik nu een kleine 2 mijl probleemloos gevaren op alleen motorbesturing. Die Hydrovane is een echte aanrader.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 09:31 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 8 PK slechte vaareigenschappen 28 apr 2020 12:05 #1152631

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
JorisP schreef :
1. De boot wijkt bij lage snelheden (rustig varen a 4/5 km/h) af naar links.
2. De buitenboordmotor stuitert enorm bij achteruit varen. Ook als de boot stil ligt. Ook heeft hij weinig kracht bij achteruit varen. Het stuiteren maakt nogal een kabaal, de motor lijkt zijn kracht niet kwijt te kunnen.
3. De hydrofoils van de vorige eigenaar zitten nog op de motor.

De buitenboordmotor is een langstaart die technisch in orde is.

1. De romp hoeft niet aan beide zijden evenveel weerstand te hebben.
Andere mogelijkheid; Als je motor niet fysiek, tegen roteren vast gezet is, en alleen met de weerstands schroef tegen het roteren, kan het aanspannen van de morsekabels wat druk zetten en de motor een klein beetje naar een zeide wegduwen.
Mogelijkheid 3 de spiegel/motorbevestiging staat net niet 100% haaks op de loodlijn van de boot. Hij lijkt optisch naar spiegel recht te staan maar feitelijk niet.
Als het consequent dezelfde afwijking is. Motor een beetje roteren en dan weerstandsschroef borgen en met extra beugel vast zetten.
Yamaha levert deze beugels.
Als er wat plaat is kan de motor ook iets naar links/rechts geplaatst worden om het verschil op te heffen.

Het stuiteren. Als de motor niet op en neer gaat weet ik niet precies wat je bedoeld.
Als de motor en met name de keerkoppeling goed is, lijkt het alsof de schroef een keer wel weerstand heeft van het water en dan in het luchtledige draait.

Het zou aan de spiegelvorm kunnen liggen. Als deze recht en afgekapt is, zet de schroef het water deels af tegen de spiegel.
Ook kunnen daarin de hydrofoils nog tegen werken.

keerkoppeling checken, hydrofoils eraf en dan eens testen,
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 12:09 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl