Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aftappen koelvloestof 2GM20

aftappen koelvloestof 2GM20 28 apr 2020 13:33 #1152671

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
hoi.

Ik denk dat ik niet de juiste koelvloeistof in de motor heb gedaan omdat hij na 10 min. varen op de motor het alarm geeft van geen voldoende koeling.
Hij geeft voldoende water uit de uitlaat dus dat kan het zijn.
Ik heb 2 dingen vervangen bij het koelsysteem namelijk de gever voor het alarm die was gebroken en de koelvloeistof aangevuld met wat ik kon krijgen bij een tankstation.
op internet heb ik op gezocht welke gever ik nodig had voor de 2GM20 en deze gemonteerd.
Stationeer lijkt er niets aan de hand alleen als ik ge varen gaat het alarm af na 8 a 10 min.
Kan het zijn dat de koelvloeistof de oorzaak is van niet voldoende koelen ?

Maar nu waar zitten de aftap punten/punt om de koelvloeistof te verwijderen kan het niet vinden in de Manuel.
zie wel 2 slangetjes van de motor lopen maar kan deze niet terug vinden in de omschrijving


Groet, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 28 apr 2020 15:03 #1152721

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
JosvB schreef :
hoi.

Ik denk dat ik niet de juiste koelvloeistof in de motor heb gedaan omdat hij na 10 min. varen op de motor het alarm geeft van geen voldoende koeling.
Hij geeft voldoende water uit de uitlaat dus dat kan het zijn.
Ik heb 2 dingen vervangen bij het koelsysteem namelijk de gever voor het alarm die was gebroken en de koelvloeistof aangevuld met wat ik kon krijgen bij een tankstation.
op internet heb ik op gezocht welke gever ik nodig had voor de 2GM20 en deze gemonteerd.
Stationeer lijkt er niets aan de hand alleen als ik ge varen gaat het alarm af na 8 a 10 min.
Kan het zijn dat de koelvloeistof de oorzaak is van niet voldoende koelen ?

Maar nu waar zitten de aftap punten/punt om de koelvloeistof te verwijderen kan het niet vinden in de Manuel.
zie wel 2 slangetjes van de motor lopen maar kan deze niet terug vinden in de omschrijving


Groet, Jos

Heb je wel een gever voor een indirect gekoelde motor. Alarm bij 95 graden celcius.
Systeem wel goed afgevuld?
Aan evt. "verkeerde" koelvloeistof zal het niet liggen.
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 15:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 28 apr 2020 15:07 #1152722

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7989
Uhmm. De 2GM20 heeft geen koelvloeistof. Die is buitenwater gekoeld...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 28 apr 2020 15:13 #1152725

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2083
Je zal wel de YM20 bedoelen denk ik?
Onder in de rubberen slangen zitten kleine plugjes. Met een inbus sleuteltje krijg je die er uit. Je kan ook gewoon de rubberen slang zelf even loskoppelen. Alles stroomt dan wel snel weg in je bilge.
Maar idd het kan niet zijn dat het type koelvloeistof iets uitmaakt voor dit probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 28 apr 2020 15:18 #1152726

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Koezt schreef :
Uhmm. De 2GM20 heeft geen koelvloeistof. Die is buitenwater gekoeld...

Ts z'n motor heeft misschien een later aangebouwde interne koeling. Martec ofzo??
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 15:20 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: aftappen koelvloestof 2GM20 28 apr 2020 17:05 #1152775

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
madoc schreef :
Koezt schreef :
Uhmm. De 2GM20 heeft geen koelvloeistof. Die is buitenwater gekoeld...

Ts z'n motor heeft misschien een later aangebouwde interne koeling. Martec ofzo??
Is zeer waarschijnlijk een 2GM20F. Heb ikzelf ook. Met indirecte koeling.

en.wikipedia.org/wiki/Yanmar_2GM20

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 08:05 #1152962

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6721
Mijn Yanmar 2GM20 had hetzelfde probleem. De motor was van 1993 en had een Martec koelsysteem dat er als losse set was aangebouwd. De oorzaak van het steeds warmlopen bleek het electrische circulatiepompje van de Martec te zijn. Het had van 1993 tot 2007 gedraaid en leverde nog maar de helft van zijn opbrengst. Pompje heb ik vervangen door een nieuw dat weer precies paste.
Er is bij deze motor sprake van koelvloeistof: dat betekent dat er indirect gekoeld wordt. Welk koelsysteem heeft deze motor? Origineel Yanmar of Martec? Omdat er genoeg water uit de uitlaat komt ligt het dus niet aan het koelsysteem met de impeller dat het buitenwater door de warmtewisselaar stuurt. Naar mijn mening ligt het probleem niet bij de soort koelvloeistof of de signaalgever, maar in het interne koelsysteem.
Laatst bewerkt: 29 apr 2020 08:13 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 09:07 #1152987

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
jerry schreef :
Mijn Yanmar 2GM20 had hetzelfde probleem. De motor was van 1993 en had een Martec koelsysteem dat er als losse set was aangebouwd. De oorzaak van het steeds warmlopen bleek het electrische circulatiepompje van de Martec te zijn. Het had van 1993 tot 2007 gedraaid en leverde nog maar de helft van zijn opbrengst. Pompje heb ik vervangen door een nieuw dat weer precies paste.
Er is bij deze motor sprake van koelvloeistof: dat betekent dat er indirect gekoeld wordt. Welk koelsysteem heeft deze motor? Origineel Yanmar of Martec? Omdat er genoeg water uit de uitlaat komt ligt het dus niet aan het koelsysteem met de impeller dat het buitenwater door de warmtewisselaar stuurt. Naar mijn mening ligt het probleem niet bij de soort koelvloeistof of de signaalgever, maar in het interne koelsysteem.

Het probleem doet zich plotseling voor nadat de temperatuur gever is vervangen.
Alarm gever voor direct gekoelde motor gaat af bij 65 graden. Bij een indirect gekoelde motor is dat meestal 95 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 09:17 #1152992

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7791
JosvB schreef :
hoi.

Ik denk dat ik niet de juiste koelvloeistof in de motor heb gedaan omdat hij na 10 min. varen op de motor het alarm geeft van geen voldoende koeling.
Hij geeft voldoende water uit de uitlaat dus dat kan het zijn.
Ik heb 2 dingen vervangen bij het koelsysteem namelijk de gever voor het alarm die was gebroken en de koelvloeistof aangevuld met wat ik kon krijgen bij een tankstation.
op internet heb ik op gezocht welke gever ik nodig had voor de 2GM20 en deze gemonteerd.
Heb je wel de goede sensor gemonteerd?
Je hebt zo te lezen een 3GM30F (met koelvloeistof) en je hebt wellicht de sensor van een 3GM30 gekocht. Die schakeld bij 65 graden al in terwijl je 3GM30F normaal gesproken ~80-90 graden wordt.

Je motor wordt dan niet te warm maar je sensor gaat te snel af.

Heb je een foto van je motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 10:51 #1153041

Sensor is zeker een goede om te checken op nummer, en anders ontluchten ontluchten en nog een ontluchten.

Als je mazzel hebt kun je als je een doorzichtig reservoir hebt een flow straaltje zien.... :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 12:10 #1153067

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6721
Dat een indirecte koeling een andere thermostaat mag hebben klopt: Martec leverde bij het bouwpakket voor de externe koelinstallatie naast de warmtewisselaar, het pompje, het expansievat en de slangen ook een nieuwe thermostaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 16:12 #1153141

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
@Jerry: Het zal bij TS niet om de thermostaat gaan, maar om de sensor.

Het type koelvloeistof heeft geen invloed op de koeling. Een aantal zaken die eenvoudig te checken zijn zijn al genoemd:
koelvloeistof niveau in het expansievat goed?
impeller in orde?
komt er voldoende water uit de uitlaat?
Wordt de motorruimte niet veel warmer dan normaal?
Geen lekkage van koelvloeistof?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 16:41 #1153152

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6721
@IlCygno: je hebt gelijk. Schrijft de TS niet dat hij de signaalgever heeft vervangen? Moet dat er wel een zijn waarvan de schakeltemperatuur overeenstemt met die van de thermostaat. (95 grC. .? ), anders gaat hij piepen, terwijl de koelvloeistof nog geen 95 gr is. Ik zou even bellen met de dealer: Mulder Motoren in Ridderkerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 29 apr 2020 17:44 #1153174

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7989
Ik denk dat dat het probleem is idd. 2GM20 is buitenwatergekoeld. Als je dus een aftermarket koeling aanbouwt en de originele sensor erop zet, geeft hij alarm bij zeg 75 graden, terwijl de thermostaat iets van 95 graden is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 30 apr 2020 09:08 #1153409

ilCigno schreef :
Het type koelvloeistof heeft geen invloed op de koeling.

Type kant en klare koelvloeistof niet nee maar als je er per ongeluk pure antivries in gooit die altijd nog minimaal 1:1 moet worden verdund met water wel degelijk ( en je zult echt de eerste niet zijn). Dat pure spul heeft namelijk een beduidend lagere soortelijke warmte waardoor ook de warmtegeleidingscoëficient lager is en draagt ook de warmte slechter over dan koelvloeistof door de hogere viscositeit.
Daardoor krijg je dan én een te hete motor én even koud of zelfs wat kouder water uit de uitlaat .
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2020 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 30 apr 2020 11:43 #1153480

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
Het type koelvloeistof heeft geen invloed op de koeling.

Type kant en klare koelvloeistof niet nee maar als je er per ongeluk pure antivries in gooit die altijd nog minimaal 1:1 moet worden verdund met water wel degelijk ( en je zult echt de eerste niet zijn). Dat pure spul heeft namelijk een beduidend lagere soortelijke warmte waardoor ook de warmtegeleidingscoëficient lager is en draagt ook de warmte slechter over dan koelvloeistof door de hogere viscositeit.
Daardoor krijg je dan én een te hete motor én even koud of zelfs wat kouder water uit de uitlaat .
Ad

Thermostaat bepaald koelmiddel temperatuur na de motor. In het geval van een lagere soortelijk warmte van het product zal het thermostaat iets verder open gaan zodat er meer koelvloeistof door de koeler geleid wordt.
Temperatuur verschil over de motor zal iets groter worden omdat er net zoveel warmte van de motor opgenomen moet worden.
Totale warmte overdracht in de koeler blijft hetzelfde , dus zal buitenboord koelwatertemperatuur bij uitlaat hetzelfde blijven.
Ga er vanuit dat er koelend overcapaciteit is
Laatst bewerkt: 30 apr 2020 17:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 25 mei 2020 09:28 #1164588

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Hoi

Een misschien een wat late reactie maar ik wil een ieder bedanken voor het mee denken.
Het is inderdaad dat ik de verkeerde Temperatuur sensor had geplaatst. er zit nu de juiste in.
Het probleem is dus opgelost.

Groet, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 25 mei 2020 09:32 #1164590

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
Koezt schreef :
Uhmm. De 2GM20 heeft geen koelvloeistof. Die is buitenwater gekoeld...
een 2GM20F wel die heb ik ook. Is af-fabriek niet aftermarket.

S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 25 mei 2020 09:45 #1164591

madoc schreef :

Thermostaat bepaald koelmiddel temperatuur na de motor. In het geval van een lagere soortelijk warmte van het product zal het thermostaat iets verder open gaan zodat er meer koelvloeistof door de koeler geleid wordt.
Temperatuur verschil over de motor zal iets groter worden omdat er net zoveel warmte van de motor opgenomen moet worden.
Totale warmte overdracht in de koeler blijft hetzelfde , dus zal buitenboord koelwatertemperatuur bij uitlaat hetzelfde blijven.
Ga er vanuit dat er koelend overcapaciteit is

Sorry maar dat klopt echt niet. Door de toevoeging van glycol in de antivries stijgt de viscositeit en daalt de soortelijke warmte. Beide hebben ook invloed op de warmteoverdrachtscoëfficient van het metaal van de motor naar de koelvloeistof. De concentratie gycol heeft daarom wel degelijk invloed op de afvoer van warmte en dat kan niet gecompenseerd worden met meer doorstroming . Die doorstroming zorgt alleen voor het afvoeren van de warmte dei door de vloeistof is opgenomen maar heeft geen invloed op de warmteoverdrachtscoëfficient. Daarom zal het motorblok bij een hogere glycol concentratie wat warmer bijven .

Ik heb genoeg gerekend aan talloze warmtewisselaars en vele verschillende vloeistoffen om dat soort dingen te weten. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 25 mei 2020 10:02 #1164597

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7989
TuuLeVi schreef :
Koezt schreef :
Uhmm. De 2GM20 heeft geen koelvloeistof. Die is buitenwater gekoeld...
een 2GM20F wel die heb ik ook. Is af-fabriek niet aftermarket.

Ja, duh :S ... feit blijft dat de 2GM20 (en dus niet de 2GM20F) buitenwater gekoeld is...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aftappen koelvloestof 2GM20 25 mei 2020 11:29 #1164621

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :

Thermostaat bepaald koelmiddel temperatuur na de motor. In het geval van een lagere soortelijk warmte van het product zal het thermostaat iets verder open gaan zodat er meer koelvloeistof door de koeler geleid wordt.
Temperatuur verschil over de motor zal iets groter worden omdat er net zoveel warmte van de motor opgenomen moet worden.
Totale warmte overdracht in de koeler blijft hetzelfde , dus zal buitenboord koelwatertemperatuur bij uitlaat hetzelfde blijven.
Ga er vanuit dat er koelend overcapaciteit is

Sorry maar dat klopt echt niet. Door de toevoeging van glycol in de antivries stijgt de viscositeit en daalt de soortelijke warmte. Beide hebben ook invloed op de warmteoverdrachtscoëfficient van het metaal van de motor naar de koelvloeistof. De concentratie gycol heeft daarom wel degelijk invloed op de afvoer van warmte en dat kan niet gecompenseerd worden met meer doorstroming . Die doorstroming zorgt alleen voor het afvoeren van de warmte dei door de vloeistof is opgenomen maar heeft geen invloed op de warmteoverdrachtscoëfficient. Daarom zal het motorblok bij een hogere glycol concentratie wat warmer bijven .

Ik heb genoeg gerekend aan talloze warmtewisselaars en vele verschillende vloeistoffen om dat soort dingen te weten. ;)
Ad
Je beweert in deze tekst dat de vloeistof wel invloed heeft op de warmteoverdrachtscoefficient en even verder beweer je dat het niet zo is????
Jij hebt gerekend. Hoeveel graden zou het motorblok warmer worden?
Ik heb zoveel met motor installaties gewerkt dat ik jou verhaal mierenneukerij vind ;)
Maar ik ben ook geen hoog geleerde techneut. Iets waar jij je wel op voor staat!
Laatst bewerkt: 25 mei 2020 13:09 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl