Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lenspomp aangedreven door scheepsmotor

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 29 apr 2020 19:54 #1153231

ilCigno schreef :
In dit filmpje wat al eerder aanhaalde wordt uitgelegd dat een bilgepomp op de motor niet zo'n heel goed idee is.

Het was taaie kost. Dacht naar een redelijke man te kijken, tot 28:35. Toen heb ik m uit gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 30 apr 2020 02:38 #1153337

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
www.threefools.org/catspaw/Boa.../EngineBilgePump.htm

Her staat een kleinere variant als er op onze boot zat ,op het plaatje van de link kan ik de maten niet zien maar is toch wel een stukje kleiner met 26g/min, die op onze boot zat heeft volgens de specs 300l/min opbrengst bij 1500 rpm en neemt dan 1.8kw.(2"pomp)
Dat houd toch wel een redelijk lek bij , onder 3.5 minuut een kuub water uit je boot.
Ik vraag mezelf wel af wanneer je dat dan gebruikt, ik hoop nooit zoeen lek te krijgen maar dan moet die op dat moment ook nog goed werken en aangezien je dat dus nooit gebruikt ligt het gevaar op de loer dat die als je m dan wel eens nodig hebt niet werkt daarom en omdat de (missende en kapotte)onderdelen erg duur waren alles er maar uit gesloopt.
Je kunt voor weinig geld wel (chinese)waterpompen kopen met een aangekoppelde diesel of benzine motor ,ook daar al eens aan gedacht maar zag mezelf al in paniek zoeen ding proberen te starten die je net ff vergeten was te testen de afgelopen maanden en dus absoluut niet gestart krijgt.
Laatst bewerkt: 30 apr 2020 02:38 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 30 apr 2020 05:58 #1153347

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Het gevaar van een lenspomp aandrijven door de hoofdmotor is dat als de machine kamer vol staat er niets meer te pompen valt.
De losse motorpomp die zo even aangehaald wordt is op alle plekken inzetbaar, ook als je voorpiek vol water staat.

Voordeel van jachten is dat er helemaal geen waterdichte schotten in zitten over het algemeen, dus als je voor lek bent, kan je rustig achter pompen.

Een motorpomp op een jacht is iet zo handig.

Ik heb veel met losse motorpompen aan boord van zinkende schepen gewerkt, een 20m3 per uur versie, Als de boel echt vol staat is dat al weinig.

De conclusie is dat een lenspomp aan boord alleen geschikt is voor lekkerij van een schroefas of hennegats koker of gaatje ter grootte vaneen euro.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 30 apr 2020 07:28 #1153373

boarderbas schreef :
ilCigno schreef :
In dit filmpje wat al eerder aanhaalde wordt uitgelegd dat een bilgepomp op de motor niet zo'n heel goed idee is.

Het was taaie kost. Dacht naar een redelijke man te kijken, tot 28:35. Toen heb ik m uit gezet.

Voelde je je aangesproken door die opmerking over de electrische verbindingen? Of was je bang voor de voorbeelden van semerige bilges verderop in de video :whistle: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 30 apr 2020 07:39 #1153375

WADnWIND schreef :
Het gevaar van een lenspomp aandrijven door de hoofdmotor is dat als de machine kamer vol staat er niets meer te pompen valt.
De losse motorpomp die zo even aangehaald wordt is op alle plekken inzetbaar, ook als je voorpiek vol water staat.

Voordeel van jachten is dat er helemaal geen waterdichte schotten in zitten over het algemeen, dus als je voor lek bent, kan je rustig achter pompen.

Een motorpomp op een jacht is iet zo handig.

Ik heb veel met losse motorpompen aan boord van zinkende schepen gewerkt, een 20m3 per uur versie, Als de boel echt vol staat is dat al weinig.

De conclusie is dat een lenspomp aan boord alleen geschikt is voor lekkerij van een schroefas of hennegats koker of gaatje ter grootte vaneen euro.

Och , ik vind zoiets niet eens zo onhandig hoor , zeker niet op een grotere boot..
www.google.com/search?q=tuinpo...QAw&biw=1229&bih=585
Of natuurlijk bij Ali nog wat goedkoper zoieets :
nl.aliexpress.com/item/3269572...02_,searchweb201603_
Niet groter dan een kleine generator en je bent onafhankelijk van de staat van je accu's en je hoofdmotor dus dat is eigenlijk pas echt een noodvoorziening.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 30 apr 2020 08:16 #1153394

Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
ilCigno schreef :
In dit filmpje wat al eerder aanhaalde wordt uitgelegd dat een bilgepomp op de motor niet zo'n heel goed idee is.

Het was taaie kost. Dacht naar een redelijke man te kijken, tot 28:35. Toen heb ik m uit gezet.

Voelde je je aangesproken door die opmerking over de electrische verbindingen? Of was je bang voor de voorbeelden van semerige bilges verderop in de video :whistle: :lol:
Ad

Hij zegt dat je electrische verbindingen losneembaar moeten zijn, omdat je de onderdelen in het bilgepompsysteem JAARLIJKS vervangt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 30 apr 2020 09:53 #1153438

boarderbas schreef :
Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
ilCigno schreef :
In dit filmpje wat al eerder aanhaalde wordt uitgelegd dat een bilgepomp op de motor niet zo'n heel goed idee is.

Het was taaie kost. Dacht naar een redelijke man te kijken, tot 28:35. Toen heb ik m uit gezet.

Voelde je je aangesproken door die opmerking over de electrische verbindingen? Of was je bang voor de voorbeelden van semerige bilges verderop in de video :whistle: :lol:
Ad

Hij zegt dat je electrische verbindingen losneembaar moeten zijn, omdat je de onderdelen in het bilgepompsysteem JAARLIJKS vervangt...

Oh , da's dan mooi want dan heb je in ieder geval nog garantie :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 07 mei 2020 14:32 #1156898

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Samenvatting van de feiten:
Voor een wat groter lek is de capacteit van de waterpomp (om de motor te koelen met zeewater) onvoldoende.
Een wat groter gat ontstaat meestal tijdens gebruik van de boot. Dan zal de opvarende door het bilge-alarm gewaarschuwd worden alvorens de motor zover onder water staat dat deze niet meer gestart kan worden.
Zelf een keerkoppeling maken uitgaande van een 4x4-bak is moeilijk.

Mijn vermoedens:
Aan de distributiekant van de motor is het technisch moeilijk een aanzienlijk vermogen (circa de helft van het nominale vermogen) af te tappen met behulp van riemen.
Het gebruik van een hydraulische pomp om het vermogen over te dragen naar schroefas en/of pomp is bewerkelijk.

Mijn situatie:
Aan de distributiekant van de motor grenst de kajuit.
Aan de keerkoppelingzijde is aanzienlijke ruimte, zowel naar het schroefaslager als naar BB, SB en naar boven.
Mijn keerkoppeling (Ronim IV) is kapot.
Ik heb een vervangende keerkoppeling (Hurth) maar die kan niet zonder meer aan de motor gebout worden

Navraag bij ADS van Stigt leerde dat er minstens 1 kleine keerkoppeling is met een aftakas (ZF25). Deze aftakas draait wanneer de ingaande as draait (en draait niet wanneer de ingaande as stil staat). De uitgaande as van de keerkoppeling kan bediend worden zoals gebruikelijk bij een keerkoppeling. De PTO kan het volledige vermogen van mijn motor overdragen. (ADS van Stigt meldde ook dat grotere keerkoppelingen soms een uitschakelbare aftakas hebben).

Zijn er andere kleine keerkoppelingen met PTO?
Is die PTO schakelbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 07 mei 2020 15:52 #1156938

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
[
Och , ik vind zoiets niet eens zo onhandig hoor , zeker niet op een grotere boot..
www.google.com/search?q=tuinpo...QAw&biw=1229&bih=585
Of natuurlijk bij Ali nog wat goedkoper zoieets :
nl.aliexpress.com/item/3269572...02_,searchweb201603_
Niet groter dan een kleine generator en je bent onafhankelijk van de staat van je accu's en je hoofdmotor dus dat is eigenlijk pas echt een noodvoorziening.
Ad
[/quote]

Sterker nog, ik begrijp eigenlijk niet dat zo’n ding niet standaard aanwezig is op veel schepen! Ik heb vorig jaar met open mond staan kijken naar een ‘buurman’ in de haven die een gezonken sloep met zo’n benzinepomp boven water heeft gehaald. Dat was weliswaar een (oude) Honda -en die zijn wat duurder dan zo’n chinees- maar daar kwam een armdikke straal water en modder uit in een tempo waar geen enkele emmer of bilgepomp tegenop kan. Marktplaats staat vol met die dingen, óók met zeer betaalbare hoogkwalitatieve versies. Ik ga er in ieder geval een aan boord zetten, ook al hoop ik hem nooit nodig te hebben!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 07 mei 2020 15:53 door Zeehaen. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 07 mei 2020 18:49 #1157015

Als je een beetje omvormer hebt kan een flinke dompel pomp ook wel lijkt me , deze bv 750W en 15500 l/h :woohoo:

Pomp

Moet je het lek wel onder controle krijgen voor de accu’s leeg zijn :whistle: voordeel geen onderhoud en benzine etc , een omvormer is altijd handig
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 07 mei 2020 19:54 #1157055

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Voor m'n vorige bootje waar ik fors 24 volt installatie had kocht ik als "crash pomp" een grote 24V Johnson pomp: www.ridowastore.nl/66-32-4000-...mp-252l-min-24v.html

Volgens opgave zo'n beetje 15000 liter per uur.
Heb me een paar keer geprobeerd: indrukwekkende straal.
Hij krijgt weer plekkie op Norna
Laatst bewerkt: 07 mei 2020 19:54 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 07:11 #1157136

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Misschien toch even terug naar de "reality check".

Wat is je motivatie om ZOVEEL debiet te willen hebben? En hoe lang denk je dat nodig te hebben?

Wat is je vaargebied?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 07:48 #1157152

Dat debiet geldt bij 0 m opvoerhoogte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 07:54 #1157156

Nachtvlinder schreef :
Dat debiet geldt bij 0 m opvoerhoogte...

Precies , daar hou je in het gunstigste geval misschien de helft van over ( wat overigens nog altijd zo'n 6-7 keer de hoeveelheid van thuis uit de kraan is :woohoo: ).
Ik zal wel eens proberen een pompcurve voor dat ding maken met de (voldoende daarvoor) gegevens die er bij staan.
Over gekeken amar er klopt iets niet. Het debiet zou volgens alle pompregels voor dit soort pompen ongeveer kwadratisch moeten dalen met de opvoerhoogte maar de gegeven waarden , 252 bij nul en 166 bij 1 meter, geven een veel steilere daling aan. Daarmee zou de maximale opvoerhoogte maar hooguit 2-2,5 meter kunen zijn . Vreemd hoor , je zou eens de ware pompcurve kunnen opvragen bij SPX-Johnson want ergens kan er iets niet kloppen. www.spxflow.com/products/brand...mersible-bilge-pumps
Ik vond trouwens ook nog een aardig stukje over de "welles en nietes" van dit soort pompen: www.boatus.com/magazine/2014/d...ge-pump-capacity.asp
Ad
Laatst bewerkt: 08 mei 2020 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 07:58 #1157158

Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dat debiet geldt bij 0 m opvoerhoogte...

Precies , daar hou je in het gunstigste geval misschien de helft van over ( wat overigens nog altijd zo'n 6-7 keer de hoeveelheid van thuis uit de kraan is :woohoo: ).
Ik zal wel eens een pompcurve voor dat ding maken met de (voldoende daarvoor) gegevens die er bij staan.
Ad

Tegen de tijd dat je de halve opvoer hoogte hebt bereikt , mag je wel op houden met pompen :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 08:30 #1157174

Ik heb de ware pompcurve opgevraagd bij SPX-Johnson. Zal me benieuwen of ze die willen geven c.q. überhaupt hebben :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 08:41 #1157178

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :

Zoiets heb ik ook. Een 3 weg kraan vóór de koelwaterpomp. En de mogelijkheid om de aanzuig vanuit de machinekamer te doen. Goed voor je pomp? vast niet, maar noodbreekt wet.

Hier ook zo. Die impellerpomp kan meer water wegwerken dan ik (bange man met emmer).

Voor de kosten van een driewegkraan en een metertje slang heb je in ieder geval iets.
Gewone inlaat dicht, extra kraan open. En pompen maar! Vóór de wierpot, als bescherming voor de impeller.


Ja supersimpel, ei van columbus. Niet vergeten de kraan weer naar buiten open te zetten als het gat gedicht is ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 09:01 #1157187

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb bovenstaande ook wel toegepast. Toch kan je dat niet vergelijken met een echte hoge capacitieit crash pomp. Impeller van rubber blijft kwetsbaar en debiet is niet erg hoog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 09:38 #1157196

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3107
Yellow Boat schreef :
Ik heb de ware pompcurve opgevraagd bij SPX-Johnson. Zal me benieuwen of ze die willen geven c.q. überhaupt hebben :whistle:
Ad

Uiteraard hebben ze de pompcurve wel. Die hebben ze al gemaakt toen ze de pomp ontwierpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 10:19 #1157209

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb de ware pompcurve opgevraagd bij SPX-Johnson. Zal me benieuwen of ze die willen geven c.q. überhaupt hebben :whistle:
Ad

Uiteraard hebben ze de pompcurve wel. Die hebben ze al gemaakt toen ze de pomp ontwierpen.

Denk je dat echt?
Ik waag het te betwijfelen maar dat zal dan wel blijken. Punt is hoe je zoiets zou moeten doen want een pompcurve is ook , en fors, afhankelijk van leidingmateriaal , ruwheid , appendages , bochten enz. Ze kunnen dus alelen een pompcurve puur theoretisch berekenen maar daar heb je eigenlijk niet zo veel aan. Alleen om te tonen hoe sterk de afhankelijkheid is van de opvoerhoogte voor "leken"is zo'n curve handig maar meer niet hoor. En van de waarden die zij opgeven kan ik geen realistische pompcurve bedenken.Ik denk daarom dat er fouten in de spec staan, misschien wel rekenfouten van engelse maten naar metrisch want dat komt bij de besten voor ( zie die marslanding die fout ging).
Voor industriepompen is dat uiteraard wel zo hoewel je ook daarbij alijd zelf de werkelijke capacieit moet herberekenen , rekening houdend met leidingloop , leidingmateriaal en en de appendages. Heb er meer dan genoeg aan gerekend , ook aan die van Johnson want er staan er vele tientallen van SPX-Johnson in de Twaron fabriek (25 jaar gewerkt heb als process engineer) naast vooral speciale pompen van andere merken. En Johnson ( SPX-flow) ken ik dus behoorlijk goed ( zitten trouwens ook in Assen) .
Ad
Laatst bewerkt: 08 mei 2020 10:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 11:44 #1157239

Dan zullen ze je vast niet teleurstellen Ad ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 13:13 #1157274

Jeroen-pion schreef :
Dan zullen ze je vast niet teleurstellen Ad ;)

Nou , ik blijf sceptisch hoor. Ik heb niet altijd alleen goede ervaringen gehad , ook wel met met pompenleveranciers v.w.b. dat soort detailzaken. Geld trouwens voor meer leveranciers van apparaten voor de procesindustrie.
Daarentegen ken ik er ook talloze persoonlijk waarmee ik tientallen jaren heel goede ervaringen had .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 14:04 #1157287

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3107
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb de ware pompcurve opgevraagd bij SPX-Johnson. Zal me benieuwen of ze die willen geven c.q. überhaupt hebben :whistle:
Ad

Uiteraard hebben ze de pompcurve wel. Die hebben ze al gemaakt toen ze de pomp ontwierpen.

Denk je dat echt?
Ik waag het te betwijfelen maar dat zal dan wel blijken.
Ad
Pomp installeren met korte wijde persleiding. Persafsluiter, manometer en flowmeter in die leidig. Pompen en met afsluiter knijpen om de diverse persdrukken te creeren. Manometer en flowmeter aflezen bij diverse tegendrukken. Gegevens noteren en de curve uitzetten.
Zo zullen ze dat wel ongeveer doen of vroeger gedaan hebben bij een pompen fabriek ;)
Eenvoudig denkwerk ;)
Laatst bewerkt: 08 mei 2020 14:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 14:42 #1157303

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb de ware pompcurve opgevraagd bij SPX-Johnson. Zal me benieuwen of ze die willen geven c.q. überhaupt hebben :whistle:
Ad

Uiteraard hebben ze de pompcurve wel. Die hebben ze al gemaakt toen ze de pomp ontwierpen.

Denk je dat echt?
Ik waag het te betwijfelen maar dat zal dan wel blijken.
Ad
Pomp installeren met korte wijde persleiding. Persafsluiter, manometer en flowmeter in die leidig. Pompen en met afsluiter knijpen om de diverse persdrukken te creeren. Manometer en flowmeter aflezen bij diverse tegendrukken. Gegevens noteren en de curve uitzetten.
Zo zullen ze dat wel ongeveer doen of vroeger gedaan hebben bij een pompen fabriek ;)
Eenvoudig denkwerk ;)

Natuurlijk, maar wat heeft de uiteindelijek gebruiker daaraan? Dan zou de fabrikant allerlei mogelijke ledingtypes en lengtes , soorten bochten bocht en appendages moeten testen en daar allemaal curves voor moeten maken.
Vandaar dat ze alleen een theoretische curve maken , degene die de pomp gaat gebruiken wordt geacht dan zelf de invloed van zijn leidingsoort bochten en bochtradii, afsluiters en nog meer uit te zoeken.
Daar heb je bijv. dit soort tabellen voorleidingen : www.infodwi.nl/IDWI/media/info...B-2-1-G-okt-2011.pdf en voor appendages: docs.ecatalog.pamline.com/appe...oads/publication.pdf
Maar gelukkig zijn daar allerlei hulpjes en tegenwoordig ook programma's voor om dat haarfijn en redelijk nauwkeurig uit te kunnen rekenen hoor.
Heelaas voro een leek niet echt te doen . Daarom gewoon een factor van zo'n 2-3 nemen van wat je wilt bereiken voor je pompkeuze.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 15:25 #1157316

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3107
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb de ware pompcurve opgevraagd bij SPX-Johnson. Zal me benieuwen of ze die willen geven c.q. überhaupt hebben :whistle:
Ad

Uiteraard hebben ze de pompcurve wel. Die hebben ze al gemaakt toen ze de pomp ontwierpen.

Denk je dat echt?
Ik waag het te betwijfelen maar dat zal dan wel blijken.
Ad
Pomp installeren met korte wijde persleiding. Persafsluiter, manometer en flowmeter in die leidig. Pompen en met afsluiter knijpen om de diverse persdrukken te creeren. Manometer en flowmeter aflezen bij diverse tegendrukken. Gegevens noteren en de curve uitzetten.
Zo zullen ze dat wel ongeveer doen of vroeger gedaan hebben bij een pompen fabriek ;)
Eenvoudig denkwerk ;)

Natuurlijk, maar wat heeft de uiteindelijek gebruiker daaraan? Dan zou de fabrikant allerlei mogelijke ledingtypes en lengtes , soorten bochten bocht en appendages moeten testen en daar allemaal curves voor moeten maken.
Vandaar dat ze alleen een theoretische curve maken , degene die de pomp gaat gebruiken wordt geacht dan zelf de invloed van zijn leidingsoort bochten en bochtradii, afsluiters en nog meer uit te zoeken.
Daar heb je bijv. dit soort tabellen voorleidingen : www.infodwi.nl/IDWI/media/info...B-2-1-G-okt-2011.pdf en voor appendages: docs.ecatalog.pamline.com/appe...oads/publication.pdf
Maar gelukkig zijn daar allerlei hulpjes en tegenwoordig ook programma's voor om dat haarfijn en redelijk nauwkeurig uit te kunnen rekenen hoor.
Heelaas voro een leek niet echt te doen . Daarom gewoon een factor van zo'n 2-3 nemen van wat je wilt bereiken voor je pompkeuze.
Ad

De fabrikant levert een pomp met een bepaalde curve. Daar moet degene die de pomp gebruikt het mee doen. Wil die verder rekenen dan moet de installateur dat verder (laten) doen.

De installateur weet welke opbrengst en druk de pomp moet leveren. M.b.v. de pompcurve van de fabrikant kan hij de pomp selecteren.
Laatst bewerkt: 08 mei 2020 15:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl