Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2001 onverbrande brandst

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 04 mei 2020 19:20 #1155524

beste mensen,

Wederom een Volvo die blijft vlekken.

Nu is de motor verbust, nieuwe zuigerveren, krukaslagers etc. Verstuiver is gereviseerd. Kleppen uiteraard gesteld.

Hij start goed, compressie is dus ok. En toch blijf ik vlekken op het water houden, behoorlijk ook.

Ik heb er een achteraf intercooler opzitten, dan kan ik sowieso nog een andere thermostaat monteren die bij 74 opengaat ipv 60. Dat zal mss wat schelen.

Kan iemand met mij meedenken? Ik hoor bv iemand wat zeggen over de inspuiting iets te vervroegen? Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 04 mei 2020 19:54 #1155533

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Probeer eens GTL of HVO100
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 04 mei 2020 20:00 #1155537

Dat staat toch los van onvolledige vebranding? Ik tank nu V Power.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 04 mei 2020 20:19 #1155541

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Bij mij is dat sinds ik GTL gebruik vrijwel verdwenen. Ook de rookontwikkeling die (eigen aard van het beestje) deze motor kenmerkt, is veel en veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 04 mei 2020 20:39 #1155553

Als ik even vlug door het manual van een 2001 heen loop, is de brandstof pomp simpel door de nokkenas aangedreven, zoals dat eigenlijk altijd is bij dit soort motoren, je kunt voor zover ik weet de inspuiting niet vervroegen.

Alles loopt op ODP of BDP je kunt wel de tandwielen verdraaien tov de krukas, dan veranderd je inspuit moment maar ook de klep timing is niet meer correct.

Verdraaien van de timing kan wel met andere pompen, die verdraai je letterlijk tov van het blok.

Wel zie ik dat bij een 2001 de pomp met shim's wordt uitgeklokt op het blok

C.Turn cylinder no.1 to it's injection position Place the
guidepin(2)inthesetting-disc'shole marked cyl.1.Turn
the crankshaft a little against the normal direction of
andthereafterinthenormalrotationdirectionuntilrotationthe
setting-disc'sguidepin(2)goesinthetimingcover'shole.
17 . Fit the injection pump(s) together with the calculated
shim thickness.Turn the engine so that the cam for the
pumpisnotintheliftingposition.Checkthatthepump's
pinlocatesinthecontrolrod'sgrooveand thatthepump(s)
and the locks markings coincide (see figure). Check after
fittingeachpumpthatthecontrolrodoperateseasily.
Tighteningtorqueforthenutsis20Nm(2,0kpm)(14.7
Measureusingacaliperthedistancebetweenthecylinder ft.lbs).Connectthefuelpipebetweenthepumpsandthe
blockandtherollerlifter'sedge(donotmeasureonthe pipefromthefuelfiltertotheinjectionpump.NOTE!The
roller).
The distance should be:
2001:55.8mm (2.19685in)
2002,2003:55,6mm (2.18504in)
2003T:55.9mm (2.2007in)
Example :
2001.Ifthemeasureddistanceis55.2mm (2.17323in)this meansthatashimwiththickness0.6mm(0.02362in)isto be placed between the caliper and the block .

Is dit gebeurt? hier wat beter leesbaar, het wordt een beetje een brij zoals je ziet als ik het van de pdf kopieer.

2001 etc
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 04 mei 2020 20:47 #1155559

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Wat voor koppeling zit er achter? Als het een koppeling met waterkoeling is zou je niet de eerste zijn waar de koeling van lekt. Omdat die aan de zuig-kant van de impellerpomp zit zuig je als het ware een klein beetje olie mee uit de koppeling welke uiteindelijk door de uitlaat naar buiten komt.

Even de koeling van de koppeling loshalen en een tijdje laten draaien, dan zie je of het de oplossing is. Ik heb er al meerdere lek gezien waar wel olie uit kwam maar geen water terug de olie in liep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 08:46 #1155733

StevieFCU schreef :
beste mensen,

Wederom een Volvo die blijft vlekken.

Nu is de motor verbust, nieuwe zuigerveren, krukaslagers etc. Verstuiver is gereviseerd. Kleppen uiteraard gesteld.

Hij start goed, compressie is dus ok. En toch blijf ik vlekken op het water houden, behoorlijk ook.

Ik heb er een achteraf intercooler opzitten, dan kan ik sowieso nog een andere thermostaat monteren die bij 74 opengaat ipv 60. Dat zal mss wat schelen.

Kan iemand met mij meedenken? Ik hoor bv iemand wat zeggen over de inspuiting iets te vervroegen? Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld?

Zijn de kleprubbers ook vernieuwd? Want met name die van de inlaatklep ( zo te zien alleen daar een) kan ook leiden tot wat olie in de cilinder en tot dat soort olievlekken op het water.
Zie nummer 10 hier: www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-21-11576.aspx
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 12:11 #1155822

Dank voor je antwoord.

Ik heb de pomp verdraaid en dat scheelt wel, hij gaat sneller lopen, en minder roken.
Maar alsnog olie op het water.

Die shims, moeten die helemaal onder de pomp komen? Of onder de aansluiting op de hogedruk leiding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 12:12 #1155823

Saildrive. Mocht deze lekken moet je dat volgens mij wel echt terug zien in de olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 12:16 #1155825

Is vervangen inderdaad.

Ik hoor nog wel lucht ontsnappen als ik handmatig door de compressie heen draai. Mss sluit toch de klep niet goed af. Maar hij is opnieuw I gefreesd door het revisie bedrijf. De klepzetel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 12:17 #1155826

Frappante is dat als ik de pomp verdraai hij minder vlekken geeft, maar meer rookt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 12:54 #1155836

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
StevieFCU schreef :
Dank voor je antwoord.

Ik heb de pomp verdraaid en dat scheelt wel, hij gaat sneller lopen, en minder roken.
Maar alsnog olie op het water.

Die shims, moeten die helemaal onder de pomp komen? Of onder de aansluiting op de hogedruk leiding?

De Shims zitten tussen de pomp en het motorblok. Dunnere shim vroegere inspuitig. Dikkere shim latere inspuiting.
Maar ik zou daar verder afblijven. Is door de motorfabriek helemaal afgesteld, tenzij er een wijsneus zelf is gaan veranderen.
Laatst bewerkt: 05 mei 2020 12:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 13:17 #1155843

madoc schreef :
StevieFCU schreef :
Dank voor je antwoord.

Ik heb de pomp verdraaid en dat scheelt wel, hij gaat sneller lopen, en minder roken.
Maar alsnog olie op het water.

Die shims, moeten die helemaal onder de pomp komen? Of onder de aansluiting op de hogedruk leiding?

De Shims zitten tussen de pomp en het motorblok. Dunnere shim vroegere inspuitig. Dikkere shim latere inspuiting.
Maar ik zou daar verder afblijven. Is door de motorfabriek helemaal afgesteld, tenzij er een wijsneus zelf is gaan veranderen.
Maar als ook de pomp gereviseerd is of nagekeken zal de boel ook daar opnieuw moeten worden afgesteld en dat is niet echt een DHZ klusje.Staat waarschijnlijk wel in de workshop manual: varen4u.nl/pdfs/volvo/volvo_penta_2002_worksh.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 13:45 #1155851

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
StevieFCU schreef :
Dank voor je antwoord.

Ik heb de pomp verdraaid en dat scheelt wel, hij gaat sneller lopen, en minder roken.
Maar alsnog olie op het water.

Die shims, moeten die helemaal onder de pomp komen? Of onder de aansluiting op de hogedruk leiding?

De Shims zitten tussen de pomp en het motorblok. Dunnere shim vroegere inspuitig. Dikkere shim latere inspuiting.
Maar ik zou daar verder afblijven. Is door de motorfabriek helemaal afgesteld, tenzij er een wijsneus zelf is gaan veranderen.
Maar als ook de pomp gereviseerd is of nagekeken zal de boel ook daar opnieuw moeten worden afgesteld en dat is niet echt een DHZ klusje.Staat waarschijnlijk wel in de workshop manual: varen4u.nl/pdfs/volvo/volvo_penta_2002_worksh.pdf
Ad

Volgens de workshop manual hoeft de boel alleen overnieuw afgesteld te worden als de pomp op een nieuw of ander motorblok geplaatst wordt. Na revisie van alleen de brandstofpomp moeten dezelfde maat shims weer gebruikt worden.
Laatst bewerkt: 05 mei 2020 14:05 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 16:54 #1155945

Ja helder. Dank.

Klepspeling moet volgens de manual 0.30 zijn, monteur zegt beter 0.25. Ideeën?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 17:36 #1155979

Iets te grote klepspeling is niet zo erg ,kan alleen een heel klein beetje vermogen kosten omdat de klep minder lang openstaat en omdat hij kan gaan tikken.
Te weinig speling kan wel nadelig zijn , voroal bij een bij een uitlaatklep omdat die daardoor kan verbranden. een klep moet namelijk kunnen afkoelen door contact net de klepzitting als hij gesloten is en die duurt dan korter of is er zelfs helemaal niet meer.
Ik zou in dit geval daarom altijd die 0,3mm nemen.
Overigens denk ik niet dat er veel DHZers ( misschien ook wel echte monteurs :whistle: ) zijn die een klep daadwerkelijk op 0,05mm nauwkeurig kunnen afstellen :whistle:
Daarom kun je beter een beetje aan de veilige kant zitten en dat is eventueel iets teveel speling.
Nog mooier zijn natuurlijk hydraulische klepstoters want die hoef je in principe nooit af te stellen , waarom hebben bootmotoren die eigenlijk vrijwel nooit ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 17:39 #1155983

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hoe lang heeft de motor gelopen na revisie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 19:38 #1156082

Jas helemaal eens, je trekt de voelermaat met verschillende weerstanden eruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 19:38 #1156083

Uurtje of 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 19:47 #1156085

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
StevieFCU schreef :
Frappante is dat als ik de pomp verdraai hij minder vlekken geeft, maar meer rookt.

Dat is logisch, de rook die je ziet is onverbrande diesel.
Niet gaan klooien met inspuitmoment!

Laat de motor eerst maar eens indraaien, en dan gaan kijken hoe of wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 19:51 #1156089

Dat klooien is al gebeurt, en weer terug gezet zoals hij stond (denk ik)

Ik leer hier ook weer van. Hij loopt perfect, en start meteen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 20:28 #1156109

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Zet er eerst maar een uurtje of 20 bij, daarna pas kijken hoe dit verloopt.
Motor steeds goed warm laten worden en niet al te zwaar belasten de eerste 15 uur, zeg 2/3e van max ongeveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 20:33 #1156110

Makkie schreef :
Zet er eerst maar een uurtje of 20 bij, daarna pas kijken hoe dit verloopt.
Motor steeds goed warm laten worden en niet al te zwaar belasten de eerste 15 uur, zeg 2/3e van max ongeveer.
Dat is een goed punt, maar zeer zeker ook niet onder belasten in de eerste uren. Dus niet onbelast in de haven laten draaien tijdens sleutelen. Vaar alleen half vermogen of hoger (zeker niet maximaal) tijdens dit inlopen.

Yanmar adviseerd dit zelfs voor de eerste 100 draaiuren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2001 onverbrande brandst 05 mei 2020 21:04 #1156132

Dat doe ik sowieso niet, staat in zn werk als ik dingen uittest.

Ik ga gewoon varen en er wat uren op zetten. Dan kijken we weer verder idd. Dank voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl