Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: diesel op hol

diesel op hol 11 mei 2020 18:23 #1158690

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Jutter schreef :
Dat lijkt mij bijna onmogelijk. Is 2takt met drukvulling. Heeft rootsblower.

Tweetakt is inderdaad een ander verhaal, maakt het alleen maar mysterieuzer.
Heb de video nog eens bekeken, volgens de poster was dit de oorzaak.
"These 3 guys attempt and succeed at starting this old GMC 650. However the fuel rail sticks and proceeds to cause a "runaway" situation."

Ongecontroleerde diesel toevoer dus.
Ben geen diesel expert, maar heb ook wel eens een Daf 475 gestopt met mijn
t-shirt in de lucht toevoer.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 18:28 #1158692

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Dat gebeurd ook. Moderne diesels, zoals de Golf diesel, hebben een smoorklep om dit te voorkomen.

Het probleem begint meestal met nadieselen. Je stopt de motor en deze blijft dan korte tijd nog doordraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 18:45 #1158698

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
sy helios schreef :
zal een fout in de bediening zijn die op vol gas blijft hangen. vooral omdat je startte terwijl de motor in zijn werk stond..

andere verklaring (minder kansvol) is dat er diesel in de carter olie zit, Dan gaat en blijft de motor ook geweldig van lopen, maar dan meer dan 1800 rpm, dus zal het wel niet zijn. Kun je zien door op zijn oliepeil te checken; hoger dan normaal is foute boel

ik gaf het laatste als minder kansvolle verklaring,
jullie slaan nu helemaal op hol over op hol slaande diesels.. :blink:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 19:20 #1158714

brambo schreef :
Dat gebeurd ook. Moderne diesels, zoals de Golf diesel, hebben een smoorklep om dit te voorkomen.

Het probleem begint meestal met nadieselen. Je stopt de motor en deze blijft dan korte tijd nog doordraaien.

Na-dieselen? op een commonrail? Smoorklep gaat alleen nog dicht om het plotselinge druk verschil te verminderen en de motor wat rustiger tot stilstand komt.

Hou jij het nu maar bij de framboos Brambo :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 19:29 #1158723

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
Jullie halen er van alles bij zoals Daf 475, Golfdiesel en commonrail systeem maar dat is allemaal niet relevant. Het filmpje toont een runaway van een Detroitdiesel en daar reageer ik op met "apart" want dat is het. Heb jaren met die krengen gevaren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 19:32 #1158726

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
ik heb zelfde motor. Fenomeen nog niet voorgekomen, maar blijven opletten. Een lap in de luchttoevoer dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 19:34 #1158728

Jutter schreef :
Jullie halen er van alles bij zoals Daf 475, Golfdiesel en commonrail systeem maar dat is allemaal niet relevant. Het filmpje toont een runaway van een Detroitdiesel en daar reageer ik op met "apart" want dat is het. Heb jaren met die krengen gevaren.

:laugh: :laugh: dat zijn het, verkeerde brandstof :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 19:53 #1158740

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
AdB schreef :
Jutter schreef :
AdB schreef :
vanaf 2:03



å

Wel apart. Is een 2takt diesel met injectoren. Daar moet je niet mee spelen. :whistle:

Dieseltje gaat lopen op eigen motor-olie uit de carterpan. Hoe? Dat is
in dit geval duidelijk, kan van alles zijn.
Zoek eens op "runaway diesel" op Youtube en bekijk de resultaten.
De enige manier om de motor te stoppen is het afsluiten van de luchttoevoer.

A

Werkt een Co2 blusser aan de luchtinlaat dan niet ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 20:48 #1158777

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste JP,

nadieselen heeft net als het op hol slaan van de motor niets met de common rail te maken.

De VW golf diesel heeft in de latere versie een klep aangebracht om het nadieselen en op hol slaan te voorkomen. Het probleem ontstaat als de motor wat meer versleten raakt.

Zo is dat.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 21:02 #1158782

brambo schreef :
Beste JP,

nadieselen heeft net als het op hol slaan van de motor niets met de common rail te maken.

De VW golf diesel heeft in de latere versie een klep aangebracht om het nadieselen en op hol slaan te voorkomen. Het probleem ontstaat als de motor wat meer versleten raakt.

Zo is dat.

Groet,

Bram

helder, dank voor je uitleg !! :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 21:15 #1158788

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
AdB schreef :
Jutter schreef :
Dat lijkt mij bijna onmogelijk. Is 2takt met drukvulling. Heeft rootsblower.

Tweetakt is inderdaad een ander verhaal, maakt het alleen maar mysterieuzer.
Heb de video nog eens bekeken, volgens de poster was dit de oorzaak.
"These 3 guys attempt and succeed at starting this old GMC 650. However the fuel rail sticks and proceeds to cause a "runaway" situation."

Ongecontroleerde diesel toevoer dus.
Ben geen diesel expert, maar heb ook wel eens een Daf 475 gestopt met mijn
t-shirt in de lucht toevoer.

A

Ik denk ook dat de engels tekst de juiste oorzaak ven het op hol slaan van deze "OLD GMC"
"Fuel rack sticks"= brandstof regelstang zit vast. En dan doet de regulateur daar niets meer aan. En een stopknop ook niet :angry:
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 21:20 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 21:20 #1158790

de vorige motor in mijn aquila (yanmar YSM 12) heeft dat ook 1 gehad. De reden was: te veel helling, dat kan ook nog... kreeg hem gelukkig wel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 21:34 #1158794

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Hurleyzeiler schreef :
Het overkwam mijn vader met een VW Golf diesel, zo’n dertig jaar geleden, buiten de bebouwde kom, 80 kilometerweg. Onverklaarbaar ging de auto steeds harder rijden, voet van het ‘gas’ hielp niet, het enige wat hielp was de koppeling los maar ondertussen wel met een gierende dieselmotor. Pa heeft toen de auto afgeremd en tegen een boom aan laten rollen, de motor gestopt door de koppeling op te laten komen.

Hij had de auto kunnen stoppen door op de rem te trappen en de koppeling niet in te trappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 11 mei 2020 21:39 #1158796

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Yellow Boat schreef :
Misschien kan de regulateur blijven hangen ? Die wordt bij een motor zonder gloeibougies ( heeft deze motor die of niet?) op extra dieselinspuiten gezet met de koude start knop . Als die niet vanzelf terugkomt als de motor eenmaal loopt krijg je ook dat hij vanzelf naar hoog toeren gaat omdat de regulateur in die verhoogde stand blijft hangen.
Ad

Kon wel eens een goede verklaring zijn.
Vooral omdat de motor het bij de volgende startpoging verder wel normaal reageerde op de regulateur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 12 mei 2020 08:01 #1158868

madoc schreef :
AdB schreef :
Jutter schreef :
Dat lijkt mij bijna onmogelijk. Is 2takt met drukvulling. Heeft rootsblower.

Tweetakt is inderdaad een ander verhaal, maakt het alleen maar mysterieuzer.
Heb de video nog eens bekeken, volgens de poster was dit de oorzaak.
"These 3 guys attempt and succeed at starting this old GMC 650. However the fuel rail sticks and proceeds to cause a "runaway" situation."

Ongecontroleerde diesel toevoer dus.
Ben geen diesel expert, maar heb ook wel eens een Daf 475 gestopt met mijn
t-shirt in de lucht toevoer.

A

Ik denk ook dat de engels tekst de juiste oorzaak ven het op hol slaan van deze "OLD GMC"
"Fuel rack sticks"= brandstof regelstang zit vast. En dan doet de regulateur daar niets meer aan. En een stopknop ook niet :angry:

Schreef ik niet al zoiets? De starthulp van bijv. een MD5A werkte ook met zo'n soort "fuel rack" die dus , als het goed is alleen tijdelijk, extra diesel in laat spuiten tijdens het starten.
In feite is dat hetzelfde effect als bij een regulateur die blijft hangen. Immers , tijdens het starten zet men ook vaak de bedieningshandel een stuk vooruit in de vrijloop en ook daarmee zet je in feite de regulateur naar een hogere stand. En als die dan niet meer terugkomt als je de handel naar nul zet heb je de poppen aan het dansen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 12 mei 2020 08:08 #1158870

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Misschien kan de regulateur blijven hangen ? Die wordt bij een motor zonder gloeibougies ( heeft deze motor die of niet?) op extra dieselinspuiten gezet met de koude start knop . Als die niet vanzelf terugkomt als de motor eenmaal loopt krijg je ook dat hij vanzelf naar hoog toeren gaat omdat de regulateur in die verhoogde stand blijft hangen.
Ad

Kon wel eens een goede verklaring zijn.
Vooral omdat de motor het bij de volgende startpoging verder wel normaal reageerde op de regulateur

Ik heb bij die oude MD5A waarover ik het al had ook een keer gehad dat de regulateur een beetje vreemd leek te doen ( "zwabberend toerental , voral in de vrijloop). Dat bleek toen een finaal versleten lager te zijn ( nummer 5 op de tekening www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-23-15004.aspx en ook 8 was niet best meer) wat bovendien de as waar dat lager op zat had ingesleten. Kostte me een duur tweedehands regulateur bij Muldermotoren .
Ad
Laatst bewerkt: 12 mei 2020 08:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 12 mei 2020 08:48 #1158891

Enkele jaren terug heb ik dat met yanmar 2GM20 ook gehad. Er zat veel te veel olie in het carter. Gestopt door de luchttoevoer dicht te duwen. Motortje draait nog steeds :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel op hol 12 mei 2020 10:24 #1158946

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Yellow Boat schreef :
Dewoon de inlaat dichthouden met bijv een flinke opgepropte handdoek ( beslist niet met je hand proberen!) . Tenminste , als het luchtfilter niet van plastic is want dan klapt dat in elkaar door het ontstane vacuüm. Werkt gegarandeerd.
Ad
Dat heb ik ooit eens een monteur zien doen proberen bij een John Deere generatorset.
Dat viel nog niet mee :lol:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl