In het verleden heb ik regelmatig aan carburateurs van buitenboordmotoren gesleuteld.
Eerst met wisselend (lees:geen) succes, maar na onderstaande tips ergens gelezen te hebben is het een fluitje van een cent (meerdere gedaan, mercury, yamaha 4 en 2 takt’s).
Stap 1: zorg dat je een afbeelding hebt (exploded view) van de carburateur. (Tip: meestal te vinden bij webwinkels voor bbm-onderdelen)
Stap 2: uitprinten.
Stap 3: zorgen dat je wat bakjes hebt (zo’n curver bakje met vakjes voor schroefjes enzo is ideaal.
Stap 4: nummer de bakjes
Stap 5: nu voorzichtig de carburateur uit elkaar halen.
LET OP: lucht / brandstof “afstel schroefjes als volgt eruit halen: 1. Eerst het schroefje erin draaien. Daarbij tellen hoeveel halve omwentelingen je moet maken tot de schroef niet verder kan. 2. Die omwentelingen opschrijven bij de afbeelding! Daarna schroefje eruit draaien.
Stap 6: alle onderdeeltjes schoonmaken. Liefst in zo’n ultrasoon bakje (heb een goedkope van 2 tientjes, werk prima). Ik gooi beetje Dasty erbij, wordt perfect schoon.
Stap 7: sproeiers hebben heel klein gaatje, tegen het licht houden en kijken of het gat echt schoon is. Zo niet, weer in de ultrasoon bak, of voorzichtig met een sateprikker doorprikken. Niet met iets van staal!
Stap 8: alles in elkaar zetten. Goed rubbers en o-ringen op scheurtjes controleren.
Lucht en brandstof schroefjes als volgt monteren: voorzichtig indraaien tot het niet meer gaat, dan het aantal omwentelingen terugdraaien (die je bij demonteren hebt opgeschreven!) zo staat de afstelling weer helemaal goed. (Dit gaat er wel vanuit dat er vooraf niet geklooid is met deze schroefjes, anders kan je de carburateur opnieuw gaan afstellen, dat is weer een andere activiteit)
Ik ben geen bbm monteur, er zijn vast andere (betere) manieren, maar dit heeft mij altijd goed geholpen, vandaar dat ik het deel...